Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

borstnoot

Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 21:24

Hoooi allemaal!
Ben even aan het zoeken geweest en kwam er achter dat er wel ''aan de teugel'' topics zijn (en ga zo maar door). Maar ikzelf zie ook vaak vragen langskomen wat te maken heeft met jonge paarden problemen.

Ikzelf ben er nu ook weer eentje in aan het rijden. Normaal zijn jonkies nogal sensibel maar deze maakt het allemaal niet zoveel uit. (bijna té weinig) Ben benieuwd naar jullie vorderingen en vind het leuk om te delen.

Dit topic kan misschien ook handig zijn voor problemen waar je tegen aan loopt.

Groetjessssss :9

Ohja, dit is de pup!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Urielle op 12-11-15 04:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

abeltje_xx

Re: Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:38

Goh wat een leuk ding! :D
Ik ga dit topic even volgen. Ik heb al vaker paarden beleerd en doorgereden en ik vind het altijd leuk om mee te lezen, Steek je nog eens wat van op! :)

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 21:41

Dat bedoel ik! Het leek me leuk om zo een groepje te creëren waar steeds nieuwe mensen hun vorderingen en vragen kunnen delen. Vind het zelf ook altijd heel interessant.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:41

Het paard van mijn moeder is dit jaar beleerd en wordt nu doorgereden! Gaat tot nu toe best goed, maar ze schudt sinds kort met haar hoofd. Misschien omdat ze aan het wisselen is?

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 00:01

Beetje pubergedrag kan ook wel... Maarja is allemaal zo moeilijk te beoordelen zo he ;)

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:11

Ik ga ook meelezen hier, ik krijg er vanaf januari een onder mijn hoede!

bmj77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:24

Hoi, sinds een paar weken heb ik twee hele lieve, ondeugende Haflingers (ruinen) ze worden in mei 3 jaar Mijn hafjes zitten nu bij een paardencoach in de leer. Ik ga zeker deze topic volgen :)

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:38

Ik ga volgend jaar op een fries rijden die is nu 2 en half jaar.
En nog hengst een lief en keurig net opgevoed dier.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 01:19

isabel_94 schreef:
Het paard van mijn moeder is dit jaar beleerd en wordt nu doorgereden! Gaat tot nu toe best goed, maar ze schudt sinds kort met haar hoofd. Misschien omdat ze aan het wisselen is?

Mijn ervaring is dat er iets met het gebit is wanneer jonge paarden zo gaan schudden met het hoofd. Even een check up is dus zeker wel aan te raden, al is het maar om uit te sluiten.

Zelf maak ik op het moment niet meer zadelmak maar heb wel jaren ervaring in het zadelmak maken en doorrijden van diverse paarden. Van jonkies tot wat oudere exemplaren.. Heb de tel niet bijgehouden hoeveel het er waren, genoeg in elk geval om te zeggen dat ik er toch wel behoorlijk ervaring mee heb. Als het goed is mag ik er volgend jaar overigens weer 1 doen. :)

Zelf toch wel blij dat ik het niet meer zo veel doe, maar mis het soms wel echt hoor, eenmaal besmet met het jonge puppy virus en het blijft kriebelen. Snapte nooit waarom de profs zo lang er nog mee door blijven gaan, inmiddels snap ik het maar al te goed! Het is zo gaaf en ook echt dankbaar werk om met zulke paarden te werken, helemaal als je ze nog compleet groen krijgt. De exemplaren die niks kennen en mensen alleen kennen van de hoefsmid of dierenarts.. die je amper in handen krijgt en hoe ze je gaan vertrouwen en hoe het uiteindelijke hele zekere en fijne paarden worden. :) De kriebels blijven komen als ik op de opfok rond loop en de 3 jarigen klaar zijn om zadelmak gemaakt te worden. :j Maaaar zoals ik al zei toch ook wel blij dat ik het niet meer doe, er zitten veel risico's aan vast en het is niet iets wat je zo maar even doet, gaat erg veel tijd in zitten, een fout is zo gemaakt en wat jij ze leert in juist die eerste periode is zooooo belangrijk en juist dat word zo vaak onderschat... Ook de exemplaren gehad waarbij het dus in die eerste periode is mis gegaan en daar word je echt niet blij van.. :n

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 01:30

Ik lees ook even mee!
Op dit moment rij ik geen paarden in, maar ik help regelmatig een vriendin van me als zij weer een projectje heeft ;) Ik vind het echt fantastisch om te doen, het kan zo'n kick geven als je ze iets wilt leren en ze begrijpen het op een gegeven moment.. Heerlijk.
Ben benieuwd naar verhalen! Kan er altijd wat van leren :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:27

isabel_94 schreef:

Ik zou niet van puber gedrag uitgaan, dat is wel kort door de bocht, ik geloof ook niet in puber gedrag bij paarden,
Het hoofdschudden zegt iets, miss spieren die te lang aan het werk moeten zijn, kan verzuring geven , vooral bij jonge paarden doe de oefening en geef weer ontspanning en verander veel van hand, goed is goed tenslotte,
Kan ook het zadel zijn, vaak word vergeten dat een jong paard in training ontwikkeld en het zadel na 4 weken al niet meer goed past.
Ook zijn jonge paarden nog aan het wisselen, dus dat is ook vaak een oorzaak van het schudde,
Dus alles even controleren, het paard geeft echt aan dat er wat mis is

Zelf ben ik ook met een jonkie bezig, ik beleer altijd zonder zadel en zonder bit , totdat het dier de hulpen snapt , ik beleer ook pas vanaf 5, daarvoor krijgen ze hun opleiding vanaf de grond

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:36

Lees ook even mee. Wil van het voorjaar gaan beginnen. Had dit jaar willen beginnen, maar een scheur in het spronggewricht maakte daar bruut een einde aan.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:30

midgie schreef:
isabel_94 schreef:

Ik zou niet van puber gedrag uitgaan, dat is wel kort door de bocht, ik geloof ook niet in puber gedrag bij paarden,
Het hoofdschudden zegt iets, miss spieren die te lang aan het werk moeten zijn, kan verzuring geven , vooral bij jonge paarden doe de oefening en geef weer ontspanning en verander veel van hand, goed is goed tenslotte,
Kan ook het zadel zijn, vaak word vergeten dat een jong paard in training ontwikkeld en het zadel na 4 weken al niet meer goed past.
Ook zijn jonge paarden nog aan het wisselen, dus dat is ook vaak een oorzaak van het schudde,
Dus alles even controleren, het paard geeft echt aan dat er wat mis is

Zelf ben ik ook met een jonkie bezig, ik beleer altijd zonder zadel en zonder bit , totdat het dier de hulpen snapt , ik beleer ook pas vanaf 5, daarvoor krijgen ze hun opleiding vanaf de grond

Het zadel is het in ieder geval niet, is pas nagekeken door een zadelpasser. Binnenkort gaat ze naar de tandarts om haar gebit even na te laten kijken. Pubergedrag geloof ik niet in, verder is ze mega braaf en ze heeft geen streken oid. Dat van spierverzuring kan misschien wel komen, ze doet het vaak pas nadat je een tijdje aan het rijden bent.

Vera12_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:36

Leuk topic! Ik ben op het moment bezig met een 3,5 jarige KWPN merrie zadelmak maken. Inrijden gaat iemand anders doen en dan mag ik haar weer verder door gaan rijden.
Voor mij de eerste keer maar ik krijg erg veel fijne hulp van de staleigenaresse die ook opgeleid is tot z-instructrice en veel met jonge paarden heeft gewerkt.
Hele leuke en leerzame uitdaging dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:06

Ik heb ook veel paarden zadelmak gemaakt, beleerd, doorgereden etc. Ik vind het zo leuk om te doen, vooral omdat sommige paarden zo snel leren en dingen zo leuk oppakken :)
Ik geef ook met enige regelmaat les aan net zadelmakke combinaties, dat vind ik ook leuk.
Edit: Ik doe het zelf niet veel meer, omdat ik artrose in de rug heb. Dus het risico vind ik te groot.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:13

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 13:59

loveslimpie schreef:
Ik nodig je graag uit in dit topic!

[PP] Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Dit topic is ook voor vragen etc, gewoon zodat er niet zo veel losse topicjes meer zijn en het allemaal bij elkaar staat. Leek me ook wel leuker om te lezen. Ik zal ook eens kijken in het andere topic!

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 14:04

Trouwenssss vandaag voor het eerst gegaloppeerd op de jonge pup!
Het arme beest begreep er niks van, maar toch, ze deed het super.
Het is een heel lief en mensgericht beestje en heerlijk om mee te werken:

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:38

Ik vind het beeld op de foto mooi! Lekker over de rug, mooi het bovenlijntje eruit. Om toch nog iets te zeuren..... voor een jong paard zie ik liever neusje over de grond gaan. ;)
Ik beleer zelf veel pony's en paarden. Ik heb nu een heel leuk nieuw project. Een merrie (50% arabier), heel eenkennig. Is door 4 professionele mensen geprobeerd te beleren maar niet gelukt. Eigenaar had besloten haar naar de slager te doen, maar ik heb haar gekocht omdat ze erg op mij gericht is en ik met mijn eigenwijze karakter wel denk dat het goed moet komen met haar. :D

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:22

Ik meld mij hier ook maar even :) Eind zomer vorig jaar mijn nu vierjarig zelf zadelmak gemaakt en nu aan het door rijden. Moet zeggen dat ondanks dat ik vaak mensen help met het zadelmak maken vanaf de grond het zelf doen me af en toe toch vies tegen valt. En dat terwijl ze super braaf is! Maar de overstap van een paard die je al 12 jaar had naar een jong paard is soms toch lastig.

Momenteel loop ik tegen het feit aan dat madam in de eerste draf haar rug achter het zadel vast zet en dan ook niet reageerd op mijn been. Als ik dan weer terug ga naar de stap en weer aan draaf is er meestal geen probleem.

Zadel wordt met regelmaat gecontroleerd en ze staat met regelmaat bij de masseur en de osteopaat komt langs als ik denk dat het nodig is, dit jaar voor haar 2mnd vakantie nog geweest.

Het probleem is dat ik vaak alleen rij dus het idee wat ik eigenlijk had, even weer ondersteuning vanaf de grond met een longeerzweep gaat niet echt lukken. Hier nog mensen andere ideeen?

Foto van begin dit jaar, ik rij haar meer voorwaarts neerwaarts, maar pak haar af en toe wat op.

Afbeelding

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:14

VMwis schreef:
Ik vind het beeld op de foto mooi! Lekker over de rug, mooi het bovenlijntje eruit. Om toch nog iets te zeuren..... voor een jong paard zie ik liever neusje over de grond gaan. ;)
Ik beleer zelf veel pony's en paarden. Ik heb nu een heel leuk nieuw project. Een merrie (50% arabier), heel eenkennig. Is door 4 professionele mensen geprobeerd te beleren maar niet gelukt. Eigenaar had besloten haar naar de slager te doen, maar ik heb haar gekocht omdat ze erg op mij gericht is en ik met mijn eigenwijze karakter wel denk dat het goed moet komen met haar. :D

Oh dit is echt iets wat ik mezelf ook wel zie doen :')

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:47

Mag ik ook meekletsen? Het is voor mij m'n werk dus ik heb eigenlijk non stop jonge paarden op stal om beleerd te worden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:50

Zijn er ook mensen die hun paard in het tuig beleren, anders sla ik over?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:53

Ik ben ook weer bezig met een 3 jarige, ik ''rij'' haar nu 1x per week daarna winterstop en in het voorjaar weer oppakken. Ze is pas net onder het zadel, ik heb er nu 3x opgezeten en het gaat tot nu toch echt super.
Pakt het zo snel op allemaal.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:58

Ik ben ook bezig, met een 9 jarige. Kan nu inmiddels vrij netjes onder de man stappen maar nog geen draf gelukt. Zit nu vast in haar rug dus weet na zondag weer meer :)