Paard is wel of niet te rijden zonder alles erop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spruitje56

Paard is wel of niet te rijden zonder alles erop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 14:50

Hallo!
Ik vroeg me af hoe jullie erover denken dat er paarden van begin tot eind
zonder haracement en hulpmiddelen te rijden is waneer ook?
Ik geloof er zelf in maar wat vinden jullie ?
Ik wil deze discussie starten omdat ik er al een tijdje aan heb gedacht hier een topic over te maken
omdat het erg verschillend is en ik graag jullie meningen erover lees :)
ik hoop dat deze begin post goed is?

Brand los
wel aardig blijven aub!

gr hackny

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:10

Van begin bedoel je het inrijden?
(tot het eind lijkt me duidelijk)
En dan helemaal zonder harnachement?
Geen zadel geen hoofdstel?
En dan in alle omstandigheden?
Lijkt me lastig. :+
Vooral met het inrijden lijkt een hoofdstel (of halster) me toch belangrijk.
Zonder zadel kan, maar is dat goed voor de rug?

Een paard wat al inreden is kan je natuurlijk omscholen naar hoofdstelloos rijden, maar de basis leer je neem ik aan met hoofdstel.
Laatst bijgewerkt door GeneralFlynn op 02-09-15 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:13

Ik zou toch niet snel op een groen paard stappen zonder zadel en hoofdstel/halster...
Das in mijn ogen toch wel vragen om ongelukken... ;)

Azmay

Re: Paard is wel of niet te rijden zonder alles erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:15

Pfoe, ik beleer nu een paard bitloos en met barebackpad en dat is al heel tricky. Het kan wel als je enorm goede voorbereiding hebt vanaf de grond en een idioot goed evenwicht hebt. Ruiter op de rug blijft spannend, als je paard er vandoor gaat wil je toch wel iets kunnen doen denk ik zo..

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 15:19

Azmay schreef:
Pfoe, ik beleer nu een paard bitloos en met barebackpad en dat is al heel tricky. Het kan wel als je enorm goede voorbereiding hebt vanaf de grond en een idioot goed evenwicht hebt. Ruiter op de rug blijft spannend, als je paard er vandoor gaat wil je toch wel iets kunnen doen denk ik zo..

zo das wel knap van je !
lukt het een beetje daarmee?

@Tinkerloos ja na het inrijden kan ook maar ik vraag me af of je niet
gewoon een groen paard kan inrijden rustig zonder alles erop en eraan?
ja ik bedoel inderdaad vanaf begin en in alle omstandigheden

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:22

hackny schreef:
Azmay schreef:

zo das wel knap van je !
lukt het een beetje daarmee?

@Tinkerloos ja na het inrijden kan ook maar ik vraag me af of je niet
gewoon een groen paard kan inrijden rustig zonder alles erop en eraan?
ja ik bedoel inderdaad vanaf begin en in alle omstandigheden

Het gaat wel hoor, maar het beestje is gevoelig en behoorlijk geschrokken toen ik er af kukelde. Daarna bokte ze me er nog eens af omdat ik mijn gewicht verplaatste. Inmiddels is ze weer wat rustiger, maar heb wel geleerd het rustig aan te doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:25

Lijkt me behoorlijk pittig inderdaad... Je geeft zelf aan dat t beestje schrok terwijl je je gewicht verplaatste, dat zal ze met een echt zadel minder gedaan hebben... Waarom niet besloten er toch een echt zadel op te gooien daarna?
Puur interesse hoor :D

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 15:26

@Azmay ohja ze voelen wel sommige dingen natuurlijk extra goed!
Ja denk ook wel zo te horen en lezen dat rustig aan doen belangrijk is puur omdat ze
alles goed voelen
Ik hou het graag in de gaten hoe en wat als je dat leuk vind?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:28

hackny schreef:
@Azmay ohja ze voelen wel sommige dingen natuurlijk extra goed!
Ja denk ook wel zo te horen en lezen dat rustig aan doen belangrijk is puur omdat ze
alles goed voelen
Ik hou het graag in de gaten hoe en wat als je dat leuk vind?

In mijn onderschrift staat een volgtopic, zit zelf niet echt super in mijn vel dus staat op een iets lager pitje maar langzaamaan komen we er wel :j

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:32

Denk dat je het jezelf en je paard erg moeilijk maakt om in te rijden met niets. Hulpen zal je toch uit moeten leggen, die zitten er niet al bij de geboorte in. Als het goed is zijn je hulpen erg logisch en zal het paard daardoor snel leren, maar zonder "vangnet" om die hulpen te ondersteunen wordt die weg wel veel lastiger.
Zeker bij een groen paard zal dat snel verwarring en dus ook onzekerheid en andere ellende op kunnen leveren. Denk dus dat je het dier een groot plezier doet met wel hulpmiddelen gebruiken om het te leren wat die hulpen zijn.

Maar rustig zou geen probleem moeten zijn eigenlijk. Als je het paard eerst op de grond leert wat hij moet weten en het daarna in kleine stapjes overbrengt naar bereden is het prima mogelijk dat zonder enig gedoe te doen.
Alleen is het wel vaak zo dat zowel paard als ruiter weleens een foutje maken waardoor er wat kan gebeuren. Niemand is perfect, dus hier en daar een klein drempeltje is niet raar.

De meeste fouten worden gemaakt door te snel teveel te willen of er te makkelijk vanuit te gaan dat wat gisteren goed zat vandaag ook goed zit. Als je je echt heel erg netjes aan je stappenplan houdt en elke keer checkt of alles vandaag goed zit voordat je verder gaat zou inrijden zo saai moeten zijn als verf zien drogen.
Dat wil zeggen, als er geen omgevingsinvloeden zijn die je niet verwacht had ;)

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:37

heb ooit een shet in gereden met alleen een halster om en twee halster touwen als teugels.
het ging perfect en dit was ook echt een groen beesje snapte niet eens wat stuuren was..
was op dat moment zo'n 14 jaar :+

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 15:41

Bowen schreef:
Denk dat je het jezelf en je paard erg moeilijk maakt om in te rijden met niets. Hulpen zal je toch uit moeten leggen, die zitten er niet al bij de geboorte in. Als het goed is zijn je hulpen erg logisch en zal het paard daardoor snel leren, maar zonder "vangnet" om die hulpen te ondersteunen wordt die weg wel veel lastiger.
Zeker bij een groen paard zal dat snel verwarring en dus ook onzekerheid en andere ellende op kunnen leveren. Denk dus dat je het dier een groot plezier doet met wel hulpmiddelen gebruiken om het te leren wat die hulpen zijn.

Maar rustig zou geen probleem moeten zijn eigenlijk. Als je het paard eerst op de grond leert wat hij moet weten en het daarna in kleine stapjes overbrengt naar bereden is het prima mogelijk dat zonder enig gedoe te doen.
Alleen is het wel vaak zo dat zowel paard als ruiter weleens een foutje maken waardoor er wat kan gebeuren. Niemand is perfect, dus hier en daar een klein drempeltje is niet raar.

De meeste fouten worden gemaakt door te snel teveel te willen of er te makkelijk vanuit te gaan dat wat gisteren goed zat vandaag ook goed zit. Als je je echt heel erg netjes aan je stappenplan houdt en elke keer checkt of alles vandaag goed zit voordat je verder gaat zou inrijden zo saai moeten zijn als verf zien drogen.

hier zit wat in inderdaad!
Maar waarom zouden we überhaupt spullen moeten hebben om een paard te rijden?
ik geloof er niet zo in dat dat persee erop moet of ernaast omdat een paard van nature
al een gevoelig en eerlijk paard is en dus vriendelijk
wat vind jij?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:42

Ik denk dat een paard ook wel echt behoefte heeft aan wat extra ondersteuning, al is het dmv een halster met 2 touwen. Helemaal niets lijkt mij erg lastig, voor ruiter en paard.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:42

Naar mijn idee is voor het inrijden en het aanleren van de basis wel tuigage nodig. Ik denk dat het flink lastig wordt een paard de juiste aanleuning aan te leren zonder iets om. Maar dat is mijn gevoel erbij, misschien is het in de praktijk wel anders.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:46

TS bedoel je nou echt ook zonder zadel, dus op een blote rug?

Ik denk dat hulpmiddelen een hoop ruis in de communicatie kunnen voorkomen.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 15:48

Kahawa schreef:

ja echt zonder ALLES ! :)

en waarom denk je dat eigelijk?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:52

hackny schreef:
Bowen schreef:

hier zit wat in inderdaad!
Maar waarom zouden we überhaupt spullen moeten hebben om een paard te rijden?
ik geloof er niet zo in dat dat persee erop moet of ernaast omdat een paard van nature
al een gevoelig en eerlijk paard is en dus vriendelijk
wat vind jij?

Hangt er vanaf wat je wil van dat paard.

Wil je er vaak op zitten dan is een zadel beter voor de gezondheid van je paard. Wil je naar buiten dan is vertrouwen prachtig, maar controle beter, voor zowel de veiligheid van ruiter en paard, maar ook die van de rest van de wereld.
Wil je het paard allerlei zaken uitleggen die goed zijn voor zijn lijf (zeker als we willen rijden) dan zijn hulpmiddelen erg handig om dat makkelijk uit te leggen zodat het geen drama wordt voor zowel mens als paard.

Denk vooral dat je hulpmiddelen niet gelijk als dwangmiddelen moet zien. Zie ze als een vangnet, dat je daar niet op hoort te leunen, dat je je paard daarmee niet dwingt ( dus wel luistert naar je paard, geen grenzen over gaat ermee). Maar dat je ze gebruikt als vangnet voor als het mis gaat en als vriendelijke ondersteuning bij je uitleg waardoor het makkelijker en duidelijker wordt voor je paard, je paard dus sneller de oplossing kan vinden, makkelijker mee kan werken en denken.

Wil jij alleen op je eigen grote terrein op je paard zitten en het grootste deel van de tijd kunnen zeggen waar je heen gaat, maar lang niet altijd dan kan je wel zonder hulpmiddelen.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 02-09-15 15:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:55

hackny schreef:
Kahawa schreef:

ja echt zonder ALLES ! :)

en waarom denk je dat eigelijk?

Omdat wij nu eenmaal geen paarden zijn. Als we wat met onze paarden willen doen moeten we nu eenmaal tot een gedeelde communicatie zien te komen. De hulpmiddelen als vangnet, als extra verduidelijking helpen daarbij, om die gedeelde "taal" te ontwikkelen.

Als het gaat over het zadel is dat vooral beter voor de rug van ons paard, wij willen erop zitten, daar zijn ze niet voor gemaakt. Het is dus ook onze verantwoordelijkheid dat te doen op een manier die het dier het minste schaad.
Daarom leren we een paard ook "dragen", zie het als een kind die je leert niet uit de rug te tillen, maar vanuit de knieen. Dat is van groot belang om gezond oud te kunnen worden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:00

Overigens ben ik het er mee eens dat een bescherming van de rug wel op zijn plaats is, dus een goede barebackpad of boomloos zadel (ghost bijv). Zelf wil je ook liever niet met een volle rugzak met twee drukpunten langs je ruggengraat hardlopen.
Bit of bitloos lijkt me geen verschil maken, halsring moet ook makkelijk kunnen als je weet wat je doet.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:10

Met mijn vorige pony kon dat wel ja. Maar zoals ik tegen iedereen zeg, zo'n pony als hem vind ik nooit meer. Ik kon zonder tuig het bos in, op buitenrit, ook langs de weg, door het water en in het weiland. Nu ik er aan terug denk, soms was het 'dom' hoeveel vertrouwen ik in hem had, maar hij heeft in die 6 jaar bij me geen stap verleerd gezet. Afbeelding

Nu heb ik een nieuwe pony, en, hoe lief ze ook is, die zou ik niet zo vertrouwen als mijn vorige pony. Ik ben nu ook wat ouder, en weet dat sommige dingen gewoon gevaarlijk waren. Ook is mijn nieuwe pony net 5, dus ook nog niet zo heel ervaren. Het hangt denk ik gewoon heel erg van je paard/pony af, en hoeveel vertrouwen je er in hebt.

Edit: nou reed ik niet elke keer zonder zadel, hooguit twee keer per maand, maar we vonden het een leuke afwisseling ;)
Laatst bijgewerkt door Larissajulia op 02-09-15 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:10

Azmay schreef:
Overigens ben ik het er mee eens dat een bescherming van de rug wel op zijn plaats is, dus een goede barebackpad of boomloos zadel (ghost bijv). Zelf wil je ook liever niet met een volle rugzak met twee drukpunten langs je ruggengraat hardlopen.
Bit of bitloos lijkt me geen verschil maken, halsring moet ook makkelijk kunnen als je weet wat je doet.

Mee eens, bit of geen bit lijkt mij ook weinig verschil te maken. Alhoewel ik wel heb gemerkt dat er paarden zijn die het erg prettig kunnen vinden wat meer "bij het handje" gehouden te worden. Maar dat kan ook met bepaalde bitloze optomingen.

Bareback geeft te vaak te weinig bescherming van de rug. Boomloos heb ik te weinig ervaring mee om daar een goed oordeel over te kunnen vellen. Maar wat ik weet verteld wel dat het meer van de ruiter eist meestal. Dus minder verstandig is voor een ruiter die nog bij moet leren.
Een goed passend boomzadel is geen beperking voor het dier en vangt foutjes van de ruiter een beetje op.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:14

Bowen schreef:
Azmay schreef:

Mee eens, bit of geen bit lijkt mij ook weinig verschil te maken. Alhoewel ik wel heb gemerkt dat er paarden zijn die het erg prettig kunnen vinden wat meer "bij het handje" gehouden te worden. Maar dat kan ook met bepaalde bitloze optomingen.

Bareback geeft te vaak te weinig bescherming van de rug. Boomloos heb ik te weinig ervaring mee om daar een goed oordeel over te kunnen vellen. Maar wat ik weet verteld wel dat het meer van de ruiter eist meestal. Dus minder verstandig is voor een ruiter die nog bij moet leren.
Een goed passend boomzadel is geen beperking voor het dier en vangt foutjes van de ruiter een beetje op.

Tuigloos opleren is ook niet iets wat een onervaren ruiter moet doen.
Barebackpads zijn er tegenwoordig hele goede zoals christ met inlages, zon fludderding doet inderdaad niets.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 16:15

heel erg veel goede punten komen hier voorbij
maar toch zie ik wel veel dat de hulpmiddelen niet als vangnet worden gebruikt maar als oplossing
omdat anders niet gaat ouzo word er dan gezegd, en ja dan vraag kim me af is het nodig?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:23

Larissajulia schreef:
Met mijn vorige pony kon dat wel ja. Maar zoals ik tegen iedereen zeg, zo'n pony als hem vind ik nooit meer. Ik kon zonder tuig het bos in, op buitenrit, ook langs de weg, door het water en in het weiland. Nu ik er aan terug denk, soms was het 'dom' hoeveel vertrouwen ik in hem had, maar hij heeft in die 6 jaar bij me geen stap verleerd gezet. [ [url=m/COuKvf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu heb ik een nieuwe pony, en, hoe lief ze ook is, die zou ik niet zo vertrouwen als mijn vorige pony. Ik ben nu ook wat ouder, en weet dat sommige dingen gewoon gevaarlijk waren. Ook is mijn nieuwe pony net 5, dus ook nog niet zo heel ervaren. Het hangt denk ik gewoon heel erg van je paard/pony af, en hoeveel vertrouwen je er in hebt.

Maar is dat dier zonder hulpmiddelen beleerd?

Als je opvoeding en fundament echt goed zit zijn dit soort zaken zoals op jouw foto heel erg simpel (geweldig gevoel, maar eigenlijk heel erg simpel). Maar dan moet die basis er wel inzitten.
Zoals jij op die foto rijdt is geen enkel probleem voor mijn paarden, alleen in nieuwe situatie's met omgevingsinvloeden waarvan ik niet direct weet of ze werken heb ik liever een zadel onder mijn kont, de rest zou ik niet veranderen. Maar mijn paarden zijn wel beleerd met hulpmiddelen en ook zal ik buiten op z'n minst het bitloze hoofdstel gebruiken voor wat extra controle. Als alles helemaal ok is zou ik op neckrope over kunnen gaan even, of op helemaal naakt even. Maar dat is wel nadat is weet dat alles ok is, er geen onzekerheid is en een wederzijds begrip is.

Vorige week op cursus geweest, toen ons gevraagd werd de koetjes naar de wei te brengen eventjes heb ik dat op de blote rug met alleen een touwhalster gedaan. Dat terwijl hij toch een beetje wantrouwig was over een roodbonte koe in een andere wei (die was "anders" blijkbaar, kwam ook echt aanhobbelen en loeide, zeer verdacht wezen volgens Bowen :') ). Maar dat kon ik doen omdat ik eerst heb gekeken hoe hij was met de koeien (eerste keer reed ik zelfs met cap, wat ik vrijwel nooit doe, weet het, niet netjes, maar ik ben oud en ben zonder cap gewend) en eerst heb gekeken of ik hem op de "taak" kon richten zodat hij met die kleine omgevingsinvloeden kon omgaan.

Als ik op dat moment "niets" om had gehad had ik af moeten stappen en moeten stoppen. Zonder het touwhalster en hem via dat touwhalster geen richting, duidelijkheid en vertrouwen te kunnen geven was hij te onzeker geworden van die roodbonte koe in de andere wei. Nu kon ik hem door dat hulpmiddel zeggen dat het ok was, dat hij met mij samen kon blijven werken, dat we bezig waren met "onze" koeien.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 02-09-15 16:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:26

hackny schreef:
heel erg veel goede punten komen hier voorbij
maar toch zie ik wel veel dat de hulpmiddelen niet als vangnet worden gebruikt maar als oplossing
omdat anders niet gaat ouzo word er dan gezegd, en ja dan vraag kim me af is het nodig?

Dat veel verkeerd wordt gebruikt is jammer, maar daar zijn die hulpmiddelen niet voor bedoeld.
Het doel is een paard die reageert op jouw energie, op jouw lichaamstaal. In elke discipline is dit het eigenlijke doel.

Als je dat in je achterhoofd houdt en toepast is het gebruik van hulpmiddelen niet verkeerd, kan het zelfs erg veel bijdragen aan makkelijker en met veel minder stress leren.
Staar je dus niet teveel blind op hoe hulpmiddelen kunnen worden misbruikt, kijk liever naar hoe jij ze wel kan toepassen zoals ze bedoeld zijn.