Paard mesten --> Springt niet meer...!!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Baby_Lucky

Paard mesten --> Springt niet meer...!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 12:32

Helluuppp!

Mijn paard springt niet meer op het moment dat hij 'bijna' moet mesten... Hij weigert dan nadat hij wel aantrekt. Wanneer ik opnieuw aanrij weigert hij al ver van te voren. Wanneer ik dan rondrijd valt hij stil om te mesten. Daarna springt hij alles gewoon!

Aanpakken en over de sprong 'slaan' heeft geen zin, dat gaat hij volledig in de staak.

Met dressuur doet hij dit ook wel eens thuis. Maar dan loopt hij wel door wanneer ik m aanpak en been geef... Mesten in draf en gallop doet hij echter dan ook niet...

Iemand hier ervaringen mee? Ik ga morgen de DA bellen voor advies...

Bedankt!

troi

Re: Paard mesten --> Springt niet meer...!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:41

Huh je denkt dat je paard een medisch probleem heeft omdat hij niet poepend door de lucht wil vliegen? Volgens mij is dat vooral een teken van gezond verstand bij je paard.

En qua gewoon lopen, er zijn veel paarden die alleen maar stilstaand poepen. De mijne mag dat, vind ik ook een teken van respect naar hem toe. Overigens maakt hij er bepaald geen misbruik van.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:44

De mijne mag het ook, maar ik rijd dan ook geen wedstrijden. Het is toch wel erg vervelend als je paard midden in een parcours of dressuurproef stopt omdat hij moet mesten.
Die van mij maakt er overigens ook wel misbruik van. Als ik heel fanatiek aan het rijden ben en hij heeft op het eind geen zin meer, gaat hij wel eens gewoon stil staan met zijn staart omhoog. Net alsof hij moet poepen, maar dan komt er echt niks uit. De slimmerik.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:50

Erg vervelend, de mijne doet dat ook. Maar je kunt ze er natuurlijk niet voor straffen. Wel kun je rustig leren dat hij echt wel de kans krijgt als hij moet. Over de sprong, maar dan mag hij ook rustig gaan mesten. Zo voorkom je ook dat hij misbruik maakt :)

DA is naar mijn mening absoluut niet nodig voor dit probleem :)

Edit: nu ik de OP beter lees.. eerst in de dressuur oefenen. Eerst doorgaan tot hij niet meer uit zichzelf stil wil staan, daarna belonen door te laten mesten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:26

Als mijn paard moet mesten staan ze ook altijd stil en dat laat ik ook gewoon toe, ik vind het respectloos als een dier stil staat om te poepen hem vooruit te slaan,
IK zou het ook niet fijn vinden als ze dat bij mij zouden doen,
Ook heb ik een paard wat echt even nodig heeft voor ze mest , haar stoelgang is gewoon wat trager , dat heb je bij mensen ook,
Dus gewoon stil laten staan en laten mesten is dier vriendelijker,

En belonen met mesten heeft geen zin, hij moet,dus laat dat gewoon toe.

En ik vind dat dit in wedstrijden ook toe gelaten moet worden, voordeel is ook dat je 1 hoop hebt en niet overal mest door de bak,
IK zie het ook niet als misbruik maken, geen enkel paard mest in beweging , alleen paarden die onder stres zijn doen dit,

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 19:18

Waarom zou dit geen medische reden kunnen hebben?

Dus ik moet hem maar gewoon stil laten staan in t parcour tijdens het springen???
Laatst bijgewerkt door Baby_Lucky op 10-01-16 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:19

Baby_Lucky schreef:
Slotje graag!

Waarom??

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 19:21

midgie schreef:
Baby_Lucky schreef:
Slotje graag!

Waarom??

Moest op ander forum, foutje

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:22

Baby_Lucky schreef:

Dus ik moet hem maar gewoon stil laten staan in t parcour tijdens het springen???

Ja..
Dat is pech hebben vrees ik

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 19:23

troi schreef:
Baby_Lucky schreef:

Ja..

Beetje banketstaaf als je dat elke keer gebeurt als je moet springen... Hier ben ik t niet mee eens... Een 'normaal' paard is zo gebouwd dat hij gewoon kan bewegen tijdens het mesten....

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:30

Baby_Lucky schreef:
troi schreef:

Ja..

Beetje banketstaaf als je dat elke keer gebeurt als je moet springen... Hier ben ik t niet mee eens... Een 'normaal' paard is zo gebouwd dat hij gewoon kan bewegen tijdens het mesten....

Nou ik heb nog nooit een paard tijdens een parcours zien mesten hoor. Bewegend of springen zijn toch 2 verschillende dingen imo.

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 19:34

Nou ik heb nog nooit een paard tijdens een parcours zien mesten hoor.

Bewegend of springen zijn toch 2 verschillende dingen imo.[/quote]

Dat ben ik met je eens, maar ik heb het idee dat die van mij op de staak slaat op het moment dat hij ook maar een beetje aandrang voelt...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:45

Baby_Lucky schreef:
Baby_Lucky schreef:

Ja..

Sommigen doen dat idd vrij makkelijk. De mijne weigert het en blijkbaar de jouwe ook. Ik denk dat je er niet zo bijster veel aan doet.
Maar goed bel vooral de da. Mocht er een pil tegen zijn dan hoor ik het graag.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:10

Een paard kan prima lopend poepen Als er een leeuw achter aan zit denkt die ook niet laat ik eens stoppen drm kan een paard lopend poepen en wij niet !!!!

Maar goed op veel stallen moet de mest op geruimd in de bak Waardoor mensen het paard leren stil te gaan staan Een hoopje opruimen is minder werk dan een spoor
Ken enkele paarden die dit doen ook in de ring of het parcours zou ik niet blij mee zijn Maar ken ook een paard die het nu niet meer doet En dat was idd niet met suikerklontjes Maar een x of 3 een goede lel Leuk is dat niet nee Drm leer ik mijn paarden liever gelijk door te lopen Wat ze niet aanleren hoeven ze ook niet af te leren

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:31

dresjoepie schreef:
Een paard kan prima lopend poepen. Als er een leeuw achter aan zit denkt hij ook niet: "Laat ik eens stoppen." Daarom kan een paard lopend poepen en wij niet!

Maar goed op veel stallen moet de mest op geruimd in de bak, waardoor mensen het paard leren stil te gaan staan. Een hoopje opruimen is minder werk dan een spoor.
Ken enkele paarden die dit doen, ook in de ring of het parcours. Daar zou ik niet blij mee zijn, maar ik ken ook een paard die het nu niet meer doet. Dat was inderdaad niet met suikerklontjes, maar een keer of 3 een goede lel. Leuk is dat niet nee, en daarom leer ik mijn paarden liever gelijk door te lopen. Wat ze niet aanleren, hoeven ze ook niet af te leren!

Sorry dresjoepie, ik heb je post iets aangepast omdat ik hem anders niet zo goed begreep. Ik heb volgens mij niets aan je intentie van het bericht veranderd door het op een andere manier op te schrijven/interpunctie toe te voegen. Als dat wel zo is hoor ik dat graag :)

Een paard kán inderdaad prima lopend mesten, maar als er een leeuw achter een paard aanrent, gaat hij niet mesten terwijl hij rent. Als het goed is wordt in deze extreme paniek de spijsvertering 'uitgezet' (alle energie zal naar de spieren, longen en het hart moeten gaan), en zal het dier ook niet moeten (of, zoals ook wel gebeurd bij stress, alles snel 'lozen', ook al is de mest dan vloeibaarder). Als je op een paard rijdt, zal het paard toch niet zo gestrest moeten zijn als dat hij achtervolgt zou worden door een leeuw? Daar streven wij toch naar als ruiters, ontspannen paarden, weinig stress.. Zelfs kauwen op het bit en de aanmaak van speeksel vinden wij positief. Als een paard wat meer ontspannen is, zal ook de spijsvertering niet helemaal stoppen. Daarom wordt dat ook 'afgemaakt' en zal de mest niet zomaar geloosd worden, zoals er gebeurd bij stress.
Dus, een paard kán wel rennen en mesten tegelijk, maar zal het in het wild niet per sé doen. Als een paard aan het grazen is zal hij bijvoorbeeld stilstaan of rustig stappen tijdens het mesten. Tijdens het spelen of rennen 'in het wild' of in de wei zijn er nauwelijks paarden die gaan mesten.

Het paard van TS geeft aan dat hij het niet prettig vindt om te gaan mesten terwijl hij rent of springt. Sommige paarden hebben hier kennelijk minder moeite mee, maar sommige ook (veel) meer. TS, als ik jou was zal ik kijken wanneer hij het wél prettig vind. Probeer eerst of hij in draf ook wil mesten, en ga anders stappen. Niet meteen helemaal stop zetten, omdat hij het anders als een truucje zou kunnen gebruiken. En na het mesten, gewoon weer door gaan met springen als je nog niet klaar was met de training :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:41

Tjaaa dit is een discusie punt waar niet echt duidelijk is wat paardvriendelijker is.
Ook ik ben in de overtuiging dat ieder paard kan mesten tijdens het lopen , dit doen ze in vrijheid ook zeker wanneer de groep opschrikt en even op de loop gaat voor een mogelijke aanvaller, dan is er echt geen enkel paard dat zal zeggen ik blijf hier even staan want moet nog even poepen, want dit paard zou als eerste opgegeten worden.
Het is gewoon het maken van duidelijke afspraken en consequentie en leiderschap.
Ik moet wel toegeven dat ik het zelf ook fijner vond dat het paard stopt in de rijbak want dan heb je idd maar één hoopje op te ruimen, maar voor de rest vind ik dus dat dit vaak leidt tot leiderschapsonduidelijkheden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:52

Marriet ik heb geen punten en komma s op mijn toetsenbord meer En ben heel slecht in schrijven/typen Ben het een soort van verleerd denk ik Heel slecht i know :(

Tuurlijk staat een paard als die kan kiezen liever stil Maar ben het eens met aeolsnr 1 Dat erdoor paarden snel misbruik van gemaakt wordt Ken ook een manege pony die 4 x moet in een uur Wel altijd alleen in galop 3 tot 4 drolletjes steeds Die doet het er echt om

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:54

maar mest hij wel tijdens het parcours of alleen bij springles?
En even tijd geven om te mesten is toch minder erg dan weigeringen?

Ik geloof ook niet dat paarden mesten die op de vlucht zijn... als er zoveel stress is dat je moet rennen voor je leven hou je alles ook wel even op. Alleen wil je niet tijdens het rijden zoveel stress opwekken dat hij niet meer mest (en zou hij daar wel normaal blijven lopen met hoge nood)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:54

Stel jij moet dringend naar het toilet, niets in de buurt en het is laat, alles is gesloten. Dus je wandeld met je billen tegen elkaar geknepen want je moet naar het toilet. Opeens komt er een man op je af gelopen met een mes. Wedden dat je plots niet meer naar het toilet moet, en als, dan komt het er wel tijdens dat je rent uit. Maar geen mens die er aan denkt om stil te blijven staan, "want ik moet naar het toilet".

Het paard zal stoppen omdat hij weet dat het niet perse nodig is om door te gaan. Wij hadden een paard wat altijd moest poepen in de ring. Die lieten we op voor we de ring in gingen even staan met een lang teugeltje en dan deed hij het meestal. Tijdens het parcours moest hij dan wel door. Simpel regeltje wat hij heel snel leerde, ook thuis oefende we dit door af en toe even een korte pauze in te lassen waar we wat teugel los gaven. Zo wist hij 'ontspannen', voor hem was poepen ontspannen. Dus dan mocht dat, deed hij het niet, dan moest het maar rennend als hij erna toch moest.

Tenzij je paard diarree heeft, kan hij best wel even zijn poep ophouden. Een parcours is toch maar een paar minuutjes. Als het gaat over een les van een uur, begrijp ik dat helemaal. Maar volgens mij is stoppen om te poepen tijdens zo iets (dus niet tijdens een les van een uur) een beetje dwars doen, 'omdat het kan'. Een beetje test-gedrag dus.

@ evelijn: stilstaan om te mesten staat qua punten wel gelijk aan een weigering als ik me het goed kan herinneren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:59

Je kunt je paard conditioneren.
Als je paard mest tijdens het stappen aan de lange teugel dan beloon je hem.
Als hij dwars wordt tijdens het rijden ivm mesten. Rij dan nog een stukje streng door. Op het moment dat hij dan ook maar 1x goed voorwaarts gaat op je been beloon je hem en ga je even aan de lange teugel stappen tot hij gemest heeft.
Op den duur zal je merken dat hij in het losstappen vast gaat mesten omdat hij weet dat het daarna even niet kan.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:00

Ik werk met springpaarden en ik ken er geeneen die een probleem heeft met mesten tijdens het werk, longeren of zelfs boven de hindernissen. Zelfs een koliekpaard moet vaak aan het stappen om te kunnen mesten, als het in stilstand niet lukt. Als dit geen aangeleerd gedrag is zou ik toch denken dat er iets niet helemaal lekker zit in de darmen.
Plassen is een ander verhaal, dan moeten ze echt stilstaan. Ik reed een paard die altijd voordat hij het parcours binnenreed even uitgebreid ging staan plassen. Alleen maar fijn, als hij dat kwijt is sprong hij gelijk een stuk losser.
Laatst bijgewerkt door CaPrIoLe`79 op 10-01-16 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:00

Leen schreef:
s
@ evelijn: stilstaan om te mesten staat qua punten wel gelijk aan een weigering als ik me het goed kan herinneren.

Maar hij blijft weigeren... dus dat is dan uitsluiting.. ipv 1 weigering..
en ja hij moet leren niet te mesten tijdens het parcours... maar ik vind dat een paard wel ruimte moet krijgen om te mesten tijdens een lesuur oid... en dus ook zoals jullie de ruimte geven dat hij even kan mesten voor het parcours.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:08

Die van mij heeft wel eens bovenop een hindernis gemest, die springt gewoon poepend, heb ik nog nooit een slag voor uit hoeven delen :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:08

Evelijn schreef:
Leen schreef:
s

Maar hij blijft weigeren... dus dat is dan uitsluiting.. ipv 1 weigering..
en ja hij moet leren niet te mesten tijdens het parcours... maar ik vind dat een paard wel ruimte moet krijgen om te mesten tijdens een lesuur oid... en dus ook zoals jullie de ruimte geven dat hij even kan mesten voor het parcours.

Ja dat van een uur les bedoel ik ook zo. Dat je niet een uur kan doorrijden zonder te laten mesten, dus tijdens het uur zeker de kans moet geven om te mesten. Een parcours is maar een paar minuten. Dus als je hem ervoor en erna de kans geeft, hoort hij dat tijdens het parcours niet te doen. In het geval dat hij dan wel stopt om te mesten zie ik dat als uittest-gedrag. Kijken hoever ze mogen gaan. Want als dat mag, mag er vast veel meer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:25

Ik hoor wel graag wat je DA zei.
Mijn merrie verdenk ik ervan dat ze iets blokkeert in de rug of heupen ofzo als ze moet mesten want die krijg je echt niet meer vooruit, en ik ben er echt niet flauw mee geweest. Aan de longe en in vrijheid hetzelfde: volle galop-ho-mest-galop.