Sinds een maand bokt mijn paard vooral bij het aangalopperen. De eerste keer dat het gebeurde was ik helemaal alleen en dacht dat ze pijn zou hebben. Ik ben daarom gestopt met rijden en naar huis gegaan met haar (ik rijd op een andere locatie dan de stalling). De keer erop had ik les, ik voelde toen gelijk dat ze heel erg terugreed en toen ik wilde aangalopperen, was het weer raak. Ik durfde niet meer (ik ben wat dat betreft geen held). Mijn instructeur is erop gegaan en daar probeerde ze het wel even, maar toen heeft ze een paar behoorlijke tikken met de zweep gehad en toen was het goed.
Toen ik er weer op ging deed ze het weer, maar met enige instructie van mijn instructeur kreeg ik haar er ook doorheen en ging het goed. De weken erna ging het steeds beter, en uiteindelijk durfde ik het weer aan om alleen te gaan rijden. Dit weekend gedaan, ze begon gelijk weer. Haar zaterdag er nog doorheen kunnen rijden, en uiteindelijk nog op beide kanten kunnen galopperen, maar dan galoppeert ze wel behoorlijk terug en niet voorwaarts. Omdat ik alleen ben, durf ik haar minder hard aan te pakken moet ik eerlijk bekennen. Zondag weer gaan rijden, rechts haar in de galop er doorheen kunnen rijden, maar links begon ze uiteindelijk zelfs al te bokken in draf.
Gelukkig was mijn instructeur in de buurt, die is er even opgegaan en daar bokte ze niet eens. Ze kreeg wel gelijk behoorlijk op de donder als ze niet aan het been was. Na slechts 5 minuten ik er weer op en toen deed ze het bij mij ook prima. Beide kanten heel snel aan het been en lekker voorwaarts.
Nu zegt mijn instructeur dat mijn paard me echt aan het uitproberen is en ik te lief voor haar ben. Direct aan het been laten zijn en streng zijn en blijven. Ik wordt hier heel onzeker van, maar ik heb met eigen ogen gezien dat ze bij mijn instructeur het niet doet.
Nu ga ik voorlopig niet zonder mijn instructeur rijden, maar de onzekerheid blijft.
Hebben jullie misschien tips hoe ik hier doorheen kan komen? Of zijn er misschien mensen die ook dergelijke ervaringen hebben en die mij gerust kunnen stellen dat het goed komt

Ik hoef volgende iedereen niet bang te zijn dat ze iets heeft, bij de andere doet ze het niet en ze maakt volgens hen duidelijk gebruik van de ruimte (teveel dus!) die ze van mij krijgt.
Ik hoor graag jullie reacties!