Ergernis: hoe mensen hun rijden beschrijven...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ergernis: hoe mensen hun rijden beschrijven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 01:13

Vandaag zag ik het voor de zoveelste keer voorbij komen en nu besloot ik om er toch maar een topic over aan te maken: op Bokt stikt het van de rijfoto's en rijfoto-topics, of het nou onder Horses@Work valt of ITP, en waar de topics ook staan, ik lees eigenlijk altijd hetzelfde:

- Op deze foto komt hij wat te diep
- Hier zet ze zich rechts wat vast
- Hier krult hij zich nog op
- Op deze foto trekt hij zijn rug nog wat hol
- Hier komt hij wat op de voorhand
- Hier moet hij nog wat actiever worden in zijn achterbeen
- Hij houdt hier zijn rug teveel vast en zwiept nog teveel met zijn staart

Topic na topic met wat het paard allemaal nog moet, wat hij allemaal fout doet tijdens het rijden en wat hij nog moet verbeteren - en nergens iemand die gewoon durft te zeggen waar het hele rijden eigenlijk op staat: hier geef ik hem te weinig teugelruimte, hier trek ik hem per ongeluk weer in de krul waardoor hij achter te kort blijft, daar ben ik wat uit balans waardoor hij zijn rug wel vast moet zetten, hier klem ik mijn knieen waarschijnlijk teveel aan want hij heeft kortere passen voor, daar hou ik me teveel vast aan de buitenteugel waardoor hij wel terug moet trekken, en helaas is mijn beenligging blijkbaar nog te onrustig want hij blijft nog zwiepen met de staart.

Natuurlijk somt elke ruiter wanneer ernaar gevraagd wordt braaf het mantra op dat 'het paard altijd gelijk heeft en dat elke fout van het paard een fout van de ruiter is' - maar waarom legt 90% van de ruiters als ze hun foto's bespreken dan de fout bij het paard?

Het zal wel onbewust zijn, maar je kunt dat soort zinnen niet opschrijven/uitspreken zonder dat ze je manier van denken beinvloeden. Neuro-linguistisch programmeren en de psychiatrie is zowat gebaseerd op dat principe: zeg dingen - bewust of onbewust - en je gaat erin geloven.

Waar ik in geloof: beter paardrijden begint bij jezelf en bij het besef dat als je niet een volledig van teugels onafhankelijke zit hebt in alle gangen, jij in 99% van de gevallen de veroorzaker of in elk geval vergroter bent van de rijproblemen van je paard. Dus schrijf dan niet wat hij nog allemaal moet veranderen, maar beschrijf hoe jij hem nog hindert en wat jij daaraan gaat veranderen.
Hoe kun je in vredesnaam werken aan jezelf, als volgens je onderbewuste in al je uitingen het paard degene is die al het werk moet doen?

Of geloven al die ruiters werkelijk - hoe scheef ze zelf ook zitten, ook al zitten de handen zo ongeveer tegen de knieen - dat het paard in dat plaatje de hoofdverantwoordelijke was voor het feit dat het nog niet perfect ging?

Ik mag toch hopen van niet, maar soms begin ik het toch bijna te vermoeden, dat die ruiters ook écht geloven wat ze op Bokt als onderschriftjes aan hun foto's meegeven; hier moet het paard nog wat zus, daar moet het paard nog wat zo...

Visitor

Re: Ergernis: hoe mensen hun rijden beschrijven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:03

Mee eens, het gaat, ook in discussies, vaak over het 'wat' en niet het 'hoe', terwijl dat laatste juist zo belangrijk en moeilijk is.
Niet alleen op bokt, ook irl.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:09

Ik zie het niet als een verwijt naar het paard, meer als een constatering. Mensen vragen toch om tips, misschien beetje flauw maar die geven ze niet door aan het paard hoor.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:20

Je kan je maar ergens druk om maken :7 ppppfff moraalridders hier op Bokt.....

Alles is oorzaak-gevolg.... nou benoemt men vaak het gevolg en krijgt toch oplossingen voor de oorzaak?

Ik kan mezelf er niet druk om maken, ik durf te wedden dat 99,9% hier op Bokt geen sterruiter is (inclusief mezelf) :7

Met paardrijden ben je nooit uitgeleerd!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:22

Tja, ik snap het probleem eerlijk gezegd niet. In alles wat je opnoemt zal de ruiter het moeten verbeteren, het paard gaat niet vanzelf beter lopen. Dus is het toch automatisch een rijtechnische "fout", en niet die van het paard?
Dan hoeft er van mij niet bij te staan dat de ruiter het niet goed doet, dat snappen we zelf ook wel. ;)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:27

Tsjah... inderdaad ben ik het wel deels met Listiglistje eens :)
Het is ook net welke kant je op kijkt en dus welke topic's je aanklikt.
(en hoe mensen hun verhaal/beleving/zicht verwoorden)

Stiekem, vind/denk ik ook, dat het bij Bokt 'hoort'.
Zet je het er niet bij, dan krijg je wel reactie's te horen met: "je paard zwiept te heftig met zijn staart, op je been" of " Hij loopt te diep" .
Dus ja... Ik snap het wel als mensen het in hun topic schrijven.
Zet je het er wel bij, dan krijg je reactie's met dat het paard zo reageert op de ruiter. Logisch toch? :)
(hoe je het ook doet, je doet het nooit goed, er is altijd wel iets kritisch te benoemen, zolang je maar door blijft kijken...)

Waar is de tijd gebleven om een mooi compliment te maken? :D
Niemand is perfect, iedereen doet zijn best.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:36

Ik vind dat je wel een punt hebt. Hoe je dingen uitlegt bij een foto maakt ook vaak hoe je dingen in je eigen rijden ziet.

HIJ moet, is iets anders als IK moet, waardoor hij kan.

Wij zitten er bovenop, dus wat het paard ook doet, het is altijd aan ons om dat op te lossen en te verbeteren. Meestal niet door aan het paard te sleutelen, maar door onszelf (en het materiaal wat we gebruiken zoals zadel) te verbeteren, en daardoor het paard :j

En natuurlijk zijn er echt wel fijne ruiters die het paard kunnen verbeteren door de juiste hulpen te geven, maar dan nog, de ruiter geeft het voorbeeld, en het paard volgt dat voorbeeld, waardoor het paard verbeterd.

Dat het niet al perfect is, dat is een gegeven, en daar blijven we allemaal altijd tegen aan lopen, welk niveau je ook hebt, het kan altijd NOG beter.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:39

listiglistje schreef:

Alles is oorzaak-gevolg.... nou benoemt men vaak het gevolg en krijgt toch oplossingen voor de oorzaak?

Ik kan mezelf er niet druk om maken, ik durf te wedden dat 99,9% hier op Bokt geen sterruiter is (inclusief mezelf) :7

Helemaal mee eens. En vaak wordt het gevolg beschreven gewoon om te laten zien dat het een aandachtspunt is.

Ik vind de OP ook erg kort door de bocht, zo zwart wit zijn die oorzaken niet altijd.

pinto_1 schreef:
Tja, ik snap het probleem eerlijk gezegd niet. In alles wat je opnoemt zal de ruiter het moeten verbeteren, het paard gaat niet vanzelf beter lopen. Dus is het toch automatisch een rijtechnische "fout", en niet die van het paard?
Dan hoeft er van mij niet bij te staan dat de ruiter het niet goed doet, dat snappen we zelf ook wel. ;)

En dit. Moet alles dan voorgekauwd worden zodat je zo duidelijk mogelijk kritisch bent ten aanzien van je eigen rijden?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:46

Ik vind het juist logisch om te constateren wat je duidelijk ziet. De oorzaken zijn meestal inderdaad niet zo eenduidig. En als er iets duidelijks te zien is bij de ruiter (tenen optrekken, pianohandjes, vastgezette binnenhand) dan wordt dat vrijwel altijd ook gewoon genoemd hoor.

Je wil dat je paard beter gaat lopen, dan is het toch ook niet zo raar als je benoemt in hoeverre je paard nog niet lekker loopt? Dat is geen verwijt naar het paard, dat is een constatering.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:46

Eerlijk gezegd snap ik die hele foto topics over het rijden niet zo goed. Een foto is zo'n momentopname, verwachten mensen nou echt hun rijden te verbeteren door tips die ze vanwege een paar foto's krijgen? Daar heb je toch een instructeur voor?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:56

Voor mijn gevoel doen mensen dat heel erg. Zodat andere het niet zeggen. Stukje zelf bescherming.

Want in zo'n topic zie je heel vaak dat als iemand een ander kritisch punt aan spreekt. Dat de to gelijk op de kast zit.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:56

Hé... laat ik nu toevallig een jong paard hebben die nog niet zo lang onder het zadel is. Als ik haar naar beneden vraag (ontspanning !! Geen knik....) kan ze dat prima maar vind ze dat nog lastig vol te houden en dus gaat ze na een tijdje alle kanten op met haar hoofd.
En dus bij het foto's maken zie ik ook wel eens een knik voorbij komen.... zou ze niet op bokt zetten, maar dat kan gebeuren.
Ligt niet aan mij, ligt niet aan het paard : we doen allebei ons best, maar je kunt niet verwachten dat iedereen zonder foutjes rond hobbelt.
En ja, ik snap dat commentaar onder/bij de foto's wel....
Als je er zelf niks bij zet, krijg je minimaal 10 dezelfde soort berichtjes met "aanwijzingen" waar je niks aan hebt. Op die manier hoef je die in ieder geval niet allemaal te lezen !!

Het is pas vervelend als mensen het allemaal beter gaan weten en dat graag even kenbaar maken !
Of al die zelfde soort toppics :
wat kost een paard, welk ras past bij mij, hoe haal ik mijn moeder en vader over enz.....
Ook zo irritant !!!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:00

Ik denk altijd maar zo een paard doet dat wat wij aangeven en hem leren. Dus doet het paard het fout dan zoek in de eerste instantie de fout bij jezelf. Maar veel mensen willen en kunnen dat niet. Dat zie je aan die topics.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:02

Als je al weet waar de fout precies zit bij jezelf, waarom zou je dan nog een topic openen?
Je benoemt juist wat je ziet bij het paard omdat je niet precies weet waar het bij jezelf aan ligt. En het hele topic is toch bedoeld voor tips voor jezelf? Dat paard gaat het niet lezen hoor.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:03

listiglistje schreef:

Ik krijg hier een beetje de slappe lach van inderdaad

Het is maar net hoe je iets omschrijft toch. Soms zie je inderdaad mensen die alles toeschrijven aan het paard, maar in mijn beleving bedoelen mensen eerder gewoon dat iets nog niet goed lukt rijtechnisch gezien wat te zien is in de houding of beweging van het paard

Als ik met sporten zeg dat ik mijn gewicht nog niet hoog genoeg krijg dan bedoel ik toch ook niet dat m'n gewicht beter z'n best moet doen? :+ Nee, dan mis ik blijkbaar spierkracht, techniek en balans en dat moet dan groeien en verbeteren bij mij
Pfffffff

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:08

Wat ben ik blij dat ik een aantal maanden zeer goede en intensieve instructie heb gehad op goede paarden.
Zo is mij haarfijn uitgelegd wat ik fout deed, wanneer en hoe, en dat daarom het paard niet deed wat ik vroeg.
Wat een eye openers, wat heb ik veel geleerd. En sindsdien kan ik makkelijker wegrijden op de meeste paarden, omdat zolang je duidelijk bent, stil en in evenwicht zit, de meeste paarden prima kunnen lopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:08

Het interessante zou juist zijn als de ruiter ook aangeeft wat het denkt verkeerd te doen. Want als de ruiter denkt dat het de teugels langer moet laten worden ivm de valse knik, maar het in feite zo is dat de ruiter in de rug blokkeert, wat het paard spiegelt, dan is dat veel leerzamer als dat er gezegd wordt dat het paard niet in valse knik mag lopen (of dat de ruiter aangeeft daaraan te werken).
En zo ook een paard dat over de schouder weg valt. De ruiter denkt dat het meer op het buitenbeen moet begrenzen, maar in feite valt de ruiter zelf op 1 been, waardoor het paard dat spiegelt.

Door eigen interpretatie van wat er moet verbeteren te geven, kan er kritisch worden gekeken of dat ook echt is wat er aan de hand is.

Commentaar op het paard heeft geen nut, want het paard zelf zal het iig niet gaan oplossen aan de hand van wat we hier op bokt zeggen :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:17

Dan mogen alle juryleden ook wel een lesje formuleren bij jou volgen. Hele protocollen staan vol met "beschuldigingen richting het paard":
Paard moet meer bergop/moet meer ondertreden/stapt niet in zuivere viertakt/verliest takt/verliest sprong/gaat te diep/krult zich op/springt de wissel in 2-en/gaat niet op 4 sporen in travers/staat niet vierkant/gaat slepend achterwaarts enz enz enz enz enz....
Aan het paard kun je makkelijk zien wat jij fout doet dus ik snap het wel dat het zo wordt benoemd.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:26

fleurtjeuh schreef:
Wat ben ik blij dat ik een aantal maanden zeer goede en intensieve instructie heb gehad op goede paarden.
Zo is mij haarfijn uitgelegd wat ik fout deed, wanneer en hoe, en dat daarom het paard niet deed wat ik vroeg.
Wat een eye openers, wat heb ik veel geleerd. En sindsdien kan ik makkelijker wegrijden op de meeste paarden, omdat zolang je duidelijk bent, stil en in evenwicht zit, de meeste paarden prima kunnen lopen.

Over die instructie zou ik wel wat meer willen weten !
Is dat voor iedereen mogelijk om eens te volgen en waar is het ?
Ik denk dat je daar idd heel veel van op kan steken en jezelf kan verbeteren.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:29

silvia58 schreef:
fleurtjeuh schreef:

Over die instructie zou ik wel wat meer willen weten !
Is dat voor iedereen mogelijk om eens te volgen en waar is het ?
Ik denk dat je daar idd heel veel van op kan steken en jezelf kan verbeteren.

Ik heb 7 maanden intern op een dressuurstal gewerkt, en zodoende heb ik deze ervaring op kunnen doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:33

Je kunt op een foto gemakkelijker zien dat een paard te diep komt, dan dat de ruiter precies in die pas effe zijn evenwicht verloor. (Ik weet prima dat als paard te diep duikt ik mijn been er moet aanhouden, maar ik weet niet meer hoe ik precies zat op het moment van net dié foto ...)

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:35

Wat een erg leuk topic =) Vind je OP spot on.
Merk dat de laatste jaren ook op, 't ligt allemaal bij 't paard en dat de hork die er op zit beter zou gaan fietsen wordt gewoon genegeerd. Maar ik ben dan ook liever en streef er ook naar een eerlijke ruiter te zijn dan een volgens de regels 'goede ruiter'. Als paardje niet lekker kan lopen zit ik waarschijnlijk weer te veel naar voor gekiept of te klemmen oid.

Niet tegenstaande dat ik ook wel denk dat het merendeel van die foto onderschriften zijn om een deel van de standaard antwoorden tegen te gaan. Foto's zijn altijd zo'n momentopnames. Selectie is ook een kunst. Als je weet dat iets een stom foutje was of een schrikmoment, zet die foto's er dan niet op. Als ie net schrik van een knallende uitlaat en je hebt een foto met oogwit, een opengesperde mond van de strakke teugels en een ruiter die scheef zit met zijn handen hoog, ... Sja, get the popcorn :Y)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:45

Rijden is een samenspel, dus ja: De ruiter doet veel fout maar nee, ook bij het paard gaan dingen 'fout'. En ja, dat moet de ruiter weer oplossen.

Ik lees hierboven al een herkenbaar voorbeeld van jonge paarden die moe worden en gaan duiken. Dan heb je paarden in de beginnende verzameling die het niet meer kunnen bolwerken in het achterbeen en duwerig in de hand worden. Of paarden met introvert karakter die bij spanning niet de baan door springen maar juist achter het been en achter het bit kruipen.
En juist die momenten zijn imo leerzaam om te plaatsen om eens te horen hoe een ander dat oplost. :j

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:50

Denk dat er nog een veel groter probleem zit in het feit dat de ruiters prima op foto's zien dat
hun paard wat duikt (enzovoorts), maar dat ze geen idee hebben hoe ze dat op de juiste manier
zouden moeten/kunnen oplossen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:52

Rindin schreef:
Denk dat er nog een veel groter probleem zit in het feit dat de ruiters prima op foto's zien dat
hun paard wat duikt (enzovoorts), maar dat ze geen idee hebben hoe ze dat op de juiste manier
zouden moeten/kunnen oplossen.

En dan komt goede instructie ter sprake , Boktadvies zal het probleem niet oplossen :D