Hoe moet je een Z-paard rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

seraraph

Hoe moet je een Z-paard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 19:16

Heey allemaal,
Ik rijd volgende week een L1 wedstrijd op de manege, ik rijd dan op een manegepaard dat eigenlijk een Z-paard is. Ik heb eigenlijk maar één keer eerder op het paard gezeten en dat was maar een halfuurtje.. Wat ik heb geleerd van die ervaring is dat hij heel kritisch is, dus als ik niet duidelijk ben laat hij dat gelijk weten en gaat hij klieren. Ikzelf ben dus een L1-ruiter en heb eigenlijk geen ervaring met Z-paarden, ik snap op zich wel dat ik precies moet zijn met mijn hulpen en dat ik ervoor moet zorgen dat hij zich niet verveelt, maar hebben jullie tips om met een Z-paard om te gaan? Hoe moet je ze rijden en hoe zeker niet? Tips?? xx

KellyR

Re: Hoe moet je een Z-paard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:19

Zeg je het eigenlijk zelf al niet? Als je niet duidelijk bent gaat ie klieren, dus wees duidelijk met je hulpen.

Verder rijdt zoals je altijd rijdt, het is gewoon een paard als ieder ander, alleen heeft deze wat meer knopjes (die beter bevestigd zijn over het algemeen).

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:20

Gewoon opstappen en rijden. Het is niks anders dan een paard van een andere klasse. Dat ie ooit Z is geweest doet er niet toe, een paard is een paard.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:23

Gewoon rijden zoals je normaal doet. (: Gaat vast lukken!

Mag ik trouwens vragen of de manege waar je rijdt gewoon zo'n hoog niveau lessen heeft of dat het een dier is wat op dit moment niet meer in het Z gereden wordt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:24

Gewoon vergeten dat het paard ooit Z heeft gelopen: paard is een paard. Elk paard vraagt om een duidelijke ruiter.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:31

Als ieder ander paard, en verder; genieten, want het zijn goede leermeesters! :)

seraraph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 19:32

_Sillebil schreef:
Gewoon rijden zoals je normaal doet. (: Gaat vast lukken!

Mag ik trouwens vragen of de manege waar je rijdt gewoon zo'n hoog niveau lessen heeft of dat het een dier is wat op dit moment niet meer in het Z gereden wordt?

Nee hij wordt nu niet meer op Z-niveau gereden, maar het is nog maar kort geleden dat hij dat wel deed dus hij gedraagt zich nog laaaaaaaaaang niet als een manegepaardje ;)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:36

Een Z paard is ook gewoon een paard, dus gewoon normaal rijden :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:38

een Z paard kan wat gevoeliger aan de hulpen staan dan een murf geschopt manege paard...dat kan een groot verschil zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:41

Ah, daar heb ik geen ervaring mee, maar op de manege waar ik rij staan wel drie-jarigen en ik denk dat daar ongeveer hetzelfde bij geldt.
Dus mijn tip is, dat je niet moet verwachten dat het een afgestompt paard is, maar dat het dier een stuk gevoeliger aan de hulpen is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 23:40

Over het algemeen mogen de hulpen kleiner dan je gewend bent.
Probeer netjes stil te zitten in het midden van je paard zodat je niet per ongeluk gewichtshulpen geeft.
Ook als je drijft zacht de kuit aan drukken, komt er geen reactie kun je altijd meer druk geven.
En ook ophoudingen klein houden.
Maar je instructrice kent het paard en zal je helpen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 23:45

bruintje123 schreef:
Over het algemeen mogen de hulpen kleiner dan je gewend bent.
Probeer netjes stil te zitten in het midden van je paard zodat je niet per ongeluk gewichtshulpen geeft.
Ook als je drijft zacht de kuit aan drukken, komt er geen reactie kun je altijd meer druk geven.
En ook ophoudingen klein houden.
Maar je instructrice kent het paard en zal je helpen.

Sluit ik me helemaal bij aan :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 01:05

Ook wel eens op een zz gereden , en vooral de snelle reactie en soepelheid viel mij op. been aanleggen en hup 180 graden omgedraaid en heel precies ergens tussendoor te krijgen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:58

Roosch schreef:
Gewoon opstappen en rijden. Het is niks anders dan een paard van een andere klasse. Dat ie ooit Z is geweest doet er niet toe, een paard is een paard.

Succes!

HIHI...... als het zo makkelijk was kon iedereen goed rijden! .
Als je als B of L ruiter een GP paard koopt kan je nog geen GP rijden!
Een Z paard moet je toch echt anders rijden dan een B of L paard omdat de hulpen veel secuurder moeten zijn.
Even een been te ver naar achter of gaan verzitten kan al een seintje zijn om in galop te gaan of een wissel te springen.
Ik zou vragen of je hem voor je wedstrijd nog een keer mag rijden in de les.
Natuurlijk kan je wel veel leren van een goed doorgereden paard!!
Succes met je wedstrijd, laat je ons weten hoe het is gegaan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:48

soms is het zelfs zo dat een GP ruiter ook niet wegkomt op GP paard :+

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:54

geerke schreef:

_/-\o_

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:03

Ik als b amazone heb een tijdje op een z paard gereden. Dit paard liet mee duidelijk merken dat ik een beginner was. Even een verkeerde Hulp of juist iets te veel en hij deed heel iets anders. Een voordeel was wel dat dit paard mij heel veel geleerd heeft. Rijden zoals je normaal doet dus maar Let goed op wat het paard jou probeert te vertellen. Hij weet meer dan jou qua niveau en laat je merken wanneer je iets niet juist doet. Luister daarna en probeer dat te verbeteren. Je kan als je wat vaker op dit paard kan rijden heel veel leren.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:06

Mijn paardje is ook Z-paard, en ik rij ook L1. :j Duidelijke hulpen geven is belangrijk! En je er verder niet te druk om maken ;)

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:14

Vooral lekker genieten en liever iets te pittig dan te traag. Lekker voorwaarts en lekker veel overgangen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:39

Gewoon behandelen als een paard want dat is het namelijk. Niks meer of minder dan een ander paard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:37

geerke schreef:

Daar heb jij weer gelijk in!!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:19

vibabu schreef:
Gewoon behandelen als een paard want dat is het namelijk. Niks meer of minder dan een ander paard.

Alleen met wel fijner afgestemde hulpen als het goed is.
En dan kunnen er wel eens andere dingen uitkomen dan wat de bedoeling is.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:37

Ligt er maar net aan wat voor paard je heb, je kan best op die van mij gaan zitten maar als je iets doet waarvan hij niet weet wat je wil dan gebeurd er helemaal niks.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:41

Maar je kan ook per ongeluk wat doen waarvan hij denkt. Oooh bedoeld ze galop en weg is hij. :)
Of een paard dat gaat wijken omdat de ruiter scheef zit. Gewoon grappige dingen.

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:53

Ik rijd zelf een paard dat in een ver verleden ZZ heeft gelopen. En man, dat is toch wat anders dan ik gewoon was hoor. :D

Bij de eigenaar mag ze met een lang teugeltje lopen en zelf het tempo bepalen. Maar ik rijd haar intensiever en dat was de eerste maanden geen pretje :Y) De knopjes zitten er allemaal op, maar ze moeten wel afgestoft worden. :D

Gewoon er heel goed op letten dat je hulpen duidelijk zijn. Dus niet gaan beginnen twijfelen. En niet te veel nadenken. Als ik bijvoorbeeld ga nadenken bij het rijden van een zijgang of overgang, dan voelt ze dat en lukt het meestal niet goed. Gewoon doen!

En genieten uiteraard ;) van Z-paarden kan je heel veel leren!