Na 2 weken rust, het verschil (Buddy)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrant_

Na 2 weken rust, het verschil (Buddy)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 15:43

Hoi iedereen!

Ik heb 2 - 3 weken geleden een topic geopend hier over mij en mijn 6 jarige huurpony Buddy. Er waren enkele dingen waar erg op gewerkt moest worden, met name mijn handen. Ik heb zowel mezelf als mijn pony 2 weekjes rust gegeven en het rijden even achterwege gelaten, wat op zich niet slecht was, zodat we er beide nog plezier in zouden hebben.

Mijn houding is nog helemaal niet oké, ik heb zoals hier gezegd werd mijn beugels een gaatje langer gezet, maar ik zat echt heel ongemakkelijk en nog meer naar voren dan anders puur omdat ik dat echt geen fijn gevoel vind.. Dus sorry, die raad sla ik in de wind..
Ik krijg les en het is nu vooral de bedoeling om Buddy wat meer op zijn achterhand te krijgen én mijn houding te verbeteren. We komen er wel, stapje voor stapje.
Vergeet zeker niet dat ik nog maar een maand met hem rij en er dus soms nog wat miscommunicaties zijn..

Werkpunten;
- Voor me kijken
- Rechtop zitten
- die lelijke knik in mijn polsen wegwerken

Commentaar mag gegeven worden, maar houd het lief!

1. Even een voorbeeldfoto van hoe mijn handen waren;
Afbeelding

2. En dan van vandaag;
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Hier heb ik een hele lelijke knik in mijn polsen..
Afbeelding

5. Ik kan dus wel recht op zitten en voor me uitkijken! :')
Afbeelding

En nog 2 sfeerfoto's

6. Pretkoppie (er lag een balk op de binnenhoefslag als oefening dat ie zou leren wenden in galop)
Afbeelding

7.
Afbeelding

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Tyrant_ op 02-09-15 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Minoes

Re: Na 2 weken rust, het verschil (Buddy)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:06

Sorry maar je moet je beugels toch echt een gat of 4 langer maken. :7
Ik weet niet of je veel steun in je zadel hebt? Want dat maakt erg veel uit hoe je zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:10

Het eerste wat in me op komt: dat zit toch niet lekker?
Heb gelezen dat je raar zou gaan zitten als je 'm één gaatje langer doet, maar dit is ook niks. :+

Verder, gaan zitten en lekker rijden, de rest komt vanzelf.

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 16:11

Zadel geeft voor mij niet zoveel steun eigenlijk.. Ik spring eigenlijk ook voornamelijk, maar als ik dressuur rij, doe ik dat ook met dit zadel.. Maar zoals eerder gezegd, ik zit echt heel ongemakkelijk als ik mijn beugels verleng, wat ik overigens niet heb met een dressuurzadel, maar dat is nu niet tot mijn beschikking, hoewel ik er misschien wel achter kan vragen hoor.. Het is een springzadel, zet me voor dressuur een gaatje langer al.. Nieuw zadel is geen optie aangezien de pony niet helemaal van mij is..

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:11

edit : reactie van ts
verder is zonder beugels rijden ook een goede oefening. omdat je dan recht moet zitten , anders val je.

verder vind ik het beeld wel heel fijn om naar te kijken kwa paard .

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 16:13

Zou ene veelzijdigheidszadel ook al helpen? Want dat heb ik in elk geval wel liggen op zijn maat! Ik rij er alleen niet mee omdat de eigenaar die ergens heeft gelegd, maar ik heb geen idee waar..

Zal ik ook wat meer gaan doen! Dank je wel!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:16

Het ziet er al veel beter uit.Ik kan persoonlijk geen dressuur rijden met een springzadel.Je hebt gelijk dat dat zadel alleen goed zit met korte beugels.
Kun je geen dressuurzadel van iemand lenen?Dan kunnen je beugels veel langer en zit je vermoedelijk veel beter,waardoor je paard alleen maar beter gaat bewegen.

Veelzijdigheidszadel is beter dan dit!

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 16:19

Dan zal ik deze zondag als ik de eigenaar zie vragen waar het veelzijdigheidszadel is! Bedankt!

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:21

als je niet lekker zit met lange beugels moet je het anders oplossen.
Maar ik denk wel dat jullie er komen aangezien jullie pas een maandje samen reden is het niet te laat om te verbeteren. (Vindt ik eigenlijk nooit)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:27

Je handen zijn een stuk verbeterd. En net zoals aangegeven je beugels mogen een stuk langer.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:28

Wat ik niet goed snap is waarom je je handen niet gelijk naar de juiste plek brengt.
Nu wen je hier aan, terwijl je handen nu nog onbewust strenger zijn dan je wil.
Dragen je handen en zorgen dat die knik uit je pols gaat.
Desnoods ga je even met hulpteugel rijden als je problemen hebt met de hoofdhouding van je pony, zodat je iig kunt concentreren op jezelf. Pony gaat vanzelf beter kopen als jij je fouten gaat corrigeren.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:31

Leuke pony! Die knik in je polsen is niet de hele tijd aanwezig dus ik vermoed dat je je handen niet helemaal stil hebt en vanuit de bewegingen met je polsen je pony dus naar beneden gaat met zijn hoofd. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, probeer je niet te fixeren op de hoofdhouding maar houd je handen even voor je uit en ontspan ze helemaal vanuit je schouders tot je vingers.

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 16:38

Bedankt voor de tips iedereen!

Mijn handen mogen dus nog wat hoger? Daar zal ik zeker op letten dan, maar ik vind dat dit al een hele verbetering is. Beetje bij beetje zoals ik zelf zei. Een hulpteugel wil ik er niet aanhangen omdat hij nog jong is en is overigens ook niet tot mijn beschikking en zeker niet nodig.

Ik breng mijn pony naar beneden door te spelen met mijn vingers.. Maar als hij te hard wordt in zijn mond (wat hij wel eens durft doen, bit vastpakken) komt het vanuit mijn pols. Maar enorm bedankt voor die tip, ga ik zeker toepassen!

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:46

Wat een leuke combinatie.

Ik snap wel degelijk dat je op een springzadel niet lekker zit als je daarop langere buegels hebt. En ik vind verandering doorvoeren in kleine stapjes wel heel fijn. Stapje voor stapje verder gaan.

Je rijdt hem pas een maand dus je bent elkaar nog aan het verkennen. Veel plezier met het rijden is toch het aller belangrijkte.

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 16:55

Dank je wel! :)

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:06

Tyrant_ schreef:

Mijn handen mogen dus nog wat hoger? Daar zal ik zeker op letten dan, maar ik vind dat dit al een hele verbetering is. Beetje bij beetje zoals ik zelf zei. Een hulpteugel wil ik er niet aanhangen omdat hij nog jong is en is overigens ook niet tot mijn beschikking en zeker niet nodig.

Ik breng mijn pony naar beneden door te spelen met mijn vingers.. Maar als hij te hard wordt in zijn mond (wat hij wel eens durft doen, bit vastpakken) komt het vanuit mijn pols. Maar enorm bedankt voor die tip, ga ik zeker toepassen!

Terug trekken / vast zetten in je pols is dan niet de oplossing.
Juist dan van achter naar voren rijden hoe meer jij tegen trekt of vast zet hoe meer hij de mogelijkheid heeft tot vastzetten.
Ik zou me eerst lekker op je houding concentreren en dan op de hoofdhouding.
Verder ben je wel al beter op weg.
en zou idd vragen naar het veelzijdigheids-zadel dit hielp bij ontzettend.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:25

Foto 2 geeft imo leuk weer waar het probleem zit. Je wilt met je handen hem naar beneden dwingen met als gevolg een pony die op de voorhand duikt en zeker niet ontspannen de hand volgt.

Vergeet even alle sfeerplaatjes en anky van grunsven en bedenk dat een paard dat netjes draagt de ultieme beloning is van goed rijden. Dat bereik je niet zomaar. Dat is ook niet erg, maar probeer je paard niet te dwingen. :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:47

Tyrant_ schreef:

Ik krijg het idee dat je begeleiding mist. Dit is heel zonde want je leert zoveel verkeerd aan.
Eigenlijk ook een beetje sneu voor de pony die alles moet ondergaan.

Als je hem naar beneden "vraagt" door te blijven spelen met je vingers is dat niet correct. Dan zal hij buigen voor het vervelende gevoel in de mond ipv door "het van achter naar voren" rijden en het afbuigen een logisch gevolg is.

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 19:04

^Ik heb ook niet gezegd dat ik steeds blijf spelen met mijn vingers.. Ik zei dat ik het hem vraag door te spelen.. Jammer dat het fout overkomt..
Ik heb echter wel heel goede begeleiding, alleen is die van dezelfde mening dat ik niet alles in één keer kan omgooien, omdat dat zowel voor mij als voor de pony heel lastig zou worden. Alles stap per stap. Je kan niet op 1 2 3 alles goed doen, dat is niet menselijk.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:26

Dus nu moet je eerst dit aanwennen en daarna weer opnieuw corrigeren.... Lijkt mij onhandiger aangezien het beide lastig af te leren is.
Over het spelen met je vingers, ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt over het van achter naar voren rijden.
Maar goed, ik hoop dat je op internet gaat zoeken en lezen om meer kennis op te doen. Dat maakt het uitvoeren ook weer makkelijker. Succes

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 19:36

Ik zal zeker wat opzoekingswerk doen en ook nog eens een andere lesgever contacteren. Bedankt voor je reacties en de tips die je gegeven hebt.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:22

Als je je handen nog een cm of 20 om hoog doet en wat meer sluit, dus dichter naar elkaar brengt ipv zo breed, kun je je ook beter op jezelf concentreren. Spelen met je vingers en de teugels is absoluut niet nodig als je paard actief van achteren is. Dan loopt hij ook laag als je de teugels los zou laten. :) Dus probeer echt minder/gewoon niet in de mond te peuteren, is ook een stuk fijner voor je paardje.

Het beeld ziet er wel al een stuk fijner uit dan de eerste foto. :j Kan me voorstellen dat je niet lekker zit als je je beugels langer doet, het is immers een springzadel. Ben benieuwd hoe het gaat met het vzh zadel! Je hebt echt een leuk dier onder je kont. Veel plezier ervan en succes samen!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:30

Kijk eens naar het verschil tussen foto 3 en 4. Op drie zie ik strenge handen en een pony die zijn rug wegdrukt. Op foto 4 heb jij je handen mooi naar voren (laag vind ik persoonlijk geen ramp, als je ze maar niet naar je toe trekt maar juist naar voren werkt), tilt je pony zijn achterbenen onder de massa en spant hij zijn buik (rug omhoog). Dit beeld moet je naartoe, maar dan ook zelf in een ontspannen houding. Nu heb je nog een knik in je pols omdat je mogelijk contact zocht, probeer dit te verkleinen. Ook zit je in een stoelzit, dat kan mogelijk door je beugels komen of onstabiliteit. Op deze manier ga je spieren kweken waardoor je pony makkelijker onder kan treden. Maar geef hem de ruimte en werk van achter naar voren, zoals op foto 4.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:32

Je hebt een springzadel begrijp ik? Dan is het niet heel verwonderlijk dat je niet lekker zit als je je beugels langer maakt. Een springzadel is er voor gemaakt op kort te zitten omdat je immers met springen ook kort moet zitten en daar je zadel ook voor is ingericht. Als jij lang gaat zitten mis je dus de steun aan het zadel. Voor een springzadel zit je namelijk wel goed qua beenligging.
Dit kun je idd oplossen met een veelzijdigheid maar ik denk nog beter met een dressuurzadel. Maargoed daar moet je wel beschikking toe hebben.
Verder moet je proberen te veren vanuit je ellebogen en niet vanuit je polsen. Waars zet je je armen vast waardoor je dus gaat knikken in je polsen. Probeer je armen en schouders te ontspannen en je handen iets omhoog te doen.

Verder ziet het er netjes uit hoor! komt vast goed met jullie!

IIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:09

Je beugels zijn op dit moment op spring maat omdat je dan de meeste steun hebt in dit zadel maar je zult zien dat als je met een veelzeidigheidszadel of dressuurzadel je beugels gemakkelijk wat langer kunt maken