Pony staakt met been geven

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

esmee_xfe

Pony staakt met been geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 01:59

Hoii
Ik heb een lief haflingertje met absurd veel temperament in verhouding tot andere haflingers(en veel andere paarden)

Ze is erg rondgeribt, kort en dik dus ze heeft lang geen zadel gepast. Ik heb daarom onder professionele begeleiding zonder zadel gereden, maar dit niet zonder slag of stoot. Het begon allemaal heel grappig. De eerste keer deed ze net alsof ze ergens van schrok en sprong opzij, waardoor ik er natuurlijk meteen naast lag. (Mijn zit was erg slecht en ik was ook erg gespannen) ik ben meteen weer opgestapt en daar begon het drama al.

Ze begon een beetje te bokken steeds en ik gleed er natuurlijk steeds af. Toen ik uiteindelijk het zachte bokken een beetje uit kon zitten ging het steeds slechter. Ze begon steeds harder te bokken en wilde ook niet aangaloperen. En uiteindelijk bokte ze bijna iedere keer als ik been gaf.

Na een paar maanden had ze weer iets nieuws uitgevonden, steigeren. Dus iedere keer als ik weg wilde stappen ging ze omhoog eerst laag daarna steil overeind.

Nu een jaar verder (ze heeft een jaar stilgestaan) hebben we een zadel en wil ik het graag weer met haar gaan proberen.

Ik zag een filmpje op youtube van een man die ervoor zorgde dat zijn paard zou stoppen met bokken. Hij zorgde ervoor dat het paard zou draaien als hij vooruit ging en iedere keer een beetje been geven. Maar werkt dit ook met steigeren? Kan ze steigeren als ze gebogen staat?

Ik hoop dat jullie me tips kunnen geven en mijn vraag kunnen beantwoorden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 02:19

esmee_xfe schreef:
Ik zag een filmpje op youtube van een man die ervoor zorgde dat zijn paard zou stoppen met bokken. Hij zorgde ervoor dat het paard zou draaien als hij vooruit ging en iedere keer een beetje been geven. Maar werkt dit ook met steigeren? Kan ze steigeren als ze gebogen staat?
Ik hoop dat jullie me tips kunnen geven en mijn vraag kunnen beantwoorden!

De beste manier om ervoor te zorgen dat een paard stopt met bokken is ervoor zorgen dat hij geen pijn heeft bij het rijden.

Natuurlijk kan het paard er even niet mee eens zijn hoe de ruiter zit als die net even iets onhandigs doet in het zadel, maar als je paard consequent erger en erger protesteert, dan begint het ernstig te klinken alsof je paard je iets duidelijk probeert te maken, maar niemand luistert. En dus protesteert hij grootser en grootser, totdat iemand tot de conclusie komt dat het zo niet verder kan.

Het zou heel goed kunnen dat je pony rugklachten heeft. Als een paard ook maar ergens iets last van heeft in zijn rug, dan is zonder zadel rijden bijzonder pijnlijk omdat je je totale gewicht op twee zitbeenknobbeltjes concentreert. Bovendien schuif je zonder zadel veel meer waardoor dat gewicht ook nog eens verschuift. Daarom zijn er boomloze zadels; die zijn veel vergevingsgezinder qua pasvorm richting het paard, en houden de ruiter fijn op dezelfde plek en geven ook nog eens extra houvast.

Voordat ik uberhaupt ook maar naar een zadel zou kijken zou ik echter eerst direct een osteopaat erbij halen, en bij voorkeur een die ook dierenarts is zodat die precies na kan kijken waar je paard last van heeft, want wat voor jou/je instructrice klinkt als grappig klinkt om heel eerlijk te zijn als een serieuze schreeuw om hulp. Ik weet niet hoe oud de pony is en hoe lang je haar al hebt, maar kun je garanderen dat ze geen kissing spines heeft? Of een geblokkeerde wervel, vastzittende rug of geblokkeerde spieren/pezen?
Dat is echt stap 1. Als je 100% zeker weet dat je pony gezond is en het bokken/steigeren alleen nog maar restgedrag onder het zadel, dan zou je pas kunnen kijken naar hoe je dat gedrag af kunt leren, maar eerder echt niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-12-15 02:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Re: Pony staakt met been geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 02:27

Inderdaad -O-

Laat dat arme beestje eerst eens goed nakijken voordat je er weer op gaat zitten...

esmee_xfe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 02:36

Ze heeft geen klachten en is ook al nagekeken maar ze is gewoon gezond gelukkig

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 02:45

Zijn er Röntgen foto's gemaakt van de rug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 02:47

Ik ben dan ook wel benieuwd naar hoe/door wie ze precies is nagekeken?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 09:37

Klinkt of dat je helemaal geen begrip hebt voor het gedrag van de pony,
Ze geeft duidelijk iets aan , hoe rij je zonder zadel, waarschijnlijk knijp je te veel om erop te blijven zitten en zoek je steun aan de teugel dus bit, dan is het een normale reactie dat ze gaan bokken of uiteindelijk zelfs steigeren, een paard verzint geen nieuwe dingen, een mens zoekt vaak de verkeerde oplossing en daardoor word het gedrag alleen maar erger,

Miss eerst eens gaan werken aan vertrouwen en vooral aan respect vanaf jou kant,
Ga hier op bokt niet vragen wat je moet doen, maar zoek goede begeleiding, niet voor het paard maar voor jou zelf, als je leert om naar een paard te luisteren heb je al heel veel stappen gewonnen,
Blijf uit zijn mond en hou je benen ook eens er van af, werk met zit en stem , het dier is nu geleerd dat als je erop gaat het niet zo leuk is allemaal, dus geeft van te voren al aan dat hij jou niet op zijn rug wil, ga daar eerst eens over na denken,

Huppeltje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:30

Paarden (en pony's zeker) hebben het zo door als ze bepaalde dingen niet hoeven, omdat de ruiter (nog) niet ervaren genoeg is, de verkeerde hulpen geeft of onzeker is.
Als je dus uitgesloten hebt dat je pony een mankement heeft, dan rijd hem met een goed passend zadel onder zeer goede begeleiding.
Zorg dat je consequent bent, durf hem een keer aan te pakken zonder grof te worden. Als je been geeft en hij bokt, dan mag je hem gerust een keer naar voren schoppen. Denk altijd voorwaarts en let daarbij op dat je niet tegelijk aan de voorkant gaat trekken! Steigeren komt vaak voort uit te veel en incorrect gebruik van de hand. Als je dat zo een of twee keer doet, dan is het vaak duidelijk en proberen ze het niet meer daarna.

Maar het probleem heb je zelf eigenlijk min of meer veroorzaakt. Dikke kans dat je het niet zelf op kunt lossen. Vraag een goede, meer ervaren ruiter om hem een aantal keer te rijden en zo te corrigeren en rijd hem steeds onder begeleiding van die ruiter. Sommige dingen kun je nou eenmaal moeilijk zelf oplossen en dan is het echt geen schande als je jezelf laat helpen door iemand met meer ervaring. Het gaat belangrijk zijn dat je pony weer accepteert dat de ruiter de baas is en niet hijzelf.

Dus: eerst zeker zijn van je paard zijn gezondheid, correct passend tuig gebruiken en vervolgens wat brutaler gaan rijden of dat op laten lossen door een meer ervaren ruiter.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 01:01

Kijk dat bedoel ik dat je het niet moet vragen op bokt, de oplossing naar voren schoppen word altijd wel geadviseerd , zelf zou ik dat niet doen, de rede van dit probleem is vaak het naar voren schoppen, het kan ook zo anders, je hoeft niet te schoppen en probeer al helemaal niet de baas te spelen,

Zoek geen meer ervaren ruiter , maar leer het op een meer ervaren paard, leer ruiter gevoel ontwikkelen, dat krijg je niet door te schoppen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 01:12

Vooral flink schoppen +:)+

Neem liever het advies van Midgie ter harte, esmee, daarvan leer je meer.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 01:53

Ik vind het advies van Huppeltje007 toch een stuk beter dan dat van Midgie en Shirly.
Voor jouw veiligheid en de veiligheid van je paard en omstanders MOET jij als ruiter toch echt de baas zijn. Anders is/wordt het pas echt levensgevaarlijk.
Dus sluit eerst uit dat je paard een medisch probleem heeft, zorg dan voor passend harnachement en zoek er dan een goede instructeur bij. Ga niet meer zelf er mee lopen klooien want dan loopt dit slecht af.
Succes!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 02:10

Hm het lijkt er dus op dat je een draak getroffen hebt met een grote trukendoos, ik denk dat als je haar hoofd naar een kant haalt ze toch moeilijk overeind kan komen. of een ei tussen haar oren kapot drukken als ze steigert dan schrikt ze misschien.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 02:12

Huppeltje007 schreef:
Paarden (en pony's zeker) hebben het zo door als ze bepaalde dingen niet hoeven, omdat de ruiter (nog) niet ervaren genoeg is, de verkeerde hulpen geeft of onzeker is.
Als je dus uitgesloten hebt dat je pony een mankement heeft, dan rijd hem met een goed passend zadel onder zeer goede begeleiding.
Zorg dat je consequent bent, durf hem een keer aan te pakken zonder grof te worden. Als je been geeft en hij bokt, dan mag je hem gerust een keer naar voren schoppen. Denk altijd voorwaarts en let daarbij op dat je niet tegelijk aan de voorkant gaat trekken! Steigeren komt vaak voort uit te veel en incorrect gebruik van de hand. Als je dat zo een of twee keer doet, dan is het vaak duidelijk en proberen ze het niet meer daarna.

Maar het probleem heb je zelf eigenlijk min of meer veroorzaakt. Dikke kans dat je het niet zelf op kunt lossen. Vraag een goede, meer ervaren ruiter om hem een aantal keer te rijden en zo te corrigeren en rijd hem steeds onder begeleiding van die ruiter. Sommige dingen kun je nou eenmaal moeilijk zelf oplossen en dan is het echt geen schande als je jezelf laat helpen door iemand met meer ervaring. Het gaat belangrijk zijn dat je pony weer accepteert dat de ruiter de baas is en niet hijzelf.

Dus: eerst zeker zijn van je paard zijn gezondheid, correct passend tuig gebruiken en vervolgens wat brutaler gaan rijden of dat op laten lossen door een meer ervaren ruiter.
dit uiteraard ook.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 02:19

franka75 schreef:
Hm het lijkt er dus op dat je een draak getroffen hebt met een grote trukendoos, ik denk dat als je haar hoofd naar een kant haalt ze toch moeilijk overeind kan komen. of een ei tussen haar oren kapot drukken als ze steigert dan schrikt ze misschien.
i

Neem aan dat dit als een grap bedoeld is :?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 09:31

agee schreef:
Ik vind het advies van Huppeltje007 toch een stuk beter dan dat van Midgie en Shirly.
Voor jouw veiligheid en de veiligheid van je paard en omstanders MOET jij als ruiter toch echt de baas zijn. Anders is/wordt het pas echt levensgevaarlijk.
Dus sluit eerst uit dat je paard een medisch probleem heeft, zorg dan voor passend harnachement en zoek er dan een goede instructeur bij. Ga niet meer zelf er mee lopen klooien want dan loopt dit slecht af.
Succes!

Als je goed leest is dat ook het advies wat ik geef,
Er is al genoeg geklooid met dit paard en dan juist het advies van flink schoppen is nog meer geklooi en eigenlijk ook dierenmisbruik, dat bedoel ik nou met advies op bokt vragen,

Je verkloot je paard en vraagt het hier hoe op te lossen, ik zou een instructrice zoeken die de ruiter kan leren om met paarden om te gaan, ik zou eerst zeggen alles eraf ook de ruiter en eerst gaan zorgen voor respect naar het paard toe zodat het paard het vertrouwen terug krijgt ,

Dat krijg je niet met nog meer geklooi en vooruit schoppen, zeker moet je de leiding hebben, maar word vooral niet bazig en ga niet in gevecht, als je echt iets van paarden weet , weet je ook dat ze eigenlijk nooit vechten , {zeker een leider vecht niet in een stabiele kudde}, maar heel vreedzaam zijn en we weten ook dat mensen dat niet zijn, dus leer van je paard en luister naar je paard, want als je paard terug gaat vechten zul je de oorzaak echt bij jezelf moeten zoeken en dus iemand zoeken die jou kan begeleiden om je paard te leiden met respect ,
niet een die zegt schop hem vooruit, dat is namelijk respectloos en word uiteindelijk dus echt gevaarlijk en dan heeft het dier het gedaan en wat volgt, ja de markt omdat mensen niet nadenken wat ze ZELF fout doen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 09:37

Welkom in de wereld van de haflinger :D
Aangeleerd gedrag. Ze doet het, omdat het er langzaam aan in is geslopen als ik jouw verhaal zo lees.
Jij klemt, zij bokt, jij valt eraf, druk weg. Aangeleerd gedrag.
Jij leert beter zitten, zij bokt harder, jij valt eraf, druk weg. Aangeleerd gedrag. Zij weet niet beter, dan dat dit is wat er gevraagd wordt. Ondanks dat jij dat niet bedoelt.

Herscholen dus. Duidelijk en consequent kleine stapjes aanleren dat dit gedrag ongewenst is. En vooral heel consequent. Haflingers zijn mega slim en dat werkt snel tegen je, als je niet leert sneller en slimmer te zijn dan jouw haflinger.
Zij zijn ook heel nieuwsgierig en leergierig. Hier is het vooral jij die omgeschoold moet worden.
Schoppen, slaan gaat niet werken bij een haflinger. Je zal zelf snel en slim moeten worden en heel duidelijk. Goed gedrag, dus voor jou wenselijk gedrag belonen.

Het is een jonge pony, die nog nooit heeft geleerd wat er van haar verwacht wordt. Ze heeft daarna zelfs een jaar stilgestaan. Dus volledig groen. Opnieuw beginnen en zoek les van goed instructie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 09:52

Shirley schreef:
franka75 schreef:
i

Neem aan dat dit als een grap bedoeld is :?

Die gekke adviezen ook altijd hier... :')

janouk schreef:
Welkom in de wereld van de haflinger :D
Aangeleerd gedrag. Ze doet het, omdat het er langzaam aan in is geslopen als ik jouw verhaal zo lees.
Jij klemt, zij bokt, jij valt eraf, druk weg. Aangeleerd gedrag.
Jij leert beter zitten, zij bokt harder, jij valt eraf, druk weg. Aangeleerd gedrag. Zij weet niet beter, dan dat dit is wat er gevraagd wordt. Ondanks dat jij dat niet bedoelt.

Herscholen dus. Duidelijk en consequent kleine stapjes aanleren dat dit gedrag ongewenst is. En vooral heel consequent. Haflingers zijn mega slim en dat werkt snel tegen je, als je niet leert sneller en slimmer te zijn dan jouw haflinger.
Zij zijn ook heel nieuwsgierig en leergierig. Hier is het vooral jij die omgeschoold moet worden.
Schoppen, slaan gaat niet werken bij een haflinger. Je zal zelf snel en slim moeten worden en heel duidelijk. Goed gedrag, dus voor jou wenselijk gedrag belonen.

Het is een jonge pony, die nog nooit heeft geleerd wat er van haar verwacht wordt. Ze heeft daarna zelfs een jaar stilgestaan. Dus volledig groen. Opnieuw beginnen en zoek les van goed instructie

Deze lijkt me beter!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 09:55

Mijn pony doet dit ook. Hij is nagekeken en er was ook niks aan de hand. Als er iemand in de bak staat voel ik me zelfverzekerder en durf ik te rijden. Als ik alleen rij durf ik dit niet en gaat hij bokken. Dit is puur een reactie op mijn onzekerheid.

Neem goed les is mijn tip!

Succes met je haflinger. :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:08

Ik ga met janouk mee.

Je loopt al meer dan een jaar te klooien en ze heeft een jaar niets gedaan.

Dat wordt dus heropvoeden en vanaf 0 beginnen.

Stap voor stap.

Ik snap echt niet dat je bij een van de eerste keren al niet bent gaan nadenken.

De mijne staakte ook vanuit het niets.
Gelijk fysio, zadelmaker, tandarts erbij gehaald.
Na 2 weken nog de chiropractor en rustig door getraind aan de longe en we zijn nu 2 maanden verder en nu doet hij het allemaal weer.

Dus je snap dat als je niets doet en nog een jaar stil zet dat je weer bij 0 moet beginnen.

Ik zou ook kijken naar het voer.
Overtollige energie komt je ook niet ten goede en wordt vaak tegen te gebruikt
Je geeft ook aan dat hij te dik is.
Eerst maar eens laten afvallen en dan kijken voor een goed passend zadel.

En haal vooral professionele hulp hierbij want als je het zelf al niet in ruim een jaar kan oplossen kan je het nu zelf ook niet

Dus je blijft klooien pony krijgt de schuld is dus verziekt omdat je zelf niet kundig genoeg bent op het op te lossen

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:43

Ben ook benieuwd wat er precies allemaal gecheckt is als je zegt dat hij gezond is. Is het zadel dat je nu evt zou willen gebruiken door een zadelmaker op hem nagekeken qua ligging? Is zijn gebit gecheckt? Foto's gemaakt van zijn rug?
Hoe is het gedrag tijdens het longeren?
Ik denk dat het deels inderdaad aangeleerd gedrag is, betekent onder begeleiding van een goede instructeur opnieuw beginnen, of hem een tijdje laten trainen door iemand met veel ervaring en kennis van jonge paarden. Een jong paard moet voorwaarts leren denken.

Wat je in je OP beschrijft bedoel je volgens mij het zogenaamde 'disengaging' van de achterhand. Idd een paard wat achter overstapt kan niet zo makkelijk rennen, bokken of steigeren. Maar ook dit is iets wat je niet zomaar mag en kan doen zonder dat je eigenlijk weet wat je aan het doen bent.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:57

TS, jij gaat zonder zadel zitten, dan zal je pony dat misschien wel haten, als die verder gezond is? Dat is namelijk pijnlijk, de een reageert heftiger dan de ander daar op.

Ook kan het klieren zijn. Door wie is je paard nagekeken?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:38

franka75 schreef:

Duidelijk weer een antwoord van een mens met een paard.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:41

Als ik een tip mag geven uit ervaring bij mijn eigen Haflinger...
Hij werd een enorme klier als hij muesli had gegeten. Hij ging van alles uitproberen. Gewoon heel onrustig en bokken. Muesli uit het menu en een super braaf dier waar je kindertjes zo op kan zetten.
Muesli steeg hem letterlijk naar zijn hoofd.

Dus het hoeft niet altijd pijn te zijn. Kijk eens wat hij te eten krijgt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:27

Kijk deze film even en vooral na 20 min, zijn de dagelijkse dingen die mensen met hun paarden doen, vinden ze normaal, vooruit schoppen enz het kan ook zo anders,
miss gaan bij een aantal mensen de ogen open en zoeken ze de juiste hulp voor zichzelf
https://www.youtube.com/watch?v=TQUMAJCh1fA

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:32

Mijn verzorgpony staakte ook op 'been geven' dit was aangeleerd gedrag maar kwam wel voort uit ongemak. Hij had pijn en ging dit toen doen en dat werd beloond omdat ik af stapte, want hij had pijn.

Na heel wat dierenarts bezoeken, behandelingen etc wisten wij zeker dat hij pijnvrij was. Toen werd het een kwestie van heropvoeden. :)

Maar eerst uitsluiten of er iets mis is. Hup naar de dierenarts en laten controleren :) en foto's maken bij twijfel :)