Bang voor een hoek in de bak

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LunaB

Bang voor een hoek in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 17:54

Mijn paard vindt 1 hoek in de bak vreselijk eng en wil er absoluut niet langs en als je het wel probeert springt hij aan in galop of begint hij te staken of rent hij weg en als je hem (dwingt) toch de hoek in krijgt begint hij heel raar te lopen en snijd hij af of wijkt huj naar binnen

Alvast bedankt
Xx. Luna

Selina

Re: Bang voor een hoek in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:56

Heb je de hoek wel eens genomen terwijl jij op de grond naast hem loopt?

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:57

Heb je ook weleens les ? een instructrice kan jou en joun paard misschien goede tipse geven.
En aan de hand met grondwerk er heel vaak langslopen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:58

Wat zegt je instructeur over dit en het probleem in je andere topic. Denk dat het handig is om met hem/haar hier aan de slag te gaan. Zonder beeldmateriaal is het voor ons moeilijk om je de echt goede tips te geven, zodat dan je problemen minder worden.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:04

Klinkt bekend. Mijne doet in het begin altijd lastig bij een bepaalde hoek. Betwijfel dat het angst is bij haar, meer uittesten. Als ik het negeer doet ze heel de rit lastig, als ik haar er 1 keer streng doorzet in een hoger tempo doet ze niks meer.

Heb je les? Wat zegt je lesgever ervan?

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:13

Dat doet ze áltijd in dezelfde hoek?

Ik rijd dan op de hoefslag en als ik bijna bij de hoek bent, stelling naar binnen en mn binnenbeen aanleggen, zo zijn ze niet meer gefoccusd op de hoek. Hierna ga je gewoon op een volte 10 meter en ga je er nog een keer langs. Na een paar keer lopen ze er zo langs :)

Ik weet ook dat ik bij een ander paard (reed hem zelf niet) fungeerde als 'steun'. Als de hoek 'eng' was, dan ging ik voor het paard uit naar de hoek en ging even in de hoek staan, vond ze helemaal niet eng dan, ze loopt dan zonder te kijken weg :)

Ik zou het sowieso even voorleggen bij je instructrice :)
Laatst bijgewerkt door gerpiegorp op 02-01-16 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:14

Is er niet iets engs in die hoek of in de omgeving van de hoek, een stuk plastic wat wappert of iets anders? of een bakmonster :P
Anders rijd je in het midden van de bak een volte en maak je die steeds groter naar de hoek toe? Dat lukte iemand met een paard wat ook bang was voor de hoek, paard was zo gefocust op haar dat hij helemaal de hoek vergat en uiteindelijk braaf erlangs liep, daarna nooit meer problemen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:30

Een paard heeft een heel goed situationeel geheugen. Hij weet dus heel goed wat waar gebeurd is. Was er eens iets engs in die hoek, dan kan het zijn dat hij die hoek nu linkt aan het "engs" wat er ooit geweest is, terwijl dat er nu dus niet meer is.
Geef je paard eens de tijd om de hoek te onderzoeken (kijken, ruiken, luisteren,...Kijk wat hierin zijn grens is en probeer deze stilaan te verleggen. Gaat hij dus een stapje verder, dan kan je hem belonen door eventjes weg te gaan van die hoek en iets anders te gaan doen (wel opletten dat hij niet zelf gaat wegrennen, maar dat jij bepaalt). Zo telkens een beetje opbouwen.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:35

Eerst in stap proberen beide kanten en goed belonen als hij braaf is. En zo door, misschien een keer wat strenger zijn en als hij het goed doet gelijk belonen :j

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:40

Komt me heel bekend voor! Ik heb een paar jaar een paard gereden die bang was in 1 bepaalde hoek. Ook bij zijn eigenaren. Daar stonden de hindernisbalken en deed hij altijd moeilijk. Kreeg hem er soms niet in en hij ging er heel vaak vandoor in die hoek.
En nu rijd ik een ander paard. En deze doet hetzelfde. Meestal bij de kippen maar hij kan er op iedere willekeurige plek vandoor gaan.
En dus maar lessen genomen.
De aanwijzingen die ik kreeg;
-teugels veel en veel korter. Ik liet ze juist lang zodat hij kon kijken en ontspannen. Maar hij miste juist aanleuning en zekerheid war zijn gedrag juiste versterkte.
-binnenbeen, buitenteugel,naar binnen kijken. Hoek rijden als een wending. Niet door hem zelf laten uitzoeken.
Nu heeft hij bijna geen ruimte om er nog vandoor te gaan.
Wat mij ook helpt ivm de paardenmonsters is beginnen te rijden op de grote volte in het midden. Hier hem goed oppakken aan het been krijgen attent op ruiter en nageeflijk rijden. Pas als dat in orde is (5 tot 10 min rijden) dan pas de bak rond.
succes

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:45

zelfde antwoord als in je andere topicvraag.
De fout zit niet bij je paard, en heeft ook niets te maken met bang zijn, de fout moet je bij de ruiter zoeken dus bij jezelf.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:54

Logisch. Het is voor mensen niet waarneembaar omdat het zich in een parallelle werkelijkheid bevindt, maar daar zit de ingang naar het hol van de bakkabouters. Paarden zijn veel intuïtiever dan mensen, die voelen dingen aan die met het oog niet zichtbaar zijn. Aan jou de edele taak om je paard ervan te overtuigen dat bakkabouters bakkabouter heten omdat ze in de bak wonen, en niet omdat ze graag paardenbiefstuk bakken.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:40

Eirikur schreef:
Aan jou de edele taak om je paard ervan te overtuigen dat bakkabouters bakkabouter heten omdat ze in de bak wonen, en niet omdat ze graag paardenbiefstuk bakken.

Je weer het maar nooit, als ze honger hebben......

Zollieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:56

Vergeet ook niet om op beide handen te oefenen. Omdat de rechter- en linkerhersenhelft van een paard niet zo goed samenwerken als bij een mens kan hij het op de ene hand niet meer zo eng vinden terwijl hij op de andere hand het dan nog steeds erg eng vindt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 06:57

aeolusnr1 schreef:
zelfde antwoord als in je andere topicvraag.
De fout zit niet bij je paard, en heeft ook niets te maken met bang zijn, de fout moet je bij de ruiter zoeken dus bij jezelf.

Verklaar je nader..
Hier zijn werkelijk alle paarden in meer of mindere mate bang in een bepaalde hoek.. ( 15 stuks)..Die van mij spant de kroon.. Heb alles geprobeerd.. Van zeer streng aanpakken, van aan de hand werken ook in die hoek ( waarbij ik oefeningen deed bijvoorbeeld klein beetje druk op de atlas waardoor t paard hoofd/ hals liet zakken en endorfines aanmaakt) ik aan de buitenzijde lopen zodat t paard aan mn binnenzijde loopt zodat t voor haar vertrouwder was..Achter ander paard aan..proberen steeds dichterbij in die " enge" hoek te komen dmv steeds een paar cm dichter naar die hoek, snoepjes geven in die hoek, uit frustratie ook wel es gruwelijk straf gegeven..Niks maar dan ook niks hielp.
De vertrouwensband is tussen ons overigens zeer goed..Ik kan met dit paard op wedstrijd, overal waar ik wil t bos in, ik kan ook zo naar een binnenbak allemaal geen probleem.. Het leiderschap is toch echt wel op een prettige wijze bevestigd..
Tja alleen die ene hoek..
Dus benieuwd hoe jij dat in deze ziet..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 07:08

Dan ben je toch geen overtuigend leider voor hem.

Ik ken ook wel meer paarden die op vreemd terrein minder spoken zien dan thuis.
Dan is alles nieuw/ spannend/ anders dus dan maar gewoon rechtuit.
Terwijl als je thuis een bloempot verzet dat zeker gedaan is door die bakkabouter.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 08:57

bruintje123 schreef:
Dan ben je toch geen overtuigend leider voor hem.

Ik ken ook wel meer paarden die op vreemd terrein minder spoken zien dan thuis.
Dan is alles nieuw/ spannend/ anders dus dan maar gewoon rechtuit.
Terwijl als je thuis een bloempot verzet dat zeker gedaan is door die bakkabouter.

Wel typisch dat ik dat schijnbaar in alle andere gevallen wel schijn te zijn..
Ze gaat ook wel Door de hoek heen alleen altijd gespannen.. Daar baal ik van..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:26

Over levensgevaarlijke hoeken heb ik een aardige anekdote, met daar in één van de belangrijkste opvoedingslessen voor paarden.

Er was een grote drukke manege met een stuk of 40 manegepaarden elk met hun gebruikelijke eigen problemen.
Eén van die paarden was een grote sterke basispaard ruin.
Het werk viel hem licht, altijd goed humeur, bravour.
Een heel waardevol paard voor een manege ware het niet dat hij één hoek niet inging.
Hélemaal niet, nooit, onder geen voorwaarde, met niemand.
Alle instructeurs, de manege eigenaar en vele tientallen manege klanten hebben zich al maanden met al hun kunsten en ideëen, klontjes en grof geweld op het probleem gestort.
3 Uur per dag werken, nooit door de hoek, een bocht van zeker 7 meter er langs.
Nope.
Dit paard kan zo niet langer in dit werk blijven.....

Ik deed toen troubleshooting en correctiewerk met paarden en ik werd gevraagd te proberen het op te lossen.

Observeren en nadenken.
Het paard had kennelijk ooit iets in die hoek iets gezien dat hem angst inboezemde, misschien zelfs wel aleen maar wel een ander paard angstig zien zijn.
Dat was het begin, het eerste moment dat hij uitweek omdat hij onzeker was over die hoek, op zich geen big deal.
De instructeur raadde zijn leerling aan om het paard naar binnen te laten kijken en hem er langs te drijven.
Zo doet men dat toch?
Het paard nu, is angstig, het wordt stevig in zijn mond getrokken, het moet namelijk naar binnen kijken maar wil naar de hoek kijken en naar buiten toe getrokken, het krijgt als extra een paar klappen met de zweep, het moet toch gehoorzamen?
Het langs deze hoek gaan is nu afgezien van het "gevaar" ook een onaangename gebeurtenis geworden.
Dit cumuleert, het wordt steeds erger, logisch want in die hoek krijg je op je sodemieter, meer en meer, steeds geweldadiger.
Het paard blijft steeds verder van de hoek vandaan.
Een groot, sterk, energiek, basispaard en iedereen gaat fysiek het gevecht met hem aan, hij wordt zo ontzettend goed in winnen, mensen winnen het namelijk niet van 650kg spieren.

De eerste dag.
Bij onze eerste ontmoeting heb ik hem rustig en kalm in zijn box geborsteld, gemasseerd en hem meegenomen aan een halster naar de rijbaan.
We zijn samen naar de hoek gaan kijken, op 10m afstand gaf hij aan dat niet te willen.
Stop, laten kijken, braaaaaaf, klontje, rondje stappen, 6 keer, gestopt waar hij dat wilde even kijken, braaaaaf, klontje, half pasje verder en terug op stal.
"Allways quit at the right moment"

Tweede dag.
Beetje gebrorsteld, gemasseerd, gezellig gekletst, zadel er op en naar de rijbaan.
Ik er op, beetje rondstappen, zonder hoek, gezellig kletsen.
Wij naar de hoek, hij kijkt naar de hoek en op 10m afstand stopt hij, braaaaaf, klontje, beetje rondstappen zonder hoek.
Terug naar de hoek, stoppen op 12m, braaaf, klontje, rondstappen.
Geen enkele druk, geen enkele dwang, de lichtst mogelijk hulpen, alles vragend.
Hij beslist wat hij aankan.
terug naar de hoek, 10m, hij stopt, braaf, klontje twee stapjes verder, braaf, klaar voor vandaag.

Derde dag.
Alles idem, 10m, stop, twee pasje verder, braaf, klontje, twee pasje verder, braaf klontje, bijna de hoek in , braaf klontje, stop.

Vierde dag.
Welke hoek?

Helaas was et probleem nu alleen bij mij opgelost, met alle andere ruiters ging hij de hoek niet in, hij keek wel mooi uit! Dan krijgt op zijn sodemieter.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:41

@simpelman: ik dwing mijn paard nooit naar die hoek toe..Als ze zeer ontspannen is gaan we kijken of we in de buurt kunnen komen vd hoek..Zij krijgt daar ook altijd wat lekkers..Ik wil absoluut niet dat ze die hoek met narigheid associeert.
Ik geef toe daar ooit ook wel eens mn geduld te hebben verloren..Je bent maar mens hè..
Maar eigenlijk wist ik meteen niet doen..
Ik zoek deze hoek eigenlijk nog maar zelden op..Dit ook te meer omdat mijn paard aan t headshakesyndroom lijdt en zij geen last heeft van beestjes/ pollen in de binnenhal. .En ik daar dus met haar train ohz.
Maar ik werk haar wel vaak aan de hand in de buitenbak waar zich dus de " enge hoek bevindt en zodra we die kant naderen komt er spanning in haar lijf..
Paard staat hier thuis al sinds de geboorte er is nooit iets raars met haar gebeurt ( ook niet in die hoek) ik heb geleerd mijn paard te eren in al haar bijzonderheden zeg maar dit omdat dit voor ons beide de juiste samenwerking oplevert..Heb haar nooit beledigd of ( bewust) bang gemaakt..Ik kan t simpelweg niet verklaren!! Ik heb thuis een prachtige bak maar " kan" er dus nooit gebruik van maken..

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:11

@Biscaya: het is niet omdat je zelf niet gemerkt hebt dat er iets engs was voor je paard dat dar voor jou paard ook zo was. Paarden hun zintuigen werken anders dan de onze; ze zien anders, horen anders,... Ze vinden andere dingen dan wij mensen eng,... En ook het geheugen van paarden werkt anders dan dat van mensen. Ze hebben een veel beter situationeel geheugen dan wij.
Er is volgens mij geen standaardaanpak die voor elk paard en elke ruiter werkt. Ieder paard en iedere ruiter is uniek, heeft eigen kenmerken en eigenschappen. En dat maakt ook weer elke combinatie van paard en ruiter erg uniek.
Wat motiveert jou paard echt? Dit kan banalers zijn, gaande van bepaalde snoepjes tot spelen, knuffelen,... Maak misschien eens een ranglijst van verschillende beloningen, gaande van wat je paard een beetje motiveert tot wat heel erg motiverend is. Hetgeen heel erg motiveert ga je vervolgens als beloning gebruiken om met je paard toe te werken naar de hoek niet meer eng vinden. Op andere momenten, bij minder moeilijke dingen, gebruik je dan minder waardevolle beloningen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:19

Ik zeg ook altijd dat er voor dat paard wel wat eng is. Anders doet hij het niet.

Ik doe bijna gelijk wat simpelman doet alleen beloon ik niet.
Maar heb dan gewoon paarden in training gehad die niet perse een hoek probleem hadden.

Ik doe net of ik niet in de gaten heb dat de hoek afgesneden wordt.
Span me nergens aan. Niet extra binnen been. Geen extra teugel hulpen.
Kijk er niet naar zodat mijn zit die kant inwerkt.
Ik doe net of het niet gebeurt.

En het werkt eigenlijk bij elk paard.
Jij laat niet merken dat er wat is en meter bij meter ga je dichter de hoek door.
Tot ze er eigenlijk best snel gewoon doorheen lopen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:26

@biscaya,
Toen ik mijn huidige paard net had gekocht begon ik met wandelen aan de longe.
Dat doe ik met alle paarden, 500km wandelen aan de longe, overal langs, door, in en uit en over.

Het was een heel wantrouwend paard dat kennelijk niet veel vertrouwen had gekregen in zijn opfokker.
Vlak bij mijn huis staan twee vuilcontainers en toen we daar voor de eerste keer bij aankwamen wilde hij er niet langs, hééél fefaarlijk...
Ik heb toen laten zien dat het niet gevaarlijk was door voor hem uit te gaan en de longe te vieren.
Ik deed het voor: liep langzaam, omzichtig, goed kijkend naar de container en telkens even stoppend om goed te kunnen kijken.

Mijn paard loopt nu na twee jaar uitsluitend bij deze container, langzaam, omzichtig af en toe even stoppend en goed kijkend voorzichtig door.

Dat had ik hem zo geleerd.....
Bij alle andere containers loopt hij gewoon door.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:43

Dank jullie wel voor de uitgebreide reacties!
@simpelman: voordat ik je verkeerd begrijp..bedoel je nou in je laatste stukje dat ik dit mijn paard ( onbewust) heb geleerd? Ik wil al mn paarden bewijzen dat ik voor 10.000% te vertrouwen ben..Ik ben bereid daar alle tijd en tips in te steken! Waar zou ik nu beginnen?

@pateeke: mn paard is erg gemotiveerd Door een snoepje..Maar dat pas ik altijd al toe in die hoek. .

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:26

@biscaya,
Misschien, misschien niet.
Ik probeer jou en anderen te laten zien dat de dingen vaak niet zijn wat ze lijken.
Het is onze vooringenomen interpretatie die het ons vaak onmogelijk maakt om écht te zien wat er gebeurt.

Je zou kunnen beginnen met zonder vooraaname te observeren en nadenken. (en dat is alleen maar bedoeld als vriendelijke insteek)
Laat jezelf eens filmen, doe eens iets onlogisch, doe het tegenovergestelde van wat je denkt te moeten doen.

In deze trant:
Wanneer je een paard hebt dat wegloopt voor je en zich niet wil laten halsteren, zelfs niet met een emmer voer in je handen.
Jaag hem weg....net zolang tot hij daar genoeg van heeft, laat hem dan naar je toekomen en halster hem niet.

Misschien zit je probleem in je poging het vertrouwen voor 10.000% te winnen?
Open mind. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:30

Inderdaad zoals "Simpelman" het deze keer weer uitlegt is het toch een manier om te werken, en dit lukt echt en bij elk paard, dus ook bij jouw paard.
Moet je nu exact dit gaan nadoen, nee eigenlijk niet nee, het is bijna nooit echt belangrijk wat je doet maar hoe je het doet, en hier zit een reuze verschil in inhoud.
Persoonlijk ga ik er zeker met dit soort van probleempjes van uit dat dit in de meeste gevallen al bij de eerste training moet lukken, in sommige heel zeldzame gevallen is het inderdaad een paar dagen opbouwen. en dit laatste is eigenlijk enkel bij paarden die helemaal in zichzelf keren, die zich als het ware afsluiten, met alle andere paarden is één training al voldoende om ze te overtuigen.
Ik begrijp nooit dat mensen durven te zeggen, ik heb dit al jaren met mijn paard en mijn paard is zo, neeeeee jouw paard is niet zo, er zijn een paar puntjes waar aan gewerkt moet worden , en das eigenlijk alles.
Zoek een trainer die je hier mee wil helpen, het zelf proberen is eigenlijk geen optie, want de kans is heel groot dat je het zo enkel erger maakt. Het probleem is er al jaren bij jou, dus zoek hulp.
Ik heb alle met veel van dergelijke problemen gewerkt.