4 jarige zadelmak en ingereden, nu niet meer op te stappen.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Noobs

4 jarige zadelmak en ingereden, nu niet meer op te stappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 23:08

hallo,

Ik heb sinds twee weken een ontzettend lieve Friese merrie op stal staan. Super lief paard. Ze is reeds zadelmak en ingereden (moet nog wel doorgereden worden). Toen ik haar kocht heb ik ook op haar gereden en was ze super braaf. Nu vandaag heb ik na een zoektocht eindelijk een juist zadel voor haar kunnen vinden. Toen we het zadel goed gepast hadden, heb ik haar gelongeerd om er vervolgens op te stappen. Tenminste dat dacht ik. Ze wilde enorm vluchten. Er weer af gegaan. Een ander gaan "hangen" ook dit accepteerde ze niet. Iemand die veel paarden inrijd erbij gehaald die ging erop. Eerst bleef ze braaf staan maar na zeer korte tijd, nog geen minuut, ging ze helemaal door het lint. Ze kwam met vier benen van de grond. Serieuze rodeo. Nu heb ik haar de afgelopen twee weken veel gelongeerd met een longeerhulp of cocque.
Ik ben ten einde raad, het is zo een lieverd, maar hier kan ik niet mee overweg. Heeft iemand een gouden tip wat ik nu zou kunnen doen?

Olympia96

Re: 4 jarige zadelmak en ingereden, nu niet meer op te stappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:10

Heb je wel het juiste zadel gevonden vraag ik me af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:11

Moet ze misschien even wennen aan het zadel? Longeren met zadel zonder iemand er op, wat doet ze dan?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:13

Hoe ingereden was ze? Heb je daar een uitleg van gehad?

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:13

Als ik dit zo lees ben ik toch bang dat je niet het juiste zadel hebt gevonden. Heb je dit via een zadelmaker gekocht en door de zadelmaker laten passen?

Noobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 23:15

amoj schreef:
Moet ze misschien even wennen aan het zadel? Longeren met zadel zonder iemand er op, wat doet ze dan?

Daar heeft ze helemaal niks van, losse "klapperende" beugels ze loopt vrolijk door kijkt niet op of om

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:15

ruitje schreef:
Hoe ingereden was ze? Heb je daar een uitleg van gehad?

Dat denk ik ook meteen...wat weet je over de merrie, hoe zadelmak gemaakt en ingereden....kan je kontakt opnemen met de verkoper?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:16

Hmm oké... heb je het oude zadel nog?

Noobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 23:17

Naaoommii schreef:
Als ik dit zo lees ben ik toch bang dat je niet het juiste zadel hebt gevonden. Heb je dit via een zadelmaker gekocht en door de zadelmaker laten passen?

Het zadel is via een zadelmaker gekomen bekeken en gepast. Een onderzoekje vooraf en metingen gedaan. Dus professioneel.....

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:18

Is er met of zonder dekje gepast en toen opgestapt?

Noobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 23:19

Ik heb direct contact opgenomen maar bij de vorige eigenaar heeft ze dit gedrag nog nooit laten zien. Ze was daar erg braaf. Dat heb ik zelf ook gezien toen ik haar kocht. Zij snappen er niks van zeggen ze.

Noobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 23:21

dresjoepie schreef:

Eerst zonder elke en toen met dekje in beide gevallen lag het goed.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:21

Heb je ook op het zadel gezeten bij het passen? Linksom en rechtsom minstens even gestapt?
Paard kan ook tijd nodig hebben, eenkennig zijn, iets niet begrijpen, niet goed zadelmak (gemaakt) zijn, opstappen eng vinden....en ze is nog erg jong...

Noobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 23:21

dresjoepie schreef:

Eerst zonder elke en toen met dekje in beide gevallen lag het goed.

Noobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 23:22

Jetta schreef:
Heb je ook op het zadel gezeten bij het passen? Linksom en rechtsom minstens even gestapt?
Paard kan ook tijd nodig hebben, eenkennig zijn, iets niet begrijpen, niet goed zadelmak (gemaakt) zijn, opstappen eng vinden....en ze is nog erg jong...

Erop zitten ging dus niet....... :( :(

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:24

Maar heb je nou gereden tijdens het zadel passen?

Oh zie van niet.
Dat kan een goede verklaring zijn. Zadel moet in beweging óók passen!

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:34

Eens met hierboven.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het aan het zadel kan liggen. Heb je toevallig nog haar vorig zadel ? Je zou kunnen kijk of dat problemen geeft of niet. En ik zou sowieso weer de zadelmaker er bij halen.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:35

Ik denk niet dat een paard zo extreem reageert van een 'perfect' aangemeten zadel. Zelfs als ie iets minder goed ligt reageren paarden niet zo extreem.

Ik ben meer geïnteresseerd in de achtergrond van het paard. Jij hebt haar nu 2 weken op stal, en bij de vorige eigenaar is ie zadelmak gemaakt. Sinds ze bij jou is heeft er niemand meer opgezeten, alleen gelongeerd? Weet je zeker dat ze zadelmak is. Het zou zomaar kunnen zijn dat ze verdoofd is op de momenten dat jij haar kwam bezichtigen en ze daardoor heel braaf leek.
Laatst bijgewerkt door chantalboes op 25-08-15 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:37

Oke mijn vraag was omdat ik al vaker heb gezien dat een paard uit zijn plaat ging omdat die dat leer op zijn rug niet gewend was

Lijkt me ook dat het zadel niet paste wat vervelend denk je eindelijk iets gevonden te hebben

Mag ik vragen wat voor zadel je nu erop had? Ze willen met de overgang van sprinzadel naar dressuur bv nog weleens reageren
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 25-08-15 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:40

Heb je haar laten keuren en is er toen bloed afgenomen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:41

Het is een jong paard, nog maar pas op haar nieuwe plek (twee weken is kort), en dan snap ik wel dat je niet zomaar kan opstappen en wegrijden.
Na de eerste poging was de spanning er al, en de mensen erna bevestigden de spanning alleen maar.

Ik zou lekker een poosje gaan grondwerken en longeren met zadel om het vertrouwen (terug) te winnen en het dan langzaam op te bouwen alsof ze niet zadelmak is. Kost een beetje tijd, maar denk dat dat is wat een jong paard nodi heeft, tijd en vertrouwen.

En ik zou het zadel laten checken door een expert.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:48

Kan het ook zo zijn dat ze nu beter in conditie is en meer kracht heeft. Andere stal ander voer. Het 'rijritme' 2 weken kwijt.

Wat je vaak ziet is dat ze bij het inrijden jong en slap zijn. Zodra ze in de spieren komen ze grapjes gaan bedenken.

Al klinkt het in dit geval echt als stress
Is de amaOne blijven zitten? Daarna nog een keer geprobeerd?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 00:02

Tja...dan kan je ook niet echt zeggen dat je een passend zadel hebt. En heb je begeleiding ?

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 00:04

Zoals je zegt heb je al contact gezocht met de vorige eigenaar. Ik denk dat dat een hele goede stap is. Weet je hoevaak er daar op de merrie gereden is, hoevaak per week en hoelang per keer? Stond ze daar dag en nacht op de weide of niet en hoe is dat bij jou? Werd ze daar voor het rijden ook gelongeerd, hoelang, met bijzet? Dit zijn vragen die je inzicht kunnen geven in de beleving van je nieuwe paard. Ik hoef de antwoorden niet te weten, maar beredeneer voor jezelf of je de antwoorden hebt of dat je dit nog wilt vragen aan de vorige eigenaar.
Mogelijk is twee weken niet bereden worden iets te lang geweest, en moet ze echt weer wennen aan iemand erop. Misschien is je paard nog gespannen door de verhuizing en is ze bang in de bak. Ben je opgestapt op dezelfde plek als waar je gelongeerd hebt? Waren er andere rustige paarden in de buurt net buiten de bak ofzo, bij het opstappen? Hoe was dat bij het proefrijden bijvoorbeeld.
Misschien zou de vorige berijder bij je langs kunnen komen om er nog eens op te rijden?
Mijn straight to the point tip;
De volgende keer pittig longeren, hangt van de conditie van je paard af hoelang, misschien 15-20 min? en dan, met hulp van 1 of liefst 2 anderen opstappen. 1 iemand aan de longeerlijn, 1 iemand bij het hoofdstel. En dan proberen te rijden aan de longeerlijn, mogelijk met iemand die je paard aan het hoofdstel begeleid. Je weet dat het paard braaf is met rijden, ze moet nu waarschijnlijk weer wennen omdat het al twee weken geleden is dat er iemand op zat. Blijf zelf rustig en leidend.
De volgende keer gaat het vast beter dan vandaag, ik ben benieuwd hoe het gaat, laat je het weten via dit topic?
Laatst bijgewerkt door hynderfrou op 26-08-15 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 00:06

Anoeska27 schreef:
Heb je haar laten keuren en is er toen bloed afgenomen?

dat is ook het eerste dat bij mij op komt eerlijk gezegd...