Stakend paard op buitenrit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Stakend paard op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 20:11

Hoi allemaal,

Sinds kort heeft mijn paard een nieuw geintje genaamd staken.

Hij is altijd al wat minder makkelijk geweest als hij in zijn eentje het terrein af moet, maar wat ie de laatste keren deed was wel een beetje het toppunt.

Ineens gaat er een knop bij hem om en wil hij alleen maar terug naar stal. Dit uit zich in omdraaien, compleet blokkeren voor mn hulpen, stug achteruit gaan (ook als er een sloot zit) en soms zelfs omhoog proberen te komen.

Met een ander paard erbij is ie altijd heel braaf. Ook met rijden in de bak loopt hij als een zonnetje, wat mij dus geen aanleiding geeft dat hij ergens pijn heeft.

Denk dat deze ongehoorzaamheid voortkomt uit verlatingsangst en spanning als hij alleen op pad moet. Als ik naast hem loop gaat het wel goed.

Zijn er bokkers die ervaring met zulke situaties hebben en/of tips om de oorzaak van het probleem op te lossen?

Anoniem

Re: Stakend paard op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:24

Yep! Die van mij flikt dat dus ook. Die staat al ruim 7 jaar samen met haar kleine grote vriendin de shetlander en die krijg ik in haar eentje amper veilig het terrein af als ik er opzit, als daar een sloot naast zit of groot verkeer langsrijd.

Want ze weet precies waar ze het flikken kan; ze loopt dan inderdaad achteruit de sloot in, of werpt zich uit pure nijd rustig voor een langskomende vrachtwagen.

Ze doet dit dus alleen als ik erop zit, aan de hand is het een mak lam en met een ander paard erbij, presteert ze het zelfs om verveeld te kijken als de ander zich ergens druk om maakt.

Ik heb nu het geluk dat ik over een stukje weg kan waar geen sloot is,maar zelfs daar ga ik alleen maar op de vroege zondagmorgen overheen, omdat het dan rustig is op die weg.
Omdat ik het uiteindelijk levensgevaarlijk vind dat ze zich zo voor groot verkeer kan werpen.

Maar...
flikt ze het op "veilig" terrein, dan helpt het wel om maar vooral niet boos te worden, paard serieus om te trekken (dus 1 kant teugel en hoofd richting jou draaien) en haar op jouw commando in haar achteruit te zetten, stilzetten, omdraaien, weer stil zetten , 1 pas vooruit. Flikt ze het weer, net zo lang blijven herhalen totdat zij het opgeeft en verder loopt. Dat kan soms best lang duren...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:28

KWPN'er van een vriendin vindt het ook moeilijk om alleen weg te gaan (waahh, m'n kudde is nog in de paddock, halloo, die moet mee!). Is ze eenmaal in het bos (kleine km lopen) dan is het allemaal prima en kun je uren met haar rijden (terugweg wil ze wel altijd wat harder doorstappen, maar daar is ze goed in te handelen). Mijn oplossing is om bij haar het gevecht gewoon niet aan te gaan. Het helpt toch niet, paard over de zeik, ik pissig, erf half omgeploegd en de koeien van de buren op stang. Ik loop er dus naast tot het eerste ruiterpad, stap dan via een paaltje op en kan dan gewoon rijden.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:30

Heb je al geprobeerd om gelijk in hoger tempo het terrein te verlaten? Dus draf en als er berm is eventueel ook galop? En dan ook echt voorwaarts. Op die manier ben je ongemerkt al vrij snel wat verder van stal weg, en meestal zijn ze dan wat meer gefocust op jou, en doordat je voorwaarts rijdt, denkt het paard eerder aan voorwaarts dan aan terug... Misschien kan je dat eens proberen?

Wat Hilary zegt vind ik ook eem goede tip, gewoon ernaast lopen het eerste stuk.

jisseman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:32

Aanhouder wint... Bij mijn paard duurde het een keer 3 uur voordat meneer oppad ging.. Heeft ruim een half jaar geduurd nu gaan we 9 van de 10 keer zonder problemen alleen oppad :)

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:34

Ik weet niet of dit je probleem compleet oplost maar je kunt het in ieder geval proberen :+ , wat mij helpt als paarden in staking gaan en evt achteruit ipv vooruit lopen om ze een stapje te draaien of opzij te zetten en ze dan naar voren te drijven, en dit vervolgens herhalen tot ze vooruit gaan. Bij de meeste paarden werkt het omdat ze even uit hun gedachtes worden gehaald, het is namelijk belangrijk dat je paard geen tijd heeft om na te denken of iets eng is of dat hij niet wilt. En wat hierboven al wordt genoemd, misschien proberen of een stukje ernaast loopt helpt. Succes! :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 20:38

Wil het wel een keer proberen om meteen harder te gaan vanaf t begin.

Ernaast lopen heb ik geprobeerd, helpt helaas niet. Achterwaarts helpt ook niet zo. Dus hoop dat t voorwaarts gaan wel gaat helpen

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:39

Als hij omkeert gewoon achteruit laten lopen? Af en toe proberen terug te draaien om gewoon te kunnen stappen en anders weer achteruit laten lopen. Erg vervelend voor paard, bij die van mij werkt het. Probeer ook niet een buitenrit te maken waarbij je omkeert maar probeer een rondje te maken, dan heeft hij niet het gevoel 'tot hier en niet verder'

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 20:45

vibabu schreef:
Als hij omkeert gewoon achteruit laten lopen? Af en toe proberen terug te draaien om gewoon te kunnen stappen en anders weer achteruit laten lopen. Erg vervelend voor paard, bij die van mij werkt het. Probeer ook niet een buitenrit te maken waarbij je omkeert maar probeer een rondje te maken, dan heeft hij niet het gevoel 'tot hier en niet verder'

Heb ik ook gedaan. Maar iedere keer dat ik omdraai ontstaat er dan weer een compleet gevecht. En dan vind ik t best eng dat ie ook gewoon de sloot in gaat.

Hoop eigenlijk een manier te vinden om het staken te voorkomen. Dat ie zegmaar niet zo'n probleem maakt van het weg gaan

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:46

Ik herken het wel van mijn pony, maar die was zeker in het begin, heel rillerig voor alles. Dat gaat nu erg goed moet ik zeggen. We zijn dit jaar begonnen met buitenritjes en bosritjes, en dan nog met een andere pony erbij. Vnl ook voor mezelf: als ik spanning heb, breng ik dat toch over. Op die andere pony ga ik nl wel alleen naar buiten en ook het bos in, het is dus echt de combinatie.

Maar ik neem kleine stapjes, en ben veel voor. Ik weet dat mijn pony bevriest als ie iets ziet of eng vindt. Dit is dus ook met die andere pony erbij, dan kan in vanuit een lekkere draf: baf stil staan. Gelukkig voel ik het nog aankomen (meestal) maar je ziet het slecht: de ruiter achter mij knalt er dan dus ook pardoes op..

Dat is dus voorbereiden, en kleine stapjes, en vooral dingen voor zijn. Aan de hand vertrouwd ie nl volledig op me, en loopt ie zo mee. Laatste keer merkte ik dat ie spanning opbouwde toen wij 3 'gemeentewerkers' tegen kwamen met bladblazers aan de gang, en een grote wagen. Hij staat stil, en begint te mesten.. Ik maak van die gelegenheid gebruik af te stappen (weet ik zeker dat ie niet opzij springt :Y) ) Schop de mest in de berm, en wandel ernaast verder. (bijna) niks meer aan de hand.. Stukje verder kon ik ook zo weer op stappen.

De terugweg kwamen we ze weer tegen, en ik voelde wel wat spanning, maar een heel stuk minder als heen. Plus we gingen huiswaarts, dus omdraaien zou ook minder logisch zijn (vooruit schieten wel dan..) Maar hij keek er ff naar, en liep toen toch fijn door. (En de gemeentewerkers hielden echt fijn rekening met ons, die stopten netjes even zodat wij konden passeren +:)+ )

Laatst dus ook een rondje helemaal alleen gedaan. We vonden het beiden spannend, en ik lachtte mezelf uit: hoe kan ik een pony laten ontspannen, als ik dat zelf niet eens ben? Een liedje zingen gaat hem niet worden, dat wil ik niemand aandoen :x :)ddd
Dus ff een klein stukje draven op de weg, en dat hielp wel: ff wat spanning eruit! En lekker kletsen ondertussen, haha. Ook liet ik hem overal naar kijken waar ie wilde, maar hield ik licht contact, en moest ie wel gewoon blijven doorlopen. Dat werkte dus ook prima! Het was een klein rondje (35 min) en zijn weidemaatje riep een paar keer. Maar het rondje was ook bekend, dus hij wist ook dat we snel weer op stal waren vermoed ik..

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:47

ik lees even mee want de mijne heeft dit ook
ik heb het idee dat mijn merrie het gewoon heel erg spannend vindt en daarom gewoon niet alleen durft te lopen..
ik ben er al wel mee bezig..
eerst er naast lopen zodat ze er wel al een keer is geweest :P
daarna erop en eerst gewoon goed volhouden en voorwaarts houden
draven gaat vaak makkelijker dan stappen bij mijn merrie

wat ook heel belangrijk is bij mijn merrie, is dat ik het staken aan voel komen en daar al op reageer voordat ze het probeert
wat waarschijnlijk nog wel het belangrijkst is, is beloning.
dus wanneer ze 10 meter verder is dan waar ze wilde gaan staken, draai ik haar zelf om en gaan we rustig terug.. dit heeft tot nu toe wel wat geholpen..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:55

Dragan2008 schreef:
vibabu schreef:

Heb ik ook gedaan. Maar iedere keer dat ik omdraai ontstaat er dan weer een compleet gevecht. En dan vind ik t best eng dat ie ook gewoon de sloot in gaat.

Hoop eigenlijk een manier te vinden om het staken te voorkomen. Dat ie zegmaar niet zo'n probleem maakt van het weg gaan

Dan heb je niet lang genoeg achteruit gelopen ;) die van mij loopt ook de sloot in, loopt zelfs de "afgrond" in. Je hoeft het gevecht ook niet weer aan te gaan. Zodra hij moeilijk doet, omdraaien en in de richting waar jij heen wil achteruit lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:00

Zo heb ik het in het begin ook gedaan, ik moest soms wel tientallen meters in zijn achteruit, of meerdere keren opnieuw beginnen. Dan was haar blik wel echt priceless , als ze op een gegeven moment in haar achteruit langs het punt van ellende kwam...

Ik heb alleen voor het voor vrachtwagen werpen nog steeds geen oplossing...

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:01

Wat bij die van mij geholpen is niks doen, maar dan ook echt helemaal niks. Ze ging altijd op 1 bepaald punt staken en soms als we van huis weg wilden rijden. En aan de hand is er inderdaad niks aan de hand.

Als mijn paard niet verder wilde, probeerde ik haar eerst nog verder te drijven. Reageert ze niet, dan direct stoppen. Harder drijven gaat dan ook niet werken en maakt het alleen maar erger. En ze weten echt wel dat je vooruit wilt. Gewoon stil blijven zitten en trek er desnoods een hele dag voor uit. Heb vooral geen haast, want dat heeft je paard direct door. De eerste keer heb ik bijna een uur moeten wachten, toen zuchte ze eens diep en liep verder. Keer daarna duurde het maar een half uur en na een aantal keren was het bijna helemaal over. Nu staakt ze nooit meer. Het is wel belangrijk om het alleen buitenrijden langzaam uit te bouwen, eerst een klein stukje buiten uitstappen is al genoeg. Door direct een lange buitenrit te gaan maken kan je paard erg onzeker worden, niet overvragen dus. En als je paard besluit verder te lopen natuurlijk uitgebreid belonen!

Ben benieuwd of het voor jouw paard ook werkt.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:07

Werkt voor die van mij niet. als ik hem laat stilstaan gaat hij weer klooien. Stijgeren en bokken om me er af te krijgen. Als hij achteruit loopt kan hij dat allemaal niet.

Dat voor vrachtwagen werpen is inderdaad ook niet leuk. Die van mij vindt vooral afgronden leuk zodat ik zenuwachtig wordt, en sloten... Ook heel tof.

Heb wel eens aan m'n instructeur gevraagd wat te doen als hij de sloot in loopt. Kreeg als antwoord heel snel er af springen :')

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:09

Ik heb ooit een paard voor een vriendin gereden, die staakte bij haar ook iedere keer. Belangrijk is dat je niet bang wordt, ook niet als ze dreigen in de sloot te vallen. Wat bij dit paard hielp, was dat ik ze van mij alleen maar voorwaarts bewegen mocht. Dus als ze niet voorwaarts wilde, dan bleef ik stil staan met haar. De eerste keren duurde het soms meer dan een uur, voordat ze weg wilde, maar uiteindelijk liep ze zo van stal weg bij mij. Als je het gevecht aan gaat, win je het toch niet. Dus moet je slimmer zijn dan het paard en laten merken dat ze er toch echt niet onder uit komt, hoe lang het ook duurt. Ik wens je veel succes toe, want dit los je niet even 123 op. Blijf consequent en geduldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:16

vibabu schreef:
Werkt voor die van mij niet. als ik hem laat stilstaan gaat hij weer klooien. Stijgeren en bokken om me er af te krijgen. Als hij achteruit loopt kan hij dat allemaal niet.

Dat voor vrachtwagen werpen is inderdaad ook niet leuk. Die van mij vindt vooral afgronden leuk zodat ik zenuwachtig wordt, en sloten... Ook heel tof.

Heb wel eens aan m'n instructeur gevraagd wat te doen als hij de sloot in loopt. Kreeg als antwoord heel snel er af springen :')

Ja en dat eraf springen is dus wat mij de eerste keer mooi genekt heeft; toen hing ze al met 1 achterbeen boven een groot water. Dus ik sprong er af en sinds die tijd was het dikke ellende...
Stil laten staan werkt bij die van mij dus ook niet, helemaal niet als je dus op een weg staat met ander verkeer, is echt niet grappig gewoon en dat weet ze, dat ik dan nerveus word...

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:58

Dan zou ik om te beginnen gewoon naast je paard wandelend van het erf af gaan en op een ruime veilige plek weer opstijgen. Misschien dat dan werkt?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 22:18

Stilstaan helpt helaas ook nie. Dan gaat ie er juist vandoor als ik dat probeer.

Ernaast het erf af lukt wel, opstijgen ook, maar zodra ik wil stappen begint ie alsnog te staken.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:38

wat gebeurd er dan als je hem op de trailer zet en in een totaal andere plaats rijd in je eentje?

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:46

Ik heb een volbloed die wilde nooit alleen weg en nu doet ze het zo zonder kuren alleen,eenden en reigers zijn zo eng voor haar,eerst deed ze altijd omdraaien en om tollen op de weg.
Hoe ik dit oploste gewoon er naast lopen een flink eind dan er weer op.
Stukje rijden even omdraaien stukje terug rijden,en zo steeds meer lange stukken en nu nooit geen problemen meer gehad. :D

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:52

Hier gebeurt het ook wel eens, dan drijf ik 'm gewoon duidelijk vooruit: zolang ie maar vooruit gaat,
of dat nu stap is, een trippelgangetje, een drafje,.. zolang ie maar vooruit gaat, en dat werkt. Hij mag pas weer stappen op mijn commando.

Ik heb 't inderdaad steeds met kleine toertjes opgebouwd, en dat ging prima.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:52

Dat werkte inderdaad ook bij mijn vorige paard. Dat was een Engels volbloed.... Heb ooit geleerd kijk naar waar een paard oorspronkelijk vandaan komt, uit welk land.. En behandel hem zo. Zoals de mensen elkaar daar ook behandelen. En ik moet zeggen, het is echt zo. Ik heb nu een Duitser en die moet ik vooral niet aanpakken zoals ik met m'n volbloedje aanpakte, hij walst dan gewoon echt over me heen. Volbloedje kreeg ik alles met geduld, uitleg, en vol respect voor elkaar.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:55

Volbloedje hier aan pakken,zou ik niet doen tenzij je zand wilt happen.
Maar dat hoeft niet bij mijn schat wel baal ik soms van dat nep schrikken van der. :+ .

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 23:55

Awwijk24 schreef:
wat gebeurd er dan als je hem op de trailer zet en in een totaal andere plaats rijd in je eentje?

Nog nooit geprobeerd. Heb ook zelf geen trailer.

Maar als ik t hier zo lees, zijn er best veel paarden die staakten en nu wel alleen weg kunnen. Geeft iig een beetje hoop dat t misschien opgelost kan worden