Gisteren les gehad, die naar mij gevoel veel te zwaar was. Te zwaar voor mijn paard. Tegenover vorige lessen waren er heel weinig rustpauzes en was het gevraagde niveau een stuk hoger. Na 40min begon mijn paard 'vervelend' te zijn. Hij hong op het bit, gebok, tempo te hoog of te laag etc. Maw alsof hij onder het werk wou komen.
Mijn lesgeefster zei dat ik hem hier door moest duwen, dat hij puber gedrag vertoonde. Been eraan, en hem paar keer streng omhoog trekken. Na de les was ik verbaasd hoe hard hij gezweet had, zeiknat en witschuimend onder zadel. Ook liet hij na 5min stappen zeer platte mest, volgens mij is dit bij stress en over de limiet gaan (zoals sporters die overgeven na zware inspanning). En meteen voelde ik me schuldig
Naar mijn gevoel was zijn gedrag te verklaren door oververmoeid. Het mentaal en fysiek niet meer aankunnen. Er was geen reactie meer op mijn been, niet meer voorwaarts en dus meer op voorhand hangen.Heb dit vandaag met lesgeefster besproken maar zij blijft erbij dat ik hem moet corrigeren en aan het werk zetten. Dat hij moet vooruitgang boeken en nieuwe zaken altijd zwaar zullen zijn waardoor hij vaak op die momenten vervelend zal doen.
Wat zijn jullie meningen hierover? Is het uittesten of niet?
je eigen gevoel is waarschijnlijk juist.....te veel, te zwaar!