Zelfverzekerd rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lshannah

Zelfverzekerd rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 01:01

Ja, ik heb me rotGegoogled, maar nog steeds niet de oplossing te vinden. Ik rijd inmiddels 2,5 jaar een superleuke merrie bij en momenteel hebben we last van een dip. Of nouja, ik. Na er jaren uit te zijn geweest en twee jaar lessen op de manege was ik heel blij dat ik deze kans heb gekregen en voor m'n gevoel leer ik nu pas écht paardrijden. Gevoelsmatig zat er juist veel vooruitgang in; de laatste weken lijkt het wel alsof ik niks kan.

Wanneer ik gewoon naar voren wil stopt ze en maakt een hupsje (soort van bok), aangalopperen hoef ik al helemaal niet meer aan te denken en een tik met de zweep resulteert in nog een hupsje of helemaal geen reactie. Wel komt er een travers/appuyement/keertwending uit, behalve de simpele overgangen of oefeningetjes die ik vraag.

Helaas ontbreekt het mij aan lef om 'door te pakken' zoals dat in andere topics te lezen valt. Tijdens de les heb ik wat meer lef en na heel consequent en streng zijn gebeurt het niet meer, maar hoe los ik dat op wanneer ik alleen rijd? Van de goedbedoelde adviezen en het ge-push van stalgenoten word ik alleen maar onzekerder.

Medisch is er niks aan de hand, qua stalmanagement is er niks veranderd en bij haar eigenaar vertoont ze - nu het wat kouder is - in het begin met rijden hetzelfde gedrag. Als ze eenmaal door heeft dat ze gewoon aan het werk moet loopt ze als een tierelier, het is echt dat ikzelf wat zekerder moet zijn en mevrouw zover moet krijgen dat ze luistert.

Dorine92

Re: Zelfverzekerd rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 01:28

Les :j

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 01:33

je hebt het antwoord al doe als of het rijden een soort les is voor jou en het paard.
het paard lijkt je uit te testen en weet ook waneer hij je moet pakken.
probeer dit voor te zijn door met de zweep te gaan kriebelen achter je kuit geen reactie een tikje bij een bokje zet je hem om en probeer je het weer dit net zo lang tot hij wel naar je luisterd van wat je vraagt.
de tik hoeft niet hard te zijn maar meer van 'let op'
het is een simpele maar een rustige manier van corigeren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 01:34

Hou het klein en van jezelf maar wel voorwaarts. Dus hand eraf en schakelen. Het liefst in draf. Begin gewoon in een hoger draf tempo dan je normaal zou doen. De arbeidsdraf richting middendraf en elke keer een paar passen wat ruimer en weer terug naar dat basistempo. Dit combineren met slangevoltes en figuren zoals gebroken lijnen en voltes. Dit zorgt dat je paard weer voorwaarts gaat denken. Hoofdhouding is niet zo belangrijk. Gewoon afgebogen is genoeg. Eerst aan het been maken.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 02:09

Dorine92 schreef:
Les :j

Sjips, ik had een heel verhaal getypt maar is ondertussen foetsie. Anyway, we hebben elke week les en we boekten telkens vooruitgang, ook wanneer ik zelf aan de bak ging. Inmiddels is dat laatste dus veeeer te zoeken, het lijkt niet eens op rijden haha.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 02:11

lolotjeh schreef:
je hebt het antwoord al doe als of het rijden een soort les is voor jou en het paard.
het paard lijkt je uit te testen en weet ook waneer hij je moet pakken.
probeer dit voor te zijn door met de zweep te gaan kriebelen achter je kuit geen reactie een tikje bij een bokje zet je hem om en probeer je het weer dit net zo lang tot hij wel naar je luisterd van wat je vraagt.
de tik hoeft niet hard te zijn maar meer van 'let op'
het is een simpele maar een rustige manier van corigeren.

Dat is dus het hele issue haha, ze weet dondersgoed wanneer ik er wel of niet aan durf te komen, in ieder geval bedankt voor je tips!

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 02:13

Anne_GTI schreef:
Hou het klein en van jezelf maar wel voorwaarts. Dus hand eraf en schakelen. Het liefst in draf. Begin gewoon in een hoger draf tempo dan je normaal zou doen. De arbeidsdraf richting middendraf en elke keer een paar passen wat ruimer en weer terug naar dat basistempo. Dit combineren met slangevoltes en figuren zoals gebroken lijnen en voltes. Dit zorgt dat je paard weer voorwaarts gaat denken. Hoofdhouding is niet zo belangrijk. Gewoon afgebogen is genoeg. Eerst aan het been maken.

Wat doe ik op het moment dat ik haar helemaal niet meer naar voren krijg? Want dat is het moment waarop ik een soort van bevries.. Ik ga sowieso met je tips aan de slag! Dankjewel!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 03:26

Waarom durf je dan niet door te pakken?
Probeer eerst goed los te rijden ook, klinkt mij meer als niet kunnen door stijve spieren dan niet willen.
Dus lekker voorwaarts neerwaarts rijden. Ook goed uitstappen.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 13:12

Jimbo schreef:
Waarom durf je dan niet door te pakken?
Probeer eerst goed los te rijden ook, klinkt mij meer als niet kunnen door stijve spieren dan niet willen.
Dus lekker voorwaarts neerwaarts rijden. Ook goed uitstappen.

Bang voor haar reactie, aangezien ik ook telkens de controle verlies sinds ze dit gedrag vertoont. Soms duikt ze achter een club pony's.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:19

Zijn er dingen die ze op zo'n moment wél nog wil doen? Dan zou ik op zo'n moment zo'n oefening inzetten (bijv. stapje achteruit, stapje opzij, omdraaien, maakt niet uit wat). Je wil dat ze weer gehoorzaam reageert: dus iets waarin ze gemakkelijk gehoorzaamt opzoeken en dan dat uitbouwen. Gek genoeg is achteruit soms echt de oplossing als ze niet vooruit willen; werkte met een eigenwijze fjord waar je letterlijk een zweep stuk op z'n kont kon slaan zonder een pas reactie iig perfect (even voor de duidelijkheid, die zweep was ik niet zelf, dit was een manegepony).
En vanaf het begin je paard bezig houden: dan hebben ze minder tijd om te klooien ;). Dus in het losstappen meteen wat schoudervoor/schouder buiten meenemen, na 3 passen halt, voorwaarts in middenstap, stelling links/stelling rechts etc. Als ze eenmaal geconcentreerd bezig zijn is er daarna meestal minder wil om moeilijk te doen.
Ik snap de moeilijkheid en frustratie volledig, heb zelf ook zo'n periode gehad. Blijft lastig wat je dan moet doen.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:04

Controle verliest bijna iedereen weleens. Het gaat er dus om dat je de controle weer terug krijgt. En later het voorkomen dat je de controle verliest.
Wat moet je met les doen (je zei dat het dan beter gaat) als ze zo doet?
Probeer ook aan te voelen wanneer je paard "op slot" springt en dat voor te zijn door bijvoorbeeld halt te houden, volte in te zetten of wat voor oefening dan ook.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:09

weet je waarom je niet door durft te pakken als je zelf rijdt?

Van mezelf weet ik dat ik minder consequent ben als ik alleen ben, als er iemand anders is die een ambu kan bellen, mocht ik ernaast eindigen durf ik wel door te pakken. Misschien is dit ook iets wat bij jou speelt?

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 18:00

Jimbo schreef:
Controle verliest bijna iedereen weleens. Het gaat er dus om dat je de controle weer terug krijgt. En later het voorkomen dat je de controle verliest.
Wat moet je met les doen (je zei dat het dan beter gaat) als ze zo doet?
Probeer ook aan te voelen wanneer je paard "op slot" springt en dat voor te zijn door bijvoorbeeld halt te houden, volte in te zetten of wat voor oefening dan ook.

Haha ik ben bang dat mensen het direct als mishandeling zien, maar in de les moet ik haar soms een goede soejang verkopen en daarna probeert ze het minder of helemaal niet meer. Afgelopen dinsdag kreeg ik haar op den duur geen enkele oefening meer in, behalve een paar passen achterwaarts.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 18:01

loveslimpie schreef:
weet je waarom je niet door durft te pakken als je zelf rijdt?

Van mezelf weet ik dat ik minder consequent ben als ik alleen ben, als er iemand anders is die een ambu kan bellen, mocht ik ernaast eindigen durf ik wel door te pakken. Misschien is dit ook iets wat bij jou speelt?

Ik ben er zelf een paar keer in de loop der tijd afgedonderd en ik denk dat dat onbewust meespeelt. Bang voor brokken.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 18:03

Sofy schreef:
Zijn er dingen die ze op zo'n moment wél nog wil doen? Dan zou ik op zo'n moment zo'n oefening inzetten (bijv. stapje achteruit, stapje opzij, omdraaien, maakt niet uit wat). Je wil dat ze weer gehoorzaam reageert: dus iets waarin ze gemakkelijk gehoorzaamt opzoeken en dan dat uitbouwen. Gek genoeg is achteruit soms echt de oplossing als ze niet vooruit willen; werkte met een eigenwijze fjord waar je letterlijk een zweep stuk op z'n kont kon slaan zonder een pas reactie iig perfect (even voor de duidelijkheid, die zweep was ik niet zelf, dit was een manegepony).
En vanaf het begin je paard bezig houden: dan hebben ze minder tijd om te klooien ;). Dus in het losstappen meteen wat schoudervoor/schouder buiten meenemen, na 3 passen halt, voorwaarts in middenstap, stelling links/stelling rechts etc. Als ze eenmaal geconcentreerd bezig zijn is er daarna meestal minder wil om moeilijk te doen.
Ik snap de moeilijkheid en frustratie volledig, heb zelf ook zo'n periode gehad. Blijft lastig wat je dan moet doen.

Thanks voor je tips! Ik ga proberen alle adviezen mee te nemen en inderdaad, ik zit momenteel met m'n handen in het haar.. vooral omdat we juist in een stijgende lijn vooruit gingen en nu lijk ik een enorme kluns haha.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:04

Ik herken mezelf hier ontzettend erg in met mijn eigen paard. Ik ben er ook 1 keer goed afgegooid. Beide zijn we erg onzeker en bang en dat resulteert in dat als ik maar iets been geef meneer ontploft of een loopje met me neemt.
Ik ben niet het type om een paard hard aan te pakken. Bang dat ik hem fout gedrag aan leer denk ik. :')
Dus ik volg dit even!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 01:12

lshannah schreef:
Anne_GTI schreef:

Wat doe ik op het moment dat ik haar helemaal niet meer naar voren krijg? Want dat is het moment waarop ik een soort van bevries.. Ik ga sowieso met je tips aan de slag! Dankjewel!

Dan rijd je gelijktijdig voorwaarts en een wending. Dat zorgt dat je paard 2 dingen gelijk moet doen en dat is lastig om er dan ook nog een 3e ongewenste actie bij uit te halen. Niet te vast houden aan de voorkant. De handrem moet je afblijven

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 13:01

Anne_GTI schreef:
Dan rijd je gelijktijdig voorwaarts en een wending. Dat zorgt dat je paard 2 dingen gelijk moet doen en dat is lastig om er dan ook nog een 3e ongewenste actie bij uit te halen. Niet te vast houden aan de voorkant. De handrem moet je afblijven

Dankjewel voor de tips! Ik ga er mee aan de slag!

NadineW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:19

Ik was ook altijd heel erg onzeker. Bij mij hielp het erg goed, om te doen alsof ik heel erg zelfverzekerd was

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:29

Naar een bepaald punt rijden. Dit punt tamelijk dichtbij kiezen zodat je zelf denkt 'daar moet ik nou toch zeker geraken'. Bv letter E. Als je daar bent kies je het volgende punt, bv letter K. Hierdoor ga je veel meer gefocusd zijden dan wanneer je gewoon 'vooruit' rijdt, dat is te vaag waardoor je zelf ook vaag overkomt bij je paard.
Soms helpt het ook om iemand anders op hetzelfde paard te zien rijden. Als die niets speciaals doet en het paard doet het goed lijkt het plots veel makkelijker.
Succes.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:11

Waarom tijdelijk gewoon niet wat vaker lessen en er niet zelf mee gaan aanmodderen? Ik heb nu drie maanden een nieuw jong paard en ik heb de eerste twee maanden alleen maar gelest (gewoon 20minuutjes en dan zelf uitwerken) of met een heel deskundige vriendin langs de bakrand gereden. Zorg dat je eerst weer met zelfvertrouwen op je paard stapt

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:50

ik ben ook heel onzeker geweest dankzij bokken, ik snap dus hoe vervelend het is.
Toch moet je jezelf bedenken dat dit gedrag alleen maar erger wordt als je niets doet en verstijft.
Zoals ik het lees is ze gewoon tegen het been/niet aan het been. Als jij been geeft hupst ze liever dan dat ze vooruit gaat. In mijn ogen is de beste manier om dit aan te pakken gewoon nog een keer feller been geven.
Zorg daarbij dat je zwaar en achterover in het zadel blijft zitten, dan heeft ze al minder ruimte om te bokken (heeft bij mij best geholpen). als je al een beetje voorover uit het zadel gaat zitten bokken ze al eerder.
daarnaast zorgen dat je haar hoofd omhoog houd (maar opletten dat je daarbij niet te streng wordt in de hand), als haar hoofd omhoog is kan ze niet ernstig bokken en kan je het waarschijnlijk gewoon uitzitten!
Ik weet dat het reuze eng is om tijdens zo'n hupsje opnieuw en strenger been te geven, maar probeer het gewoon rustig een keer en zodra je wat resultaat ziet voel je je al snel zekerder! Als je haar door laat hupsen heeft ze door dat het 'mag' bij jou en zal ze misschien lastiger worden, waar jullie natuurlijk beide niets mee opschieten.

Tijdelijk vaker lessen lijkt me slim, gewoon voor je zelfvertrouwen. of desnoods een vriendin/moeder/etc. meenemen die erbij is, ook gewoon voor het zekere gevoel van jezelf!

Heel veel succes, ik weet hoe moeilijk het is als je onzeker op je paard zit en dat is niet fijn! Maar als je volhoud komt het echt weer goed!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:00

Doe eens alsof je heel zelfverzekerd bent. Alsof je je instructeur bent, of anki. Vaak voel je dan presies wat nodig is. En omdat het toch alsof is doe je dat dan ook gelijk..

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 00:36

Hoe zit het met je zelfvertrouwen vanaf de grond? Durf je dan wel alles te vragen? Anders zou je eerst aan je zelfvertrouwen en de band met het paard kunen werken vanaf de grond. Daarmee kun je een mooie basis neerzetten voor het latere werk vanuit het zadel.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 01:03

Als je onzeker bent zucht dan eens diep, ga goed recht zitten en probeer bewust te ontspannen. ( schouders omlaag, desnoods draai je die eens los) armen lekker laten hangen, benen losjes langs je paard en zo de spanning af laten vloeien.

Ga een liedje neuriën en in stap ga je rustig wat oefeningen vragen. Voltes, mooi met stelling en buiging. Sluiten en weer openen. Slangevoltes, tussendoor vraag je een keer actief halt te houden én weer actief weg te stappen.
Denk elke keer als je bij A-E-C-B komt weer na of je nog ontspannen en recht erop zit. Zoniet dan doen je weer bovenstaande opnieuw.

Pas als dit in stap goed gaat draaf je aan en doe je dit in draf ook weer.

Het heeft weinig zin om ( zonder les) er " doorheen te rijden" als je niet durft.
Daarom kun je beter werken aan je ontspanning. Al stap je een half uur. Zolang je er maar fijn opzit :)

Er door heen rijden komt dan in de les wel en omdat het door de ontspanning in je eentje ook goed gaat komt dat alleen daarna ook goed. Het duurt misschien wat langer maar dat geeft niets.