doof voor beenhulpen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lmtm

doof voor beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 14:06

Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuw paard (9-jarige ruin). Met grondwerk en dingen naast het paard is hij heel alert op wat ik doe, maar zodra ik erop ga zitten reageert hij nauwelijks. Hij reageert niet/nauwelijks op beenhulpen en een tikje met de zweep doet ook niks. Blijkbaar heeft zijn vorige ruiter zoveel aangedreven wat hij er doof voor is geworden. Hebben jullie tips over hoe ik dit aan kan pakken?

Foreverkliek

Re: doof voor beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:11

Stemhulpen? Uiteraard in combinatie met been en zit zodat hij hopelijk weer de link gaat leggen.
Gefeliciteerd met je nieuwe liefde!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:13

Heel rustig weer opbouwen. Hoe doet hij met bijvoorbeeld loswerken? Wat voor ras is het?

Gewoon bij het rijden alles echt opbouwen zoals je het zou willen. Eerst drijvend gaan zitten (bekken kantelen), dan pas been, dan pas een zweepje/touwtje.

Ik zal hiervoor ook les aanraden, ik heb zelf veel baat gehad bij equixantos (Drenthe) :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:09

Misschien zijn de hulpen niet helemaal op de conventionele manier bevestigd.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:13

Afgestompd, dan heeft het correcte manier van corrigeren nodig op beenhulpen.

Maar dit is vaak een langdurige kwestie, en dit is vaak niet in paar weken klaar.

Vaak duurt t 6-9 mnd om de basis er weer correct op te rijden, als jezelf iig goed genoeg ruiter bent.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:53

Een paard dat is afgestompt op de hulpen vraagt om een zeer consequente en gevoelige ruiter. Het is iedere neiging naar het goede direct belonen. Dus als je eigenlijk draf vraagt, maar het paard reageert met een versnelling van 0,1 km/uur in stap, dan zal je dat ook al moeten belonen. Het paard moet gaan begrijpen dat het leuk is om samen te werken, en dat meedenken complimentjes oplevert. Van de andere kant dus ook heel consequent, want er moet wel echt ALTIJD een reactie volgen. Het paard mag niet "niks" met de hulp doen, en deze moet dan ook doorgevraagd worden tot er een (soort van) antwoord komt.

Het is dan ook zithulp, been, duidelijk been en dan een tik bij (daarbij ga ik ervanuit dat het paard begrijpt dat een zweephulp voorwaarts betekend). En die tik bij mag best een keer heel duidelijk zijn. Liever 1 keer een fikse tik (de vlieg doormidden) en dat het daarna ook echt klaar is, als 10 keer een soort van tik waarbij het paard nog niets geleerd heeft.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 07:26

Ik heb ook een paard gereden wat in het begin echt niet aan het been was, hier moet je een soort respect voort been gaan kweken. Zoals hier al werd gezegd, niet continu blijven drijven, maar bij gebrek aan reactie meteen een tikje, bij weer geen reactie een iets hardere tik. Hij moet leren dat been direct vooruit betekent (of naar links of rechts, maar zou me eerst concentreren op voorwaarts bevestigen). Loopt hij goed? Dan ook niet drijven. Consequentie hier is toverwoord.

Dit klinkt heel gemakkelijk, maar ik heb hier veel les bij nodig gehad van een fijne, strenge en superconsequente instructrice (ik dreef heeeel veel in t begin) die me heeft ingehamerd mn benen stil te houden als tempo en gang correct is, en zo veel meer effect te krijgen van kleinere hulpen en zit. Ik zou je aanraden dit te bespreken met je instructrice. Absoluut geen sporen gaan dragen trouwens, lost niks op.

En zoals hierboven word gezegd trouwens, belonen wanneer goed! Kan heel goed met stem of een aaitje oid. Iedere goede reactie de hemel inprijzen. Stem kan ook helpen reactie te bevestigen.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:12

Heeel veel overgangen maken. Eerst alleen halt, stap. Dat heel kort op elkaar. Je moet zorgen dat je op elke hulp een reactie krijgt. Meteen heel consequent rijden van begin af aan.
Kost veel tijd, maar als je heel consequent bent komt het goed.
Laat anders een x iemand op je paard rijden die echt goed kan rijden. (dan bedoel ik niet iemand die hoge proeven rijdt). Maar gewoon echt een goede ruiter (zijn er maar weinig).
Dat heeft bij mij heel er goed geholpen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:09

Ik heb een ex manege paard, die ook behoorlijk afgestompt is/was. Ze gaat heel langzaam lopen, waardoor je de neiging hebt om continu aan te blijven drijven.
Ik ben vrijwel helemaal gestopt met been geven, als ze langzaam stapt is dat prima zolang ze maar blijft stappen.
Als ze echt stil dreigt te vallen geef ik een Hulp, hier moet ze gelijk op reageren anders een hardere Hulp, reageert ze dan nog niet krijgt ze een tik.
Met draf net zo, als ze langzaam draaft is dat nog prima, zolang ze maar niet terug valt in stap.
En dan op deze manier veel overgangen rijden. Bij mijn paard werkt dit super. We zijn nu een paar weken zo bezig en ze is al veel voorwaartser en ze reageert al veel sneller op mijn hulpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:21

.je zegt het zelf al het paard is doof geworden door het vele geschreeuw,
miss helemaal bij het begin beginnen en het paard leren dat hij ook fluisteren kan horen, ga vooral geen grotere hulpen gebruiken, dus geen hardere hulpen geven, daar word hij alleen maar dover van,
waarom je paard straffen als hij niets hoort ??
het probleem ligt niet bij het paard, maar bij jou als trainer

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:19

Er zijn veel tips die gegeven kunnen worden, maar ze hangen sterk af van wie het paard is. Het beste is dat er iemand met ervaring met dit probleem langs kan komen. Als je laat weten in welke omgeving je woont, kunnen mede-bokkers in de buurt eventueel komen helpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:54

jensvl schreef:
Er zijn veel tips die gegeven kunnen worden, maar ze hangen sterk af van wie het paard is. Het beste is dat er iemand met ervaring met dit probleem langs kan komen. Als je laat weten in welke omgeving je woont, kunnen mede-bokkers in de buurt eventueel komen helpen.

Is het niet zo dat het het van de ruiter afhangt?
Een paard reageert zoals hij behandelt word en dat is vaak met te veel .
TS als je in de buurt woont je bent welkom

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 00:07

Inderdaad heel consequent zijn en veel overgangen.
De mijne heeft vanaf het inrijden al maling aan de beenhulpen gehad. Door consequent zijn is dit heel erg verbeterd maar wel iets wat getraind moet blijven.
Niet continu drijven, opbouwen met je hulpen en zodra ze voorwaarts gaan gelijk toestaan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:32

nuscaniels schreef:
De mijne heeft vanaf het inrijden al maling aan de beenhulpen gehad. Door consequent zijn is dit heel erg verbeterd maar wel iets wat getraind moet blijven.
Niet continu drijven, opbouwen met je hulpen en zodra ze voorwaarts gaan gelijk toestaan.

Wat bedoel je met opbouwen van je hulpen?
Als het bij het inrijden al fout gaat is dat niet het paard maar de ruiter,
Een paard heeft geen maling aan de hulpen, pas als die te groot worden dan gaat het fout.
Als een paard een vlieg voelt landen, hoe denk je dan dat een beenhulp overkomt, hoe zou jij het vinden als ze je in je zij gaan zitten schoppen,
Snap nog steeds niet waarom mensen zelf niet ontwikkelen en bedenken dat het niet echt paard vriendelijk is om te schoppen of met de zweep te gaan tikken.
Ook instructeurs die deze tip nog geven zouden zich bij moeten laten scholen of geen les meer mogen geven.

Ik ben gek op mijn paarden, waarom zou ik ze dan pijn willen doen??

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:19

midgie schreef:
jensvl schreef:

Is het niet zo dat het het van de ruiter afhangt?
Een paard reageert zoals hij behandelt word en dat is vaak met te veel .
TS als je in de buurt woont je bent welkom

Het gedrag van het paard hangt van de ruiter af, maar de denkwereld en manier van aanleren, enzovoort. Kortom de unieke persoonlijkheid, is per paard verschillend. Daarom ook dat je het paard voor je moet hebben om te weten te komen wie het paard is en daaraan je training aanpassen, zodat deze goed is voor dat specifieke paard en dat het paard dus beter wordt. Maar het blijft altijd een feit dat als het paard fouten maakt, dat meestal de schuld is van de persoon die ermee omgaat,zoals je zelf zegt.

N_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:51

Om een paard weer goed op de beenhulpen te krijgen is het van belang om altijd consequent te blijven. Ik heb van mijn instructrice geleerd dat je een paard bijvoorbeeld 3 of 4 stappenplan moet aanleren. Dit kun je na oefenen minderen. Als je bijvoorbeeld van stap naar draf wilt, is stap 1 je been aanleggen (ik wil dat mijn paard met zo min mogelijk druk weg gaat, western gereden). Reageert het paard na 2sec niet, dan geef je iets harder been, reageert paard na 2 sec weer niet geef je nog iets harder hulp (schoppen étc hoeft natuurlijk niet. Alleen dat de hulpen steeds wat sterker zijn ten opzichte van elkaar), reageert het paard hier na 2 sec weer niet op, dan been en tikje met de zweep. Het paard zal uiteindelijk weten, wanneer je dit consequent doet, dat hij bij de eerste hulp in draf moet. Succes! En begeleiding van een instructrische is altijd fijn :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:23

midgie schreef:
nuscaniels schreef:

Een paard heeft geen maling aan de hulpen, pas als die te groot worden dan gaat het fout.
Als een paard een vlieg voelt landen, hoe denk je dan dat een beenhulp overkomt, hoe zou jij het vinden als ze je in je zij gaan zitten schoppen,
Snap nog steeds niet waarom mensen zelf niet ontwikkelen en bedenken dat het niet echt paard vriendelijk is om te schoppen of met de zweep te gaan tikken.
Ook instructeurs die deze tip nog geven zouden zich bij moeten laten scholen of geen les meer mogen geven.

Het slaan of schoppen is niet om het paard pijn te doen, maar om een reactie te vragen. Als je die reactie niet krijgt maak je de hulp groter, zoals hierboven omschreven. Als je dit correct en consequent doet zorgt dit ervoor dat je de hulp op gegeven moment wel degelijk heel klein kan houden. Ik vind het niet paardvriendelijk om te gaan rijden, maar niet probeert heel duidelijk te zijn met wat je vraagt. Paarden slaan en schoppen elkaar vaak ook als ze paardvriendelijk met elkaar in de wei staan, en nog wel een tikkie harder dan wat wij doen met onze benen en zweepjes.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:29

midgie schreef:
nuscaniels schreef:

Opbouwen van de hulpen bedoel ik mee, eerst kuitdruk, geen reactie dan klein "schopje" geen reactie dan iets duidelijker en als laatste tik.
Ik ging er altijd vanuit dat een paard wat ingereden wordt reactie geeft op het been, is het niet al op de kuitdruk dan wel op dat eerste lichte schopje. Tot ik mijn huidig paard inreed. Vanaf de allereerste keer heeft ze maling aan het been.
Dit is in de loop der tijd door heel consequent te zijn verbeterd maar stop daar even mee en weer geen reactie.
Vindt je reactie daarom behoorlijk aanmatigend. Alsof ik niet gek ben op mijn paard en haar daarom pijn doe.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:37

Misschien dat centered riding een idee is? Sinds ik bij zo een instructeur ben gaan lessen is mijn paard, die overigens al heel erg licht op de hulpen was, nog veel fijner geworden. Je rijd en drijft dan met je zit ipv met je been/kuit. Mijn paard ging zelfs langzamer lopen als je te veel been gaf, meneer wenste namelijk niet in zn ribben geport te worden :D (en terecht)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 00:05

tmr001 schreef:
Het slaan of schoppen is niet om het paard pijn te doen, maar om een reactie te vragen. Als je die reactie niet krijgt maak je de hulp groter, zoals hierboven omschreven. Als je dit correct en consequent doet zorgt dit ervoor dat je de hulp op gegeven moment wel degelijk heel klein kan houden. Ik vind het niet paardvriendelijk om te gaan rijden, maar niet probeert heel duidelijk te zijn met wat je vraagt. Paarden slaan en schoppen elkaar vaak ook als ze paardvriendelijk met elkaar in de wei staan, en nog wel een tikkie harder dan wat wij doen met onze benen en zweepjes.

Idd slaan of bijten paarden mekaar, maar vaak zijn dat niet de leiders die dit doen, die kunnen met hele kleine voor ons onzichtbare aanwijzingen laten zien aan een ander paard wat er van hem verwacht word, dus als je groot moet worden in je hulpen, heeft je paard jou dus nog niet als leider geaccepteerd, miss daar eerst eens aan werken dan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 07:54

midgie schreef:
tmr001 schreef:

Idd slaan of bijten paarden mekaar, maar vaak zijn dat niet de leiders die dit doen, die kunnen met hele kleine voor ons onzichtbare aanwijzingen laten zien aan een ander paard wat er van hem verwacht word, dus als je groot moet worden in je hulpen, heeft je paard jou dus nog niet als leider geaccepteerd, miss daar eerst eens aan werken dan.

Hiermee insinueer je dat als een paard je als leider ziet deze ineens luistert naar kleine hulpen. Onzin, reactie op been is gewoon aangeleerd gedrag en de ene snapt t sneller dan de andere. Op welke manier je t aanleert (vanaf grond, op paard) moet je zelf weten maar het principe is hetzelfde: bij geen reactie vergroot je uit tot wel reactie, vanaf daar kan je kleiner maken.

Het (jonge) paard wat ik rijd was in het begin totaal niet aan het been, die had gewoon niet geleerd dat been onvoorwaardelijk vooruit betekent. Inmiddels heeft ze dat geleerd (en heb ik onder kundige begeleiding geleerd hier zo eerlijk en consequent mogelijk in te zijn, is nog steed niet altijd even makkelijk). Toch echt met bovenstaand stappenplan (uitvergroten wanneer geen reactie) en ohjee, ook met zweep. Werkt heel goed.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:53

"Aan het been zijn" is een combinatie van een aantal dingen.
Het evenwicht/stabiliteit in de beweging van het paard mét ruiter, dat groeit langzaam aan wanneer het de kans heeft gekregen om dit zelfstandig te vinden.
De kracht om voorwaarts te gaan.
Het leerproces, wat willen we met onze beenhulp moet uitgelegd worden, druk en het wegnemen van druk precies op het moment dat er een reactie komt. Welke reactie ook.

Het ontwikkelen van fijnheid en lichtheid is vooral een kwestie van belonen en stoppen op het juiste moment.
Een paard kan actief voorwaarts gaan op "t" en halthouden op"ss" zonder enige mechanische inwerking.
Zo ook op onzichtbare hulpen.
Het doet dat gewoon omdat het "het" begrepen heeft én zoals @Midgie al aangaf omdat het het leiderschap van de ruiter heeft aanvaard, maar dat is een ander verhaal.

De moraal van het verhaal is, je moet je paard leren voorwaarts te gaan op weinig, daar moet je tijd voor nemen en over nadenken, maar vooral luisteren naar de reacties van je paard.
Het is ten alle tijd fout om een paard te leren onder druk te gaan werken, druk heb je alleen nodig om in eerste instantie een reactie op te wekken.
Ben je hier dan ga je over op positieve bevestiging/beloning.

Allways quit at the right moment.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:00

Ja maar daar gaat het ook vaak mis, heel veel ruiters zijn te laat met de beloning, omdat ze het niet zien of voelen, vaak heeft het paard al een reactie gegeven, maar als dat door de ruiter niet herkent word??

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:30

Daarom is het dus heel belangrijk om goede en superconsequente instructie te hebben

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:55

tmr001 schreef:
Daarom is het dus heel belangrijk om goede en superconsequente instructie te hebben

Idd en niet een die zegt dat je harder moet drijven of anders maar harder met de zweep tikken