Paardrij angst

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Emshee

Paardrij angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 22:49

Hallo,
Ik rij nog niet zolang paard( 12 lessen) maar ik ben er al 4 x afgedonderd (sorry voor de grove verwoording). En ik heb onderhand ook al 6x op een op hol geslagen paard gezeten. Wat niet erg bevoordelijk is voor mijn durf met paardrijden. Ik had voor deze les net weer een beetje moed verzameld en durfde weer te galopperen en te springen maar op een of andere manier knapte er iets in mijn paard en hij ging ervandoor al bokkend en galopperend. Ik was er afgevallen maar denk: als ik er nu niet weer opga dan blijf ik voor altijd bang, ik klim er weer op, ga ff rustig stappen, maar het paard schiet onder me vandoor en gaat weer bokken, ik donder er weer af, ik heb geen idee wat ik fout doe, maar ik wordt elke keer banger om op een paard te zitten, iemand tips?

jorieke1

Re: Paardrij angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:52

op maneges weten ze meestal wel welk paard geschikt voor je is en neem dan eens lessen aan de longé en ga weer opnieuw beginnen met stap en draf

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:56

12 lessen en galloperen en springen?Volgens mij wil je te snel gaan. Begin alsjeblieft eerst met stap en draf.

Rijd je op een manege? Vraag dan om een braaf paard.

mitchel1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:36

Begin inderdaad rustig. Eerst de basis leren. Heb je ook les van iemand?

Emshee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 10:53

Ik rij idd op een manege, ikzat eerst op het braafste paard, maar er is nu een nieuw meisje op de manege en die rijdt nu op hem, het is niet zo'n grote manege en ik heb al het een na braafste paard en normaal doet tie nooit zo, ook niet bij andere.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:56

Als ik jou was zou ik duidelijk aangeven dat je met 12 lessen nog niet veilig kan gallopperen, en laat staan springen!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:59

Gauw naar een andere manege gaan. Zonde om zo je eerste paardrij-ervaringen op te doen. Kan me je angst goed voorstellen. Ik zou echt op zoek gaan naar een andere manege met bravere pony's en betere begeleiding.

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:02

Als ik het goed begrijp heb je van de 12 lessen slechts 2 lessen gehad waarin niets ergs is gebeurd.... Heel vervelend en een beetje bijzonder ook als ik eerlijk ben.
Kan mij geen manege voorstellen die je laat galloperen en springen in je eerste 10 lessen...
Misschien beter om een andere gecertificeerde manege te zoeken.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:04

Wat een slechte manege! Eerst moet de basis goed zijn voor je verder kan. Galopperen met 12 lessen kan je misschien net beginnen.. Maar springen? Daar denk je best het eerste jaar best niet aan! De basis dressuur moet er goed inzitten voor je kan gaan springen hoor.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:08

Lekker manegepaard zeg, toen ik ging rijden heb ik het eerste jaar op het braafste paard gereden, daarna pas anderen. En geen enkel paard heeft ooit raar gedaan. Als dat de een na braafste is, wat doet de rest dan wel niet?

lovejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:15

Wat een slechte manege zeg. Ik snap wel dat je bang wordt van zulke paarden. Ik zou naar een andere manege gaan als ik jou was.

Liekeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:00

naar een andere manege gaan inderdaad!
deze manege is niet goed voor beginnelingen!!
ga er naar eentje waar ze meer beginners paarden hebben dan 1

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:11

Wat een rare manege dat de paarden in de beginners lessen er regelmatig bokkend vandoor gaan en je met 12 lessen al aan springen toe bent, terwijl je er om de les naast ligt?

Dat klinkt écht niet best! Elders les nemen, hier gaat je angst alleen maar groter worden.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:02

Een beetje een late reactie maar ik wil in dit geval toch nog even reageren.
Is het mogelijk om op zoek te gaan naar een andere manege waar je ook even begint met privé lessen aan de longe ? Er zijn ook instructeurs die les geven met hun eigen paard. Misschien een ook een optie ?

Je bent zelf ook nog jong (las ik in je profiel) en hebt tijd genoeg om te werken aan de basis.
Nu ben je er nog vroeg genoeg bij en over het algemeen zie je als je jonger bent het gevaar niet zo.
Maar zoals het nu op je manege gaat lijkt mij geen goede basis voor een leven lang paardrijden met plezier. En dat is eigenlijk de bedoeling van paardrijden.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:32

Oei, dat is inderdaad geen lekker begin.

De manege pakt dit imo niet goed aan! Heb je al aangegeven dat je bang bent? Ik zou zoals hierboven al vermeld even niet meer springen/galopperen tot je je wat zekerder voelt. Geef het aan bij de manege dat je bang bent, en doen ze hier niks mee, dan zou ik gaan zoeken naar een andere manege!

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:05

Hoi, ik wil even kwijt dat het ronduit schandalig is,hoe er op deze "manege" wordt omgesprongen met de veiligheid van klanten. Hier worden bewust gevaarlijke situaties gecreëerd. In ieder geval, wordt er niets gedaan om klanten te beschermen, en gevaarlijke situaties zoveel mogelijk te vermijden, als ik het goed begrijp. Hier kan ik zo ongelooflijk kwaad om worden!!! -:(-
Beste topic starter, is het een fnrs gekeurde rijschool? En zijn de lesgevers gediplomeerd?

Kar_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:18

Pff, wat een verhaal, zou ook snel op zoek gaan naar een andere manege als ik jou was..

Emdzjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:08

Iets te herkenbaar... Ik ben naar een andere manage gegaan en er was daar iemand die me heel comfortabel heeft behandeld zodat ik over m'n angst voor vallen heen zou komen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 12:24

Het is niet normaal dat je al bezig bent met galop en zeker niet met springen na amper 12 lesjes.

Chalpaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:13

Ik zou een manege zoeken die beter bij je past, als ze je zomaar op een paard zetten met geen ervaring is dat echt niet verantwoord!

_Susan94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:12

Zo snel al galopperen lijkt me onverstandig, laat staan al springen. Naar mijn mening moet je eerst echt de basis onder de knie krijgen, stap, draf, zit, hulpen, omgang met paard.. Doe rustig aan, heb er plezier in en wen aan het paardrijden! :)
En een manege met maar 1 braaf (beginners)paard vind ik apart, maar dat kan aan mij liggen..

Emshee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 14:44

Dank jullie wel, ik zit nu bij een andere manege, op het liefste paard wat ik me wensen kan... In 2 lessen was ik al bijna van mijn angst af.
Ik denk dat dit onderwerp nu wel gesloten kan worden.
Laatst bijgewerkt door Emshee op 25-02-16 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:47

wat fijn dat je nu fijne ervaringen hebt en super dat je overgestapt bent, ik wens je heel veel plezier nu alleen nog maar en een superpaardentijd ;-).

_Susan94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:14

Heel fijn, daar gaat het om! Nog heel veel plezier :)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:21

wat fijn dat je nu wel plezier hebt :)