Hé, wat leuk, al zo snel zoveel reacties! Dankjewel voor de adviezen allemaal! Zal iedereen even aflopen voor een reactie 
Freedom30 schreef:Voor mijn gevoel moet je in het geheel iets meer achterop gaan zitten, achter op je billen. Je paard heet maken en je been er voor jouw gevoel een beetje vanaf steken. Ik merk dat ik beter zit naarmate het paard verder is en meer er onder komt. Succes
Zoals ik in mijn vorige post al zei; je hebt helemaal gelijk, ik moet meer achterop zitten. Dat kwam in dit geval door het zadel. Ik hoop dat het geen gewoonte is geworden die erin is gesleten, want die mag ik dan vanaf morgen weer gaan afleren
Nu ligt het zadel weer goed, en ik geloof dat er morgen foto's geklikt gaan worden dus ik zal eens kijken wat het aangepaste zadel uitmaakt voor mijn houding.
Pony is overigens heet zat, haha.
Tinkertje89 schreef:Misschien kun je proberen ipv je hakken uit te drukken eerst je been lang te maken, het lijkt als of je je been wat optrekt, de foto waar je je hakken wel mooi hebt heb je je been ook mooi lang, en tenen omhoog ipv hakken naar beneden. Het is hetzelfde, maar het voelt anders vind ik
Ja zo lijkt het wel he? Typisch, ik merk namelijk zelf niet dat ik het doe, misschien is het wat compenseren geweest naar aanleiding van het zadel, zie bovenstaand stukje. Zal eens gaan voelen morgen wat ik doe.
terpentijn schreef:Je zit niet in balans, waardoor je de neiging hebt je knieen aan te knijpen, naar mijn idee, daardoor trekt je hak omhoog. Je moet meer op kont (je twee zitbeenknobbels leren voelen) gaan zitten, je schouders laten zakken en uitademen, net alsof je "de grond in zakt"via je hielen. Lang maken dat lichaam.
Ik heb niet het idee dat ik mijn knieën aanknijp, eigenlijk, denk niet dat het probleem daar vandaan komt. Zoals ik hierboven al zei tegen Freedom30, het klopt dat ik meer op mijn kont moet gaan zitten
Ben benieuwd of dat inderdaad echt al zo veel verschil gaat maken voor mijn houding!
Buuk schreef:Wat mij heeft geholpen is je beugels eraf halen, niet gelijk uren, maar zo eens in de paar dagen een kwartier. In dat kwartier erg goed op je benen letten. Goed tenen naar binnen en je hak naar beneden. Ik ben me nu wat meer bewust van mijn benen en dus hakken. Misschien helpt het je. Succes!
Grappig dat je het zegt!
Ik rij regelmatig stukken zonder beugels, en mijn houding is onwijs veel beter zonder
Typisch, he. Wel goed advies overigens, want het helpt me heel veel met mijn houding, en ik word me dan veel bewuster van wat ik doe.
Lumea schreef:Zijn al goede tips gegeven zie ik. Mocht je echt even willen oefenen met je hakken uitdrukken, dit kan ook naast je paard! Als je op de fiets zit je hakken uitdrukken, met traplopen kun je je hakken uitdrukken etc etc. Als jij je meer bewust maakt van je hakken uitdrukken/soepel maken en dit overal waar kan toepast dan wordt dit een routine en heb je er uiteindelijk geen moeite meer mee. Het klinkt heel stom, maar het helpt wel

Kijk, dat is nou weer goed om er eens bij te pakken. Dat heb ik namelijk vroeger wel eens vaker gedaan om te proberen het te verbeteren. Ik had nooit het idee dat het heel veel uitmaakte, maar misschien deed het dat wel meer dan ik dacht. Toch een stukje flexibiliteit oefenen. Mijn enkels zijn niet zo flexibel namelijk
Bedankt voor het helpen herinneren.
Moonlight17 schreef:Zelf ook mijn enkelbanden opgerekt en gescheurd een stukje. Misschien kun je wat met mijn verhaal.
Ik merk zelf dat ik een beetje bang ben geworden om mijn hakken te extreem om laag te drukken. Doordat ik bang daar voor ben, hou ik mezelf stijf in mijn enkelgewrichten.
Wat ik nu heb is een paar beugels met vering erin de sprengers bow balance en rijlaarzen ipv van schoenen en chaps.
De beugels geven me meer vertrouwen in veren in mijn lichaam en helpt daarbij.
De rijlaarzen zorgen er al voor dat mijn hakken optrekken al vele male moeilijker is.
Samen met de oefening van mijn instructeur waarbij ik moet gaan doorzitten en proberen door heel mijn lichaam te veren. Enkels, knieën en heupen. Tempo van het paard mag in het begin lager zijn als normaal. Dan langzaam de tijd gaan uitbouwen dat je doorzit.
Ik merk dat ik nu al een hoop flexibeler ben in mijn enkels, waardoor ik al weer wat meer mijn hakken kan uitdrukken.
Hè wat fijn, een ervaringsdeskundige
Ik herken je punt wel hoor, ik ben heel voorzichtig met druk zetten op mijn enkels en trap daarbij gauw op de rem. Liever te voorzichtig. Aan de ene kant natuurlijk goed, maar aan de andere kant hou ik mezelf daarmee inderdaad iets te stijf soms.
Zoals je misschien ziet hangen er bij ons al Sprengers Bow Balance beugels aan. Rijlaarzen ga ik niet aan beginnen, dat vind ik zonde als investering, aangezien ik eigenlijk een westernruiter in vermomming ben
Andra_S schreef:Aleeneh schreef:Het speelt gedeeltelijk mee dat ik mijn enkelbanden gescheurd heb gehad en daardoor iets minder flexibiliteit in de enkels heb, maar dat zal vast niet het enige zijn.
...
Als ik forceer door er toch meer druk op te houden, verkrampt mijn hele enkel en gaat het zeer doen, dus dat is ook niet de oplossing.
Blijkbaar laat jouw lichaam het dan toch niet toe. Ik kan me voorstellen dat je liever zou rijden 'hoe het hoort'. Maar als je er lichamelijke klachten van krijgt… waarom dan proberen te forceren?
Wel belangrijk dat jouw paard (leuk dier trouwens!) er geen last van heeft. Maar zolang je niet met spoortjes rijdt zal dat wel meevallen. En de beugel zit netjes onder de bal van je voet, dus ook geen gevaar voor jezelf.
Nou ja, ik weet 't ook niet, hoor. Misschien hebben de bokkers hier goede tips voor je. Heb je het ooit al eens aan een fysiotherapeut voorgelegd? Die kunnen je vast goede oefeningen geven.
Je hebt helemaal gelijk hoor. Ik bedoelde met dat stukje dat je citeert ook juist te zeggen dat bij mij forceren helemaal geen nut heeft, dus dat ik op zoek ben naar eventuele alternatieve oplossingen voor het probleem. Ik dacht, misschien komt het wel ergens anders uit mijn houding weg (en daar heb ik al goede tips voor gehad), of heeft iemand onschuldige oefeningen die wel helpen om het wat te trainen. Zodoende mijn vraag 
Spoortjes heb ik absoluut niet nodig, die komen er voorlopig niet aan, en inderdaad, mijn voet staat wel heel stabiel in de beugel, schuift niet. Ik heb er dus wel voldoende druk op.
Ik heb het nog niet overlegd bij een fysio, nee. 
Urielle schreef:Hakken omlaag is ook niet goed, je tenen optrekken

Bij jou zit er tevens een probleem in het vastzetten van je knieën op de foto's te zien.
Probeer je Been vanaf je heup omlaag te laten veren.
Ja, dat zijn een beetje woordkeuzeprobleempjes. Het is niet de bedoeling om je hakken uit te drukken, klopt helemaal. Het is wel de makkelijkste manier om mijn probleem te beschrijven, maar zoals ik in de OP aangaf weet ik dat het niet de bedoeling is om mijn hakken zo hard uit te drukken. Ik zou ze alleen wel graag wat horizontaler leren houden
Zal erop letten, thanks voor je advies.