Pony gespannen/opgefokt tijdens rijden/longeren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JayJillz

Pony gespannen/opgefokt tijdens rijden/longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 21:18

Onze pony staat sinds 3 weken op de nieuwe stal en we hebben haar nu 2 maanden.

Ik merk sinds de laatste weken dat ze met het rijden 9 van de 10 keer heel opgefokt/gestresst is als iemand haar berijdt. Vaak pas tegen het eind (na ruim een half uur) als ze moe is kan ze daadwerkelijk ontspannen en laat ze haar neus ook over de grond gaan. In het begin kan er zelfs amper ingestapt worden omdat ze zo staat te dribbelen op haar benen, als je de teugels niet strak houdt draaft(en dan geen rustige arbeidsdraf) of galoppeerd ze weg. Ze is dan wel nog bestuurbaar en je krijgt haar ook stop gezet, maar ze blijft heet. Ze poept ook best vaak tijdens het rijden of als je gewoon met haar bezig bent (ook tijdens het poetsen).

Ook met longeren, ze draaft meteen weg, instappen is er niet bij voor haar (niet aan de longe in ieder geval). Met longeren ontspant ze zich wel eerder dan met rijden. Ze heeft ook een enorme angst voor de (longeer)zweep, als ik buk om mijn veter weg te stoppen oid, schiet ze direct weg in galop, terwijl ze over het algemeen nergens (meer) van schrikt.

Ze heeft dit ook niet altijd overigens, soms gaat het ook na de eerste 5 minuten goed/meer ontspannen. Ik heb nog niet kunnen ontdekken waar dit aan ligt, maar ik zou haar graag willen helpen om meer ontspannen te zijn, vooral tijdens het rijden dat ze rustig kan lopen, in een normale arbeidsstap/arbeidsdraf/arbeidsgalop in plaats van haar het eerste half uur continu in te houden, zonder haar hoofd óf heel hoog te houden óf met haar kin op haar borst.

Ik moet er wel bij vermelden dat het een jonge B-pony is, ik kan er zelf dus niet opkruipen. Mijn dochter rijdt haar en ik heb een ver gevorderd bijrijdstertje die 2x per week rijdt.

Tuigage is gecheckt, hier ligt het niet aan. Rug zijn een paar 'gevoeligheidstests' gedaan om te kijken of ze ergens op reageert qua gevoeligheid of pijn. Dit was niet het geval en aangezien ze met aan de hand lopen wel kan ontspannen en na een half uur rijden ook normaal kan ontspannen denk ik niet dat het hier aan ligt.

Heeft iemand tips hoe ik de pony meer kan laten ontspannen vanaf het begin, of hoe ik mijn bijrijdster hierin kan begeleiden om de pony vanaf t begin te laten ontspannen, en dus niet direct meteen die drang heeft om weg te draven?

Wat ik nu al doe is haar veel figuren laten rijden, zodat zij het tempo behoudt en bepaald, en overgangen van stap, draf en galop maar ik zou graag zien dat de pony zelf ook kan ontspannen zonder afgeleidt/aan het werk gezet te worden en dat je de teugel een beetje kunt laten gaan (zonder druk) zonder dat ze weg draaft/rent.

Sorry voor het lange verhaal, ik heb geprobeerd het zo uitgebreid mogelijk te beschrijven.

Marjo89

Re: Pony gespannen/opgefokt tijdens rijden/longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:20

Hoe wordt ze gehouden ? Kan ze dr energie wel kwijt.

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 21:22

Marjo89 schreef:
Hoe wordt ze gehouden ? Kan ze dr energie wel kwijt.

Ze gaat dagelijks op wei van de ochtend tot de avond (tot 18.00/19.00) met andere pony's.
Krijgt muesli zonder haver en hooi te eten.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:05

Omdat het hier niet over kreupelheid of dergelijke gaat, maar meer het rijtechnische/trainingsaspect verplaats ik dit topic van BEH naar RT-V.

aestate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:52

Is dit gedrag gekomen sinds jullie op de nieuwe stal staan? Ik weet dat mijn paard ook ontzettend onrustig werd zodra hij naar een andere pensionstal vertrok. Kreeg bijvoorbeeld ook bodemvrees en werd onzeker in een vreemde situatie. Is nu weer helemaal weggetrokken trouwens.

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 19:03

aestate schreef:
Is dit gedrag gekomen sinds jullie op de nieuwe stal staan? Ik weet dat mijn paard ook ontzettend onrustig werd zodra hij naar een andere pensionstal vertrok. Kreeg bijvoorbeeld ook bodemvrees en werd onzeker in een vreemde situatie. Is nu weer helemaal weggetrokken trouwens.

Ja, ik geloof het wel. Eerst stond ze 3 kwartier verderop bij een vriendin van mij aan huis. Wij zijn er toen 1 a 2x per week geweest aangezien de pony een verrassing was voor mijn dochter, maar ik kan mij herinneren dat ze dit toen niet deed.

Het is natuurlijk ook nog wel een jonkie (4 jaar), maar ik vraag mij af hoe ik haar het beste kan begeleiden hierin. Welke oefeningen, etc, tips.
Ik wil graag dat ze er ook plezier in heeft (of in ieder geval kan ontspannen) en het voor haar niet iete wordt wat stress met zich mee brengt.

Springen vindt ze wel ontzettend leuk (en kan ze ook ontzettend goed), maar daar moet dus ook nog een rem voor geinstalleerd worden. Ik heb liever dat ze eerst de basis dressuur kent en het tempo bepaald wordt door de ruiter en daarna verder gaat met het springen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:19

Citaat:
Ze poept ook best vaak tijdens het rijden of als je gewoon met haar bezig bent (ook tijdens het poetsen)

Ik denk dat het allemaal veel te snel gaat voor zo'n jong dier. Niet te snel willen rijden, eerst grondwerken, wandelen, en pas als ze rust heeft erop stappen. Als je haar nu al flink moet tegenhouden, dan leert ze verkeerde dingen, zal haar hoofd omhoog houden, stress...en zal in de mond getrokken worden zonder dat dat de bedoeling is, (maar ze gaat zo hard...)
Even een aantal stappen terug, rust en vertrouwen opbouwen en zodra ze niet meer zo nerveus is, er weer op stappen (de meisjes dan ;) ) En dan is 2 x per week ruim genoeg, een halfuurtje totdat het beter gaat.
En voor de rest lekker op de wei, grondwerken, wandelen, borstelen etc. en rustig aan doen. Welshjes kunnen inderdaad best heet zijn.

aestate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:59

Floortz maakt hier een goed punt; eerst een stap terug. Voor een jong paard kan dit inderdaad erg veel zijn, en daar komt dan nog eens bij dat jullie haar nog niet zo lang hebben. Eerst zorgen dat de pony helemaal op z'n gemak is op deze stal, en daarbij jullie ook echt als leider en veilige haven gaat zien. Dit zit al in de kleine dingen dan een paard niet zomaar in je ruimte mag gaan staan; direct moet stoppen met lopen zodra jij stopt en ook weer direct volgen zodra jij vertrekt. Verder helpt het ook om een vaste routine in te bouwen; steeds op dezelfde tijden komen, voeren en buiten zetten. En als je pony het zo leuk vind kan je ook wat vrijspringen gaan doen, gewoon om haar aan het werk te houden. Gaan wandelen in steeds verschillende gebieden is ook leuk voor de pony. Het rijden hoef je trouwens niet helemaal te stoppen, maar even doen alsof de pony nog niet volledig ingereden is geeft ook wat rust. Dus even voorzichtig opzadelen, naar de bak lopen en gaan oefenen met hangen bijvoorbeeld. Zodra het paard bij alle fasen rustig blijft totdat je er makkelijk op kan stappen en het paard geen pas verzet en bij wijze in de slaap stand staat, kun je het rustig wegstappen weer eens proberen. Al zijn het maar twee passen, alles belonen. Hou er rekening mee dat het wennen voor een paard in de meeste gevallen niet zo snel gaat, het kan gerust een half jaartje duren voordat een paard aan alle nieuwe geuren, mensen, paarden en omgeving gewend is. Hoop dat je er wat aan hebt!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:02

Hoe oud is de pony dan?
Weet je wat over haar verleden, hoe er met haar omgegaan is, wat voor ervaring ze heeft?

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:50

Floortz schreef:
Citaat:
Ze poept ook best vaak tijdens het rijden of als je gewoon met haar bezig bent (ook tijdens het poetsen)

Ik denk dat het allemaal veel te snel gaat voor zo'n jong dier. Niet te snel willen rijden, eerst grondwerken, wandelen, en pas als ze rust heeft erop stappen. Als je haar nu al flink moet tegenhouden, dan leert ze verkeerde dingen, zal haar hoofd omhoog houden, stress...en zal in de mond getrokken worden zonder dat dat de bedoeling is, (maar ze gaat zo hard...)
Even een aantal stappen terug, rust en vertrouwen opbouwen en zodra ze niet meer zo nerveus is, er weer op stappen (de meisjes dan ;) ) En dan is 2 x per week ruim genoeg, een halfuurtje totdat het beter gaat.
En voor de rest lekker op de wei, grondwerken, wandelen, borstelen etc. en rustig aan doen. Welshjes kunnen inderdaad best heet zijn.

Ze was bereden toen we haar kochten. Vandaag ging het dan weer heel goed en was ze vanaf het begin normaal te berijden en ook normaal in te stappen.. Ik vind het zo vreemd dat het de ene keer zo goed gaat en de andere keer dan weer zo gestresst is.
Een stap terug doen is inderdaad wel een goed idee misschien. Borstelen doen we veel, wandelen korte stukjes. Wei staat ze gelukkig dagelijks! We staan hier natuurlijk ook nog niet zo lang en ondanks dat ze het hier goed naar haar zin lijkt te hebben, speelt dat vast ook mee.
Het is inderdaad kruising van waarschijnlijk Welsh en Hackney, dus het voorwaartse/hete is ook wel aard van het beestje, maar dat kan vast meer ontspannen! :) bedankt voor de tip!

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:56

aestate schreef:
Floortz maakt hier een goed punt; eerst een stap terug. Voor een jong paard kan dit inderdaad erg veel zijn, en daar komt dan nog eens bij dat jullie haar nog niet zo lang hebben. Eerst zorgen dat de pony helemaal op z'n gemak is op deze stal, en daarbij jullie ook echt als leider en veilige haven gaat zien. Dit zit al in de kleine dingen dan een paard niet zomaar in je ruimte mag gaan staan; direct moet stoppen met lopen zodra jij stopt en ook weer direct volgen zodra jij vertrekt. Verder helpt het ook om een vaste routine in te bouwen; steeds op dezelfde tijden komen, voeren en buiten zetten. En als je pony het zo leuk vind kan je ook wat vrijspringen gaan doen, gewoon om haar aan het werk te houden. Gaan wandelen in steeds verschillende gebieden is ook leuk voor de pony. Het rijden hoef je trouwens niet helemaal te stoppen, maar even doen alsof de pony nog niet volledig ingereden is geeft ook wat rust. Dus even voorzichtig opzadelen, naar de bak lopen en gaan oefenen met hangen bijvoorbeeld. Zodra het paard bij alle fasen rustig blijft totdat je er makkelijk op kan stappen en het paard geen pas verzet en bij wijze in de slaap stand staat, kun je het rustig wegstappen weer eens proberen. Al zijn het maar twee passen, alles belonen. Hou er rekening mee dat het wennen voor een paard in de meeste gevallen niet zo snel gaat, het kan gerust een half jaartje duren voordat een paard aan alle nieuwe geuren, mensen, paarden en omgeving gewend is. Hoop dat je er wat aan hebt!

Dankje voor je reactie en tips :) Het binnenkomen van persoonlijke ruimte, stoppen als ik stop, lopen als ik ga lopen, netjes naast me lopen met haar neus en niet trekken, hebben we al mee geoefend en dat doet ze nu wel allemaal!
Er ligt een bos vlakbij dus dat wandelen is ook een goed idee!
Vrijspringen is wat lastiger, ik ben nog nooit alleen in de bak geweest, er is altijd wel iemand aan het rijden en ik denk niet dat ze het dan prettig vinden als ik haar vrij laat springen..

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 22:00

Barbet schreef:
Hoe oud is de pony dan?
Weet je wat over haar verleden, hoe er met haar omgegaan is, wat voor ervaring ze heeft?

Pony is 4,5, ik weet dat ze hiervoor is bereden door een meisje van 9 die dressuur met haar reed (meisje reed met andere pony L2) en een jongen van 10 die ook oefenparcoursjes met haar gesprongen heeft.
Pony is overigens helemaal niet gemeen met rijden en is heel voorzichtig met degene die op haar rijdt, ze lijkt alleen vaker gestresst te zijn met rijden en dat zou ik graag bij haar wegnemen.

Verder weet ik geen bijzonderheden over haar verleden, maar ik denk ook niet dat als er negatieve bijzonderheden te melden waren, dat snel wordt gezegd tijdens een verkoop..

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:04

Ik heb niet zo veel verstand van dit soort situaties, maar misschien moet de pony nog even wennen. :)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:05

Zijn haar tanden wel eens nagekeken? Misschien heeft ze er last van aangezien ze wel de leeftijd voor wisselen heeft. En inderdaad, geef de pony de kans om eerst te wennen aan de nieuwe omgeving en doe eerst lekker grondwerk, poetsen en wandelen met haar.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:07

zoals anderen inderdaad ook zeggen..

even een stapje terug..

paardje is waarschijnlijk net onder het zadel en misschien als doorgereden verkocht zelfs, maar was ze al echt wat doorgereden of gewoon net ingereden? en nu ook nieuwe stal.. gemiddeld heeft een pony 1 week per 1 jaar dat hij oud is nodig.. kan korter, maar kan ook veel langer.. jong ding dus er nog flexibel in, maar hij/zij zal wel een maandje in totaal nodig hebben om aan zijn nieuwe huisvesting te wennen.

als de bijrijdster echt ervaren is.. Laat de pony dan even gewoon een paar keer lopen, dus teugel wel nog op maat maar zacht vriendelijk contact en hem volgen, zelf leren waar hij de voetjes neerzet en duidelijker teugelcontact als hij het gevaarlijk maakt voor zichzelf, of ongevraagd aangalopeerd en niet op zit of stem terug wil komen, tot hier en niet verder. zodat hij begint te begrijpen dat hij wel moet doen wat er gevraagd wordt, zonder dat de mens het te moeilijk maakt.

ik zou vooral niet teveel rijden, niet te lang (half uurtje is lang zat voor zo'n jong ding)
vooral grote figuren, zodat hij/zij lekker ruim kan leren lopen op eigen benen en het balans goed vinden. En als hij lekker ontspannen loopt, uitstappen.

na een poosje kun je dan je figuren gaan verkleinen en hem wat meer aan het werk zetten.. maar nu gewoon lekker de balans laten (terug)vinden en laten merken dat luisteren plezierig is omdat je hem helpt en niet beperkt. laat hem maar een keer goed draven tot zijn gastankje leeg is en pas daarna wat van hem verlangen, hij is dan waarschijnlijk allang blij dat je het heft in handen neemt zodat hij mentaal pauze kan nemen ;)

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:11

Zou haar zeker even longeren voordat de kinderen erop gaan zitten. Laat haar gewoon even uit rennen totdat ze haar ei kwijt is. Rijdt haar dan nog 20-30 min. na. Wij longeren jonge paarden altijd even voordat we erop stappen, al is het maar 3 min. ben je toch even de spanning kwijt.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:15

Ik lees even mee. Mijn paard is ook zo'n stuiterbal. Ene dag meer dan de andere dag, verschil is alleen dat hij zichzelf niet zo opfokt met longeren. Puur het rijden gaat gepaard met spanning. Ook dat is per dag verschillend. Ene dag heel braaf en relaxt en andere dag een stuiterbal... Stijgeren, bokken rondspringen en met z'n kop slaan. Ik heb een martingaal om om z'n hoofd te begrenzen (heb ook paar keer een slof om gehad omdat het te gevaarlijk werd zo hoog als hij kwam) en om mezelf aan vast te houden. Lastige is dat ik een volwassene ben en er gewoon zelf op kan. Zou niet zo goed weten wat je dochter er aan zou kunnen doen. Zitten blijven, vasthouden aan een touwtje om z'n nek en afwachten tot het minder wordt. Ik longeer trouwens ook altijd voordat ik er op stap zodat ze haar ei kwijt kan. Daarna is het dus ook niet meer de bedoeling.

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 22:17

madelaine schreef:
Ik heb niet zo veel verstand van dit soort situaties, maar misschien moet de pony nog even wennen. :)

Denk dat het dat ook deels is hoor :D ik hoop hiermee wat tips te krijgen waarmee ik de pony hierin wat kan ondersteunen en daarmee ook wat spanning weg kan nemen.
elenaMM77 schreef:
zoals anderen inderdaad ook zeggen..

even een stapje terug..

paardje is waarschijnlijk net onder het zadel en misschien als doorgereden verkocht zelfs, maar was ze al echt wat doorgereden of gewoon net ingereden? en nu ook nieuwe stal.. gemiddeld heeft een pony 1 week per 1 jaar dat hij oud is nodig.. kan korter, maar kan ook veel langer.. jong ding dus er nog flexibel in, maar hij/zij zal wel een maandje in totaal nodig hebben om aan zijn nieuwe huisvesting te wennen.

als de bijrijdster echt ervaren is.. Laat de pony dan even gewoon een paar keer lopen, dus teugel wel nog op maat maar zacht vriendelijk contact en hem volgen, zelf leren waar hij de voetjes neerzet en duidelijker teugelcontact als hij het gevaarlijk maakt voor zichzelf, of ongevraagd aangalopeerd en niet op zit of stem terug wil komen, tot hier en niet verder. zodat hij begint te begrijpen dat hij wel moet doen wat er gevraagd wordt, zonder dat de mens het te moeilijk maakt.

ik zou vooral niet teveel rijden, niet te lang (half uurtje is lang zat voor zo'n jong ding)
vooral grote figuren, zodat hij/zij lekker ruim kan leren lopen op eigen benen en het balans goed vinden. En als hij lekker ontspannen loopt, uitstappen.

na een poosje kun je dan je figuren gaan verkleinen en hem wat meer aan het werk zetten.. maar nu gewoon lekker de balans laten (terug)vinden en laten merken dat luisteren plezierig is omdat je hem helpt en niet beperkt. laat hem maar een keer goed draven tot zijn gastankje leeg is en pas daarna wat van hem verlangen, hij is dan waarschijnlijk allang blij dat je het heft in handen neemt zodat hij mentaal pauze kan nemen ;)

Verkocht als doorgereden inderdaad, liep bij de proefritten ook netjes bij zowel het 9 jarige meisje dat hasr voorreed als bij mijn eigen dochter. Bedankt voor alle tips, daar heb ik zeker iets aan! Wat het gastankje betreft: je merkt inderdaad wel dat het naar mate de 'les' vordert, het beter gaat en de pony ook meer ontspant.

meisje2000 schreef:
Zijn haar tanden wel eens nagekeken? Misschien heeft ze er last van aangezien ze wel de leeftijd voor wisselen heeft. En inderdaad, geef de pony de kans om eerst te wennen aan de nieuwe omgeving en doe eerst lekker grondwerk, poetsen en wandelen met haar.

Ja, ze gaat op jaarlijkse controle, en is bij de vorige eigenaar toen nog pas geweest. Wisselen kan natuurlijk ook!

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 22:18

poown schreef:
Zou haar zeker even longeren voordat de kinderen erop gaan zitten. Laat haar gewoon even uit rennen totdat ze haar ei kwijt is. Rijdt haar dan nog 20-30 min. na. Wij longeren jonge paarden altijd even voordat we erop stappen, al is het maar 3 min. ben je toch even de spanning kwijt.

Longeren doe ik bij mijn dochter sowieso altijd. Bij het bijrijdstertje ook vaak, niet altijd, maar dat is inderdaad wel een idee om dat gewoon even standaard in te plannen voor het rijden!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:21

Zeker, dat is een pittige combi ;) . Het kan inderdaad per dag verschillen hoe het gaat. Zodra je haar beter leert kennen, en zij jullie, zal er meer rust komen. Niet te veel druk op zetten, geef haar maar tijd aan alles te wennen. Lekker aan een lang teugeltje laten lopen, ontspannen. Hackney's hebben al veel zelfhouding, juist die ontspanning met het hoofd laag zal ze moeilijk vinden, maar is noodzakelijk voor de balans en spieropbouw.
Alles wat je nu aan vertrouwen opbouwt ontvang je straks dubbel terug.
Wat enorm leuk is om te doen is grondwerk in de vorm van schriktraining. Ik doe dat zelf met behulp van de clicker met beloning. Werkt als een trein.
-paraplu open en dicht
-plastic flessen aan een touwtje (voor eigen gemak) op de grond, laten kraken voor, onder en boven haar en op de rug leggen
-over een zeil laten lopen, eerst opgevouwen en dan uitvouwen, dat over haar heen trekken
-wandelen
-vrijheidsdressuur
legio mogelijkheden.

Niet te veel krachtvoer geven (liever alleen ruwvoer en een vitaminekorrel) want pit heeft ze genoeg van zichzelf.
En dan heb je ook nog te maken met hormoonschommelingen. Dat is ook van invloed op het humeur van de dame... :P :D
En ook lekker tutten, en haar leren rustig stil te staan aan een touwtje als jullie koffie drinken.

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 22:23

vibabu schreef:
Ik lees even mee. Mijn paard is ook zo'n stuiterbal. Ene dag meer dan de andere dag, verschil is alleen dat hij zichzelf niet zo opfokt met longeren. Puur het rijden gaat gepaard met spanning. Ook dat is per dag verschillend. Ene dag heel braaf en relaxt en andere dag een stuiterbal... Stijgeren, bokken rondspringen en met z'n kop slaan. Ik heb een martingaal om om z'n hoofd te begrenzen (heb ook paar keer een slof om gehad omdat het te gevaarlijk werd zo hoog als hij kwam) en om mezelf aan vast te houden. Lastige is dat ik een volwassene ben en er gewoon zelf op kan. Zou niet zo goed weten wat je dochter er aan zou kunnen doen. Zitten blijven, vasthouden aan een touwtje om z'n nek en afwachten tot het minder wordt. Ik longeer trouwens ook altijd voordat ik er op stap zodat ze haar ei kwijt kan. Daarna is het dus ook niet meer de bedoeling.

Stijgeren, bokken en rondspringen doet ze hier gelukkig niet! Ze is extreen voorwaarts en wil graag rennen maar is altijd wel terug te pakken, alleen dan wel heel dribbelig en gestresst lijkt het.

Martingaal heb ik er ook om, voor het hele hoge opgooien van het hoofd.

Ja ik zou willen dat ik er zelf op kon om haar aan te voelen en daar op in te spelen. Maar dat doe ik ponylief niet aan hoor. :+

Ik hoop dat je ook iets hebt aan de tips die hier gegeven worden!

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 22:26

Floortz schreef:
Zeker, dat is een pittige combi ;) . Het kan inderdaad per dag verschillen hoe het gaat. Zodra je haar beter leert kennen, en zij jullie, zal er meer rust komen. Niet te veel druk op zetten, geef haar maar tijd aan alles te wennen. Lekker aan een lang teugeltje laten lopen, ontspannen. Hackney's hebben al veel zelfhouding, juist die ontspanning met het hoofd laag zal ze moeilijk vinden, maar is noodzakelijk voor de balans en spieropbouw.
Alles wat je nu aan vertrouwen opbouwt ontvang je straks dubbel terug.
Wat enorm leuk is om te doen is grondwerk in de vorm van schriktraining. Ik doe dat zelf met behulp van de clicker met beloning. Werkt als een trein.
-paraplu open en dicht
-plastic flessen aan een touwtje (voor eigen gemak) op de grond, laten kraken voor, onder en boven haar en op de rug leggen
-over een zeil laten lopen, eerst opgevouwen en dan uitvouwen, dat over haar heen trekken
-wandelen
-vrijheidsdressuur
legio mogelijkheden.

Niet te veel krachtvoer geven (liever alleen ruwvoer en een vitaminekorrel) want pit heeft ze genoeg van zichzelf.
En dan heb je ook nog te maken met hormoonschommelingen. Dat is ook van invloed op het humeur van de dame... :P :D
En ook lekker tutten, en haar leren rustig stil te staan aan een touwtje als jullie koffie drinken.

Inderdaad een pittige combi haha, maar zo is het een onwijs braaf en lief dier! <3
Dat lijkt mij inderdaad ook leuk om te doen! Daar ga ik me eens iets meer in verdiepen, dankjewel :D

Ze krijgt momenteel muesli (cool mix van havens) en hooi. Zou ik dan de muesli ook moeten laten en alleen maar hooi moeten geven..? Lijkt me zo weinig...

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:28

Coolmix is laag in energie, dus dat kan prima.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 23:31

Een pittig en goed voorwaarts paard is beter en makkelijker te corrigeren dan een futloos en te traag paard, dus eigenlijk is dit enkel een voordeel dat net iets te vlug willen zijn.
Je zegt nu dat je het paard zeker in het begin steeds maar moet tegenhouden, dit is zeer zeker een verkeerde aanpak, zo leer je eigenlijk net het tegenovergestelde, je leert het paard net tegen je hulpen in te trekken, en het paard zal hierdoor steeds sterker tegen jou in gaan tegenwerken.
Je moet dus eigenlijk werken vanuit het principe je wil vooruit je zal vooruit gaan, maar dit ga jij regelen en bepalen, dus de ruiter zegt waar wat en hoe, versnelt het paard dan plots 180* draaien dus plots de tegenovergestelde kant uit, versnelt hij weer dan herhaal je dat en zo verder, dat kan best wel een 10 à 20 keer draaien achter elkaar opleveren, maar uiteindelijk zal het paard begrijpen dat het makkelijker is en minder moeite vraagt om gewoon rustig verder te lopen, belangrijk is hierbij wel dat je niet aan de teugels trekt, niet tegenhouden niet begrenzen, het paard moet het dus echt zelf willen.
Ieder paard is anders, de één is rustig en de ander is een heel pak heviger en feller, maar rust moet aangeboden worden, bijna als op een zilveren schoteltje, dus nooit trachten een paard tegen te houden want dat werkt echt nooit en dat is wat jij nu doet tegenhouden, afremmen via de teugels, niet doen dus.

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 23:50

aeolusnr1 schreef:
Een pittig en goed voorwaarts paard is beter en makkelijker te corrigeren dan een futloos en te traag paard, dus eigenlijk is dit enkel een voordeel dat net iets te vlug willen zijn.
Je zegt nu dat je het paard zeker in het begin steeds maar moet tegenhouden, dit is zeer zeker een verkeerde aanpak, zo leer je eigenlijk net het tegenovergestelde, je leert het paard net tegen je hulpen in te trekken, en het paard zal hierdoor steeds sterker tegen jou in gaan tegenwerken.
Je moet dus eigenlijk werken vanuit het principe je wil vooruit je zal vooruit gaan, maar dit ga jij regelen en bepalen, dus de ruiter zegt waar wat en hoe, versnelt het paard dan plots 180* draaien dus plots de tegenovergestelde kant uit, versnelt hij weer dan herhaal je dat en zo verder, dat kan best wel een 10 à 20 keer draaien achter elkaar opleveren, maar uiteindelijk zal het paard begrijpen dat het makkelijker is en minder moeite vraagt om gewoon rustig verder te lopen, belangrijk is hierbij wel dat je niet aan de teugels trekt, niet tegenhouden niet begrenzen, het paard moet het dus echt zelf willen.

Dankjewel! Dit is precies waar ik zelf ook mee zat! De eerste x aantal keer "win" je dit misschien, maar uiteindelijk trek je aan het kortste eind. Het hoort een samenwerking te zijn van paard en ruiter ipv een strijd tussen paard en ruiter.
Alleen hoe dit te bereiken en over te brengen bij de toch nog jonge ruitertjes vind ik soms nog lastig, dus heel erg bedankt voor de tip!
Ik zette haar overigens wel al vaker op een volte, die steeds kleiner werd naarmate het tempo niet terug ging (ik ben namelijk zelf helemaal niet zo van volledig op teugels rijden en daarbij dus ook inhouden dmv trekken etc), maar het omdraaien is zeker ook een goed idee!