paard in paniek

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

paard in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 17:46

als ik een rondje buitenom ga uitstappen raakt mijn paard volledig in paniek.
ik ga het proberen uit te leggen

ik kan bij ons 3 kanten om op een rondje uit te stappen
1- een doodlopende zandweg, volledig zicht op stal en staan de andere paarden in de paddock dan blijven deze in het zicht
2- linksom een rondje uitstappen. de paarden in de paddock gaan even uit het zicht maar komen na 50 meter weer in het zicht
3- rechtsom een rondje uitstappen, ga langs de paddock en na 200m paarden uit het zicht
staan de paarden op stal, dan zijn ze bij geen mogelijkheid in het zicht

toen ik haar net had was er niks aan de hand. ik kon met haar (alleen) het doodlopende pad gewoon af en weer rustig terug komen. ik ben toen een x met een stalgenootje naar het bos gegaan (eerst met de trailer weg) en ook daar was niks aan de hand.

maar er is een knop om gegaan. ik ging met een stalgenootje een rondje uitstappen (haar paddockmaatje) maar halverwege dacht ze, ik doe het niet meer!! stijgeren, bokken, schuin naar achteren lopen, draaien, springen en dat op een asfalt weg, sloten ernaast met daarnaast prikkeldraad. alles wat ik deed, van praten tot been geven ze flipte erop door te gaan stijgeren ect.

de week erna ben ik weer met haar die kant op gegaan (toen alleen want er was niemand) paarden in de paddock in zicht maar weer flipte ze. toen ben ik stal voorbij gegaan en dat doodlopende pad op gegaan omdat het daar eerder al goed is gegaan. daar heb ik haar naar 20 meter zelf om gedraaid en zijn we terug naar huis gegaan.

gisteren wilde ik dus weer het doodlopende pad op. halverwege dacht ze doei en begon weer te flippen. ik dacht ik wil dat ze iets doet wat van mij is. ik kreeg haar niet omgedraaid dus probeerde haar maar een stapje achteruit te krijgen. ook dat lukte niet, dus haar dr zin gegeven en vooruit richting stal gegaan. zij wilde stappen dus hup in draf in mijn tempo.
zandpad afgelopen maar ik was niet tevreden want het was niet mijn idee om toen al terug te gaan, dus nog een stukje van het ''rondje linksom'' gereden. toen was het na 30m mijn keuze om haar om te draaien en terug te gaan naar stal.
stal genootje kwam aan en had dit gedoe dus gezien. paard gezadeld en met mij mee gegaan (haar paddock maatje). maar weer flipte ze helemaal! dus ik ben afgestapt en heb haar aan de hand mee genomen. niks aan de hand! dus hup ik er weer op en omgedraaid terug naar stal.

maarjah, iemand tips om dit op te lossen?
dus voor een duidelijk beeld. ze gaat dus stijgeren, schuin achteruit lopen, bokken, slaan met dr hoofd, huppelen. zodra je je stem verheft of been aan legt gaat ze dus al flippen. weggetjes zijn hier smal, zandpad of asfalt, sloten ernaast met daarnaast weilanden en prikkeldraad. niet dus de optimale conditie om haar een x aan te pakken en door te rijden.
wie weet raad....?? ik wil haar hier een plezier mee doen om gewoon een rondje uit te stappen na een training en niet altijd maar de bak te hebben. maar op dit moment is er weinig plezier aan...

Koekeroekus

Re: paard in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:50

Lastig probleem maar ik denk echt dat ze je in de maling neemt. Jij durft haar niet aan te pakken omdat je op smalle paadjes loopt. Denk niet dat ze echt in paniek is dus zal ze ook niet snel de sloot/schrikdraad in lopen. Als ze echt in paniek zijn gaan ze rennen.

Desnoods iemand erop die haar durft aan te pakken of zelf eens goed door zetten.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 17:59

niemand van mijn stal wil erop nu ze gezien hebben wat ze doet... ik zou zo ook niet weten wie ik er anders op kan zetten. ik ben zelf niet bang voor het stijgeren, huppen, bokken wat ze doet maar wel voor het achteruit lopen de sloot in

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:01

Mijn paard reed ik altijd overal en altijd mee buiten ook in mijn eentje.
Ging toen 's zomers naar andere wei en stal om lekker buiten te staan, wou daar zoals altijd gewoon buiten gaan rijden.
Je raadt het al, ze wou niet, enigste wat ze wou was achter en zijwaarts sloot in (hele steile kanten, dus gevaarlijk, probleem wat jij ook hebt.) of prikkeldraad, dus veel keuze had ik daar niet, afgestapt en haar aan de hand meegenomen, dat deed ze wel. Terug gereden, braaf, kon gewoon halthouden, stap, draf, maar weer weg van wei ging niet.
Goed dat gebeurt met 1 x geen tweede dacht ik toen en meteen de volgende keer vriendin mee met haar VW bus, fiets erin en zij achter mij en mijn fjord aan met longeerzweep.
Wederom dacht mevr. nee, ik wil niet weg van stal, afspraak was met diegene erachter op de fiets als ze omkeert of terug wil tikken.
Nou dus gingen we weer voorwaarts, maar madam zou madam niet zijn...als... dus probeerde ze het weer, liep daarbij bijkans over de vriendin met fiets heen dus die kon niet veel behalve maken dat ze weg kwam. Maar ik had geluk, dit stuk geen prikkeldraad en sloot, dus daar over de hectometer paaltjes heen, tegen kliko aan die omging, met kont in haag en tegen muurtje het pleit beslecht en we gingen weer voorwaarts (en ja, heb haar toen best wel even aan moeten pakken). (ondertussen lagen de springschoenen op straat, fiets ook, vriendin lag in de berm dubbel van het lachen en er stond een automobilist eindje verderop in de berm te wachten)
Probleem opgelost...
Ik denk dat nieuwe wei met nieuwe vrienden te leuk en te veilige haven was, ze is nogal van de vrienden. Maar dit was dus gelukkig snel opgelost, maar had dus net het geluk dat ze het nu ergens deed waar ik haar aan kon pakken zonder te verongelukken.

Hoop dat jouw geval ook zo simpel op te lossen is, maar iets wordt heel snel een gewoonte, dus dan wordt het wel lastiger.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:06

Dat achteruit lopen is ook echt eng. Maar ik denk toch dat je beest je aan het ringeloren is. Je zult een paar keer streng moeten zijn, probeer zelf te doen alsof je volkomen zeker van jezelf bent en laat je niet van de wijs brengen. Het heeft ook te mken met timing, je moet ingrijpen bij de eerste tekenen, bijvoorbeeld wanneer je haar voelt spannen of als ze om zich heen gaat kijken.
Laat er eens iemand een stukje achter haar lopen met een zweepje. Als mevrouw dan begint kan ook die streng zijn, en haar van de sloot afdrijven. Ik zou je graag een vriendelijkere methode willen adviseren maar ik heb geleerd dat deze het beste en snelste resultaat heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:06

Hoe is jouw eigen gedrag?
Als je zelf bang bent en gaat twijfelen, waarom zou je paard dan nog op je vertrouwen?
Bouwt ze ook spanning op? Ga eens aan de hand wandelen, kleine stukken, niet te ver. Als ze spanning opbouwt, ga dan even stilstaan, probeer zelf te ontspannen en wacht totdat je paard ook ontspant. Pas dan kun je weer door. Als het aan de hand goed gaat, ga er dan weer op en let dan goed op de spanning van je paard. Ga niet afwachten, maar zet je schouders eronder en doe er wat mee. In dit geval zou ik even halthouden, zelf ontspannen, het paard laten ontspannen en dan weer doorstappen.

Maar, ga ook vooral jouw gevoel na. Als je wat angstig bent, kan het zijn dat je dat over brengt op het paard en dat je geen leiderschap meer uitstraalt. Sommige paarden nemen dan de leiding over, andere paarden worden dan heel onzeker en durven niet meer verder. Dat gaat vaak gepaard met opbouwende spanning. Let dus ook op de signalen van je paard, maar anticipeer daar op op een rustige manier.
Een paard als deze doorduwen heeft geen zin, want zo te horen gaat ze direct op de achterbenen.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:12

Maak het niet gevaarlijker dan dat het is. Ik sluit mij bij Joolien aan.
Ik heb er ooit één gehad die ook buiten achteruit liep, en hier in de buurt hebben we nu eenmaal veel slootjes. Ik heb haar geleerd om achteruit te sturen, daardoor kon ik voorkomen dat ze de sloot of ergens tegen aan liep / inliep. Geweld gaat denk niet de juiste oplossing zijn, wel rust en ontspanning. Probeer achterwaarts wat vaker in de bak en dan daarin sturen zodat je buiten kan zorgen dat als ze achteruit gaat dat ze op het pad blijft.
Ik wens je verder succes, hou je ons op de hoogte?

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:13

Bij mij paard hebben we het heel anders opgelost. Kwaad worden en aan pakken werd het alleen maar erger van.

Op den duur wil ze niet verder en begint ze achteruit te lopen. Lekker laten lopen, ligt been druk geven en ruimte van voren en zorgen dat ze niet de sloot in loopt, dat wou bij de mijne nog redelijk. Ze was er op den duur zat van en loopt verder. Na een jaar is het er zo goed als uit.

We hebben ook de strenge aan pak geprobeerd. Ging ze alleen maar harder achter uit en bokken.
Tis echt een merrie en snel geledigd.
Andere paard er bij of zicht op de rest maakte trouwens allemaal niet uit. Ze bleef het doen.

Succes!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 19:27

Het probleem is dat ze het volledig onverwachts doet.
Neem gisteren. Het doodlopende pad waren we aan het draven. Ik keel lekker om me heen (heb daar bewust op gelet) en opeens binnrn een seconde stonden we andersom op 2 benen

Liekeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:37

dit is wel een hele lastige situatie...
is je paard niet ergens van geschrokken op dat pad?
kan ook zijn dat ze daarom zo gek doet. en doet je ze het op dezelfde plek of op verschillende plekken?
misschien een idee om er eerste een paar keer langs te lopen aan de hand (ik las dat dit wel goed ging?) en als dit goed gaat, met het idee in je achter hoofd opstappen: en nu gaan we er langs want de andere keren dit je dit ook.
Laatst bijgewerkt door Liekeeeeee op 26-01-16 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:38

hunter87 schreef:
Het probleem is dat ze het volledig onverwachts doet.
Neem gisteren. Het doodlopende pad waren we aan het draven. Ik keel lekker om me heen (heb daar bewust op gelet) en opeens binnrn een seconde stonden we andersom op 2 benen

Lastig als je ook nog eens een snelle hebt en steile slootkanten...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:42

Doet ze het alleen op dat pad want dan zou er ook een klein dood dier in de sloot kunnen liggen bvb, het achteruitlopen kun je in je voordeel gebruiken zoals iemand hierboven ook zei.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:15

Ze doet het op verschillende plekken. Soms kom ik het pad niet op, dan kom ik halverwege
Langs de paddock kom ik soms niet en andere keer ben ik zn 50m op weg

Het achterwaarts lukt NIET. Even voor dr duidelijk.
In de bak prima hoor, niks aan de hand dus het is ook niet dat ze dan mijn Hulp niet kent
Achterwaarts deed ik puur om een gewilde reactie van mij te krijgen. Zij wil voorwaarts terug naar huis dus dan maar een pasje achterwaarts van mij

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:17

Ze is niet in paniek, het is gewoon een drambats die zelf wil bepalen waar ze heen gaat. Als ze zo gaat mekkeren en niet meer vooruit wil, dan zou ik gaan stilstaan en haar zin NIET geven. Totdat haar geduld opraakt zodat ze weer gaat lopen.

Liekeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:20

inderdaad probeer ava reschts te werken.
wilt ze voorwaarts ga jij achterwaarts.
wilt ze snel lopen hou je der tegen met je zit,
ik blijf het een lastige situatie vinden. ik denk dat het ook een principe is van het paard zo van nu heb ik geen zin in ik doe me eigen ding. en ze weet dat ze het kan doen want er is al vaker aan te gegeven.
ik denk echt dat je de eer aan jezelf moet houden en de aanhouder wint.
en als ze echt bang is rent ze weg.
ik denk dat je keer moet dreigen laat der maar naar achter lopen.
ze weet dat er een sloot ligt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:27

Misschien is het handig aan haar halster een hengstenkettinkje te doen dat achter haar kinnetje doorloopt. Maar pas op als ze steigert, dan mag je nooit trekken. Trouwens ook niet met een gewoon halstertouw.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:30

Stilstaan. Gaat ze paniekerig doen, stilstaan, en wachten, tot ze vooruit kan. Vooruit gaan belonen, gaat ze moeilijk doen, stilstaan. Trek een warme jas aan en doe haar desnoods een uitrijdeken op, maar probeer niet te stoppen tot het eind bereikt is (of jouw doel voor die dag).

Misschien neemt ze je in de maling, misschien vindt ze iets eng omdat ze een keer geschrokken is, of heeft ze om welke reden dan ook geen vertrouwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:42

Lukt het om met haar aan de hand het rondje te stappen?
Zo ja, lukt het om iemand haar aan de hand dat rondje te laten stappen terwijl jij erop zit?
Zo ja, dan zou ik haar net zo lang het kortste rondje aan de hand laten stappen met jou erop tot de begeleider op de grond steeds meer afstand kan nemen tot het paard.

Handig is dan wel als je de begeleider eerst even in de bak laat oefenen en ook echt strikt te zijn; stap is stap, ho is ho en terug is terug, eventueel ondersteund met een zweephulp. Als ze respect voor die persoon heeft, dan het rondje zonder ruiter laten lopen en uiteindelijk met ruiter, net zolang tot je paard beseft dat het rondje altijd weer terug naar huis leidt. Een zandweg op en neer lijkt me op dit moment daarom ook minder geschikt omdat het paard weet dat ze om moet draaien om naar huis terug te gaan, en dat dus het liefst al zo vroeg mogelijk doet.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:58

Je hebt haar pas ruim een half jaar. Hoe is jullie band? Hoe is haar vertrouwen in jou? Misschien wil je gewoon te snel, en is ze buiten nog erg onzeker, en versterken jullie elkaars onzekerheid.
Ik zou eerst gaan wandelen, eerst kleine stukjes en die uitbouwen. Dan erop, korte stukjes en steeds nadat je gewandeld hebt, hetzelfde stukje onder het zadel. Let op haar spanning, zorg dat je zelf ontspannen blijft maar zelfverzekerd. En vergeet niet te belonen onderweg. Zodra ze ontspannen is, belonen en/of brokje erin.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 23:35

Ze is er sinds mei. Heb de vorige eigenaren gesproken en herkennen mijn probleem. Zij hebben het opgegeven dus het probleem is daar (op een andere stal) begonnen

Met haar en begeleider lopen lijkt me een goed idee. En desnoods een ander paard en begeleider mee. Ik ga mn stal genoten eens vragen wie mee (durft)

Verder doen we al een poosje buiten het rijden om grondwerk. Puur voor vertrouwen en vooral wederzijds respect. Ze is erg dominant en ook naar mij. Dat is al een stuk beter maar eerst was haar wil wet maar nu is het mijn wil is wet
(Drukte mij tegen de muur, niet stil staan met opstijgen, niet stil staan met poetsen ect)

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:48

Misschien eerst een keertje flink grondwerken en dan meteen zodra ze zich daarin overgegeven heeft, meteen aan de hand meenemen naar buiten?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:07

Yup de mijne doet dit ook. Ook diepe sloten langs de weg en ja ik ben best bang dat ik daar in kom te liggen... paar keer met mijn instructrice geoefent en de buitenteugel + benen er aan is voor ons het toverwoord. Als er niemand bij is loop ik dat stukje ook om ongelukken te verkomen.

Succes!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 14:18

Lucia, aan de hand is het geen probleem, staat hierboven al vermeld.

vanmorgen wilde ik weer even proberen, maar het regende zo hard dat ik het voor vandaag heb late zitten

Liekeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:29

Hopen op beter weer morgen!!

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:30

Mijn leasepaard had ook zulke fratsen.
De eerste paar keer ging het geweldig, maar na verloop van tijd kwam ik de oprit niet eens meer op.
Hij deed het wel altijd op bekend terrein, iets waar hij het niet kende was zijn gedrag voorbeeldig.

En net als bij jou, had ik er in de bak nooit geen last van. Luisterde goed, een goed teamwork.
Omdat het mijn paard niet was, ben ik gestopt met rijden met hem omdat ik een recreatie ruiter ben en niet alle dagen in de bak wou rond hangen.

Maar zelfs de eigenaar had er last van, maar wat bleek nou achteraf dat hij het gewoon als een spelletje zag. Achteruit lopen, sloten in lopen het maakte hem niets uit. Prikkeldraad maakte hij zelfs geen probleem van.

Hij is verkocht aan iemand die hem de baas is, zowel in de bak als buiten en hem flink aan het werk zet.
Nooit iets van gehoord dat hij dat gedrag nog heeft vertoond.

Ik zou jou aanraden om veel grondwerk te gaan doen, en wellicht het paard ook echt aan het werk te zetten. En als je naar buiten gaat, dat iemand mee fietst op een afstand voorlopig om te helpen.
En vooral níét afstappen, als hij weet dat je eraf gaat als hij vervelend is, geeft hij het nooit op.

Misschien dat je een instructeur kent die je ook buiten een eindje wilt helpen?
Succes!