Help: plots steigeren en wegvluchten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmine_

Help: plots steigeren en wegvluchten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 23:41

Hallo bokkers

Ik zit momenteel met de handen in het haar.. Eind augustus heb ik een 7-jarige merrie gekocht die niet echt beleerd was. Ze kende een zadel en ruiter, maar druk en alle andere kneepjes waren haar compleet onbekend. Ze was ook een beetje ondervoed toen ze bij ons aankwam.

Ik heb haar altijd 1 schep recreatiekorrel en 1 schep melasse gegeven. Sinds kort ben ik begonnen met 2 scheppen korrel.

In het begin was het een toppaard. Heel braaf en ontspannen lopen, ook nageeflijk lopen. Het enige waar ze altijd problemen mee gehad heeft is stelling. Ze heeft de neiging om constant met een buitenstelling te lopen, en reageert niet echt op druk van mijn been.

Sinds vorige week begint ze zich ineens echt verschrikkelijk te gedragen onder het zadel. Ze schrikt van alles en iedereen en gaat voor het minste uit haar plaat. Ook een nieuw trucje is om gewoon plots stil te staan, en als je dan been wil geven achteruit gaan en steigeren..

Ikzelf heb 7 jaar lang een paard gehad maar heb hier altijd recreatief mee gereden. Heb wel 14 jaar paardgereden, maar nooit echt privéles gehad. Nu nemen we samen elke week 1 uur privéles.

Iemand die mij kan helpen of iemand die tips heeft? Ik zit nu op het punt dat ik stress heb en bang ben als ik erop moet kruipen. En als het zo blijft overweeg ik om haar met heel veel pijn in het hart te verkopen aan iemand die wel competent is om dit op te lossen. Ik rijd namelijk paard als ontspannende hobby, maar dat is momenteel absoluut niet het geval :(:)

LibertyLucky

Re: Help: plots steigeren en wegvluchten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:45

Heb je het zadel laten checken?

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:47

als ik dit lees moet ik aan verschillende dingen denken.

- zit het paard toevallig ergens vast? Laat haar anders eens nakijken.
- ligt het zadel goed?
- misschien kan ze niet goed tegen deze voeding. (mijn verzorgpaard reageert hier namelijk ook altijd heel gevoelig op. Als hij te veel suiker binnen krijgt wordt het net een bommetje en schrikt dan ook overal van)

succes in elk geval..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:48

Hoeveel staat ze buiten?
Hoeveel staat ze op stal?
Staat ze buiten met vriendjes om te spelen?
Past haar zadel?
Zijn haar tanden oke?
Ben je hard in je hand?
Eens je voer omlaag schroeven, suiker kan soms druk maken?

mika11

Er zal wel iets mankeren.
Of het zadel past niet, of je paard heeft ergens pijn waardoor ze in verzet komt.
Omdat je ook al zei dat stelling vragen vanaf het begin al niet lukt.
Ik zou je tuig en je paard zelf goed (laten) controleren.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 16-12-15 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaranth7

Melasse weglaten. Dat is een bom suiker, wie geeft dat nu nog aan een paard?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:49

Ik zou eerst het lichamelijke uitsluiten.
Mijn paard kon niet zo goed stelling naar rechts maken. Rondje dierenarts en probleem was dat zijn gebit niet goed was. Kiezen doorgegroeid en veel scherpe haken. En dan stelling nemen dan doet dat pijn ja.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:55

Dag Jasmine, je hebt een redelijk onbeleerd paard gekocht met zelf relatief weinig ruiterervaring (buiten recreatief rijden). Daarnaast is het ook nog eens een paard van zeven jaar (redelijk oud voor een paard om nog niet doorgereden te zijn) waardoor ik mij zorgen zou maken wat er aan de hand was met het paard. Gedragsproblemen? Fysieke problemen?

De oorzaak van de huidige problematiek kan van alles zijn: lichamelijke problemen bij het paard (gebit, rug, etc.), jouw (relatief beperkte) ervaring of gedragsproblemen bij het paard. Je zou het volgende kunnen onderzoeken:
- wat is de geschiedenis van het paard?
- wat denkt jouw instructeur hiervan? Vindt hij of zij jou ervaren genoeg?
- zijn er lichamelijke problemen?

De vraag is of je dit onderzoek wilt uitvoeren, of dat je gewoon weer een goed doorgereden recreatiepaardje wilt kopen. Ik zou als ik jou was advies vragen van een professional die jou in levende lijve aan het werk ziet en kan beoordelen of het aan jouw competenties ligt of aan het paard. Als het aan het paard ligt, moet je investeren in behandeling.

Lastig hoor, succes!

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 00:05

Ze heeft tot haar 6 jaar constant op de weide gestaan, en er is in die 6 jaar dus ook niets mee gedaan.

Toen ik haar kocht is ze goedgekeurd, en mankeerde ze niets. Ze kon wel niet tegen druk op het bit, dus ik vermoedde dat er iets scheelde met haar tanden. Heb de tandarts laten komen en ze had nog 2 grote wolfskiezen en veel haken op haar tanden. Heb haar hierna een week vrij gegeven en stilaan terug opgepakt. Tanden kan dus niet het probleem zijn.

Haar zadel is een Wintec en is aangepast aan haar rug, er is een zadelpasser langsgekomen en deze heeft de kussens opgevuld en de boom breder gemaakt.

Of er met haar rug iets mis is kan ik niet zeggen. Nadat ze gekeurd is (eind augustus) heb ik hier niemand voor laten komen omdat het relatief goed ging allemaal.

Zoals in mijn OP staat ben ik gestopt met melasse geven. Dit was om haar een beetje meer op gewicht te krijgen en haar sneller het gevoel te geven dat ze 'genoeg' had, want ze at alles op (zelfs haar houtkrullen). Met de melasse heb ik ook nooit problemen ondervonden, hiermee liep ze net wel goed.

Ik ben sinds gisteren overgeschakeld op de helft van de portie korrels, ik hoop echt dat dit de grootste oorzaak van haar gedrag is..

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 00:09

Het vervelende is trouwens ook dat ik op een stal sta met verschillende trainers, en ik zoveel tips hoor dat ik niet meer weet wie ik moet geloven en wie niet.

Zelf ben ik een leek op het vlak van probleempaarden, dus vraag raad aan mijn omgeving. Het probleem is dat iedereen zijn eigen mening heeft, en dat die vaak haaks tegenover de mening van een ander staan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:09

Krijgt ze kuil of hooi?
Hoeveel uur staat ze buiten etc?

Je zou alles uit moeten sluiten, er moet een reden voor pijn! :j

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:10

Als ik je verhaal zo hoor denk ik sowieso dat ze vast zit in haar lijf. Laat er eens goed naar kijken door iemand, ik denk dat ze wel wat blokkades heeft.

Daarnaast vind ik 2 kg brok voor een paard wat niet echt veel doet behoorlijk veel. Staat ze op stal, buiten? Hoeveel beweging krijgt ze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:11

Weet je héél zeker dat het paard tm 6 jaar alleen op de wei gelopen heeft, en dat dit geen oud trauma is wat boven komt?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:16

Is ze niet gewoon fris in deze periode? Mijn pony is elk jaar rond deze tijd ook heel allert, vlug, vervelend, druk. Nu het wat kouder wordt, wordt zij wat frisser. Ik los dit op door wat meer te draven, galopperen en wat actiever te rijden. Zo houdt ze (meestal) de aandacht er wel bij.
Maar als het inderdaad verzet is ben ik het eens met de bovenstaanden :)
Succes!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:17

Sonja schreef:
Weet je héél zeker dat het paard tm 6 jaar alleen op de wei gelopen heeft, en dat dit geen oud trauma is wat boven komt?

Dat is een goede vraag!
Waarom is een jong paard beleerd om er daarna niets meer mee te doen?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 17-12-15 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 00:19

Ze krijgt 's ochtends en 's avonds een portie hooi, waarmee ze normaal de hele dag en nacht mee toekomt.

Ze staat op een stal waar ze 2 uurtjes buiten komt, maar dit heeft tot vorige week nooit enig probleem gegeven, dus het lijkt me gek dat dat plots de oorzaak zou zijn.
Verder wordt ze in de voormiddag een half uurtje gelongeerd en 's avonds 3 kwartier gereden.

En nee, ik kan niet uitsluiten dat het een trauma is. Er is me verteld geweest dat ze tot haar 6 op de weide gestaan heeft en dan pas zadelmak gemaakt is.

Het is een heel vreemde situatie geweest, ze had een volledig lege equipas toen ik haar kocht. Enkel aftekeningen en toenmalige eigenaar, voor de rest compleet leeg. Dit is ook pas in juli dit jaar aangemaakt, maar chipnr klopte wel. Ik heb wel begrepen dat ze van mei-juli 3 verschillende eigenaars gehad heeft. Ze was wel heel braaf onder het zadel, zette geen pas verkeerd en was heel aanhankelijk, dus we zagen er geen kwaad in.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:25

Is ze bij het keuren ook op foto gezet? Ik doel hierop vooral de rug.

Heb ook mijn vraagtekens bij waarom ze zo laat beleerd is, laat staan zo lang op de wei gestaan heeft en nu ze onder zadel is zo'n stakend gedrag vertoond. Zeker omdat je er ook bij vermeld dat ze met zo goed als niets in orde was en in korte tijd meerdere eigenaren heeft gehad.

Zou zeker de rug eens op foto laten zetten. :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:30

Dat is wel snel, 3 verschillende eigenaren in een paar maanden tijd.
Als ze inderdaad zo braaf was en geen pas verkeerd zet, aanhankelijk is, waarom zou ze dan zo snel elke keer van de hand zijn gedaan?
Dat klinkt niet echt logisch, zo'n paard zou iemand juist graag houden.

Maar je weet het niet, misschien heeft je paard geen lichamelijk mankement, maar moet ze wennen aan al die veranderingen elke keer, dat is ook niet niks.
Maar ja, hoe kom je daarachter waarom je merrie zo doet, wat de werkelijke reden is.
Dan zou je eigenlijk alles nogmaals moeten nakijken, ook je merrie of ze echt wel goed is.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:33

Ik zou een osteopaat laten komen en je zadel nogmaals na laten kijken. Je geeft aan dat ze wat schraal was toen ze bij je kwam en het feit dat ze nu 2 x per dag loopt (1 x longeren en 1 x rijden) daarmee zal ze dus spieren aan hebben gemaakt en dan kan een zadel al snel verkeerd liggen ondanks dat je het pas nog aan hebt laten meten. Als je deze 2 dingen gedaan hebt zou ik kijken hoe het dan gaat. Ik verwacht (afgaande op je verhaal) dat haar gedrag dan al een stuk beter is.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 00:38

Er zijn geen foto's gemaakt van de rug omdat er geen reden was om dit in twijfel te trekken. Heb aan DA gevraagd of het nodig was, maar ze was met glans geslaagd op al haar proeven, en de DA kon ook niets fout voelen in haar rug.

Ik heb absoluut geen idee wat er hiervoor met haar gebeurd is. Maar gezien ze ondervoed was vermoed ik dat ze gewoon ergens stond te verkommeren en er niet naar omgekeken werd. Wat ik dan wel raar vind is dat ze altijd zo aanhankelijk geweest is, want als er niet veel aandacht aan geschonken wordt zou ze normaal ook niet aanhankelijk kunnen zijn..

Zadel nog eens laten nakijken kan ik inderdaad wel doen

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:53

Waarom nu al druk op het bit? Eerst wennen aan ruiter op de rug, opnieuw balans ontwikkelen, en spieren opbouwen, rustig aan, geef het de tijd!
Succes

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:54

Je zou eens magnesium bij kunnen geven (bijv. van http://www.paardnatuurlijk.nl). Het kan maar zo zijn dat haar huidige ruwvoer te weinig bevat. Een magnesiumtekort kan nervositeit geven. Je kunt ook haar bloed hierop laten onderzoeken.
Om uit te sluiten of ze ergens pijn heeft, kun je je dierenarts vragen of hij haar een paar dagen lang een goede pijnstiller wil geven. Jij gaat intussen gewoon door met rijden zoals je altijd doet (en probeer dat zo ontspannen en onbevangen mogelijk te doen, desnoods aan de longe). Verbeteren de klachten duidelijk en heeft ze na het stoppen van de medicatie een terugval, dan weet je dat er ergens een pijnprobleem is. Je weet dan natuurlijk nog niet waar, maar dan ben je in ieder geval weer een stap verder.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 08:49

Meestal zijn groene paarden de eerste winter na het zadelmak maken even vreselijk met rijden. Ze staan (over het algemeen) langer op stal, kouder weer, ze kennen het spelletje inmiddels en ze zijn zowel mentaal als fysiek sterker ontwikkeld. Het is nu belangrijk dat je goede begeleiding krijgt die of zelf je paard kan rijden of jou vanaf de grond kan helpen.
Mocht ze lichamelijk dus niets mankeren ben je het meest gebaat bij een ruiter die zich niets van haar grapjes aantrekt en gewoon blijft doorrijden. Dan ben je er het snelste doorheen. Succes!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:07

Ik zou zeker een osteo laten komen,ze heeft duidelijk ergens last van omdat ze moeite heeft met buigen.
Dit kan gewoon de oorzaak van het probleem zijn,jij vraagt,zij kan het niet,heeft zelfs pijn om het te proberen,dus gaat ze in protest.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 10:51

Magnesium kan ik inderdaad proberen, bedankt voor de tip!

Heb inderdaad al overwogen om ze te laten doorrijden door iemand anders, maar mijn lesgever staat hier absoluut niet achter. Hij zegt dat een jong paard door maar 1 ruiter gereden mag worden omdat ze de hulpen anders zeker niet meer gaat snappen. Ook hebben de meeste ruiters op onze stal een vrij harde hand..

Ze heeft tot vorige week wel altijd ontspannen, nageeflijk en over haar rug gelopen. Dus het zou inderdaad kunnen dat er iets geblokkeerd zit, maar ik vind het dan nog steeds vreemd dat ze tot vorige week liep alsof ze nooit anders gedaan had.

Ga inderdaad eerst eens een osteopaat laten komen om dat toch al uit te sluiten, maar vind het toch nog steeds vreemd dat het zo plots veranderd is..