Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
lolotjeh schreef:je hebt het antwoord al doe als of het rijden een soort les is voor jou en het paard.
het paard lijkt je uit te testen en weet ook waneer hij je moet pakken.
probeer dit voor te zijn door met de zweep te gaan kriebelen achter je kuit geen reactie een tikje bij een bokje zet je hem om en probeer je het weer dit net zo lang tot hij wel naar je luisterd van wat je vraagt.
de tik hoeft niet hard te zijn maar meer van 'let op'
het is een simpele maar een rustige manier van corigeren.
Anne_GTI schreef:Hou het klein en van jezelf maar wel voorwaarts. Dus hand eraf en schakelen. Het liefst in draf. Begin gewoon in een hoger draf tempo dan je normaal zou doen. De arbeidsdraf richting middendraf en elke keer een paar passen wat ruimer en weer terug naar dat basistempo. Dit combineren met slangevoltes en figuren zoals gebroken lijnen en voltes. Dit zorgt dat je paard weer voorwaarts gaat denken. Hoofdhouding is niet zo belangrijk. Gewoon afgebogen is genoeg. Eerst aan het been maken.
Jimbo schreef:Waarom durf je dan niet door te pakken?
Probeer eerst goed los te rijden ook, klinkt mij meer als niet kunnen door stijve spieren dan niet willen.
Dus lekker voorwaarts neerwaarts rijden. Ook goed uitstappen.
Jimbo schreef:Controle verliest bijna iedereen weleens. Het gaat er dus om dat je de controle weer terug krijgt. En later het voorkomen dat je de controle verliest.
Wat moet je met les doen (je zei dat het dan beter gaat) als ze zo doet?
Probeer ook aan te voelen wanneer je paard "op slot" springt en dat voor te zijn door bijvoorbeeld halt te houden, volte in te zetten of wat voor oefening dan ook.
loveslimpie schreef:weet je waarom je niet door durft te pakken als je zelf rijdt?
Van mezelf weet ik dat ik minder consequent ben als ik alleen ben, als er iemand anders is die een ambu kan bellen, mocht ik ernaast eindigen durf ik wel door te pakken. Misschien is dit ook iets wat bij jou speelt?
Sofy schreef:Zijn er dingen die ze op zo'n moment wél nog wil doen? Dan zou ik op zo'n moment zo'n oefening inzetten (bijv. stapje achteruit, stapje opzij, omdraaien, maakt niet uit wat). Je wil dat ze weer gehoorzaam reageert: dus iets waarin ze gemakkelijk gehoorzaamt opzoeken en dan dat uitbouwen. Gek genoeg is achteruit soms echt de oplossing als ze niet vooruit willen; werkte met een eigenwijze fjord waar je letterlijk een zweep stuk op z'n kont kon slaan zonder een pas reactie iig perfect (even voor de duidelijkheid, die zweep was ik niet zelf, dit was een manegepony).
En vanaf het begin je paard bezig houden: dan hebben ze minder tijd om te klooien. Dus in het losstappen meteen wat schoudervoor/schouder buiten meenemen, na 3 passen halt, voorwaarts in middenstap, stelling links/stelling rechts etc. Als ze eenmaal geconcentreerd bezig zijn is er daarna meestal minder wil om moeilijk te doen.
Ik snap de moeilijkheid en frustratie volledig, heb zelf ook zo'n periode gehad. Blijft lastig wat je dan moet doen.
lshannah schreef:Anne_GTI schreef:Hou het klein en van jezelf maar wel voorwaarts. Dus hand eraf en schakelen. Het liefst in draf. Begin gewoon in een hoger draf tempo dan je normaal zou doen. De arbeidsdraf richting middendraf en elke keer een paar passen wat ruimer en weer terug naar dat basistempo. Dit combineren met slangevoltes en figuren zoals gebroken lijnen en voltes. Dit zorgt dat je paard weer voorwaarts gaat denken. Hoofdhouding is niet zo belangrijk. Gewoon afgebogen is genoeg. Eerst aan het been maken.
Wat doe ik op het moment dat ik haar helemaal niet meer naar voren krijg? Want dat is het moment waarop ik een soort van bevries.. Ik ga sowieso met je tips aan de slag! Dankjewel!
Anne_GTI schreef:Dan rijd je gelijktijdig voorwaarts en een wending. Dat zorgt dat je paard 2 dingen gelijk moet doen en dat is lastig om er dan ook nog een 3e ongewenste actie bij uit te halen. Niet te vast houden aan de voorkant. De handrem moet je afblijven