Hoe paard bezig houden op wandeling?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

Hoe paard bezig houden op wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 14:21

Even een situatieschets: momenteel rij ik een paard en ik beschik over een piste van 20x40 op klei/leem grond. Dankzij de prachtige regenval is deze piste dus het plaatselijke modderbad.. Normaal gezien heb ik vervoer naar een grote geopad piste als het niet regent en anders naar een fijne binnen piste. Maar mijn vervoerder heeft het druk en ik beschik dus ongeveer 3x per week niet over vervoer.

Ik heb 1x per week dressuurles en 1x per week springles (laatste afhankelijk van de regenval) door de week ga ik ongeveer 1x rijden in een van bovenstaande piste's. Paard heeft vaak 1 of soms bij echt rotweer 2 dagen rust. Maar dat wil zeggen dat ik nog 3 dagen over heb waarbij ik niet over een piste/vervoer beschik. Deze dagen ga ik vaak 'wandelen' als in stappen. Een paar meter op het asfalt, de rest tussen de maïsvelden en appelbomen. Deze wegen zijn niet volledig hard, maar vaak zijn er toch kleine steentjes aanwezig. Om die reden draaf en galoppeer ik weinig. Omdat ik mijn paard toch bezig wil houden (want het is niet eerlijk om wel lekker les te rijden, zo veel mogelijk van mijn paard te vragen ter ontwikkeling en de andere dagen mijn paard stil te zetten) probeer ik in de wandeling ook echt te rijden. Meestal begin ik met mijn paard los te maken in de kaak en in de hals, daarna ook in de ribben (zo goed als mogelijk) en vervolgens zet ik haar van de linkerbuiging voorzichtig naar rechtgericht en voorzichtig naar de rechterbuiging. Dit alles samen met wat schakelen in het stapwerk (wat terug, wat voorwaarts, paar keer halthouden..) en ook het wijken neem ik mee. Maar, daar houdt het dan vaak op. Want ik kan geen schijn overgangen rijden in draf, ik kan niet schakelen in mijn galop en ik zit nog op B niveau. Dus veel verder dan schoudervoor durf ik ook niet te rijden. Schouderbinnenwaarts, travers en renvers oefen ik liever met mijn instructrice erbij, ons eigen doel ligt nu op ontspanning, rechtgericht en soepelheid en activiteit vanuit het achterbeen. Maar zet je paard maar eens wat meer op zijn achterhand als amateur die alleen kan stappen.

Ik de piste rij ik veel overgangen, schakel ook in de hoofd-hals houding en rij ik regelmatig vierkanten om mijn paard meer bij de les te houden en fijner de laten wenden. In de springles rijden we wel eens een keertwending, maar dat knopje staat er niet helemaal op. Daarnaast wil ik mijn paard niet leren 'omdraaien' tijdens een wandeling (ze is al intelligent genoeg..)

Nu is mijn vraag of jullie nog tips hebben om mijn stapwerk wat leuker te maken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:31

Gewoon lekker gaan wandelen aan een los teugeltje en niet zeuren. :)

SETEFURII

Re: Hoe paard bezig houden op wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 15:35

Maar als ik mijn paard dan maar lekker aan een lange teugel ga 'uitlaten' dan heb ik ook mijn 'huiswerk' niet geoefend. Is dat wel fair tegenover mijn paard en tegenover mijn lesgeefster?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:38

In ieder geval tegenover je paard....
Met samen wandelen bouw je een band op en je paard leert op eigen benen te lopen, eigen beslissingen binnen de aangegeven kaders te nemen en daar worden jullie beiden beter van.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 15:41

Ik ga er eens over nadenken. Denk dat mijn paard aan de kletter zou gaan de eerste 20 minuten zonder contact en communicatie. :+

Het is maar een vermoeden natuurlijk, ze is vrij nerveus van nature.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:44

SETEFURII schreef:
Ik ga er eens over nadenken. Denk dat mijn paard aan de kletter zou gaan de eerste 20 minuten zonder contact en communicatie. :+

Het is maar een vermoeden natuurlijk, ze is vrij nerveus van nature.

Hoezo zonder communicatie? Je zit er toch nog bovenop?
Je communiceert überhaupt meer met je zit en benen dan dat je met je handen doet.

Mag ik vragen hoe je dat loswerken van de kaak en daarna van de ribben doet buiten?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 16:03

Mijn paard is zeer nerveus, als er geen activiteit rondom is volgt ze gewoon mijn hand, kan ik fijn drijven met zit en been en ook terughouden. Maar vanaf het moment dat er traktors op het erf zijn (en dat is het geval) dan wordt ze heel nerveus. Als ik haar dan actief laat stappen en zacht contact neem dan zal ze normaal gezien het bit aannemen en licht erop knabbelen. Ook door mijn zit wat 'terug' te zetten komt ze vaak terug, maar als er veel lawaai is, een doorhangende teugel en ik kan haar niet fijn loswerken in draf vind ze het moeilijker om gewoon te doen wat ik vraag. In draf ontspant mijn paard meer, ze proester en zucht meer, gaat fijn voorwneerw en kauwt heerlijk af. van daaruit neem ik dan ook normaal het contact op. Misschien is het iets psychologisch, maar ik ben bang dat ze met een doorhangende teugel de kletter op gaat.

Ik neem dan, als ze ontspannen is, de teugel lichtjes meer op. Ik probeer te voelen of ze fijn recht stapt, niet uitzwenkt met de achterhand en recht spoort. Door hierop te letten, recht te zitten en contact te houden, kauwt mijn paard automatisch af en zal ze loslaten in de kaak. Vervolgens neem ik stelling totdat ik haar oog zie. Niet meer en niet minder, ook hierbij probeer ik haar recht in het lijf te houden. Als dat goed gaat stel ik haar terug recht enkele passen en hoe hetzelfde aan de andere kant. Daarna probeer ik licht schoudervoor te rijden ik vraag lichtjes aan de binnen teugel, begrens buiten, probeer zo recht mogelijk te zitten en zeker niet in te knikken in de heup. Ook waak ik met mijn been. Als het pad breed genoeg is of kleine grasstroken neem ik vanuit de schoudervoor een volte van 10 a 15 meter mee, en probeer mijn paard rond mijn binnenbeen te rijden en met mijn buitenbeen mijn paard te begrenzen vanachter. Zo rij ik mijn paard 'als een banaan' om mijn been. Hierbij probeer ik dan te schakelen zodat ze blijft opletten maar ook dit kan ik niet met tractors en doorhangende teugel.

Of ben ik nu zo verkeerd?

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:09

Ik heb je laatste lange post niet gelezen maar ik wil je de volgende tip geven: trainen aan de hand. Ik heb nl hetzelfde 'probleem' van een niet altijd te rijden buitenbak. En wil mijn paard toch soepel en los houden. Een keertje wandelen is natuurlijk geen probleem, maar het 'traint' je paard niet. Ik ben zelf wat lessen aan de hand gaan volgen en ik vind het echt een superleuk alternatief als ik niet kan rijden. Het verbetert de band met je paard, je traint je paard en je wordt bewuster van de beweging van het paard. En wat de rijbak betreft: kaplaarzen aan en lekker aan het werk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:11

Je paard kan ook met maaidorsers, opleggers en tractors gewoon rustig bij je blijven maar dat moet je opbouwen.
Ik noem het "aan een lang teugeltje over de kermis gaan".
Je moet hem hiervoor de gelegenheid geven om zélf initiatief te nemen (binnen de aangegeven kaders), dat wil zeggen dat jij het risico neemt je paard te vertrouwen.
Hem de gelegenheid geeft om bang te zijn, zélf de moed op te nemen verder te gaan, even te kijken hoe het in elkaar zit voor hem enz..
Stukje bij beetje.

En de tip van aan de hand beginnen is prima!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:11

Klinkt goed hoor TS. Maar 3x per week stapwerk wordt nu eenmaal redelijk eentonig.
Kan je misschien een beginnetje meenemen naar het wijken? Gewoon simpel een paar pasjes naar links of rechts? Meer overgangen naar de halt en weer terug vertrekken naar stap wat snel elkaar opvolgt om zo het achterbeen er wat meer onder te zetten?

Ga je dan ook effectief buiten in het bos of blijf je op eigen erf of in de piste? Aangezien je praat over tractors op de erf?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 16:27

Ja de traktors zitten tussen appelbomen, 't is eigenlijk een groot stuk land van meerdere boeren. Er is geen echt 'bos' zeg maar met fijne wandelpaden. Wijken doen we ook wel eens, de ene keer al wat meer kruisen, de andere keer al wat meer rechtdoor. Hangt er zo wat vanaf wat ze aanbied. Als ze wat flets wijkt zal ik de keer erna wat doorvragen, dan zijn we vaak op 4 passen aan de andere kant van de weg. Als ze heel fel opzij gaat zal ik de keer erna wat minder vragen. Dit om het wat af te tasten en om onze communicatie duidelijker te maken voor beide partijen (als ik te hard hulpen geef is het logisch dat ze te fel opzij gaat, dat ligt aan mij en mijn communicatie).

Halthouden doe ik ook een paar keer, afhankelijk van hoe dichtbij de tractors komen :+ soms is halthouden en een tractor laten passeren de beste optie. Ook het weg stappen wil ik dan goed actief doen, maar als ze dat 3x helemaal doet zoals ik wil dan is het wel 'goed' voor mij zeg maar.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:31

SETEFURII schreef:
Ja de traktors zitten tussen appelbomen, 't is eigenlijk een groot stuk land van meerdere boeren. Er is geen echt 'bos' zeg maar met fijne wandelpaden. Wijken doen we ook wel eens, de ene keer al wat meer kruisen, de andere keer al wat meer rechtdoor. Hangt er zo wat vanaf wat ze aanbied. Als ze wat flets wijkt zal ik de keer erna wat doorvragen, dan zijn we vaak op 4 passen aan de andere kant van de weg. Als ze heel fel opzij gaat zal ik de keer erna wat minder vragen. Dit om het wat af te tasten en om onze communicatie duidelijker te maken voor beide partijen (als ik te hard hulpen geef is het logisch dat ze te fel opzij gaat, dat ligt aan mij en mijn communicatie).

Halthouden doe ik ook een paar keer, afhankelijk van hoe dichtbij de tractors komen :+ soms is halthouden en een tractor laten passeren de beste optie. Ook het weg stappen wil ik dan goed actief doen, maar als ze dat 3x helemaal doet zoals ik wil dan is het wel 'goed' voor mij zeg maar.

Om het dan wat boeiend te houden, zou ik de "staptraining" inderdaad wel afwisselen met werken aan de hand of toch een keertje met lange teugel een ritje doen zodat ze ook daarin afwisseling blijft behouden. Dus werken aan gehoorzaamheid (dus geen reactie op de tractors :) ) aan de lange teugel.

Dat is niet direct dressuurwerk waarmee je verder kan met je instructeur maar ook een belangrijk punt waar je achteraf veel geniet van hebt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:37

SETEFURII schreef:
Een paar meter op het asfalt, de rest tussen de maïsvelden en appelbomen. Deze wegen zijn niet volledig hard, maar vaak zijn er toch kleine steentjes aanwezig. Om die reden draaf en galoppeer ik weinig.

Foto?

Geen galop kan ik me iets bij voorstellen maar afhankelijk van de ondergrond moet een drafje geen probleem zijn.

En lekker buitenrijden is goed voor het paard, Blueberry maakt ook een paar keer per week een wandeling met een oudere dame en die knol kan toch best een leuk stukje dressuren ;)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 16:40

Ik zal de volgende maal een foto maken, vanavond beschik ik wel over vervoer en morgen heb ik fijn les. Dus tenzij het rotweer gaat worden kan ik komende week wel een foto maken. Ik ben nogal bang voor een blein of een letsel aan de straal, welke aard dan ook.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:29

SETEFURII schreef:
Ik zal de volgende maal een foto maken, vanavond beschik ik wel over vervoer en morgen heb ik fijn les. Dus tenzij het rotweer gaat worden kan ik komende week wel een foto maken. Ik ben nogal bang voor een blein of een letsel aan de straal, welke aard dan ook.

Loopt ze er gevoelig op als je aandraaft?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:10

Helemaal eens met de hele uitleg van "Simpelman".
Het begint altijd met een leerproces.
Wederzijds vertrouwen, dus zowel van jouw als van het paard zijn kant, als jij zegt tjaaaa dan gaat hij op de loop dan is er geen vertrouwen, en is er tevens veel te weinig controle over hoe en waar het paard zijn voeten zet.
En echt ieder paard kan bomproof zijn, ieder paard kan ook in de nabijheid van veel herrie en grote machines gewoon rustig zijn aandacht bij jou houden, uiteraard moet je dit opbouwen en zelf dus de rust aanbieden.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 15:30

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor de geïnteresseerden, hier wat foto's van de ondergronden
Laatst bijgewerkt door SETEFURII op 26-10-15 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:33

Daar zou ik zelf met mijn HKO paard wel over draven. Doe je niks mis mee hoor. Alleen als het regent en de stenen zijn wat glad zou ik opletten.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 15:35

Het is ook niet mijn paard zeg maar, heb geen zin om op te draaien voor eventuele dierenarts kosten :=

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:37

Wat zou je hier op verkeerd doen dan?

De laatste foto zag ik daarnet niet. Op dat grindpad zou ik wat voorzichtiger zijn als het paard gevoelige voeten heeft. Maar de rest mag geen probleem vormen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:41

Wilde paarden (ja ja, daar komt de vergelijking met wilde soortgenoten :+) lopen ook over verschillende ondergronden, stenen, modder, kiezels.. Ik zou alleen op de laatste foto niet willen draven met een paard wat er gevoelig op zou lopen maar op die andere kun je prima draven.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:48

1e oppassen als het nat & glad is, droog ligt een beetje aan het paard. De ene staat nu eenmaal wat zekerder op z'n pootjes dan de ander. Idem bij de 3e foto, het ene paard is wat gevoeliger dan de ander.

Ook gewenning speelt een rol, de eerste keer over een dergelijke ondergrond zal wat onzekerder zijn dan als ze er al weken overheen lopen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 16:05

Die kasseien zijn vrij glad met een beslagen paard ja. En het grindpad loopt ook bergop, daar stap ik sowieso. Ik ben alleen erg bang voor een blein of letsel van andere aard, ik spring ook met dit paard en ben zo wat neurotisch voor gewrichtsslijtage. Wil het paard geen artrose aandoen door te vaak harde klappen te krijgen. Ben liever zuinig :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:17

Zo makkelijk krijgen ze heus geen artrose hoor. Anders zouden alle endurance paarden en bosruiters paarden met artrose moeten hebben.
Mijn paard met HKO graad 4 in beide voorvoeten loopt daar ook gewoon overheen. In een goede periode ook over dat grind, in een slechte periode zou hij daar wat gevoeliger over lopen. Is overigens onbeslagen.
Met een beslagen paard zou ik daar overigens wel gewoon overheen draven. Ze zijn niet van suiker.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:30

Wij draven (en soms zelfs galopperen) ook over zo'n grindpaden. Je merkt snel genoeg wanneer je paard hier last van heeft, dan lopen ze heel gevoelig. Als dit het geval is doen we dit dan ook niet.
Met de kasseien zou ik wel oppassen, zeker als het nat is of je paard beslagen is...