Paard bokt alleen bij mij!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mausvg

Paard bokt alleen bij mij!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 15:23

Hallo,

Sinds een maand bokt mijn paard vooral bij het aangalopperen. De eerste keer dat het gebeurde was ik helemaal alleen en dacht dat ze pijn zou hebben. Ik ben daarom gestopt met rijden en naar huis gegaan met haar (ik rijd op een andere locatie dan de stalling). De keer erop had ik les, ik voelde toen gelijk dat ze heel erg terugreed en toen ik wilde aangalopperen, was het weer raak. Ik durfde niet meer (ik ben wat dat betreft geen held). Mijn instructeur is erop gegaan en daar probeerde ze het wel even, maar toen heeft ze een paar behoorlijke tikken met de zweep gehad en toen was het goed.
Toen ik er weer op ging deed ze het weer, maar met enige instructie van mijn instructeur kreeg ik haar er ook doorheen en ging het goed. De weken erna ging het steeds beter, en uiteindelijk durfde ik het weer aan om alleen te gaan rijden. Dit weekend gedaan, ze begon gelijk weer. Haar zaterdag er nog doorheen kunnen rijden, en uiteindelijk nog op beide kanten kunnen galopperen, maar dan galoppeert ze wel behoorlijk terug en niet voorwaarts. Omdat ik alleen ben, durf ik haar minder hard aan te pakken moet ik eerlijk bekennen. Zondag weer gaan rijden, rechts haar in de galop er doorheen kunnen rijden, maar links begon ze uiteindelijk zelfs al te bokken in draf.
Gelukkig was mijn instructeur in de buurt, die is er even opgegaan en daar bokte ze niet eens. Ze kreeg wel gelijk behoorlijk op de donder als ze niet aan het been was. Na slechts 5 minuten ik er weer op en toen deed ze het bij mij ook prima. Beide kanten heel snel aan het been en lekker voorwaarts.
Nu zegt mijn instructeur dat mijn paard me echt aan het uitproberen is en ik te lief voor haar ben. Direct aan het been laten zijn en streng zijn en blijven. Ik wordt hier heel onzeker van, maar ik heb met eigen ogen gezien dat ze bij mijn instructeur het niet doet.
Nu ga ik voorlopig niet zonder mijn instructeur rijden, maar de onzekerheid blijft.
Hebben jullie misschien tips hoe ik hier doorheen kan komen? Of zijn er misschien mensen die ook dergelijke ervaringen hebben en die mij gerust kunnen stellen dat het goed komt :o
Ik hoef volgende iedereen niet bang te zijn dat ze iets heeft, bij de andere doet ze het niet en ze maakt volgens hen duidelijk gebruik van de ruimte (teveel dus!) die ze van mij krijgt.

Ik hoor graag jullie reacties!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:29

Is het werkelijk niet consequent genoeg zijn? Of is het symptoombestrijding?
Net zolang straffen tot je paard het ongewenste gedrag niet meer durft te laten zien uit angst voor straf?

Ik ben toch erg voorzichtig in het scharen onder "uitproberen". Zelf geloof ik daar niet zo erg in. Als een paard zulk heftig gedrag laat zien, met voorafgaand al signalen in de zin van traag zijn, zouden in het geval van mijn paard, mijn alarmbellen wel gaan rinkelen. Ik ken genoeg paarden die door afgestraft te zijn daarom maar over hun (pijn) grenzen heen lopen, die uiteindelijk kissing spines bleken te hebben of een drukkend zadel hadden. Maar ik ken jou paard natuurlijk niet. Jij kent hem het beste..

Misschien je zadel eens laten checken? Wie weet door meer bespiering dat het zadel niet meer goed past en ergens op drukt wat vooral in de galop een naar gevoel geeft voor je paard?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:32

Mijn paard bokte ook( en nog af en toe) bij het galopperen en in slechte tijd een poos terug ook in de draf.

Dit lag aan de combi van twee dingen:

Door spanning zenuwen en stress spande ik mijn binnen bovenbeenspieren aan waardoor ik op de natuurlijke rem van mijn paard zat, en daarmee dus tegenstrijdige signalen afgeef, been/zweep spoorde aan om voorwaarts te gaan terwijl ik tegelijk de rem indrukte onbewust.

Daarnaast had hij heel weinig spierkracht op zijn achterbannen om in de bak de galop met mij erop goed te voldragen.

Ik heb ruim 1,5jaar veel getraind en gewerkt aan de dubbele longe on hem sterker te krijgen, zijn benen juist neer te zetten en de juiste balans te ontwikkelen .

Nu sinds een kleine twee maanden kan ik met hem galopperen in de bak, weliswaar met hier en daar een bok, als ik te veel klem of te scherp een volte vraag of hem niet warm en soepel genoeg heb voorgewerkt voor de galop.

Ik stel voor kijk een kritisch naar waarom ze het doet, enkel uitproberen zeiden ze toen ook bij mij maar het lag 1 en aan mezelf en twee aan de missende kracht/ balans.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:34

Hoe lang rij je haar al?? En wat is er uitgesloten wanneer anderen zeggen dat je de zweep er maar over moet halen want er is niets aan de hand?? Ga met mijn voorganger mee, misschien is het wel een jong dier en heeft het pijn doordat het zadel niet meer past, bvb. Vooral het aarzelende tempo valt op, als je paard er je echt af wil hebben dan lukt dat ook wel maar meestal probeert een paard op deze manier je iets duidelijk te maken.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:35

Ik zou idd even een zadelmaker naar zadel laten kijken. Ik moest van mijn instructrische ook altijd gewoon door duwen maar het zael lag voor geen meter meer.

Precies dus wat hierboven genoemd wordt dus.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:39

Ik lees dat ze linksom begint te bokken. Doet ze dit ook tijdens longeren?
Verder ben ik het eens met bovenstaande antwoorden.

Mausvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:19

Hoi,

Ik heb dit paard nu anderhalf jaar, ze is 9. Het zadel wordt jaarlijks bekeken en indien nodig opgevuld. Dus dat zal het niet zijn. Het is ook een paard met veel ervaring, ze heeft bij de vorige eigenaresse M1 gelopen met winst.
Het kan natuurlijk inderdaad wel zijn dat ik teveel klem door mijn angst. Vooral omdat het weer deed toen ik alleen reed. De lessen in de week ervoor gingen goed, heeft ze niet gebokt. Kwam ze alleen een keer iets naar binnen, plakken tegen het been zeg maar. Ze is en blijft een merrie.
Ik ga vanavond weer rijden, ik zal eens bewust letten op mijn beenspanning. Ik denk dat mijn paard wel sterk genoeg is, vooral omdat mijn instructeur er prima op kan rijden en ze dan ook voorwaarts is. Als ik daarna op ga, en ik denk ik ook minder gespannen ben doordat ze gelijk voorwaarts is als ik erop stap, gaat het goed.

Over het linksom: ik heb dagen dat ze het linksom erger doet en rechts niets aan de hand is met het rijden. De andere dagen is het weer andersom. In de wei galoppeert ze volop, zowel rechts als links.

Ik ben geen ervaren ruiter, dus daarom ga ik het ook eerst maar eens bij mezelf zoeken. Ik laat jullie weten hoe het vanavond is gegaan. In ieder geval bedankt voor jullie tips!

aeolusnr1

Re: Paard bokt alleen bij mij!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:47

Je hebt het probleem heel mooi en duidelijk geschetst hier, en tevens zeg je zelf ook heel duidelijk dat het probleem zo weer opgelost was bij jouw instructeur, en nadien ook bij jezelf met de instructie er naast.
Duidelijker kan toch niet hé.
De fout zit idd in de algemene omgang, jouw houding naar het paard toe, jouw manier van leiding geven, het maken van afspraken met je paard, wederzijds respect en vertrouwen, ...........
Geloof in je instructie, als je er uiteindelijk in slaagt jezelf een beetje aan de situatie aan te passen, zal je merken dat je ineens een heel ander paard onder je hebt, paarden wil niks liever dan met je mee te werken, maar doen soms wel eens net iets dat je niet vraagt, maar dit is dan toe te schrijven aan jezelf, niet aan het paard.

Mausvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 10:30

Zoals beloofd een update na het rijden gisteravond.
Mijn instructeur liet mij vanaf moment 1 heel streng zijn op het aan het been zijn. Dus ze moet gelijk reageren, ik heb nogal de neiging om het goed te vinden als ze iets later reageert. Dit ging snel heel goed, ze was goed aan het been en heb maar 2 keer een tik hoeven geven met de zweep om het haar duidelijk te maken. Ze was op een gegeven moment zelfs zo goed aan het been dat ze in galop ging toen ik haar net iets te veel been gaf. Dit ook zonder bokken.
Toen ik zelf wilde aangalopperen ging ze wel bokken, nog voor de hulp zelfs. Dit deed me gelijk denken aan de reactie van crazyshar hierboven. Wat doe ik nu eigenlijk met mijn benen als ik de hulp wil gaan geven, ze gaat immers ook uit zichzelf in galop zonder te bokken. Ik denk dat ik ook met de bovenbeen klem. Ik ben bewuster met 'losse knieen' gaan rijden en mijn gevoel zegt dat dit inderdaad helpt. Donderdag weer les en dan kijken hoe het gaat. Ik ben nu vooral voorwaarts aan het rijden, maar netjes zeker niet. De hoeken schieten er nu wat bij in enzo.
Ik houd jullie op de hoogte.

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties en mochten jullie nog tips hebben dan hoor ik het graag!

@aeolusnr1: ik denk dat je ook gelijk hebt, ik laat teveel gebeuren. Ik ben teveel gericht op het lief zijn en het samen doen, dan op leiderschap en duidelijkheid.

Wordt vervolgd!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:32

Top, veel succes. Je mag best lief voor je paard zijn maar moet wel tegelijkertijd de baas zijn, dan komt het in omgang en rijden zover dat je inderdaad alleen maar lief hoeft te zijn.

Mausvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 22:35

Ben ik weer.... Vanavond weer gereden, les van mijn instructeur. Het ging erg slecht. Rechtsom liep ze goed, ook galop. Linksom liep ze erg terug in draf en begon ze al te bokken voordat ik galop wilde. Het bokken was ook heviger dan eerder. Daarna weer rechtsom gereden, dat ging weer goed. Stap gaat zowel rechtsom en linksom goed. Mijn instructeur gaat zaterdag er nu zelf op rijden. Ik was erg overstuur toen ik inmiddels weer terug bij stal was... Ik vertrouw het gewoon niet, hoe kan het dat ik anderhalf jaar een paard rijd zonder problemen en dat het ineens omslaat. Misschien is het ook de hoop dat er iets anders aan de hand is dan mij uitproberen. Ik ben in ieder geval erg verdrietig nu en denk dat ik voor de zekerheid toch maar naar de dierenarts ga. Al is het alleen maar om medische problemen uit te sluiten. Wat zouden jullie doen in mijn situatie??

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:38

Da osteo of fysio erbij,

Je zadel ook laten nakijken.

Als je je paard traint komen er toch meer massa op plaatsen watervoorziening niet zat en of vetjes die verminderen.

Dus ook daar kan veel leed vandaan komen.

Ik heb mijn paard toendertijd drie maanden enkel aan de dubbele lange getraind in combinatie met les,
En daarna toen paard weer sterker in de bespiering was weer gaan rijden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:46

Laat je instructeur eens goed kijken of je zelf wel recht op je paard zit en als je toch iets van een fysio voor je paard laat komen, laat die dan jouw lijf ook nakijken. Kan dat paard scheef bespierd is en jouw scheef zet, kan ook dat jij zelf scheef bent. In beide gevallen kan je problemen krijgen met het goed geven van de hulpen met protest als gevolg.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:51

Medisch uitsluiten. Als er echt niets aan de hand is dan moet je haar echt zelf aanpakken. Een ander laten rijden is leuk, maar daarmee heb je zelf het paard er niet mee door zeg maar.
Nogmaals alleen als er medisch niets aan de hand is, moet je echt respect gaan 'afdwingen' nou vind ik afdwingen niet vriendelijk klinken, maar als ze geen respect heeft voor jou, blijft het niet bij een bokje met aangalloperen is mijn ervaring helaas.
Maar je moet wel even spieren rug en tandproblemen etc uitgesloten hebben
Een goede instructrice kan wel zien of een paard zich wegdrukt uit pijn of onkunde of uit opstand. dus daar is het begin al. Ik vermoed echter wel dat wanneer zij er zonder problemen mee rijd, en jij daarna ook dat het toch een beetje uitproberen is. Maar dat kan ik natuurlijk vanaf hier niet beoordelen

Mausvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 23:09

Bedankt voor jullie reacties! Dat ik het niet vertrouw is vooral omdat ze het de laatste week vooral en nu alleen nog linksom doet. Ik geef haar op de donder, dan gaat ze gewoon galopperen, maar begint ze uiteindelijk toch weer. Erg terugkomen linksom in draf en bokken. Rechts geen vuiltje aan de lucht.... Het is net alsof ik van het een op het andere moment een ander paard heb... Een maand geleden een super galop, gaat super en komt ze het meest los van. Met het losrijden op concours juist veel galop omdat ze daar los van wordt en gaat nageven en dan van het een op het andere moment dit bokken....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 23:18

Maar een fysio heeft ook geen röntgenogen. Ik ken net zo'n paard al liep dat Z. Zelfs naar een trainingsstal gebracht om het bokken af te leren. Na maanden ellende en veel zweepslagen verder toch op de foto gezet en inderdaad kissing spines.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 23:23

Je komt wel niet erg zeker over. Na de eerste bok al gelijk afstappen en daarna al helemaal niet meer vertrouwen.

Kan niet anders dan dat zich dat ook uit in het rijden (spierspanning). En als jij al denkt owww links gaat het gebeuren dan zou het mij niets verbazen als jij dit signaal ook al afgeeft voordat je gaat galopperen.

Een fysio kan natuurlijk geen kwaad en een tandarts ook niet. Maar ik verwacht sowieso niet dat dit het gebit is.

Probeer te ontspannen voordat je gaat rijden en let echt op wat je doet voordat je gaat galopperen (knijpen etcetera).

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 23:27

Iemand anders erop heeft duidelijk geen zin. Een merrie die al 1,5 jaar zonder problemen voor je loopt zou ik eerst laten nakijken. Als het probleem linksom vaker is dan rechts zou ik zeggen laat is naar haar eierstokken/baarmoeder kijken. Daarnaast kan een goede masseur/fysio/ osteo ook geen kwaad.
Persoonlijk zou ik haar er juist niet doorheen laten rijden voor ze na gekeken is.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 23:41

smurffie schreef:
Iemand anders erop heeft duidelijk geen zin. Een merrie die al 1,5 jaar zonder problemen voor je loopt zou ik eerst laten nakijken. Als het probleem linksom vaker is dan rechts zou ik zeggen laat is naar haar eierstokken/baarmoeder kijken. Daarnaast kan een goede masseur/fysio/ osteo ook geen kwaad.
Persoonlijk zou ik haar er juist niet doorheen laten rijden voor ze na gekeken is.

Dit dus. Eerst en vooral uitsluiten of er medisch iets aan de hand is. Blijft ze bokken laat dan voor de zekerheid nog eens naar je harnachement kijken. Als een paard van het ene op het andere moment zo omslaat in haar gedrag, geloof ik niet dat het uitproberen of dwarsliggen is. Lekker vrij geven tot de da is geweest dus.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 06:54

itsmi schreef:
Is het werkelijk niet consequent genoeg zijn? Of is het symptoombestrijding?
Net zolang straffen tot je paard het ongewenste gedrag niet meer durft te laten zien uit angst voor straf?

Ik ben toch erg voorzichtig in het scharen onder "uitproberen". Zelf geloof ik daar niet zo erg in. Als een paard zulk heftig gedrag laat zien, met voorafgaand al signalen in de zin van traag zijn, zouden in het geval van mijn paard, mijn alarmbellen wel gaan rinkelen. Ik ken genoeg paarden die door afgestraft te zijn daarom maar over hun (pijn) grenzen heen lopen, die uiteindelijk kissing spines bleken te hebben of een drukkend zadel hadden. Maar ik ken jou paard natuurlijk niet. Jij kent hem het beste..

Misschien je zadel eens laten checken? Wie weet door meer bespiering dat het zadel niet meer goed past en ergens op drukt wat vooral in de galop een naar gevoel geeft voor je paard?

Helemaal mee eens!! Laat ook eens een rechtrichtinstructeur naar je paard kijken! Een paard staakt eigenlijk nooit zomaar maar wil je wat duidelijk maken!!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:46

Bij je instructrice durft ze ws niet meer te bokken omdat zij haar er wel 'door mept'. Ook al heeft ze pijn, ze laat het wel.
Ik zou je paard ook laten onderzoeken, kan me niet voorstellen dat ze na 1,5 jaar niks aan de hand jou ineens gaat uittesten. Kan natuurlijk wel, dan moet je daar wat mee. Maar niet voordat het medische aspect is uitgesloten.
Succes!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:54

Heb je wel kritisch naar je hulpen gekeken? Ik reed vroeger op een merrie die ook bokte tijdens aanspringen in de galop. Als ik zonder sporen reed deed ze dat niet. Wat bleek, ik had wat kleine foutjes, ik zat met tenen te veel naar buiten en tijdens aanspringen was mijn been onrustig waardoor ik het paard met de sporen te hard in de buik prikte. Ik ben toen aan mijn houding gaan werken en heb zo het probleem kunnen oplossen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:54

Laat gewoon je zadel na kijken. Dat is toch het eerste wat ik zou doen. Je paard zal wel veranderd zijn en een zadel veranderd niet vanzelf mee en kan te krap of te ruim gaan liggen. Na het zadel even laten controleren door een osteopaat of fysio en als die niks kunnen vinden, dan ga je verder kijken.

Ik kan precies aan het paard wat ik nu rijd merken, wanneer er weer iets moet gebeuren aan het zadel. Hij heeft er een pad onder liggen en die kon er van 'tzomer onder weg, omdat hij anders echt te strak lag en het paard liep niet meer. Pad er onder weg en hij liep weer als een trein. Vorige week er weer onder gedaan omdat hij toch weer wat minder liep en loopt nu weer heerlijk.

Mausvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 09:08

Weer een update... Besloten om haar na te laten kijken. Ik heb vanochtend de da gebeld en het uitgelegd. Ik heb nu voor woensdag een afspraak met de fysiotherapeut/chiropractor van de praktijk. Moet het zadel meenemen in de rijkleren komen. Tot die tijd even niet rijden, maar longeren. Dus wel in beweging houden maar niet de dingen doen waardoor ze in verzet gaat. Wordt vervolgd!
Wederom bedankt voor al jullie reacties!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:13

Lijkt me een prima idee. Hoop voor je dat er wat uit komt! :)