Wondje in de mond

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

HannaCaptain

Wondje in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 17:32

Goedemiddag bokkers,

Wij zitten met een vraagje; het paard van een vriendin van mij heeft zo nu en dan wondjes in de mondhoeken, dan gaat ze maar bitloos rijden want anders wordt het erger.
Nu lazen wij ook dat het kan komen door haar dubbel gebroken bit, maar ze heeft geen idee hoe ze dit kan oplossen.
Dus in de hoop dat iemand de oplossing heeft open ik dit topic in naam van haar :P

Ps. Zalf smeren maakt de huid alleen maar week en zacht van dus dat is niet de oplossing
Wij horen het graag!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:20

Eet ze stekelhooi? Andere optie is gebit nakijken.

Oh wacht lees niet goed.. Ja kan aan een bit liggen. Je kan een ander bit proberen, een D bit bijv, jaar kijk vooral of het bit wel breed genoeg is. Niet te smal en niet te breed. En als dat het geval is zijn bitringen nog een optie.

midgie

Re: Wondje in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:23

Ja hoe rijd je vriendin het paard?
Kan ook zijn dat er veel t eveel druk op het bit komt

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:27

Probeer eens een groter bit of een sprenger bit.

Bij mij is het helemaal overgegaan na aanschaf van een groter sprenger bit. :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:28

De mijne heeft het ooit gehad met een dubbelgebroken, het tussenstukje was aan het slijten (dun, braampjes).

Nieuw bit was de oplossing en mirre tinctuur gebruikt na het rijden, was zo genezen en nooit meer last gehad!

Enkelgebroken of ongebroken trenzen zorgen voor minder mondproblemen volgens mijn veearts/tandarts.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:32

Is het een bustrens? Watertrens?
Is jouw vriendin streng met haar handen? Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze die door eigen fout stuk trekt (niet gemeen bedoelt)...

Misschien ligt het bit niet goed, te groot of te klein?

Ik zou kijken of er misschien een enkelgebroken bit beter ligt, en in dr juiste maat natuurlijk!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:33

De ringen van een watertrens geven vaak mondhoekproblemen.
Als dat het geval is, dan kan een Dtrens of een kneveltrens kan de oplossing zijn.

Verder natuurlijk de handen van de ruiter.

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 20:18

bedankt voor de snelle reacties!

Nee ze is met haar handen altijd heel stil moet ik zeggen, dus dat verwacht ik niet.

We gaan er zeker wat mee doen! Ontzettend bedankt :j

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:24

Inderdaad, een D-trensje of kneveltrensje kan een oplossing zijn :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:30

listiglistje schreef:
De mijne heeft het ooit gehad met een dubbelgebroken, het tussenstukje was aan het slijten (dun, braampjes).

Nieuw bit was de oplossing en mirre tinctuur gebruikt na het rijden, was zo genezen en nooit meer last gehad!

Enkelgebroken of ongebroken trenzen zorgen voor minder mondproblemen volgens mijn veearts/tandarts.

Ik mag toch niet hopen dat het middenstukje van jouw dubbelgebroken trens, in de mondhoeken terrecht komen?

TS
Watertrensen willen nog wel eens meer irritatie geven, omdat de ring draait en er een velletje tussen kan komen.
Kan verholpen worden door rubberen ringen er om of vervangen door een bus.
Ik zou dan voor t laatste gaan.
Maar rubberen ringen is goedkoopste om te proberen.

Daarintegen kan een versleten bus ook schade geven. Als er speling aan de bus zit kunnen de randjes iets uitsteken en scherp worden.
Even een bit check dus!
Succes!
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 31-12-15 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:48

Als ze nu een watertrens gebruikt zou ik zeker eens een bus- of D-trens proberen.
En over je opmerking over zalf; mondhoeken zachter maken hoeft geen probleem te zijn. Vaak krijg je wrijving als de mondhoeken hard zijn. Ik smeer altijd een heel klein beetje vaseline in de mondhoeken om de huid mooi soepel te houden en om zo evt. Wrijving op harde/droge huid te voorkomen. Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:39

als de mondhoeken hard worden door bit gebruik, dan gebruik je het bit echt goed fout

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:29

midgie schreef:
als de mondhoeken hard worden door bit gebruik, dan gebruik je het bit echt goed fout

Als er een wondje zit wat geneest krijg je een hard plekje/korstje wat weer gevoelig is om te scheuren of kloven en dit moet je toch op een of andere manier kunnen doorbreken. Het paard kan ook een gevoelige/droge huid hebben of snel een overgevoeligheidsreactie hebben op opgedroogd schuim/zweet. Heel veel mogelijkheden waarbij goed schoonmaken en een beetje hulp dmv wat vaseline oid een goed idee kan zijn om evt beschadigingen in de toekomst te voorkomen.
Hoeft dus niet alleen voor te komen door fout bitgebruik..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 09:38

Nou ik rij al heel lang paard maar mijn paarden hebben nog nooit iets in de mondhoeken gehad en zijn nooit hard , scheuren of kloven gehad,
Je leest het best vaak, ik denk dat het door verkeert bit of gebruik daar van is en neig dan meer naar het laatste als je soms ziet hoeveel glimlachen er getrokken worden,

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 09:54

Bij de meeste paarden kun je dit oplossen Door een Sprenger flex control bit te gebruiken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:21

Niello schreef:
Bij de meeste paarden kun je dit oplossen Door een Sprenger flex control bit te gebruiken.

Ik denk dat je het niet met een ander bit oplost, een bit hoort geen wondjes te geven , maakt niet wat voor bit je er in hangt , de hand aan de teugel maakt de wondjes,

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:27

Misschien open deur maar...als ze wondjes in de mond heeft of krijgt van rijden met bit en het paard doet het goed op n bitloos hoofdstel waarom dan terug naar met bit rijden?
gewoon uit nieuwsgierigheid stel ik deze vraag..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:32

Een dubbelgebroken bit geeft vaak problemen .
Fijnste werkt ongebroken bv myler of een locked bit .
Bus of knevel of D ring

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:07

midgie schreef:
Niello schreef:

Ik denk dat je het niet met een ander bit oplost, een bit hoort geen wondjes te geven , maakt niet wat voor bit je er in hangt , de hand aan de teugel maakt de wondjes,

Een bit hoort idd geen wondjes te geven, maar als t niet past of versleten is kan t weldegelijk wondjes geven. Het is dus onjuist om te stellen dat de hand de wondjes veroorzaakt..

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 13:18

Jolene85 schreef:
Misschien open deur maar...als ze wondjes in de mond heeft of krijgt van rijden met bit en het paard doet het goed op n bitloos hoofdstel waarom dan terug naar met bit rijden?
gewoon uit nieuwsgierigheid stel ik deze vraag..

Ze is lang niet zo fijn op bitloos plus voor je wedstrijden wil ze het gewoon niet. Het is een tijdelijke oplossing voor dit probleem

Huppeltje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:43

Simpelman schreef:
De ringen van een watertrens geven vaak mondhoekproblemen.
Als dat het geval is, dan kan een Dtrens of een kneveltrens kan de oplossing zijn.

Verder natuurlijk de handen van de ruiter.

Dit dus.

Pak maar eens een watertrens vast bij het gat waar de ring dooheen gaat. Pak hem zo vast dat het zachte slappe stukje huid tussen je duim en wijsvingerom het mondstuk gesloten zit, tegen dat gaatje aan. Eigenlijk net zoals de zachte huid van de mondhoeken daar omheen vallen. Draai dan eens met de ring. En?

Daarom moet je een watertrens eigenlijk nooit zonder beschermende bitringen gebruiken. Een velletje kan altijd klem komen te zitten bij dat draaiende deel en beschadigingen veroorzaken.

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 15:54

Ze heeft ook een soort van D trens, niet overdreven maar het is heel onwaarschijnlijk dat dáár een velletje tussen zou komen

Huppeltje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:04

Altijd even de scharnierpunten nakijken. Ook daar kan soms een velletje tussenkomen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:31

Dat kan wel degelijk, zowel bij verkeerd gebruik als bij een te klein, oud, niet goed scharnierend etc.. Plus ff insmeren kan nooit kwaad dus om dit nu gelijk af te doen als dat kan niet is imo ook weer niet nodig.

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 11:35

Sammie schreef:
Dat kan wel degelijk, zowel bij verkeerd gebruik als bij een te klein, oud, niet goed scharnierend etc.. Plus ff insmeren kan nooit kwaad dus om dit nu gelijk af te doen als dat kan niet is imo ook weer niet nodig.

Maar zoals ik al zei gebruikt ze het bit absoluut niet verkeerd, ik doe het niet af ik zeg alleen hoe het zit. Want een D trens heeft ze dus al en nu iets langer dan een halfjaar geleden nieuw gekocht dus ik ga er niet vanuit dat het de scharnier punten zijn bij de ringen. Wel zou het natuurlijk het scharnierpunt kunnen zijn in het midden van het bit, daar zijn we nu naar aan het kijken