Flinke smak gemaakt, hoe verder?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Flinke smak gemaakt, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 20:49

Hallo!
Ik heb donderdag een flinke smak gemaakt met het opstijgen. Ik zat net en het ging mis, ik was alleen en wilde het graag zelf proberen. Helaas liep dit verkeerd uit..

Sinds week heb ik een nieuw paard een draver merrie van 9 jaar. Wil rijden ook weer oppakken heb dit al lang niet meer gedaan.

Hoe kan ik nu het beste het rijden aan pakken? Gewoon rustig beginnen met stappen en figuren rijden? Wil ook graag vertrouwen terug winnen. Iemand ideeën? :o

Ineke2

Re: Flinke smak gemaakt, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:51

Neem les van een goede instructeur. Die kan je ook helpen om met eventuele angst om te gaan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:52

nooit alleen rijden! hoe ervaren je ook zou zijn. Ik heb mensne geweten die uren ergens in de bak gelegen hebben na een val en niet meer recht konden.
En in jouw geval ene goede instructeur zoeken.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 20:53

Zoe_97 schreef:
nooit alleen rijden! hoe ervaren je ook zou zijn. Ik heb mensne geweten die uren ergens in de bak gelegen hebben na een val en niet meer recht konden.

Jaa mn vader zou later komen, hebben een bak naast het huis. Maar bedankt voor de tip, ga op zoek haha

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:00

Dit kon je toch ook net zo goed in je topic vragen?

Maar inderdaad gewoon weer beginnen met rijden, veel figuren rijden etc en iemand anders even laten helpen met opstappen , want daar ging het mis toch?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 21:05

Tinkertje89 schreef:
Dit kon je toch ook net zo goed in je topic vragen?

Maar inderdaad gewoon weer beginnen met rijden, veel figuren rijden etc en iemand anders even laten helpen met opstappen , want daar ging het mis toch?

Jaa sorry snap het hier allemaal nog niet zo ben nieuw ..

Jaa dat denk ik ook. Normaal is mijn vader er bij.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:07

Dan zou ik de volgende keer met opstappen wachten tot je vader erbij is en daarna gewoon lekker rijden zoals je altijd doet. Als je het toch nog spannend vind misschien je vader vragen of hij even een paar rondjes de longeer lijn eraan wilt doen tot je het gevoel hebt dat je er ontspannen opzit?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 21:12

Tinkertje89 schreef:
Dan zou ik de volgende keer met opstappen wachten tot je vader erbij is en daarna gewoon lekker rijden zoals je altijd doet. Als je het toch nog spannend vind misschien je vader vragen of hij even een paar rondjes de longeer lijn eraan wilt doen tot je het gevoel hebt dat je er ontspannen opzit?

Jaa dat doe ik nu ook zeker. Erg geschrokken. Dat is ook een goed idee jaa, bedankt !

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:16

Waarom ging het mis, weet je dat? Was het domme pech, dan is het nu werken aan je zelfvertrouwen. Ging je lomp zitten, dan weet je dat je dat niet meer moet doen en zorg je de volgende keer voor hulp bij opstappen. Was er spanning bij jou en bracht je dat over, dan moet je zorgen dat je iets doet waardoor die spanning minder wordt, bijvoorbeeld een instructeur erbij, of je vader als die je ook met spanning kan helpen.
Overigens zou ik met de huidige temperaturen niet alleen maar stappen, heb altijd het idee dat paard daar frisser van wordt en eerder andere plannen maakt dan ik. :+

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 21:19

Dreamybol schreef:
Waarom ging het mis, weet je dat? Was het domme pech, dan is het nu werken aan je zelfvertrouwen. Ging je lomp zitten, dan weet je dat je dat niet meer moet doen en zorg je de volgende keer voor hulp bij opstappen. Was er spanning bij jou en bracht je dat over, dan moet je zorgen dat je iets doet waardoor die spanning minder wordt, bijvoorbeeld een instructeur erbij, of je vader als die je ook met spanning kan helpen.
Overigens zou ik met de huidige temperaturen niet alleen maar stappen, heb altijd het idee dat paard daar frisser van wordt en eerder andere plannen maakt dan ik. :+

Denk domme pech, en dat ik iets gespannen was misschien dat ze dit aan voelde.

Haar draf is ook wel heel erg wennen, misschien voelt ze ook wel aan dat ik dit vorige keer wat spannend vond.

Ik zal aan de tips denken!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:24

Bij spanning dan zeker niet meer alleen opstappen. Ik heb soms enorm last van spanning en rijd dan alleen bij mijn instructeur. Zij krijgt mij vlot en goed door die spanning heen, waardoor het veilig blijft. Maar goed, ik heb de mazzel dat ik mijn paard deel met mijn man en als ik het niet zie zitten, rijdt hij. Soms spreken we ook af dat hij begint en ik het na een half uurtje nog even overneem, heeft hij voor anderen ook wel gedaan, maar dan moet je wel zo iemand in je omgeving hebben natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:28

Is de draver al langer als rijpaard beleerd? Kent ie al wel wat dressuurmatig?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 21:31

Joolien schreef:

Ze kan aanspringen in galop, nog niet correct. Maar ze kent nog niet veel, alleen de basis dingen. Opzich reageert ze wel goed op het been (alleen in stap) draf vind ik zelf een beetje vreemd aan voelen. En maken we niet zulke mooie voltes.. :(:)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 21:32

Dreamybol schreef:
Bij spanning dan zeker niet meer alleen opstappen. Ik heb soms enorm last van spanning en rijd dan alleen bij mijn instructeur. Zij krijgt mij vlot en goed door die spanning heen, waardoor het veilig blijft. Maar goed, ik heb de mazzel dat ik mijn paard deel met mijn man en als ik het niet zie zitten, rijdt hij. Soms spreken we ook af dat hij begint en ik het na een half uurtje nog even overneem, heeft hij voor anderen ook wel gedaan, maar dan moet je wel zo iemand in je omgeving hebben natuurlijk.

Nee klopt, denk dat ook beste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:35

Janinevv schreef:
Joolien schreef:

Ze kan aanspringen in galop, nog niet correct. Maar ze kent nog niet veel, alleen de basis dingen. Opzich reageert ze wel goed op het been (alleen in stap) draf vind ik zelf een beetje vreemd aan voelen. En maken we niet zulke mooie voltes.. :(:)

Dan vraag ik me af of je dit wel alleen moet willen doen. Een draver omscholen is niet zo makkelijk, daar komt wel wat ruiterhandigheid bij kijken. Ik zou hier hulp bij zoeken, want als je er in de ereste week al af ligt en niet weet hoe je dat op kunt lossen, denk ik niet dat je dat alleen moet willen doen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 21:39

[/quote]

Dan vraag ik me af of je dit wel alleen moet willen doen. Een draver omscholen is niet zo makkelijk, daar komt wel wat ruiterhandigheid bij kijken. Ik zou hier hulp bij zoeken, want als je er in de ereste week al af ligt en niet weet hoe je dat op kunt lossen, denk ik niet dat je dat alleen moet willen doen.[/quote]

Ik wil ook niet alles alleen doen. Wil gewoon leuk rijpaard voor thuis. Binnenkort kom oude eigenaar langs, en wil ook iemand die me met haar wil helpen.. Dat ik er af viel was niet tijdens het rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:40

Maar dan nog, een draver is niet even een leuk rijpaard. Daar zit nog wel wat werk aan voordat hij of zij is omgeschoold. En je val was bij het opstappen, ook een onderdeel van rijden.
Had je al eerder gereden of was afgelopen week de eerste keer? Heb je proefgereden bij het kopen?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 21:44

Joolien schreef:
Maar dan nog, een draver is niet even een leuk rijpaard. Daar zit nog wel wat werk aan voordat hij of zij is omgeschoold. En je val was bij het opstappen, ook een onderdeel van rijden.
Had je al eerder gereden of was afgelopen week de eerste keer? Heb je proefgereden bij het kopen?

Dat zeg ik ook niet..
Ja maar dat was mijn schuld, niet de schuld van dat ze niks kan ofzo. Hiervoor had ik al keer gereden en dat ging wel redelijk goed, kon wel mooie figuren rijden in stap.

Bij proef rijden stukje over erf gelopen wel aan touw want ze had al poosje niets gedaan. Maar wel erg braaf..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:47

Tja, ik ben bang dat je je nog flink kunt verkijken op je paard. Dravers zijn idd heel braaf, maar zoals ik al zei, het omscholingstraject is niet makkelijk, het is alsof je een paard gewoon moet beleren alsof het een jong paard is. Dat moet je wel kunnen.
Ik zou rap begeleiding zoeken voordat je weer ongelukken krijgt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 21:49

Joolien schreef:
Tja, ik ben bang dat je je nog flink kunt verkijken op je paard. Dravers zijn idd heel braaf, maar zoals ik al zei, het omscholingstraject is niet makkelijk, het is alsof je een paard gewoon moet beleren alsof het een jong paard is. Dat moet je wel kunnen.
Ik zou rap begeleiding zoeken voordat je weer ongelukken krijgt.

Jaa bedankt, zal kijken welke instructeur mij hierbij kan en wil gaan helpen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:50

Zoe_97 schreef:

O kom op zeg, ik vind dit echt heel erg overdreven. Ik rijd nu zo'n dertig jaar alleen en daarin ben ik vast niet de enige. In je leven kan er vanalles gebeuren maar dat betekend niet dat we alles moeten laten. We moeten wel leven hoor.
Dat van die instructeur kan ik inkomen. Al zou ik eerst maar eens gaan oefenen, dat je opstijgt met iemand er bij die je echt alleen helpt als het moet. Effe doorpakken en flink zijn.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 22:00

mrie schreef:
Zoe_97 schreef:

O kom op zeg, ik vind dit echt heel erg overdreven. Ik rijd nu zo'n dertig jaar alleen en daarin ben ik vast niet de enige. In je leven kan er vanalles gebeuren maar dat betekend niet dat we alles moeten laten. We moeten wel leven hoor.
Dat van die instructeur kan ik inkomen. Al zou ik eerst maar eens gaan oefenen, dat je opstijgt met iemand er bij die je echt alleen helpt als het moet. Effe doorpakken en flink zijn.

Jaa dat is ook een goed idee! Denk dat ook even moet door zetten en dat ook goed moet oefenen dat ze stil blijft staan.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:32

Ik zou ook even begeleiding zoeken van een instructeur.
Als jij het nu spannend vindt heb je grote kans dat je paard jouw spanning aan gaat voelen.
Zeker omdat je net een nieuw paard hebt en zelf ook het rijden weer op wilt pakken.

Een instructeur kan jullie als combinatie hierin goed begeleiden en dan blijft het voor allebei leuk, en dat is toch de bedoeling van paardrijden :)
En de bedoeling van een instructeur is ook dat ze zo begeleiden dat je alleen kunt rijden ...

Ik weet niet in welke regio je woont maar hier een paar linkjes waar je instructeurs kunt vinden
Centered Riding
Samen paard
Horse in mind
Bitloze instructeurs

Veel plezier samen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:25

Ik ga er altijd van uit, een paard dat niet stilstaat daar stap je niet op, klinkt heel stom maar zo is het echt wel, of je riskeert idd een ongeval.
En echt je kan elk paard leren stilstaan al bij de eerste training.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:07

Naast een krukje desgewenst..