springen met thiedeman

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Shar_Angel

springen met thiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 15:54

ik heb een discussie met een meisje uit mijn klas,
ze zegt dat er gesprongen mag worden met thiedeman. ik ben het daar absoluut niet mee eens omdat ik vind dat je der mate van hefboom werking zn hoofd naar ze borst duwt en je paard ze poten kan breken. wie weet hier meer over ???

Leprycorn

Re: springen met thiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:56

je geeft het antwoord zelf al :j
Vind het zelf erg onverantwoordelijk en buitengewoon dom om met een thiedeman te springen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:01

Paard heeft zijn hals nodig om goed te kunnen balanceren dus hem vastzetten met een thiedeman is niet wat je wil... zeker met springen wil je de hals niet zo beperken als een thiedeman doet... een wat losse martingaal zodat paard niet helemaal je teugelcontact kan ontwijken als hij de neiging heeft om met zijn hoofd ver omhoog te lopen.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 09:39

Dankjullie wel! ik heb haar gelukkig dankzij jullie kunnen overtuigen!

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 19:49

nou het is vast gesteld. ze moet van haar manege kennelijk springen met thiedeman anders is Even Dimmen te "lastig" Wat een manege, ik heb liever een wat "lastig "paard dan een paard die zn poten kan breken en een ruiter die letsel op loopt. Hoe kan ik het haar duidelijk maken dat ze niet moet opstappen wanneer ze met thiedeman gaat springen? meer bokkers die mij steunen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:49

Als ze zo weinig controle heeft over haar paard moet ze eerst maar eens fatsoenlijk dressuur gaan rijden en het springen maar even laten voor wat het is. Voldoende controle over je paard is gewoon nodig voordat je veilig kan gaan springen. Eigenlijk zou de manege gewoon moeten verbieden dat ze meedoet aan de springles en niet een thiedeman verplichten.

Heeft ze het trouwens al met martingaal geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:51

Als de thiedemann correct afgesteld is, is er niets aan de hand en kun je daar gewoon mee springen. Ik ga er zomaar vanuit dat ze op de manege geen 1.40 rondjes rijden.
Bij een correct afgestelde thiedemann kan de neus keurig naar voren. Wedden dat de ruiterhand het probleem is, als het paard gehinderd wordt?

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:58

Als het om de manege gaat, die ik denk. Dan wordt over het algemeen de thiedeman losgemaakt, voordat er gesprongen gaat worden.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:01

Op de manege waar ik vroeger reed werd ook gewoon gesprongen met thiedemann.
Nou mocht je het niet echt springen noemen... Was eerder een veredeld huppeltje :D

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 21:16

zij gaat geloof ik 80/100 springen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:23

Apart dat iemand die een ander overtuigd dat een Thiedeman teugel gebeuren slecht het, het zelf over poten bij een paard/pony heeft. Een Thiedeman teugel, mits goed afgesteld, hoeft geen problemen te geven met springen. Je geeft immers vrij boven de sprong, daardoor komt de Thiedeman ook losser. Of het wenselijk is om op een manege een Thiedeman teugel te gaan gebruiken is een tweede.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 21:32

Lithya schreef:
Apart dat iemand die een ander overtuigd dat een Thiedeman teugel gebeuren slecht het, het zelf over poten bij een paard/pony heeft. Een Thiedeman teugel, mits goed afgesteld, hoeft geen problemen te geven met springen. Je geeft immers vrij boven de sprong, daardoor komt de Thiedeman ook losser. Of het wenselijk is om op een manege een Thiedeman teugel te gaan gebruiken is een tweede.

Benen wat jij wil ;) en ik heb nooit gezegd dat het slecht is maar ik het gevaarlijk vind bij springen. Thiedeman staat op 2e ringetje en daar blijft hij bij. en dan geef je na op de sprong en er gebeurd wat ruiter trekt de teugels aan en paard gaat onderuit ik vind het levens gevaarlijk. rijd met martingaal als je gaat springen leer controle houden maar om dit soort dingen met springen te gebruiken?????

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:36

op mijn oude manege springen ze ook met thiedeman, ze worden wel eerst een gaatje losser gezet. sowieso waarom zou je een thiedeman gebruiken, ik zou zeggen leer eens fatsoenlijk rijden :) en dus ook je paard onder controle houden.. maar niet iedereen denkt zo

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:38

Oh bah, ik heb er eens 1 over de kop zien gaan op deze manier.. Voor mij echt een no go!

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 21:40

kusvoorjou schreef:
Oh bah, ik heb er eens 1 over de kop zien gaan op deze manier.. Voor mij echt een no go!

ja ik dus ook vandaar dat ik dat vraag.. ik vind veiligheid voor op en schandalig van de maneges die dit toelaten het gaat wel om andermans kinderen en mensen die er zelf niet veel verstand van hebben en vertrouwen op wat de manege doet.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:46

Ik denk dat ik weet over welke manege jij het hebt en zij weten heel goed wat ze doen. Ik geloof er dan ook niet veel van dat er 80/90 cm wordt gesprongen, mits je in de springles springt. Maar die instructeurs zijn ervaren springruiters en weten heel goed wat kan en niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:47

Broccoli schreef:
Ik denk dat ik weet over welke manege jij het hebt en zij weten heel goed wat ze doen. Ik geloof er dan ook niet veel van dat er 80/90 cm wordt gesprongen, mits je in de springles springt. Maar die instructeurs zijn ervaren springruiters en weten heel goed wat kan en niet kan.

Precies. En deze instructeurs klikken in mijn ervaring ook bijna altijd de thiedemann los voordat het daadwerkelijke springen begint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:48

Ach ik heb ook wel eens paarden over de kop zien gaan bij het longeren, met een simpele optoming tijdens een springparcours, en ik heb ze ook wel eens in een dressuurlesje tijdens een doodgewone arbeidsdraf onderuit zien gaan. Allemaal onverantwoord en belachelijk dus?

Gezeur van de bovenste plank dit. Moraalridderig gedoe ook. Kijk eens hoe geweldig ik ben, of mijn manege is.... Kleuterschoolniveau :')

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 21:49

Broccoli schreef:

over welke manege denk je dat ik het heb ?? Nou volgens mijn vriendin mag hij absoluut niet af hoor.. alleen de gene die hem least mag zonder

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:49

Rsva. Niet zo moeilijk ;)

Zal best dat er niet zonder gesprongen mag worden, maar dat is -nogmaals- geen 80/100 cm.
Laatst bijgewerkt door Nadine_S op 25-11-15 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:50

Shar_Angel schreef:
Broccoli schreef:

over welke manege denk je dat ik het heb ?? Nou volgens mijn vriendin mag hij absoluut niet af hoor.. alleen de gene die hem least mag zonder

Heb jij betreffend paard wel eens zien lopen? := Die doet z'n naam er eer aan, om het zo maar even te zeggen.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 21:50

Sonja schreef:
Ach ik heb ook wel eens paarden over de kop zien gaan bij het longeren, met een simpele optoming tijdens een springparcours, en ik heb ze ook wel eens in een dressuurlesje tijdens een doodgewone arbeidsdraf onderuit zien gaan. Allemaal onverantwoord en belachelijk dus?

Gezeur van de bovenste plank dit. Moraalridderig gedoe ook. Kijk eens hoe geweldig ik ben, of mijn manege is.... Kleuterschoolniveau :')

nou ik zelf rij niet op een manege heb zelf ook spring wedstrijden gereden en bij de KNHS hoef je daar niet mee aan te komen hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:52

Daar wordt ook iets hoger gehuppeld en die beesten hoeven niet beschermd te worden tegen allerhande ruiters op hun rug ;)

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 21:53

ze moeten het verder zelf weten.. ik was niet opgestapt. En als je hem niet onder controle kan houden moet je dr niet op gaan..... maar goed wie ben ik

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:54

Goh, bij de KNHS spring je ook 100cm.. Of bb 80/90cm. Dat wordt bij rsva NIET gedaan in de reguliere lessen. Wel in de springles, maar die instructeurs zijn erg ervaren. Maar ik val in herhaling en jij wil alleen maar reacties lezen die in jouw straatje passen ;)