Citaat:
Op 2001-09-12 10:19, schreef Jura:
Ik heb een kaptoom, maar ik vind het ondingen. Een halster blijft keurig zitten, maar die kaptoom gaat schuiven en in het oog zitten.
Dan heb je geen goed passende kaptoom! De pasvorm bij een kaptoom is echt ontzettend belangrijk (vergelijkbaar met een zadel). Een goed passende kaptoom werkt echt 10x beter dan een halster omdat je gewoon veel meer te vertellen hebt. Ook voor een al ingereden paard is het best wel eens lekker om gewoon eens zonder bit rond te lopen (geslingerd te worden
) maar met een kaptoom zijn ze gewoon beter te controleren. Een halster trek je ook zo over z'n hoofd als hij een beetje maf doet en dan loopt je paard los, met een kaptoom gebeurt dit veel minder snel.
Ze zou inderdaad ook best met een bitje kunnen beginnen, maar ik ben er wel voor om dit pas te doen als een paard al wat conditie heeft en zijn balans gevonden heeft op de volte, anders doe je hem onnodig pijn in z'n mond, door 'm naar binnen te houden terwijl hij dat misschien nog helemaal niet kan. Overhaast dit soort dingen alsjeblieft niet. Bijzetten lijkt me geen goed plan als hij nog niet in balans is op de volte, het risico bestaat dat hij dan steun gaat zoeken op de bijzetteugels en dan heb je later een paard dat jouw handen gebruikt om lekker op te hangen, ipv op eigen benen te lopen, zeker met een fjord lijkt me dat niet fijn! Beter niet aanleren dan afleren met dit soort gewoontes!
Bak afzetten is ook een goede, dan kan hij simpelweg niet uitbreken en ook geen nare gewoontes ontwikkelen.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-09-12 11:17 ]</font>