Lange beugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Lange beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 19:56

Hoi,
Ik kijk vaak mee in topics met rijfoto's en hierin wordt vaak als tip gegeven om de beugels een of meerdere gaatjes langer te doen.
Ik vraag me af waarom dit zo belangrijk is.
Mij is me in mijn lessen altijd verteld dat je goed zit als je hak, heup en elleboog op een lijn zitten.
Ik kan evt wel een foto plaatsen waarvan de meeste zeggen dat de beugels langer moeten als jullie dat willen ;)

Jette

Re: Lange beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:57

Je noemt eigenlijk zelf de reden al, omdat anders hak/heup/elleboog niet goed op een lijn kunnen zitten. Je knieën komen dan vrij hoog te zitten en je kan niet meer goed uitgestrekt en diep zitten.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 20:02

Jette schreef:
Je noemt eigenlijk zelf de reden al, omdat anders hak/heup/elleboog niet goed op een lijn kunnen zitten. Je knieën komen dan vrij hoog te zitten en je kan niet meer goed uitgestrekt en diep zitten.

Op de meeste foto's vind ik de hak/heup/elleboog wel op een lijn zitten. Op sommige niet maar vaker wel, voor mijn gevoel dan;)

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:06

Ik heb juist vaak het idee dat als ik langer zit dat ik dan niet makkelijk kan lichtrijden. Ik heb er nu overigens geen last meer van want mijn nieuwe paard zit heerlijk en gooit niet zo hoog op (PRE).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:06

Joy_Mennings schreef:
Jette schreef:

Op de meeste foto's vind ik de hak/heup/elleboog wel op een lijn zitten. Op sommige niet maar vaker wel, voor mijn gevoel dan;)

Dan ben ik heel benieuwd, maar met korte beugels lanceer je jezelf ook uit het zadel bij lichtrijden in plaats van dat je netjes omhoog komt en neer komt. Ook niet echt wenselijk ;)

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 20:10

Pascalle90 schreef:
Ik heb juist vaak het idee dat als ik langer zit dat ik dan niet makkelijk kan lichtrijden. Ik heb er nu overigens geen last meer van want mijn nieuwe paard zit heerlijk en gooit niet zo hoog op (PRE).

Dat heb ik ook hahah maar ik reed dan ook vaak op paarden die hoog opgooien.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 20:12

Azmay schreef:
Dan ben ik heel benieuwd, maar met korte beugels lanceer je jezelf ook uit het zadel bij lichtrijden in plaats van dat je netjes omhoog komt en neer komt. Ook niet echt wenselijk ;)

Ik zal kijken of ik zo een foto kan vinden. Dat van dat lanceren begrijp ik wel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:17

Het hangt erg van je eigen beenvorm en van het zadel af hoe lang je beugels moeten. In een springzadel bijvoorbeeld zit je veel stabieler met kortere beugels, en de beugelophanging is daar ook op aangepast. Langer is dan soms wel goed voor het plaatje, maar qua kwaliteit van zitten moet ook echt naar het geheel van zadel en benen worden gekeken. Bij een paard dat hoog opgooit zijn kortere beugels soms gewenst, omdat je anders geen beugelcontact kan houden.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:18

Bij te korte beugels kom je snel in een stoelzit terecht, kan op zich best prettig zitten.. maar het nadeel is dat dan het meeste gewicht op de achterkant van je bips komt en je zo je paard eigenlijk continue onder je uit naar voren duwt.. Terwijl je juist wilt dat zijn rug omhoog komt, ipv dat je hem soort van hol naar voren duwt.

Tevens wanneer je te kort zit, zal je sneller je hakken flink uitdrukken, zit wel lekker stevig, maar flink uitgedrukte hakken staan gelijk aan veel spanning in je kuit, spanning die je juist niet wilt. Je wilt van ontspanning in je benen, naar aangespannen kuiten toe gaan bij beenhulp. Wanneer je kuit al gespannen is in je 'ontspannen houding' heb je niks meer om op te bouwen en zal je hulp direct groter moeten dan dat eigenlijk zou hoeven.

En dan nog een heup laten zakken om een buiging te vragen, gaat vrij lastig als je in stoelzit zit, waardoor dus ook je hulpen weer onnodig groter moeten worden.

Plus wat inderdaad al gezegd is, je hak kan nooit netjes onder je heup komen als je te kort zit en het hangt erg van je zadel en discipline af.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:19

Afbeelding
Korste gaatje , half jaar geleden ....

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:20

LadyKim schreef:
[ [url=m/XStSNX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Korste gaatje , half jaar geleden ....

En hier denk jij netjes op een lijn te zitten of juist niet?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:20

LadyKim: het lijkt alsof je daar, door de korte beugels, teveel achterin je zadel komt te zitten. Je knieen kunnen niet verder naar voren, dus gaan je heupen naar achteren en krijg je een lichte stoelzit.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:34

Uhm , wat is er dan gebeurd met : je tenen en je knieën moeten op een lijn zitten ? Dan wel ja . Zo heb ik het geleerd .
Dit is trouwens wel een veelzijdigheidszadel ... en dus wat minder steun zodat je echt kunt zitten , daarom de beugels korter. En ik heb niet echt lange benen haha

Edit : half jaar geleden , inmiddels privé les weer opgepakt . Zal even op zoek gaan naar wat recentelijks
Laatst bijgewerkt door LadyKim op 12-09-15 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:42

Zat me net te bedenken , dan zit dus iedereen met wat "stevige " benen /billen in stoel zit ....

Vind het zelf op deze foto wel mee vallen , was helaas het meest recente .
Veel verder naar voren kan ik niet zitten , zadel is ook groot dus ik denk dat ik gewoon "te groot" ben dan ?

Maar goed , zie het wel als positieve kritiek .
Voorlopig ben ik wel de enige die iets post , vind ik ook wel wat waard .

Hoop niet dat ik te erg af gekraakt word , als je het wel doet ... Onderbouw het zodat ik er wat van leer ... Anders heb ik er niets aan 8-)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:46

Mij is inderdaad geleerd schouders heup hak op een lengte. Hierbij met heup gaat het om het heupbot, niet om alle isolatie die daar nog achteraan komt. Ook stevige mensen kunnen gewoon recht zitten.

Hoe lang je beugels moeten is inderdaad afhankelijk van je benen, je zadel en je discipline. Hier is dus geen standaard maat voor.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:50

Renee_S schreef:
Mij is inderdaad geleerd schouders heup hak op een lengte. Hierbij met heup gaat het om het heupbot, niet om alle isolatie die daar nog achteraan komt. Ook stevige mensen kunnen gewoon recht zitten.

Hoe lang je beugels moeten is inderdaad afhankelijk van je benen, je zadel en je discipline. Hier is dus geen standaard maat voor.

Dacht al , want vaak zitten er dan wel nog achterwerken aan zeg maar .

Ik zal er op gaan letten , interessante feedback :j
Vind het ook interessant dat iedereen het anders leert zegmaar .
Zal binnenkort even kijken of ik een recentere foto kan vinden . Ben ook benieuwd of er nog meer mensen een foto gaan posten

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 22:27

Ik zal even een aantal foto's van mijzelf plaatsen waar ik het commentaar: 'Beugels langer'
Bij sommige zie ik het zelf ook (staat er ook bij dan;) )
Ik vind 't sowieso fijn om met kortere beugels te rijden omdat dit mij mee stevigheid bied. Ik reed vaak op paarden en pony's die hoog opgooien dus dan is het sowieso al fijner om je beugels iets korter te doen. Als ik mijn beugels langer deed dan kon ik mijn benen niet meer goed stilhouden.
De foto's staan van oud naar nieuw.
Kritiek is altijd welkom maar wel opbouwend;)

1.
Afbeelding

2. Hier zie ik zelf ook dat ik mijn beugels te kort heb. Maar omdat het paard nogal dik is en het zadel daarom veel beweegt vind ik het fijner om mijn beugels wat korter te doen.
Afbeelding

3. Deze is van afgelopen zomervakantie. Ik heb hier al aantal weken niet gereden ivm nekklachten.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Hier heb ik mijn beugels langer is al oude foto trouwens (net zoals de volgende;) )
Afbeelding

6.
Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:36

TS: je hebt misschien het idee dat je steviger zit maar het onderliggende probleem is dat je gewoon geen balans hebt. Als je een paar zitlessen aan de longe neemt zonder beugels zul je het verschil voelen. Succes!

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:40

Volgens mij kun je die schouder-heup-hak lijn met verschillende beugellengtes wel houden. Het langer maken van de beugels maakt het vaak wel wat makkelijker om rechtop te zitten om zo de balans recht boven het paard te houden en dus ook recht boven je voeten te zitten.

Daarnaast komen je hulpen anders door als je benen wat lager liggen. Het geeft vaak ook wat meer bewegingsvrijheid om bepaalde dingen aan je paard duidelijk te maken.

Edit: als je toch wil leren met langere beugels in balans te zitten is het makkelijker om dat te oefenen op pony's die niet zo iel zijn, dan heb je iets meer buik om je kuit tegenaan te leggen.
Laatst bijgewerkt door marijkiiii op 12-09-15 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:41

Vind eigenlijk op de foto's de lengte van de beugels prima. Zeker bij de appaloosa, nette lijn van oor,schouder, heup, hak... en een veelzijdigheidszadel. Misschien dat je bij de Fries ze 1 langer kunnen hebben. Bij vosje zie je datje voet iets te ver in de beugel zit (ideaal is: bal van je voet net achter je tenen.) dat zou komen omdat je te weinig steun hebt en beetje gaat klemmen en dan zou je dus best gaatje korter mogen. (Of proberen je benen te ontspannen)

Die lange benen die je bij dressuurruiters ziet... Prachtig, maar wel niet iets waar je mee begint of voor op een veelzijdigheidszadel.
Dus commentaar van gaatje langer... Tja makkelijk geroepen maar wie heeft het geroepen en kan die dat dan ook beargumenteren behalve dat Anky ook met lange beugels rijdt want dat niveau wordt meestal niet gevraagd.

Oh en oefenen op betere zit, altijd goed maar dat kan ook met kortere beugels... Doormiddel van tweepuntszit (springhouding) leer je ook heel goed je balans vinden en wordt je lichaam sterker (core stability). Dus zitles zonder beugels kan echt wel werken maar gewoon maar beugels langer doen... Dan kom je als ruiter en je paard wel je eigen tekortkomingen tegen die dan ook kunnen lijden tot klemmen etc.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 12-09-15 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 22:42

janderegelaa schreef:
TS: je hebt misschien het idee dat je steviger zit maar het onderliggende probleem is dat je gewoon geen balans hebt. Als je een paar zitlessen aan de longe neemt zonder beugels zul je het verschil voelen. Succes!

Ik heb al vaak zonder zadel gereden en dan blijf ik ook zitten.
Ik kan alleen mijn benen niet goed stil houden, ze zwiepen dan alle kanten op.
Ook heb ik zwakke enkelbanden waardoor ik dan juist door mijn enkels ga.

anneverax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:50

Veel vinden mij aardig lang zitten uit mijzelf. Zelf vind ik het veel fijner zitten. ook ken ik genoeg mensen met langere benen die de beugels het zelfde hebben als ik ze heb, dus op zelfde gaatje. Ik denk dat als je langer zit je een paard toch beter uit zit omdat je je balans met je benen beter kan verdelen en echt uit je benen en heupen rijd met draf. Met kortere beugels voelt het of je uit je zadel word geholpen maar dat is niet helemaal de bedoeling.

Toch vind ik als jij je het prettigst voelt op die manier en je paardje heeft er geen last van blijf lekker zitten hoe je nu zit :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 07:01

Joy_Mennings schreef:
janderegelaa schreef:

Ik heb al vaak zonder zadel gereden en dan blijf ik ook zitten.
Ik kan alleen mijn benen niet goed stil houden, ze zwiepen dan alle kanten op.
Ook heb ik zwakke enkelbanden waardoor ik dan juist door mijn enkels ga.

Dan heb je dus geen balans....
Ik zie niet in hoe je zonder beugels door je enkels kunt gaan.
Juist als je zwakke engels hebt zouden die korte beugels je enkels moeten slopen want alle kracht komt dan op de enkels.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 07:13

janderegelaa schreef:
Dan heb je dus geen balans....
Ik zie niet in hoe je zonder beugels door je enkels kunt gaan.
Juist als je zwakke engels hebt zouden die korte beugels je enkels moeten slopen want alle kracht komt dan op de enkels.

Dat stukje van die benen en door mijn enkel gaat ging over lange beugels niet over zonder beugels. Mijn fout, had het er beter bij moeten zetten. T probleem met lange beugels is bij mij dat ik mijn hakken niet meer goed kan uitdrukken, en hierdoor ga ik door mijn enkels. Als ik mijn hakken wel goed kan uitdrukken (met kortere beugels) dan ga ik niet door mijn enkels.

Maar ik ga sowieso geen zit essen nemen want ik les niet meer.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 07:25

Mij is verteld dat bij te lange beugels je te smal zit waardoor je met je bovenbenen je paard afknijpt en hij zo niet goed kan bewegen.
Bij wat kortere beugels kun je breder zitten waardoor je paard meer bewegingsvrijheid heeft.
Dus voor mij werken wat kortere beugels ook beter.
Inderdaad wel schouder-heup-enkel op één lijn proberen te houden.