Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Sizzle schreef:Dat werkt soms ook zwaar protest in de hand omdat het paard dan niet weet waar het aan toe is.
Je kweekt daarmee op termijn een zeer braaf paard maar geen paard dat meedenkt en blij is.
hynderfrou schreef:Het is ontzettend lastig wanneer een paard vanuit zichzelf weinig voorwaarts is. Ik heb daar zelf ervaring mee gehad en weet hoe frustrerend het kan zijn. Ik heb de oplossing niet kunnen vinden, maar op buitenrit was ie keurig aan het been dus dat werkte voor ons beiden wel.
Wel heb ik een paar tips waar je misschien wat aan hebt;
Motiveer je paard om voorwaarts te gaan, beloon de voorwaartse reactie en geef zo weinig mogelijk been en zweep. Kijk echt kritisch naar je eigen hulpen en laat je filmen.
Die schijnovergangen en overgangen werkten bij mij averechts. Het paard leerde niet in een stabiel tempo door te lopen maar was erg gefocust op het tempo of overgang terug.
Is de conditie van je paard optimaal? Hoe is ie aan de longe? Heb je voldoende relaxmomenten tijdens de training? Reageert je paard misschien beter op stemhulpen? Zijn er momenten of dagen dat ie wel goed aan het been is?
Hilary schreef:Expres langzaam gaan stappen, zo langzaam als mogelijk, wachten tot je paard nageeft, en dan hand eraf, met je houding naar voren en flink been. Uiteindelijk zal ze het langzame lopen als irritant gaan ervaren en wordt 'harder stappen' een beloning. Met mijn pony heeft dit super gewerkt; twee keer een half uurtje mee bezig geweest (in combinatie met andere oefeningen), daarna moest ik juist gaan oefenen met langzamer ipv harder...
Edit: bovenstaande mits je zeker weet dat het paard geen lichamelijke 'mankementen' heeft, je tuigage goed ligt en je zelf goed op je paard zit en niet onbedoeld aan het tegenwerken bent met je zit. Uiteraard.
Rijanna schreef:Nee, ze doet een paar passen harder ze mag van mij juist weg vliegen die reactie had ik veel liever gehad, dus houd haar daar niet op de rem maar zo is ze voorheen wel gereden dus misschien durft ze wel niet voorwaarts heb ik wel eens gedacht
Simpelman schreef:Je geeft aan dat je paard het liefst niets doet.
Dat is dan je ultime beloning.
Zoals Sizzle en Hilary al aangaven, vraag om een bepaalde actie, wanneer die wordt geleverd dan vraag je direct om in tempo terug te komen en wanneer dat lukt en dat lukt....dan stap je af.
.