Mijn paard wil niet stoppen! En springt uit zichzelf aan in

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LunaB

Mijn paard wil niet stoppen! En springt uit zichzelf aan in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 17:41

Hallo allemaal, ik zit met een probleem; mijn paard wil niet haldhouden. Vooral in het begin dan wil hij echt niet stilstaan en dat is echt heel vervelend als je bijvoorbeeld je beugels nog even op maat moet maken en dan loopt hij al weg en dan staat hij echt niet meer stil wat je ook doet. En dan heb je ook nog het probleem dat hij telkens wil aanspringen in galop terwijl we gewoon aan het draven zijn. En dan verhoogt hij uit zichzelf zijn tempo totdat hij aan het racen is door de bak! Supervervelend als er ook andere mensen rijden in de bak.

Heeft iemand tips?
Alvast bedankt xx.Luna

LiannePuthzy

Re: Mijn paard wil niet stoppen! En springt uit zichzelf aan in

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:43

ik heb/had dat probleem ook, bij mij hielp t bij t draven om als een zoutzak te gaan zitten.
of gewoon hel veel figurn gaan rijden, en dan af en toe een keertje rechtuit hielp bij mij ook

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:45

Ik zou de one rein stop onder begeleiding aanleren. Handig trucje om het paard op je te laten leren wachten.

Miranda95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:47

Deed mijn lease fjord ook in het begin maar met lessen is het goed gegaan en idd veel figuren rijden en van halthouden na stap/draf/galop en weer terug helpt goed :) gaat je vast lukken!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:47

Heb je les? een rem erop is het allereerste waar je aan moet werken voor je ook maar aan iets anders gaat werken. Een goede instructeur of instructrice kan je hierbij het beste helpen, aangezien die ziet hoe jij reageert. Hier kan je tips krijgen, maar echt het probleem oplossen kunnen we niet zonder er op dat moment naast te staan.

LunaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 17:50

LiannePuthzy schreef:
ik heb/had dat probleem ook, bij mij hielp t bij t draven om als een zoutzak te gaan zitten.
of gewoon hel veel figurn gaan rijden, en dan af en toe een keertje rechtuit hielp bij mij ook

Ja als hij bijna aanspringt wend ik meestal snel af om het tempo te verminderen

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:01

Past je zadel?
De mijne wou absoluut niet halthouden om nog maar te zwijgen over stilstaan. Bleek dat het zadel ietsje te smal was geworden, dat zat haar dus dwars. Was een jaar geleden aangepast maar door meer training was ze breder geworden. Nu overgestapt naar een dressuurzadel die gepast is door een deskundige en wat een verschil. Ik moet nog maar denken aan halthouden en ze staat stil.

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:10

Zou het kunnen dat hij zich verveelt tijdens het rijden? Dan zou je kunnen proberen om veel overgangen en figuren te rijden, dan gaat hij ook beter op jou letten en zal hij dus ook beter naar je hulpen luisteren.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:15

Staat je paard op stal of buiten? Een teveel aan energie heeft dit vaak als resultaat.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:21

Tijdens het opzadelen/aansingelen/beugels verstellen: doe het desnoods met zijn tweeën. Dan kan de ander met twee handen de teugels vastpakken, of met één hand terwijl h/zij je helpt met de beugels. Als je in een les rijdt is dat sowieso geen probleem.

Tijdens het rijden: wat anderen al zeggen. Veel mensen (ik ook!) hebben de neiging naar voren te gaan zitten; paarden die van nature al denken dat ze de trein moeten halen, gaan dan helemaal in de turbo. Maak jezelf zwaar, een paard heeft als het goed is geleerd dat dat "terug" betekent. En met die figuren klopt het ook: niets is zo'n effectieve paardenremmer als een lastige slangenvolte of kleine volte. Mijn paard (nou ja, mijn min of meer vaste manegepaard) valt meestal spontaan uit de draf als ik dat probeer; wees blij dat je dat niet hebt. :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:38

Ik zou eerst je paard aan de hand leren stoppen op heel lichte druk. Gaat dit goed, maak dan stilaan de overgang naar het rijden en het halthouden wanneer je aan het rijden bent. Probeer in het begin je beugels op maat te maken vooraleer je opstapt, zo kan je paard dan althans niet in de fout gaan. Lukt het halthouden op zich redelijk goed, maar wil hij weer vertrekken vooraleer jij hierom "gevraagd" hebt, laat hem dan even stilstaan totdat hij rustig is. Gaat hij dan toch vooruit? Ok, dan vraag jij om terug een stap achterwaarts te gaan. Als hij even rustig heeft stilgestaan (in het begin moet dat echt maar heel even zijn), dan vraag je terug om voorwaarts te gaan.
Wil hij in draf steeds sneller? Ok, dan maar weer gaan stappen of eventueel zelfs halthouden (wel liefst vooraleer hij helemaal vertrokken is ;-) ). Is hij dan weer rustig, kan je opnieuw gaan draven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:43

Gewoon beter leren paardrijden, de fout zit niet bij het paard maar bij de ruiter, en bij de belering van het paard, maar zoals je nu bezig bent komt dit zeker niet goed.
les nemen en leren paardrijden

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:46

Consequent zijn! Aan de hand laten halthouden, en pas laten wegstappen als het van jou mag. Bij het opstappen ook stil laten staan, en pas weg laten stappen als jij been geeft. Als hij in draf door de bak holt op een volte zetten, volte steeds kleiner maken. Op een gegeven moment moet hij wel langzamer gaan.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:51

Oefenen, oefenen, oefenen. Ik heb er 3 maanden over gedaan met steeds maar halthouden, uitbouwen, steeds wat langer stilstaan. Nu kan ik rustig een tijd met iemand kletsen. Hij verzet geen stap.
Ook met wat balkjes oefenen in stilstaan kan helpen. Gewoon een vierkantje neerleggen hem stilzetten in het midden. En vergeet niet te belonen als hij stil staat. Zodra hij staat, teugels lang en belonen. De eerste paar keer zal hij misschien willen lopen, maar commando HO is HO. En dan braaf.

En zodra je merkt dat hij versneld, terugnemen en in stap gaan. Elke keer weer. Dat gaat snel genoeg vervelen, en dan luistert ie wel. Inderdaad; consequent zijn.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:58

isabel_94 schreef:
Als hij in draf door de bak holt op een volte zetten, volte steeds kleiner maken. Op een gegeven moment moet hij wel langzamer gaan.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Akkoord, dit wordt vaak gedaan, maar je paard leert er vind ik weinig van, je leert zelf niet echt om je paard terug te nemen én wat nog het belangrijkste is: niet alle paarden gaan hierdoor trager. Sommigen vertragen niet en vallen desnoods gewoon om. Best gevaarlijk imo...

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:05

Neem les! Liefst privé les. Is misschien nu wat prijzig maar een les of 7 kan je al heel veel helpen! Luisteren naar de ruiter is de basis en dit moeten jullie nog leren. Misschien maak je een basale fout zoals het voorover zitten wat al genoemd is. En goed halthouden is moeilijker dan het lijkt. Je paard hoort ook gewoon stil te staan op jouw commando.
Neem een paar goede lessen. Is er dan geen verbetering laat dan het zadel nakijken. Als dat goed is en het blijft nog hetzelfde dan kun je ook nog zij rug en hals na laten kijken of los laten masseren.
Maar ik denk dat goede instructie je heel goed kan helpen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:47

aeolusnr1 schreef:
Gewoon beter leren paardrijden, de fout zit niet bij het paard maar bij de ruiter, en bij de belering van het paard, maar zoals je nu bezig bent komt dit zeker niet goed.

Ja, zo kan 'ie wel weer... TS vraagt hoe ze beter kan leren paardrijden, je zou haar beter zelf iets kunnen leren.

Bovendien: het gaat hier zeer waarschijnlijk om een van nature voorwaarts paard, en noch jij noch ik weten hoe het dier beleerd is. Dus om nou meteen TS en haar rijvaardigheid de schuld te geven vind ik wel een beetje bruut, vooral omdat ook jij haar waarschijnlijk nooit hebt zien rijden.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:10

Dit heb ik ook een periode gehad met m'n verzorgpaard. Dat lag uiteindelijk grotendeels aan mijn houding: ik zat iets voorover waardoor het paard dat zag als een uitnodiging om te gaan rennen. Zelf had ik dat niet door, maar was er op een gegeven moment zo klaar mee dat ik mensen meegevraagd heb en die hebben me erop gewezen. Die riepen continu zo gauw ik ook maar iets voorover zat weer achterover moest gaan zitten. Dat irriteerde zo dat je het op een gegeven moment wel af leert. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is?

Het zou kunnen dat je onbewust iets doet, zoals ik het voorover zitten had. Het is dan handig om een keer iemand mee te nemen die misschien dingen ziet waarvan je niet doorhad dat je ze deed.

LunaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 22:51

aeolusnr1 schreef:

Ik vind dit best zoals hierboven is gezegd best bruut.
vooral omdat het een voorwaarts en heet paard is. En jij hebt mij nooit zuen rijden, dus hoef je daar ook geen commentaar op te geven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:44

Ik weet donders goed dat dit hard aan komt, maar met een reactie als die van jou ga je het echt niet oplossen, erger nog veel kans dat het erger wordt of dat er een ongeval gebeurt.
Er kan altijd een ongeval gebeuren, dat is waar, maar je moet dit beperken tot het allergrootste minimum, en dat wil zeggen eerst controle over het paard zijn voeten en dan pas rijden.
Persoonlijk stap ik niet op een paard die niet echt een stuur heeft, ik stap ook niet op wanneer er geen rem is (en dan bedoel ik hier de wil om op mijn vraag te stoppen, ik zeg echt de wil het paard moet dit dus willen doen, dus niet door aan teugels te trekken).
Een goed voorwaarts paard is makkelijker dan een te traag paard, maar als ruiter moet je dit wel aankunnen, en in overleg en met volle overtuiging en rust je vraag duidelijk en verstaanbaar naar het paard overbrengen.
Ik heb jou nog niet zien rijden, dat is waar, maar ik heb al duizenden zien rijden en heb met heel veel paarden gewerkt waarmee anderen niet meer durfden te werken, en ik weet dat de fout niet bij het paard zit, die zit altijd bij de ruiter, hoe raar dit ook klinkt.
werk aan jezelf en je hebt een heel ander paard.
Volgens je profiel ben je pas 12j, geen enkel probleem hoor iedereen heeft het moeten leren, en ook ikzelf leer nog elke dag bij, en weet nu ook dat ik het nooit echt goed zal leren.
Maar wanneer je van jezelf denkt tjaaa ik kan het al vrij goed maar mijn paard is moeilijk en wil soms niet meewerken en schrikt en dendert soms door de bak en ...... neee werk aan je zelf en je zal zien dat daar de oplossing zit.
Maar gezien je leeftijd is dit paard mssn net iets te veel paard voor je.
succes zou ik zeggen.

LunaB schreef:
aeolusnr1 schreef:

Ik vind dit best zoals hierboven is gezegd best bruut.
vooral omdat het een voorwaarts en heet paard is. En jij hebt mij nooit zuen rijden, dus hoef je daar ook geen commentaar op te geven.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:03

Ook belangrijk is om niet aan de teugels te trekken. Hoe harder jij trekt, hoe meer je paard er tegen in zal gaan. Als je paard sneller gaat dat jij wil, zet hem dan op een volte die je steeds een stukje kleiner maakt. Ook is het belangrijk goed consequent te blijven, ho is ho. Dus niet als hij een paar passen terug neemt en het daarna weer op een lopen zet belonen, maar belonen als hij echt doet wat je van hem vraagt. Maar eigenlijk kan je het probleem pas echt goed aanpakken als je weet waaruit het voorkomt. Tussen pijn of gewoon te veel energie zit een enorm verschil en vereist beide een hele andere aanpak.

Melissamundo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:26

Ik heb ook een paard gereden die om onder het werk uit te komen maar gewoon hard ging rennen. Ik heb toen figuren gereden tot we er gek van werden en heel veel overgangen. :)

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:45

Aangezien je zegt dat het een heet paard is moet jij vooral rustig blijven. Wat betreft stilstaan met opstappen is ho ook ho! Tot ze even rustig stil staat en dan weer vooruit.

Met draf, niet aan de teugels trekken. Daar worden ze alleen maar heter van. Rij veel figuren, maak je zwaar en lang in het zadel, zorg dat je recht zit. Gaat ze sneller draven dan ga je langzamer licht rijden en draai je een volte of eender welk figuur. Springt ze in galop, direct terugpakken. Al moet je haar helemaal stil zetten. Jij bepaalt het tempo, niet je paard!

Maar het aller belangrijkste! Les nemen!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:06

Allereerst: tel je zegeningen. Een voorwaarts paard is zoveel fijner te rijden dan een slome trapzak. Vervolgens: wees consequent! Heel belangrijk maar ho is dan ook echt ho. Desnoods hard doorkomen met je rem en parkeer hem op de bakrand en volhouden voor altijd. maar als je blijft toestaan dat jij remt en hij dendert er doorheen dan wordt het steeds lastiger omdat het paard steeds bevestigd wordt dat hij jouw hulpen mag negeren. Natuurlijk is het van het allergrootste belang dat jouw hulpen goed gegeven worden en dat het paard ook begrijpt of heel snel leert begrijpen wat jouw hulpen betekenen. Zorg daarom voor goede begeleiding,zodat zeker is dat het niet aan jou ligt.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:26

aeolusnr1 schreef:
Ik weet donders goed dat dit hard aan komt, maar met een reactie als die van jou ga je het echt niet oplossen, erger nog veel kans dat het erger wordt of dat er een ongeval gebeurt.
Er kan altijd een ongeval gebeuren, dat is waar, maar je moet dit beperken tot het allergrootste minimum, en dat wil zeggen eerst controle over het paard zijn voeten en dan pas rijden.
Persoonlijk stap ik niet op een paard die niet echt een stuur heeft, ik stap ook niet op wanneer er geen rem is (en dan bedoel ik hier de wil om op mijn vraag te stoppen, ik zeg echt de wil het paard moet dit dus willen doen, dus niet door aan teugels te trekken).
Een goed voorwaarts paard is makkelijker dan een te traag paard, maar als ruiter moet je dit wel aankunnen, en in overleg en met volle overtuiging en rust je vraag duidelijk en verstaanbaar naar het paard overbrengen.
Ik heb jou nog niet zien rijden, dat is waar, maar ik heb al duizenden zien rijden en heb met heel veel paarden gewerkt waarmee anderen niet meer durfden te werken, en ik weet dat de fout niet bij het paard zit, die zit altijd bij de ruiter, hoe raar dit ook klinkt.
werk aan jezelf en je hebt een heel ander paard.
Volgens je profiel ben je pas 12j, geen enkel probleem hoor iedereen heeft het moeten leren, en ook ikzelf leer nog elke dag bij, en weet nu ook dat ik het nooit echt goed zal leren.
Maar wanneer je van jezelf denkt tjaaa ik kan het al vrij goed maar mijn paard is moeilijk en wil soms niet meewerken en schrikt en dendert soms door de bak en ...... neee werk aan je zelf en je zal zien dat daar de oplossing zit.
Maar gezien je leeftijd is dit paard mssn net iets te veel paard voor je.
succes zou ik zeggen.

aeolusnr1 schreef:

Phoe.. wou dat ik allemaal kant en klare paarden had zoals jou. Donders wat zou het leven dan makkelijk zijn. Alleen komt er dan ook nog bij als ze kant en klaar aangeleverd worden, kun je dat dan evenaren en er mee doorgaan?. Nee natuurlijk niet daar is jarenlange ervaring en les voor nodig om met sensibele paarden om te gaan.
En heel makkelijk gezegd ook.

Maar goed.. TS,

Mijn vraag aan jou is. Hoe is je paard in stap.
Stapt jou paard gewoon of gehaast?.
Wat jou paard vooral moet leren is wachten. Daarbij zou ik mij eerst niet focussen op het opstijgen en halthouden. Jou paard moet leren wachten en aan je beschrijving te lezen leren ontspannen.
Eerst ontspannen stappen, dan overgaan tot draven. Terug naar stappen en over tot draven en rustig tempo draven. Als dat alles onder controle is pas weer galopperen.
Wil jou paard aan de teugel lopen?.
Vraag je paard jou hand bij onrust iets dieper te volgen waarna ze de ontspanning meer vind. Vooral als ze gaat proesten met je stem overdreven positief belonen.

Ik ben benieuwd naar je antwoord