Haasten naar de sprong

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fantelle

Haasten naar de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 20:17

Hoi, ik vind nergens hulp voor mijn probleem (geloof me als ik zeg dat ik het genoeg heb
opgezocht), dus vraag ik het hier. Ik apprecieer alle hulp!

Mijn merrie van 11 jaar heeft al altijd een probleem van zich te haasten naar de sprong.
Soms gaat het beter, en dan soms weer niet. Wij hebben vandaag een oefenparcourtje gedaan
in de les en tijdens het inspringen was ze heel flink en rustig. Op de video hieronder zie je
ook dat zij de eerste sprong heel rustig neemt, zo was het inspringen dus. Maar dan voor de
tweede sprong is er iets gebeurd in haar hoofd (vraag mij nu niet wat) waardoor dat ze weer
begon te rennen.

Ik heb nog nooit een paard zo erg zien rennen voor de sprong en ik snap ook niet waarom
ze het doet. Het is niet uit pijn of last, wij hebben haar al meerdere keren laten controleren.
Ze springt graag en ze kan nog veel hoger dan dit, een slecht springpaard is het niet. Ze is
gewoon moeilijk om te controleren.

Hier is dus de video:

TLDR; Mijn merrie rent naar sprongen. Help?

Liliann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:07

Wat een braaf paardje heb jij! Ik moet zeggen dat het ook wel herkenbaar is hoor mijn merrie trekt ook aardig aan op hout en vindt het springen ook super leuk!

Tijdens mijn springles oefenen wij nog wel eens halthouden na de sprong!

En ik zie dat jij haar aardig rond rijdt tijdens je pacour misschien moet je haar eens laten kijken waar ze heen gaat en ook tussen de hindernissen en voor de hindernis zitten blijven in je zadel! Met je zit kan je natuurlijk ook je galoptempo bepalen!

Nog even een vraag; hoe vaak spring je?

Anoniem

Re: Haasten naar de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:20

Hier van gaan mijn handjes altijd kriebelen. Je paard drukt haar neus weg en lijkt niet graag over de rug te willen springen, rug ook gecheckt?
Wat als je eens doorpakt door stil te zetten? Ik zie ook deels een paard wat gewoon niet gehoorzaam is, pak maar eens door. Ho is ho.

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:27

Probeer eens halt te houden na de sprong, te blijven zitten, hakken uit te drukken en netjes dressuur te blijven rijden tussen de sprongen. Je kunt zien dat hij na de hindernis door blijft crossen en dan moet je hem dus terug nemen voor je de volgende sprong neemt anders denkt die dat het niet zo erg is dat die crost.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:29

Ik ga met mijn merrie, die ook te heet wordt eens proberen om de spanning af te bouwen door grondbalkjes neer te leggen en daar simpel over heen te galopperen. En als de rust er dan in blijft, dan ietsje verhogen, weer in galop, etc. etc. Eens kijken of het dan beter gaat.

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:36

Joolien schreef:
Hier van gaan mijn handjes altijd kriebelen. Je paard drukt haar neus weg en lijkt niet graag over de rug te willen springen, rug ook gecheckt?
Wat als je eens doorpakt door stil te zetten? Ik zie ook deels een paard wat gewoon niet gehoorzaam is, pak maar eens door. Ho is ho.

Ik ga hierin mee! Paard moeten leren wachten voor de sprong...
Idd stil zetten voor de sprong en naar een paar keer stilzetten een keer eroverheen en dan ook weer richting het halthouden. Ik zou niet eerder naar een volgende hindernis rijden als je zelf niet het tempo kan bepalen!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:42

Ik heb denk ik zelfde probleem gehad idd zitten en wachten op je paard er niet voor uit willen springen maar voor jou gevoel er achteraan.. ook zelf rustig in je beweging blijven kalm an dan kom je er ook .. idd galop over balk is heel goed voor haar en vaak in de training balk voor de sprong

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:46

Ik weet zelf niet heel veel van springen maar ik zou in ieder geval alleen de sprong nemen als je tevreden bent met de aanloop, als ze te heet wordt eerst afkoelen en daarna pas opnieuw proberen, dat heeft bij mijn bijrijdpaardje ook geholpen. ;) Als je gewoon door blijft springen als ze zo heet is word dit haar normale manier van springen en is het steeds moeilijker af te leren. Tussen en langs de hindernissen rijden zoals Kaya zegt is ook een goede, dan leert je paard dat ze niet altijd over de hindernis heen hoeft. In ieder geval succes!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:00

Joolien schreef:

Een paard kan ook heel goed de neus wegdrukken omdat het de ruiter wil uitschakelen en zijn eigen gang wil gaan. Als dit paard zijn ruiter uitschakelt, kan ze weer lekker zelf haar tempo bepalen. Het kan een rugprobleem zijn, maar het hoeft niet.
Een rugprobleem zou in principe ook in andere oefeningen bij dressuur naar boven moeten komen en niet alleen bij springen.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:02

Ik vind je netjes rijden, mischien wel iets te vriendelijk en laat het paard onder je uitlopen. Het zijn zeer veel lange lijnen die gesprongen worden zie ik.
Tijdens de lessen die ik gevolgd hebt moesten we werken aan controle en blijven wachten voor de sprong, dieper in je zadel zitten meegaan met het paard en dan stil zetten. Af en toe goed doorpakken
om de controle er in te houden is belangrijk. Om die te houdeb moesten we 3 hindernissen achterelkaar springen maar tussendoor afwenden volte rijden en dan de volgende. Zo leert het paard om bij de les te blijven. Belangrijk is wel dat dan de controle enigszins terug is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:05

Tempocontrole bij het springen is een van de belangrijkste voorwaarden.

Fantelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 22:18

Superbedankt voor alle antwoorden, had nooit zoveel hulp verwacht. Dat betekent echt heel veel voor mij!

Heb al jullie reacties zeker goed gelezen, ik wil nu effen antwoorden op de vragen en commentaren.
@Liliann; Ik rij 3 keer in de week, 2 daarvan dressuur en 1 daarvan springen. Mijn merrie rijdt wel
nogmaals ca 3 keer per week met andere ruiters. ^^
@Joolien; Momenteel heeft ze een wondje aan haar rug van gebeten te worden door een ander paard
maar erger dan dat is het zeker niet, ze is nog maar een maand geleden volledig gecheckt.
@paramuse; Het waren inderdaad lange lijnen. Ik rij met een groep jonge paarden en we proberen elke
les iets anders .. lange/korte lijnen, grote/kleine bochten, oxer, tweesprong/driesprong, waterbak, in-
en-uit'jes, etc..

Voor de rest, dit was dus inderdaad een oefenparcour dus het was de bedoeling om het helemaal in
een poging doen. Bij normale lessen zorgen wij dat de aanloop rustig is, nog lukt dit vaak niet. Zelfs
al zet ik haar in stap naar de sprong toe zonder te intentie om te springen zou ze op het laatste moment
aanzetten en er toch overgaan. En tijdens het springen gebeurt het soms dat ik haar wil toezetten
voor de omheining en dat ik ze in de plaats voel versnellen om er over te springen.

Na de sprong valt ze goed mee, eigenlijk. Ze loopt nog een paar stappen snel en word daarna direct
rustig, dat zie je wel ook op de video dat ze op de langere lijnen weer rustiger loopt.

De vorige dressuurles hebben wij gewoon wat balkjes op de grond gelegd om wat beenwerk te doen
en in plaats van er rustig over te galopperen zette ze aan en sprong ze er elke keer over (noch was
dit totaal niet nodig - de balkjes waren zelfs niet verhoogd). Dus balkjes voor de sprong leggen helpt
niet, ze ziet ze niet eens en struikelt er in de plaats over.

En ten laatste wou ik nog zeggen dat ze sommige lessen echt super rustig is, wat het nog vreemder
maakt. Het is totaal niet te voorspellen als ik een les binnenkom hoe dat ze gaat reageren, bij deze
was dat dus ook niet zo. Voor dat het filmpje begon had ze al een halfuur rustig gesprongen.

Nogmaals echt bedankt voor de hulp - ik hoop dat ik een goede oplossing kan vinden! Ik ga wat van
jullie tips uitproberen, heeft er nog iemand ideétjes of commentaar? ^^
Laatst bijgewerkt door Fantelle op 24-01-16 22:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:25

Ik zou dat als ze druk doet haar niet laten doordenderen maar stop zetten na de sprong, achterwaarts en weer wegrijden. Daarna weer op de hindernis aanrijden en halthouden voor de sprong. Even rust, wegdraaien en nog een keer aanrijden. Pas wanneer de controle van jou is, rijdt je de hindernis door, tot die tijd stil zetten. Hier krijg je geen weigerend paard van, het gaat namelijk puur om gehoorzaamheid. Zoals ik eerder zei, ho is ho. Het paard moet op jou gaan wachten, moet leren niet de controle over te nemen. Door het paard stil te zetten, gaat het paard meedenken en terug denken. Als het paard terug gaat denken, kun jij weer rustig aanvullen en het tempo gaan bepalen. Doe dit met een simpel klein hindernisje, waar hij als het ware ook overheen kan stappen en blijf vooral consequent.
Doe eerst op tijd halthouden, dus 3/4 meter voor de sprong, alleen als je het vertrouwen hebt dat je de controle hebt kun je dit ook dichterbij doen., anders niet. Want als je gaat twijfelen, krijg je rommel en zal je paard je alsnog pakken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:52

Je zou ook een hindernisje kunnen zetten op een kleine volte en er gelijkmatig overheen kunnen springen. Is afstompend werk. Worden ze rustiger van. Ik zag laatst ergens op horses een heel informatief filmpje van Jeroen Dubbeldam, over hoe hij paarden traint. Dat zou je eens moeten bekijken. Het zou wel eens van pas kunnen komen. http://www.horses.nl/sport/springen-spo ... dubbeldam/
Ook hij hamert op rust in het paard en tempocontrole.

Fantelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 23:00

@Joolien; Dankjewel, ga ik zeker proberen! Juist wil ik voorzichtig zijn met haar mond .. ik kan
hard zijn tegen een paard dat niet luistert, maar als het op hun mond aankomt ben ik wat
aarzelend om te hard te trekken. Ik heb het gevoel dat ze dan niet meer gaan luisteren als er
al zoveel in is getrokken. :C

@Desiree; Wil ik ook eens proberen .. alleen spurt ze dan gewoon een uur lang. Ga ik zeker
wel doen in de toekomst als wij er meer klaar voor zijn. En dank je voor de link, vond ik echt
interessant!

Anna_Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:02

Inderdaad tussen en langs hindernissen rijden is een goed begin. Na de sprong halthouden spreekt mij iets meer aan dan voor de hindernis, ik heb een tijd een paard gereden die ook zo trok naar de hindernis, toen met de instructeur een paar keer stilgezet voor de sprong en toen werd het ineens een stuk minder zeker of ze nog wel elke hindernis sprong, terwijl ze daarvoor nog nooit had geweigerd. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:02

Fantelle schreef:
@Joolien; Dankjewel, ga ik zeker proberen! Juist wil ik voorzichtig zijn met haar mond .. ik kan
hard zijn tegen een paard dat niet luistert, maar als het op hun mond aankomt ben ik wat
aarzelend om te hard te trekken. Ik heb het gevoel dat ze dan niet meer gaan luisteren als er
al zoveel in is getrokken. :C

@Desiree; Wil ik ook eens proberen .. alleen spurt ze dan gewoon een uur lang. Ga ik zeker
wel doen in de toekomst als wij er meer klaar voor zijn. En dank je voor de link, vond ik echt
interessant!

Dat is heel simpel, beter 1 keer hard trekken, dan 100 keer net te zacht. Paarden zijn niet van boter, ze kunnen wat hebben en nogmaals, ho is ho. Beter een keer te hard in de mond zitten, dan dat je straks een keer tussen de boarding ligt.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:04

Mijn pony deed dit ook altijd. Was verschrikkelijk oncontroleerbaar doordat het altijd maar was toe gestaan dat ze door het parcour heen racede.

En het is inderdaad wat Joolien ook zegt: ho is ho. Je moet altijd eerlijk blijven natuurlijk. Maar zet hem maar eens stil na de hindernis, en herhaal dit. Veel lessen nemen is ook goed, met goede begeleiding kom je ook erg ver! :D

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:17

(Ik weet zeker dat er mensen zijn die het niet met me eens zijn. Maar mijn het is mijn mening)

Als eerste, wat een ontzettend knap paard!
Dat hij niet over de rug springt kan ook een stukje spanning zijn (er is hier een paard die ontzettend fijn thuis springt maar op wedstrijd alles vast zet) Dus er hoeft niet direct iets te zijn.

Toen ik begon met een pony die ontzettend trok en met mij aan de loop ging, ben ik hem gaan stilzetten na de sprong. Helaas mocht dat niet baten en wisten we nog niet hoe we het moesten oplossen. (wil niet zeggen dat stilzetten jou niet gaat helpen) :7
Maar mijn ervaring en tip is, ipv stilzetten (wat vaak overweg gaat met trekken in de mond omdat hij zo graag wil :o ) Doorrijden en op een volte weer een rustig ritme pakken. Dit heeft mij ontzettend geholpen. (van de B met 55 /65 stijl, naar een rustig M parcour rondrijden) O:) Dat is heerlijk relaxed. Het paard moet gewoon weten dat hij niet zo hard hoeft om de sprong te halen. (in-uitjes kunnen ook ontzettend helpen) Gewoon doorrijden en niet toegeven en stil zetten. :)*

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:18

Zoals joolien zegt; stilzetten voor de sprong en stilzetten na de sprong net zo lang bij elke hindernis tot ze luistert en er controle is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:20

Fantelle schreef:
interessant![/center]

Spurten op een kleine volte?
Dat gaat toch bijna niet? Dan was jouw volte dus nog te groot.
Waar je op moet letten is dat je zelf zo stil mogelijk blijft in de verlichte zit. De sprong hoeft niet hoog te zijn, 40 cm is al voldoende. Jij moet proberen in die verlichte zit zo min mogelijk te veranderen. Dat kan bij een lage hindernis. In die volte is het gemakkelijker afstanden rijden, je komt altijd gemakkelijker uit voor de hindernis dan wanneer je recht vooruit gaat. Hou de buitenteugel er goed bij en probeer je paard gesloten te houden.

Als dit nog niet gaat, kun je een parcours wel op je buik schrijven.

Fantelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 23:30

Superbedankt aan jullie allemaal! ^^

@Desiree; Nee, dat gaat inderdaad niet. xC
En dank je, ga dit zo snel mogelijk eens uitproberen. Ik heb veel vertrouwen in dit paardje, ons dressuur gaat de laatste tijd heel goed en ik hoop zo dat ik haar kan helpen bij haar springen. Als niet blijft het mijn dressuurpaardje, maar ik zou er wel heel graag met springen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:39

Ik ga hier helemaal mee met wat "Nyma" hier al zei.
Jouw paardje is heel braaf, en weigert niet gauw een sprong en voor jou is dit dus al bijna voldoende, ik zie in het filmpje een lesgeefster staan die eigenlijk helemaal geen les geeft, ze geeft jou wel een complimentje na de reeks sprongen, ongelooflijk vind ik dit, zo leer je dit nooit, dit is geen les geven.
Het paard is idd zoals "Joolien" ook al aangaf niet heel gehoorzaam, en geeft bijna helemaal geen aandacht aan wat jij vraagt, het paard paard springt wel zijn rondje en da's eigenlijk alles wat je hier kan zeggen.
Het paard doet zomaar wat, het luistert niet naar wat jij van haar vraagt.

Nyma schreef:
Ik weet zelf niet heel veel van springen maar ik zou in ieder geval alleen de sprong nemen als je tevreden bent met de aanloop, als ze te heet wordt eerst afkoelen en daarna pas opnieuw proberen, dat heeft bij mijn bijrijdpaardje ook geholpen. ;) Als je gewoon door blijft springen als ze zo heet is word dit haar normale manier van springen en is het steeds moeilijker af te leren. Tussen en langs de hindernissen rijden zoals Kaya zegt is ook een goede, dan leert je paard dat ze niet altijd over de hindernis heen hoeft. In ieder geval succes!

Fantelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 23:58

@aeolusnr1; Wat jij over de lesgeefster zei vind ik eigenlijk niet oké, dit was zoals ik al gezegd
had een oefenparcours. Onze gewone lessen zien er niet zo uit, zeker niet qua feedback.

En ja, dat ze niet gehoorzaamt weet ik en daarom vroeg ik juist om hulp. Dank je voor de
commentaar, ik vond wat Nyma zei ook heel slim gezegd.

Als je wil zien hoe een normale les eruit ziet is deze video anders wel een goede indicatie (springen
begint rond 1:40)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:07

Ik zie eigenlijk een heel fijn paard dat erg graag springt. Ik zou er zelf voor kiezen om te blijven rijden en het dier niet stil te zetten naar een sprong. Ik zou eerder voor het inzetten van een volte kiezen en dan daar de controle terug pakken en vervolgens als de rust er is verder springen. Zo leer je het paard wel door te gaan maar te wachten op de sprong totdat de ruiter dat aangeeft. Het voorwaartse heb je soms ook nodig maar dit is net te en daar moet je samen aan werken.