Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
esmee_xfe schreef:Ik zag een filmpje op youtube van een man die ervoor zorgde dat zijn paard zou stoppen met bokken. Hij zorgde ervoor dat het paard zou draaien als hij vooruit ging en iedere keer een beetje been geven. Maar werkt dit ook met steigeren? Kan ze steigeren als ze gebogen staat?
Ik hoop dat jullie me tips kunnen geven en mijn vraag kunnen beantwoorden!
Huppeltje007 schreef:dit uiteraard ook.Paarden (en pony's zeker) hebben het zo door als ze bepaalde dingen niet hoeven, omdat de ruiter (nog) niet ervaren genoeg is, de verkeerde hulpen geeft of onzeker is.
Als je dus uitgesloten hebt dat je pony een mankement heeft, dan rijd hem met een goed passend zadel onder zeer goede begeleiding.
Zorg dat je consequent bent, durf hem een keer aan te pakken zonder grof te worden. Als je been geeft en hij bokt, dan mag je hem gerust een keer naar voren schoppen. Denk altijd voorwaarts en let daarbij op dat je niet tegelijk aan de voorkant gaat trekken! Steigeren komt vaak voort uit te veel en incorrect gebruik van de hand. Als je dat zo een of twee keer doet, dan is het vaak duidelijk en proberen ze het niet meer daarna.
Maar het probleem heb je zelf eigenlijk min of meer veroorzaakt. Dikke kans dat je het niet zelf op kunt lossen. Vraag een goede, meer ervaren ruiter om hem een aantal keer te rijden en zo te corrigeren en rijd hem steeds onder begeleiding van die ruiter. Sommige dingen kun je nou eenmaal moeilijk zelf oplossen en dan is het echt geen schande als je jezelf laat helpen door iemand met meer ervaring. Het gaat belangrijk zijn dat je pony weer accepteert dat de ruiter de baas is en niet hijzelf.
Dus: eerst zeker zijn van je paard zijn gezondheid, correct passend tuig gebruiken en vervolgens wat brutaler gaan rijden of dat op laten lossen door een meer ervaren ruiter.
franka75 schreef:iHm het lijkt er dus op dat je een draak getroffen hebt met een grote trukendoos, ik denk dat als je haar hoofd naar een kant haalt ze toch moeilijk overeind kan komen. of een ei tussen haar oren kapot drukken als ze steigert dan schrikt ze misschien.
agee schreef:Ik vind het advies van Huppeltje007 toch een stuk beter dan dat van Midgie en Shirly.
Voor jouw veiligheid en de veiligheid van je paard en omstanders MOET jij als ruiter toch echt de baas zijn. Anders is/wordt het pas echt levensgevaarlijk.
Dus sluit eerst uit dat je paard een medisch probleem heeft, zorg dan voor passend harnachement en zoek er dan een goede instructeur bij. Ga niet meer zelf er mee lopen klooien want dan loopt dit slecht af.
Succes!
Shirley schreef:franka75 schreef:iHm het lijkt er dus op dat je een draak getroffen hebt met een grote trukendoos, ik denk dat als je haar hoofd naar een kant haalt ze toch moeilijk overeind kan komen. of een ei tussen haar oren kapot drukken als ze steigert dan schrikt ze misschien.
Neem aan dat dit als een grap bedoeld is
janouk schreef:Welkom in de wereld van de haflinger![]()
Aangeleerd gedrag. Ze doet het, omdat het er langzaam aan in is geslopen als ik jouw verhaal zo lees.
Jij klemt, zij bokt, jij valt eraf, druk weg. Aangeleerd gedrag.
Jij leert beter zitten, zij bokt harder, jij valt eraf, druk weg. Aangeleerd gedrag. Zij weet niet beter, dan dat dit is wat er gevraagd wordt. Ondanks dat jij dat niet bedoelt.
Herscholen dus. Duidelijk en consequent kleine stapjes aanleren dat dit gedrag ongewenst is. En vooral heel consequent. Haflingers zijn mega slim en dat werkt snel tegen je, als je niet leert sneller en slimmer te zijn dan jouw haflinger.
Zij zijn ook heel nieuwsgierig en leergierig. Hier is het vooral jij die omgeschoold moet worden.
Schoppen, slaan gaat niet werken bij een haflinger. Je zal zelf snel en slim moeten worden en heel duidelijk. Goed gedrag, dus voor jou wenselijk gedrag belonen.
Het is een jonge pony, die nog nooit heeft geleerd wat er van haar verwacht wordt. Ze heeft daarna zelfs een jaar stilgestaan. Dus volledig groen. Opnieuw beginnen en zoek les van goed instructie
franka75 schreef:Hm het lijkt er dus op dat je een draak getroffen hebt met een grote trukendoos, ik denk dat als je haar hoofd naar een kant haalt ze toch moeilijk overeind kan komen. of een ei tussen haar oren kapot drukken als ze steigert dan schrikt ze misschien.