Paard wordt loperig zowel thuis als op concour.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

famoza

Paard wordt loperig zowel thuis als op concour.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 16:55

Hallo,

Ik zit met een probleem dat steeds erger wordt.

Zowel thuis als op concour is mijn paard erg "loperig".
Wanneer ik haar terug wil nemen (handen laag en kleine ophouding, mezelf zwaar en lang maken en hooo zeggen) wordt ze onwijs sterk, ook wanneer ik kleine voltes ga draaien.
En in de proef heb ik natuurlijk niet de tijd om voltes te draaien dus ben ik opzoek naar een oplossing.
Het is meer dat ze onder het werk uit wil komen.
Ik heb er nu een enkel gebroken watertrens in liggen. Is er mischien een ander beter bitje hiervoor die toegestaan is op B niveau? Liefst geen hele scherpe om alleen mee te trainen, wil het zo simpel mogelijk oplossen.

Hoop dat iemand mij kan helpen :)

Marjo89

Re: Paard wordt loperig zowel thuis als op concour.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:56

Hoe wordt ze gehuisvest en wat krijgt ze te eten ? Denk dat hierin al heel veel winst te behalen is.
Zou zelf nooit gaan voor een scherper bit. Enkel symptoom bestrijding.

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 17:05

Marjo89 schreef:
Hoe wordt ze gehuisvest en wat krijgt ze te eten ? Denk dat hierin al heel veel winst te behalen is.

Zomers staat ze met haar weidenaatjes 24/7 buiten en krijgen ze 2x per dag hooi. Nu in de winter overdag de hele dag buiten 2x hooi en snachts binnen. Ze krijgt geen krachtvoer en is niet geschoren.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:06

ordelman schreef:
Marjo89 schreef:

Zomers staat ze met haar weidenaatjes 24/7 buiten en krijgen ze 2x per dag hooi. Nu in de winter overdag de hele dag buiten 2x hooi en snachts binnen. Ze krijgt geen krachtvoer en is niet geschoren.

Is het zomers minder erg ? als nu?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:07

Een bit die bij jou, en het paard past.
Hoeveel mm dikte past er in haar mond? Hoe is de mond gebouwd? Laag rooster? Dikke tong?

Rennen en sterk worden is vaak een teken van ongenoegen of geen vertrouwen.
Als jij je sterk maakt, maakt een paard zich al helemaal sterk.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:07

Zadel nagekeken?

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:08

Ligt je zadel wel goed?
Heeft je paard geen pijn?

Bijvoorbeeld dat als hij/zij zachter gaat en andere spieren aanspant het zadel bijvoorbeeld drukt en ze de pijn letterlijk probeert te ontlopen?
Zou geen ander bit proberen, inderdaad enkel symptoom bestrijding.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:08

Een ophouding geven zonder resultaat heeft geen nut. Net als dat je niet 100x been blijft geven, maar na 2 hulpen waarop je te weinig of zelfs geen reactie krijgt, een keer bijtikt. Als hij echt doordramt moet jij ook doordrammen. Niet door te hangen uiteraard. Je moet even kijken wat voor jouw paard het beste werkt: in de gang waarin je rijdt (terug) schakelen, een gang terug, helemaal stilzetten of zelfs achterwaarts. Opletten dat hij niet alweer bij de eerste of tweede pas gelijk weer het tempo overneemt, oftewel het tempo opvoert zonder dat jij been hebt gegeven
Sommige paarden reageren wat dit probleem betreft lekkerder op een ongebroken trens. Is nog vriendelijker ook..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:10

Een paard wat uit balans is wordt ook loperig..

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 17:10

maralyn schreef:
Een bit die bij jou, en het paard past.
Hoeveel mm dikte past er in haar mond? Hoe is de mond gebouwd? Laag rooster? Dikke tong?

Rennen en sterk worden is vaak een teken van ongenoegen of geen vertrouwen.
Als jij je sterk maakt, maakt een paard zich al helemaal sterk.

Dit bit is geadviseerd door de ruitersportzaak. Zou haar mond nog eens zorgvuldig nakijken.

Aan vertrouwen is echt geen gebrek, we doen altijd vrijheidsdressuur etc. En heb nooit spanning bij haar gevoeld, het lijkt meer onder het werk uitkomen.

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 17:10

Dorine92 schreef:
Een ophouding geven zonder resultaat heeft geen nut. Net als dat je niet 100x been blijft geven, maar na 2 hulpen waarop je te weinig of zelfs geen reactie krijgt, een keer bijtikt. Als hij echt doordramt moet jij ook doordrammen. Niet door te hangen uiteraard. Je moet even kijken wat voor jouw paard het beste werkt: in de gang waarin je rijdt (terug) schakelen, een gang terug, helemaal stilzetten of zelfs achterwaarts. Opletten dat hij niet alweer bij de eerste of tweede pas gelijk weer het tempo overneemt, oftewel het tempo opvoert zonder dat jij been hebt gegeven
Sommige paarden reageren wat dit probleem betreft lekkerder op een ongebroken trens. Is nog vriendelijker ook..

Bedankt voor de tips! :)

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 17:11

Esaqar schreef:
Ligt je zadel wel goed?

Bijvoorbeeld dat als hij/zij zachter gaat en andere spieren aanspant het zadel bijvoorbeeld drukt en ze de pijn letterlijk probeert te ontlopen?

Het zadel is helemaal aangepast aan haar vanwege haar moeilijke rug en wordt regelmatig nagekeken. Daar zou het probleem dus niet moeten liggen...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:19

Je geeft aan ook vrijheidsdressuur te doen, is ze daarbij wel gehoorzaam en wacht netjes op jouw hulpen? Kan ook zijn dat ze het werk in de bak gewoon niet leuk vindt, dan is het aan jou om dat leuk te maken! En de sessies (zeker in begin) kort te houden. Kan ook dat ze het gewoon lastig vindt en daardoor loperig wordt. Hoe oud is ze?
En zou inderdaad ook even kijken hoe ze op een ander bitje reageert (ongebroken trensje, of bijv een dubbelgebroken trensje). Een enkel gebroken trens gaat scharen als je veel druk op 1 teugel gebruikt, en kan dan juist ongemak veroorzaken, waardoor ze misschien niet meer fijn reageert op het bit.
Verder zijn de tips van Dorine92 ook zeker goede, je wilt reactie op een hulp.
2x hooi per dag vind ik niet veel trouwens...maar dat is een andere kwestie ;)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:19

ordelman schreef:
Esaqar schreef:
Ligt je zadel wel goed?

Het zadel is helemaal aangepast aan haar vanwege haar moeilijke rug en wordt regelmatig nagekeken. Daar zou het probleem dus niet moeten liggen...

Mmm vreemd...
Misschien is het een oplossing om haar 'ho' aan te leren d.m.v. grondwerk en longeren en dit dan toe te passen onder het zadel?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:22

Al geprobeerd om magnesium bij te voeren?

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 17:23

darkadia schreef:
Je geeft aan ook vrijheidsdressuur te doen, is ze daarbij wel gehoorzaam en wacht netjes op jouw hulpen? Kan ook zijn dat ze het werk in de bak gewoon niet leuk vindt, dan is het aan jou om dat leuk te maken! En de sessies (zeker in begin) kort te houden. Kan ook dat ze het gewoon lastig vindt en daardoor loperig wordt. Hoe oud is ze?
En zou inderdaad ook even kijken hoe ze op een ander bitje reageert (ongebroken trensje, of bijv een dubbelgebroken trensje). Een enkel gebroken trens gaat scharen als je veel druk op 1 teugel gebruikt, en kan dan juist ongemak veroorzaken, waardoor ze misschien niet meer fijn reageert op het bit.
Verder zijn de tips van Dorine92 ook zeker goede, je wilt reactie op een hulp.
2x hooi per dag vind ik niet veel trouwens...maar dat is een andere kwestie ;)

Met vrijheidsdressuur wacht ze altijd heel netjes en is ze heel ontspannen! Ze is nu 6 jaar, op haar 3e ingereden maar altijd op buitenritten gelopen dus er zat totaal geen basis in toen ik met haar begon een half jaar geleden.

Zomers krijgen ze maar 2x per dag hooi omdat er genoeg gras in de wei staat.
Swinters omdat ze van pavo sochtends en savonds ook nog een ander soort ruwvoer krijgt dus dan is het eigenlijk 4x per dag ruwvoer!

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 17:24

friesam schreef:

Nee eigenlijk nog nooit van gehoord.
Kun je er mij wat meer over vertellen over de werking etc?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:25

ordelman schreef:
friesam schreef:

Nee eigenlijk nog nooit van gehoord.
Kun je er mij wat meer over vertellen over de werking etc?

even gekopieerd van paardendrogist.nl

Een tekort aan magnesium
Een tekort aan magnesium kan voor gespannen reacties zorgen, als gevolg van een verstoorde zenuwprikkeling. Zodra er een tekort aan magnesium in de spieren is, spreekt het lichaam de noodvoorraad aan. Dat betekent dat bot wordt afgebroken om daar magnesium uit te halen. Dat kan leiden tot allerlei blessures. Het bot wordt kwetsbaar en en ook de aanhechting van de pezen verzwakt. Nervositeit en prikkelbaarheid in samenhang met spierverkrampingen, verminderde deklust en spermakwaliteit, insulineresistentie met als gevolg hoefbevangenheid en allerlei vage lichamelijke klachten zonder aanwijsbare oorzaak worden vaak veroorzaakt door een magnesiumtekort.

Bij een tekort aan magnesium kan het lichaam magnesium vrijmaken wat opgeslagen is in het botweefsel. Als het magnesium wat vrijkomt echter bijvoorbeeld gebruikt wordt voor de spieren en niet voor het botweefsel, bevat het nieuwe bot minder magnesium dan voorheen het geval was. Dit wordt demineralisatie genoemd. Bij langdurige ernstige magnesiumtekorten zal het skelet niet meer van dezelfde goede kwaliteit zijn waardoor er makkelijker blessures ontstaan. Het is daarom belangrijk dat het rantsoen voldoende magnesium bevat.

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 17:25

Het zadel is helemaal aangepast aan haar vanwege haar moeilijke rug en wordt regelmatig nagekeken. Daar zou het probleem dus niet moeten liggen...[/quote]
Mmm vreemd...
Misschien is het een oplossing om haar 'ho' aan te leren d.m.v. grondwerk en longeren en dit dan toe te passen onder het zadel?[/quote]

Dit kent ze al van het longeren, ze is volledig bekend met de stemcommando's maar lijkt dit op zulke momenten gewoon niet te (willen) horen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:27

ordelman schreef:
Esaqar schreef:
Misschien is het een oplossing om haar 'ho' aan te leren d.m.v. grondwerk en longeren en dit dan toe te passen onder het zadel?

Dit kent ze al van het longeren, ze is volledig bekend met de stemcommando's maar lijkt dit op zulke momenten gewoon niet te (willen) horen.

O dat is wel echt heel erg vreemd! ):
Dan zou ik het niet weten haha, ik denk dat er wel genoeg mensen zijn hier op bokt die je dan kunnen helpen, zo veel verstand heb ik er nou ook weer niet van. :')
Succes nog!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:31

Heb je les?
Je bent een half jaar geleden begonnen met haar dus dat is nog niet zo lang geleden.
Het kan een balans probleem zijn, hebben jonge paarden vaak ook als ze net worden ingereden. Wat bij jouw paard natuurlijk ook een beetje zo is.
Die paarden hebben tempo nodig om balans te krijgen. Dat kan dus ook een reden zijn van loperig zijn.
Slechte balans. Jonge paarden moeten ook leren op eigen benen te lopen en daaruit balans te krijgen.
Misschien ben je hier niet genoeg mee bezig. Daarom ook de vraag of je les hebt, zodat iemand je kan uitleggen hoe je dat het beste kunt doen.
Als jij telkens ophoudingen maakt om langzamer te gaan, verstoor je de balans nog meer en zal ze nog harder gaan lopen om in balans te blijven. Vandaar dat het waarschijnlijk ook steeds erger wordt. Met vrijheidsdressuur zit je er niet op en dat is veel makkelijker voor een paard qua balans, ze hebben niet jou erop zitten die 'in de weg' zit.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:32

Misschien consequenter zijn in het rijden en haar ook de tijd gunnen?
Als je pas een half jaar bezig bent is het niet gek dat het allemaal extra spanning mee geeft, waarschijnlijk ga je ook meer van haar vragen en is haar reactie weg vluchten....
Op de buitenritten mocht ze waarschijnlijk in haar eigen tempo lopen en hoefde ze niet echt te doen wat de ruiter wou. Is voor haar natuurlijk ook een overgang.
Ik zou het de tijd geven en consequenter zijn als alles nagekeken is. Je kan beter 1x duidelijk ho aangeven ipv 5 voltes te gaan draaien zonder reactie en maar kleine ophoudingen te maken. Het moet voor haar ook duidelijk zijn wat je wilt... Zo duidelijk dat ze snapt dat ze geen pas harder mag dan wanneer jij het aangeeft. Dan snapt ze wat je wilt.... Nu is het niet heel duidelijk als ik het zo lees. :)
Succes!

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 17:34

Def schreef:
Heb je les?
Je bent een half jaar geleden begonnen met haar dus dat is nog niet zo lang geleden.
Het kan een balans probleem zijn, hebben jonge paarden vaak ook als ze net worden ingereden. Wat bij jouw paard natuurlijk ook een beetje zo is.
Die paarden hebben tempo nodig om balans te krijgen. Dat kan dus ook een reden zijn van loperig zijn.
Slechte balans. Jonge paarden moeten ook leren op eigen benen te lopen en daaruit balans te krijgen.
Misschien ben je hier niet genoeg mee bezig. Daarom ook de vraag of je les hebt, zodat iemand je kan uitleggen hoe je dat het beste kunt doen.
Als jij telkens ophoudingen maakt om langzamer te gaan, verstoor je de balans nog meer en zal ze nog harder gaan lopen om in balans te blijven. Vandaar dat het waarschijnlijk ook steeds erger wordt. Met vrijheidsdressuur zit je er niet op en dat is veel makkelijker voor een paard qua balans, ze hebben niet jou erop zitten die 'in de weg' zit.

Bedankt voor je reactie en uiteraard heb ik les!

Van haar moet ik haar terugnemen en stelling vragen links en rechts om haar vervolgens meer bij elkaar te rijden.
Ik mag haar niet voorwaarts laten lopen omdat ze dan volgens haar onder het werk uit wil komen en dat mag niet.

Maar blijf dan nog inderdaad het balans probleem merken.
Vandaar dat ik jullie om advies vroeg of er nog andere oplossingen zijn :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:36

ordelman schreef:
Met vrijheidsdressuur wacht ze altijd heel netjes en is ze heel ontspannen! Ze is nu 6 jaar, op haar 3e ingereden maar altijd op buitenritten gelopen dus er zat totaal geen basis in toen ik met haar begon een half jaar geleden.

Zomers krijgen ze maar 2x per dag hooi omdat er genoeg gras in de wei staat.
Swinters omdat ze van pavo sochtends en savonds ook nog een ander soort ruwvoer krijgt dus dan is het eigenlijk 4x per dag ruwvoer!

Ah ja dat klinkt al anders :) en dus jullie zijn nog niet zo lang bezig samen :)

Mijne wil ook nog weleens loperig worden als ie het moeilijk vindt met rijden. Aan de longe e.d. zelfde als jij, luistert prima, en ook met vrijheidsdressuur en grondwerk lekker relaxt. Voor hem werkt het heel goed even een gang terug te rijden. Binnen de gang schakelen lukt bij hem op zo'n moment ook niet, wordt hij ook sterker, maar terug naar stap of halt doet hij wel meteen. Daarna probeer ik dezelfde oefening dan gewoon opnieuw. Ik merk aan mijn paardje dat ie heel werkwillig is, maar als ie het niet snapt of kan gefrustreerd wordt, en dan maar hard gaat. Andere merrie die ik rijd kan zich ook heel sterk maken in de galop, bij haar werkt het juist om wat meer been erbij te houden en goed op zit terug te rijden. Vaak maken ze zich sterk, omdat wij teveel/te lang vasthouden aan die teugel doordat we geen reactie krijgen. Begrijpt ze zithulpen al goed?
En rijd je ook buiten met haar? Hoe is ze dan op de hulpen?

EDIT: Meer bij elkaar rijden kan ze waarschijnlijk nog helemaal niet, gezien ze nog niet zo lang bezig is met het werk in de bak. en links-rechts stelling vragen haalt haar waarschijnlijk ook alleen maar nog meer uit balans. Een paard wil nooit zomaar onder het werk uit komen, maar geeft vaak met dit soort gedrag wel aan iets moeilijk te vinden, en het kan zijn dat het gewoon nog een stapje teveel is.
Longeer je haar met bijzet/dubbele lijnen oid?

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 17:37

Sannnn schreef:
Misschien consequenter zijn in het rijden en haar ook de tijd gunnen?
Als je pas een half jaar bezig bent is het niet gek dat het allemaal extra spanning mee geeft, waarschijnlijk ga je ook meer van haar vragen en is haar reactie weg vluchten....
Op de buitenritten mocht ze waarschijnlijk in haar eigen tempo lopen en hoefde ze niet echt te doen wat de ruiter wou. Is voor haar natuurlijk ook een overgang.
Ik zou het de tijd geven en consequenter zijn als alles nagekeken is. Je kan beter 1x duidelijk ho aangeven ipv 5 voltes te gaan draaien zonder reactie en maar kleine ophoudingen te maken. Het moet voor haar ook duidelijk zijn wat je wilt... Zo duidelijk dat ze snapt dat ze geen pas harder mag dan wanneer jij het aangeeft. Dan snapt ze wat je wilt.... Nu is het niet heel duidelijk als ik het zo lees. :)
Succes!

Dankjewel voor je reactie!

Tijd gun ik haar echt genoeg.
Als we de ene dag serieus met de dressuur aan de slag zijn geweest mag ze bijvoorbeeld de volgende dag even lekker vrijspringen, gaan we op een buitenrit met een lekker lang teugeltje of doen we vrijheidsdressuur!

Ik probeer te zorgen voor veel afwisseling omdat ik merk dat ze meer tijd nodig heeft.

Nogmaals bedankt voor je reactie! :)