Fjord Rico nog eens in HAW

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Chelinka

Fjord Rico nog eens in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 21:09

Hoi! :wave:

ik heb al heel lange tijd niks meer op HAW gezet, dus ik dacht, dat doe ik nog maar eens :)
ik heb Rico nu ondertussen 2 jaar en een beetje, en pas sindsdien ben ik hem serieus in de piste gaan rijden. hij pakte altijd zijn bit vast, ging heel erg hard op de gas staan, en in 9 van de 10 gevallen had ik mijn rem niet meer. ik ben toen verhuisd van de weide naar een stal, en dat heeft ons beide veel deugd gedaan! hij ging met sprongen vooruit, maar bleef heel zwaar in zijn mond! nu heb ik sinds 2 maanden besloten om hard te gaan lessen, elke week 1x. en hij gaat waanzinnig vooruit! zijn hardheid in zijn mond is weg. af en toe gaat hij nog op de loop maar ik ben al blij met dit! ik heb nu nog heel erg de slechte gewoonte om hem nog te hard aan te pakken, waardoor hij heel vaak achter de loodlijn komt.. loslaten, loslaten, loslaten dus!

anyways, hier even voorstellen;
Rico
Fjord
Ruin
12 lentes jong
nog steeds basiswerk!

mijn eigen werkpuntjes;
recht zitten
schouders achteruit
benen lang
meer buitenteugel
minder binnenteugel
meer lengte geven in de hals!

berichtje achterlaten is altijd leuk! :D

beginnen met een stapfoto;
Afbeelding

draf, hier ook al losser laten
Afbeelding

diagonaal, rechter stellen.. hier ook weer meer lengte nodig in de hals
Afbeelding

los? check :)
Afbeelding

pasje schoudervoor, mag rechter naar mijn idee
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ook weer ff checken of die los genoeg was ^^
Afbeelding

:wave: :wave:

AlwaysH

Re: Fjord Rico nog eens in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:14

Wat een mooie fjord!
Mooi beenwerk heeft ie, lekker lange stelten ook:)

Lekker door trainen want volgens mij gaat het super zo!

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:15

Hij lijkt best los te bewegen, ziet er goed uit. Sportief gebouwde fjord ook!

Maar geef hem wat meer ruimte aan de voorkant. Het oogt nu als een valse knik, probeer te ontspannen, geef hem wat ruimte en dan gaat hij vanzelf nageven. Maar je geeft het zelf ook al aan :) En probeer goed vooruit te kijken, je kijkt op bijna iedere foto naar beneden.

lindidorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:18

Ik ben normaal niet zo van de fjorden maar deze vind ik echt heel gaaf! <3

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:22

Leuke fjord!

Maar wat een spanning zie ik op de foto's tegenover de topics die ik normaal gewend ben om te zien van jullie.
Overal een valse knik en spanning over het hele lichaam.
Hij neemt voornamelijk jouw spanning over.

Geef hem eens ruimte, niet concentreren op je handen, niet te veel aansporen met je sporen en vooral : Geniet zelf door je volledig te laten ontspannen!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:28

Ik vind hem inderdaad ook veel gespannender & strakker ogen dan wat ik normaal van jullie zie, ben het eens met LauLau. Wél vind ik hem erg fijn over de benen lopen, mooi actief en goede takt voor zover dat te zien is op foto's. Tipje; als jij je hand naar voren doet, moet je paard jouw hand volgen, en niet in hetzelfde frame blijven lopen. Waar jij dus checked of hij los is door je hand naar voren te gooien, is hij juist lekker los & relaxed als hij mee naar beneden/voren gaat. Geen boogjes in de teugels dus!

Sirocco12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:33

Wat een knap dier! Maar hij oogt inderdaad wat gespannen. Zoals al eerder gezegd: geef hem ruimte, maar alleen de ruimte die hij jou zelf geeft, zodat hij je hand volgt. En niet teveel naar die knapperd onder je kijken :P

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:39

Wat een ontzettend leuke fjord! Zo zie je ze niet zo veel. Ik vind hem ook wat te gespannen lopen maar eigenlijk voor training ook iets te hoog. Of train je dat expres? Misschien dat je hem iets lager en ronder in kan stellen zodat hij wat meer over de rug gaat lopen.

Verder super leuk om te zien hoor! Knap dier en mooie bespiering. Zie je niet veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:41

Jemig wat een ontzettend gaaf dier!!! :wow: Mijn tip: meer lengte/ruimte voor, hij loopt nu best kort in de hals.

Ps. Heb jij net als ik Cavallo Polo's? :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:53

Mooi dier!

Maar ik vind hem ook erg opgekropt lopen. Ook op de foto's waar jij je teugels los hebt. Heeft hij heel erg de neiging om achter de teugel te komen?

Bij Fjorden vind ik het sowieso snel lijken alsof ze heel erg opgekropt lopen wanneer ze aan de teugel zijn. Dat beeld wordt door de hals en de manenboog nog eens extra versterkt.

Zou idd proberen met meer ruimte voor te gaan rijden en kijken of hij dan de hand wil gaan volgen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:01

Ik reageer meestal niet zo vaak op topics, maar hier moet ik echt even reageren.
Je hebt jouw fjord echt in een fantastische conditie, echt complimenten daarvoor _/-\o_ +:)+

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 00:21

Ik heb het me al vaker afgevraagd, maar volgt hij je hand wel? Hij loopt altijd in dat mooie krulletje maar daar zou ik hem graag eens uit willen zien. Wisselen met halshoudingen zou hem erg goed doen!

De teugels 'losgooien' (ik kan nu even niet op de Duitse term komen :+ ) heeft imo weinig zin omdat hij hier graag in loopt.
Toen mijn paard in zijn te diepe houding liep, kon ik ook de teugels over de hals doen en hij bleef toen ook maar lopen, gewoon omdat dat zijn halshouding was.

Je zegt dat je nog steeds basiswerk doet, en dat is top!! Maar ik mis hier een belangrijk stukje van de basis. :j

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 01:04

Ik vind het een fijne combinatie om te zien alleen vind ik hem niet los en volgt hij naar mijn idee je hand ook niet. Jij steekt je hand naar voor en hij loopt precies hetzelfde. Hiervoor vond ik helpt er prettiger uitzien dan nu.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:00

Wauw, ik hou normaal echt niet van Fjorden, maar dit is wel even het reageren waard.
Wat een onwijs gaaf ding en wat zijn jullie een leuke combinatie!

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:46

Aller eerst wat een gave fjord! Dit vind ik zelf een mooi type en want is hij mooi slank. Complimenten daarvoor, je ziet tegenwoordig veel paarden die in de breedte aardig aan de maat zijn.

Probeer aan het lossige te werken in zijn lijf. Schouderbinnenwaarts is een mooie oefening om hem losser en flexibeler te maken maar wat je zegt bij de foto rechter, hij zou van mij niet rechter hoeven. Ik zou hem meer om je binnenbeen gebogen willen zien. Hij gaat wel met zijn schouders eraf maar hij is strak in zijn lijf en hij kantelt. Probeer hem echt op je buitenteugel eraf te zetten en om je binnenbeen heen te buigen. Ook zijn je handen best hoog en op je zadel waardoor hij kort word in de hals. Hou je handen laag en geef hem daar de ruimte om zijn hals te kunnen laten vallen. Hij moet meer lengte pakken in zijn lijf dat hij niet zo bovenin opgekropt blijft. Je duwt hem laag (niet trekken gewoon even 2 handen naar beneden, nodig hem uit om je hand te volgen en door zijn lijf heen te gaan) en dan weer je hand voor en mee. Zo laat hij meer zijn hals vallen en kan hij meer zijn neus eruit doen waardoor hij door zijn hele lijf loopt.

Je hand voor doen zoals op de laatste foto ziet er fijn uit maar als je zoveel geeft zou ik van mijn paard willen dat hij de hand volgt naar meer de neus eruit en hals meer naar beneden laten vallen. Nu oogt het dat hij in een zelfde houding blijft lopen terwijl je wilt dat je paard flexibel en ontspannen door het lijf gaat. Checken of je paard los is hoef je niet je teugels los te gooien en je paard aan z'n lot over te laten, dat is klein vinger werk en voelen of hij los laat. En nog belangrijker, laat zelf los ontspan zelf :)

Ik hoop dat je hieraan wat hebt. Mocht je vragen hebben mag je een pb sturen
Laatst bijgewerkt door DeniiSee op 15-12-15 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:53

Leuk dier en mooie combi!

Ook ik vind het echter veel te strak ogen. Wissel je voldoende af in houding als je aan het rijden bent? Met een fjord is het altijd even extra goed opletten met voorwaarts-neerwaarts rijden dat ze niet op de voorhand knallen ipv lekker over de rug te blijven lopen, maar als ik het lijf en het beenwerk van jouw fjord zie, kun je dat prima hebben. Laat 'm die hand volgen ipv dat je 'm zo losgooit, want dat is slechts een loos gebaar, hoe fijn het er ook uit lijkt te zien. Laat die hele hals maar vanuit de schoft zakken, neusje er uit, mooi actief houden, en daarna weer rustig wat opwaarts rijden.
Als je 'm zo kort en achter de LL blijft rijden als je nu doet, heb je straks een fjord met van die lelijke dikke speekselklieren achter de kaak.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:04

In de eerste instantie vond ik het een fijn plaatje, hij lijkt mooi rond en over de rug, maar ik werd afgeleid door de manenboog. Als je de manenboog weg denkt, zie je dat hij in een ontzettende valse knik loopt. -O- Maar dit lijkt me ook erg lastig op te lossen met zo'n korte hals :(:)

Je hebt hem wel prachtig in condite!!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:10

Met zo'n kort halsje is het ook lastig om hem mooi rond te hebben op de juiste lengte maar ik vind dit er ook te strak/gespannen uitzien. Weet er alles van.. Hoe doet hij het halsstrekken? De laatste foto vind ik dan ook niet positief want hij blijft in zijn houding en volgt je hand niet.. Zou hier veel op oefenen (kleine stukjes uitschuiven en echt je hand naar beneden volgen, goed je been erbij houden en echt kleine stukjes oefenen).

Verder inderdaad een prachtige fjord (maar ik ben er dan ook gek op :D) , je zit er netjes op, hij is mooi in conditie en werkt duidelijk graag voor je. Succes! Jullie zijn een leuke combinatie!

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:17

Leuke foto's van een mooi paard. Jullie zijn een leuke combi samen en je ziet dat hard werken loont.

Probeer, om de spanning wat te verminderen, zelf heel erg goed op je ademhaling te letten. Dit zie je vooral mooi bij het schouderbinnenwaarts. Je houdt je adem in, waardoor je spanning in je lijf hebt, je schouders omhoog trekt en daarom je paard blokkeert. Waarschijnlijk span je daarbij ook nog eens je bilspieren aan. Probeer echt ontspannen te blijven zitten, je bekken te kantelen voordat je wat van hem vraagt zodat hij rustig in tempo blijft en veeeeeeeeeeel te ademen ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:18

Ik zou gaan werken aan het halstsrekken, hij krult zich op en zou je hand moeten gaan volgen.
Daar is denk ik nog wat werk voor jullie.
Verder een heb je een leuke sportieve fjord, die van mij is echt 10x zo breed gebouwd :D
Leuk dekje trouwens, zie ik die ook eens op een fjord, wilde hem ook halen maar wist niet of het zou staan :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:25

Wat een mooie fjord! Had hem al vaker gezien als je een nieuw setje liet zien :) jullie zien er nu ook weer keurig uit!

Fijn dat jullie zo vooruit gaan!
Het is inderdaad belangrijk om goed te oefenen hem niet te vast te pakken. Dus misschien is daarom dat zo nu en dan overduidelijk los laten wel goed, maar dan vooral voor jezelf.
Op de foto's lijkt het of hij niet los laat maar achter de teugel blijft en je hand niet volgt op die momenten dat jij je hand naar voren steekt. Voor wie het noemde, de Duitse term voor je handen ze naar voren steken is überstreichen.
Ik zou kijken of je wat kan afwisselen in hoofd hals houding, dus een keer wat langer en lager en dan weer wat hoger, om te kijken of je minder vast kan houden en hij dan uiteindelijk beter je hand durft te volgen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:50

Ja uberstreichen idd! Daar is het dus wel de bedoeling dat je de teugels over de hals strijkt zonder dat je paard je hand volgt of stil valt. Hiermee wordt getest of je paard op zn eigen benen loopt, niet of je paard los is.
Dus op zich is het 'goed' dat de fjord de hand niet volgt want dat is hier de bedoeling niet.
Echter denk ik dat deze oefening nog niet relevant is hier en dat ret eerder aangeraden is om gewoon tussendoor eens vw-nw te rijden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:51

Überstreichen

Überstreichen zat altijd standaard in de Duitse dressuurproeven. Dat wil zoveel zeggen als het naar voren steken van je handen en armen, zodat het contact met de mond even helemaal verbreekt. Daarbij is het de bedoeling dat de houding van je paard niet verandert en het tempo gelijk blijft. Marion Schreuder: “Als een paard zijn achterhand eronder heeft en het draagt zichzelf daardoor meer van achteren, dan wordt de voorhand automatisch lichter en iets meer verheven. Het heeft alles met het naar achteren verplaatsen van het evenwicht te maken. Je moet dan je hand kunnen ontspannen, zonder dat er ook maar iets verandert. Je paard mag zijn tempo dus ook niet verhogen. De houding blijft hetzelfde en het paard mag niet weglopen. Het draagt zichzelf en loopt in een goede zelfhouding.” Vind je het eng om je beide handen naar voren te steken, omdat je denkt dat je paard er dan vandoor gaat? Dat is al een aanwijzing dat je paard niet voldoende op de achterhand loopt. Je kunt het ook proberen met alleen je binnenhand op een volte. De figuur op zich zorgt al voor iets meer controle en je kunt je buitenhand eraan houden

Dit is uit Bit magazine. Er is dus wel een verschil tussen überstreichen en halsstrekken. Al ben ik nog steeds van mening dat dit paardje meer lengte mag krijgen van voor.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:06

Picasso schreef:
Überstreichen

Überstreichen zat altijd standaard in de Duitse dressuurproeven. Dat wil zoveel zeggen als het naar voren steken van je handen en armen, zodat het contact met de mond even helemaal verbreekt. Daarbij is het de bedoeling dat de houding van je paard niet verandert en het tempo gelijk blijft. Marion Schreuder: “Als een paard zijn achterhand eronder heeft en het draagt zichzelf daardoor meer van achteren, dan wordt de voorhand automatisch lichter en iets meer verheven. Het heeft alles met het naar achteren verplaatsen van het evenwicht te maken. Je moet dan je hand kunnen ontspannen, zonder dat er ook maar iets verandert. Je paard mag zijn tempo dus ook niet verhogen. De houding blijft hetzelfde en het paard mag niet weglopen. Het draagt zichzelf en loopt in een goede zelfhouding.” Vind je het eng om je beide handen naar voren te steken, omdat je denkt dat je paard er dan vandoor gaat? Dat is al een aanwijzing dat je paard niet voldoende op de achterhand loopt. Je kunt het ook proberen met alleen je binnenhand op een volte. De figuur op zich zorgt al voor iets meer controle en je kunt je buitenhand eraan houden

Dit is uit Bit magazine. Er is dus wel een verschil tussen überstreichen en halsstrekken. Al ben ik nog steeds van mening dat dit paardje meer lengte mag krijgen van voor.

Precies. Maar om dit te kunnen testen, moet de basis wel in orde zijn en dat is hier volgens mij niet. Dit is volgens mij zijn favoriete houding en daar wilt hij in blijven lopen natuurlijk. Dan heeft dat uberstreichen ook geen nut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:10

Met je eens Anthea, maar dit was even om het verschil aan te geven tussen überstreichen en halsstrekken.