Mannen versus vrouwen--Techniek versus gevoel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Mannen versus vrouwen--Techniek versus gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 00:26

Als je met vrouwen over rijden praat,komt vaak naar boven dat het vooral een kwestie van aanvoelen is.
Je moet goed voelen hoe je paard op je hulpen reageert , je moet aanvoelen hoe hij in bepaalde omstandig heden reageert,etc,etc.
Mannen daarentegen zien het allemaal vaak wat technischer....
Op de meeste maneges,stallen,fora enz,komen we echter minimaal 95% vrouwen tegen,en misschien nog wel meer,terwijl er verhoudingsgewijs veel meer mannen doorstromen naar de topsport.
Hoe zou dit komen ?
Zit er werkelijk zo veel verschil in de benadering van het rijden tussen man en vrouw?
Ik moet hier bij zeggen dat ik zelf in het verleden ook duidelijk meer van instructeurs geleerd heb als van instructrices ,maar dat kan er natuurlijk ook aan liggen dat het van man tot man anders communiceert, als van man tot vrouw.
Alhoewel ik ook legio vrouwen ken,,en dit zijn vaak de betere ruiters,,die liever les krijgen van een man.
Wat is jullie ervaring,cq mening,over dit onderwerp?

palousa_boy

Re: Mannen versus vrouwen--Gevoel versus techniek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 00:43

Als ik over dit lees denk ik ook meteen aan de zin: niet vasthouden want dat win je toch niet..
Maar tot nu toe win ik dat altijd ;)
Misschien niet de meest rijtechnische oplossing maar het werkt prima, zolang ik maar zorgt dat ik "win". Al moet ik hem 2 uur tegendruk geven.

Maar om even op jou terug te komen, ik denk dat vrouwen idd meer van het gevoel zijn dan mannen. Dat gaat dan niet alleen over paardrijden maar met heel veel zaken.
Al heb ik het idee dat bij sommige mannen alles dat met gevoel te maken heeft "taboe" en voor watjes is, net als paardrijden trouwens.

De communicatie tussen mam-man en vrouw-vrouw zullen vast ook beter lopen dan man-vrouw en vrouw-man. Dit door de vaak andere denkwijze en andere manier van uitleggen.
(Hoor ze nog roepen: borsten naar voren! Maar die heb ik niet ;) )

Urielle

Re: Mannen versus vrouwen--Techniek versus gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 05:35

Ik vind ten eerste mannen al veel beter zitten dan vrouwen. Misschien door de andere meer geschikte vorm van het bekken, misschien omdat fout zitten direct afgestraft wordt _O-

Ik denk ook dat mannen in het algemeen beter gebouwd zijn om te rijden. Vaak langere benen, minder vet, atletischer. Dat zie ik overigens ook bij lange slanke amazones wel, maar mannen hebben dan ook nog extra spierkracht in hun benen. Als er iets mis gaat en paardlief besluit niet te luisteren naar de beenhulpen dan duwen ze hem wel even doormidden. Dan is het handiger een vent van 1.90 te zijn op een paard van 1.70 dan een vrouwtje van 1.65. Ja idealiter beweeg je een spier en reageert dat paard, maar een man kan eerder rijden als Niet luisteren naar mijn been? Ben je nu helemaal belatafeld?!

Ik denk ook dat vrouwen eerder te lief zijn, verklaringen zoeken voor het paard, twijfelen aan zichzelf en daardoor inconsequent gaan rijden en handelen. Mannen denken volgens mij veel minder in grijstinten. En dat maakt het rijden gemakkelijker.

En tenslotte, ik denk dat mannen zich exclusiever aan de sport kunnen wijden dan een heleboel vrouwen. Je hebt uiteraard fanatieke amazones die bijvoorbeeld gesteund door thuis niks anders hoeven doen dan de paarden, maar veel vrouwen zullen toch elke dag een afweging moeten maken tussen de strijk en het rijden, nieuwe winterjas voor zoon of dressuurclinic. Ik weet dat dit een ouwerwets beeld is maar in veel huishoudens heeft de vrouw nog steeds de eindverantwoordelijkheid over huishouden en eventuele kinderen en is zij degene die onthoudt wat er voor bijzonders op de agenda of de boodschappenlijst staat en zich dus ook mentaal minder kan focussen op de sport.

Overigens heb ik als instructie liever mannen, maar dat is omdat ik daar blijkbaar meer respect voor heb en minder ga uitleggen en ja maren. Niet banketstaaf maar rijden zeg maar.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 07:38

Ik denk niet dat we al te veel onderscheid moeten maken tussen mannen en vrouwen. Ik geloof niet zo dar de samenleving is verdeeld tussen de gevoelige vrouw en de technische man.
Ik ben zelf bijvoorbeeld heel technisch en heel streberig. Ik probeer alles te analyseren. Maar ik ben een vrouw.
Mannen van mars, vrouwen van venus geloof ik dus niet. Deze vrouw komt namelijk van mars en venus

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 07:51

Ik probeer ook alles tot in den treure te analyseren, maar waarin ik van mijn man verschil is dat hij heel snel de knop om kan zetten en verder kan kijken. Ik kan er in blijven hangen waardoor ik niet verder kom. Mannen zijn wat dat betreft denk ik toch nuchterder en praktischer. Mijn man rijdt ook en fanatieker dan ik. Heb niet zozeer het idee dat dit is omdat hij meer van de techniek is (al is hij wel afgestudeerd aan de HTS) maar meer omdat hij beter met spanning om kan gaan waardoor hij meer durft. Meer vrouwen in de topsport ben ik het dan weer niet mee eens, kijk bijvoorbeeld eens naar de eventers waarin momenteel zeker bij de subtop de vrouwen de overhand hebben. Ook bij het springen is een groot deel van de jonge garde vrouw.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:49

Heel simpel.. Veel vrouwen willen op een gegeven momentent huisje, boompje, beestje.. Terwijl mannen meer gefocust kunnen blijven op hun doel..

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:33

Na alle gouden medailles (dressuur, springen en mennen) van teams die volledig uit mannen bestaan, begin je het je wel af te vragen :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:59

Topsport is toch iets wat helemaal niet redelijk maar juist gevoelsmatig is? Ik bedoel hoe dom is het eigenlijk als je er over nadenkt om je halve leven te vergooien, je lichaam te mollen etc. om heel misschien op een dag 2 honderdste sneller te zijn dan een ander (of nog erger door een of ander maloot volledig subjectief 2 puntjes hoger gepunt te worden dan een ander), topsport willen uitoefenen is juist puur gevoel imo, want redelijkerwijs slaat het natuurlijk nergens op :Y) .

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:00

Ik kan het niet echt eens zijn met de stelling. Er zijn genoeg amazones actief in de paardensport en ook die heel technisch rijden. Misschien zou je meer internationaal moeten kijken.
In z'n algemeen vind ik wel dat het in Nederland nog steeds slecht gesteld is met vrouwen emancipatie. Veel vrouwen die goed opgeleid zijn kiezen uiteindelijk toch maar voor een part-time baantje wat zich gemakkelijk laat combineren met de opvoeding van de kinderen. Prima, dat is een keuze die ieder voor zich maakt. Alleen in Nederland hoor je niet vaak dat een man part-time werk en de kinderen opvoed. In Scandinavische landen zijn vrouwen op dat vlak veel verder.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:17

Volgens mij zijn mannen meer competetie-gericht en heeft dat alles te maken met de doorstroom naar de topsport.

Ik kan me nog herinneren dat ik met een vriendin ging squashen (voor de lol). dan kwam er weer een man lang s die dan vroeg "Wie wint er?" maar wij hielden het niet eens bij en zeiden dan "We winnen allebei de strijd tegen de kilo's!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:26

Ik ben me eigenlijk geheel niet bewust van structurele verschillen tussen hoe mannen en vrouwen het doen. In de springring heb ik wel het idee dat het de mannen zijn die moeilijke paarden wat meer in de houdgreep nemen, anders dan dat vind ik de verschillen tussen ruiters veeeele malen groter dan de verschillen tussen mannen en vrouwen. Ook in les (tuurlijk, is maar manegeles) heb ik eigenlijk nauwelijks verschil gemerkt.

(Ik vraag me ook af wat het toevoegt om dit als een man-vrouw-verschil te benaderen? Voegt dat iets toe aan het inzicht?)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 12:43

Ik zoek slechts een verklaringvoor het feit dat er heel veel meer vrouwen in de rijderij actief zijn dan mannen,maar dat die verhouding in de topsport heel anders is...mannen stromen kennelijk makkelijker door.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:49

Dit topic is generaliserend gestart, dus het heeft weinig zin om als individu te willen bewijzen dat je als vrouw toch veel mannelijke eigenschappen bezit (wat vaak niet eens waar is). Het komt de discussie, denk ik, niet ten goede.

Vrouwen zijn behept met een sterker ontwikkeld empathisch vermogen en dat zie je ook terug in de omgang, rijden en competitiedrang.

Mannen daarentegen hebben een doel en gaan daarop af. Weinig rekening houdend met omstandigheden. Die worden omgebogen om het doel te kunnen behalen. Die duidelijkheid is voor dieren in het algemeen, en dus ook voor paarden, soms een ware verademing.

Met alles is het wel zo dat sterke kanten van iemand ook valkuilen kunnen zijn. Er kan teveel getut worden of juist te weinig rekening gehouden worden met het dier an sich.

Lesgeven is communiceren en mannen communiceren anders dan vrouwen.

Klein voorbeeld: Vrouwelijke lesgevers zijn geneigd om kritiek te verpakken, mannen zeggen het vaak zonder filter.

Als individu zal het een je beter liggen dan het ander.

Generaliserend gesproken vind ik dat het duidelijk is dat de mannelijke aanpak in competitieverband de meeste vruchten afwerpt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:50

papagroom schreef:
Ik zoek slechts een verklaringvoor het feit dat er heel veel meer vrouwen in de rijderij actief zijn dan mannen,maar dat die verhouding in de topsport heel anders is...mannen stromen kennelijk makkelijker door.
Kwestie van doorzetten :P

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:27

Ik denk dat er meer vrouwen rijden omdat het stigma op paardrijden voor mannen nog steeds heel hoog ligt. Hoe vaak hoor je: HAH GAAAY! Als een man vertelt dat hij paard rijdt.. Zou dat er nog iets mee te maken kunnen hebben?

Overigens heb ik op de stallen waar ik kom en kwam geen verschil gemerkt tussen man en vrouw. Er zijn mannen die gewoon een lekker ritje maken, over het strand, lekker uitwaaien :)
En er zijn vrouwen die volledig voor de winst gaan. Maar ook andersom.

@Chawi: ik denk niet dat het met iets bewijzen te maken heeft. Maar meer met het feit dat niet iedereen er in gelooft dat mannen en vrouwen zo anders denken.
Vrouwen willen koeteldekoet, mannen winst = naar mijn idee een gedachtengang uit de jaren 50.

Ik ga volledig mee in de comment van Shadow.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:36

Milkberry schreef:
Ik denk dat er meer vrouwen rijden omdat het stigma op paardrijden voor mannen nog steeds heel hoog ligt. Hoe vaak hoor je: HAH GAAAY! Als een man vertelt dat hij paard rijdt.. Zou dat er nog iets mee te maken kunnen hebben?

Overigens heb ik op de stallen waar ik kom en kwam geen verschil gemerkt tussen man en vrouw. Er zijn mannen die gewoon een lekker ritje maken, over het strand, lekker uitwaaien :)
En er zijn vrouwen die volledig voor de winst gaan. Maar ook andersom.

@Chawi: ik denk niet dat het met iets bewijzen te maken heeft. Maar meer met het feit dat niet iedereen er in gelooft dat mannen en vrouwen zo anders denken.
Vrouwen willen koeteldekoet, mannen winst = naar mijn idee een gedachtengang uit de jaren 50.

Ik ga volledig mee in de comment van Shadow.
Dat hele gay geroep is al lang niet meer aan de orde. Overigens zijn er meer dan voldoende landen waarde meeste ruiters man zijn, denk bijv. aan Spanje/Portugal.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:39

En toch werken de hersens van mannen en vrouwen anders en door onder andere de hormoonhuishouding ontwikkel je ook op natuurlijke wijze andere talenten.

Betekent niet dat je jezelf niets kunt aanleren, maar dat zal altijd meer moeite kosten.

Ik word er persoonlijk een beetje moe van dat mannen en vrouwen maar hetzelfde moeten zijn.

Gelijk, ja -> hetzelfde, alsjeblieft niet

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:41

Mij is het in de jaren opgevallen dat, in tegenstelling tot dat wat men algemeen aan neemt, het juist een opvallend groot deel van de vrouwen zijn die ongevoelig zijn voor de signalen van hun paarden.
Ook zie ik bij hen heel vaak een sterke tendens te willen domineren, iets waar paarden instinctief weg van gaan.

Bij goed rijdende mannen daar en tegen zie ik vaak het zoeken naar harmonie waardoor ze effectiever communiceren.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 14:03

Nou ik ben nog nooit voor gay aangezien hoor,,,niet dat ik weet tenminste....

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:11

Oh, hier in Noord-Holland lijkt dat gay geroep juist wel weer erg aan de orde. En vooral op de middelbare scholen =__="

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:12

Milkberry schreef:
Oh, hier in Noord-Holland lijkt dat gay geroep juist wel weer erg aan de orde. En vooral op de middelbare scholen =__="
Op een middelbare school is dat een standaard uitspraak ;)

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:14

Urielle schreef:
Ik vind ten eerste mannen al veel beter zitten dan vrouwen. Misschien door de andere meer geschikte vorm van het bekken, misschien omdat fout zitten direct afgestraft wordt _O-

Ik denk ook dat mannen in het algemeen beter gebouwd zijn om te rijden. Vaak langere benen, minder vet, atletischer. Dat zie ik overigens ook bij lange slanke amazones wel, maar mannen hebben dan ook nog extra spierkracht in hun benen. Als er iets mis gaat en paardlief besluit niet te luisteren naar de beenhulpen dan duwen ze hem wel even doormidden. Dan is het handiger een vent van 1.90 te zijn op een paard van 1.70 dan een vrouwtje van 1.65. Ja idealiter beweeg je een spier en reageert dat paard, maar een man kan eerder rijden als Niet luisteren naar mijn been? Ben je nu helemaal belatafeld?!

Ik denk ook dat vrouwen eerder te lief zijn, verklaringen zoeken voor het paard, twijfelen aan zichzelf en daardoor inconsequent gaan rijden en handelen. Mannen denken volgens mij veel minder in grijstinten. En dat maakt het rijden gemakkelijker.

En tenslotte, ik denk dat mannen zich exclusiever aan de sport kunnen wijden dan een heleboel vrouwen. Je hebt uiteraard fanatieke amazones die bijvoorbeeld gesteund door thuis niks anders hoeven doen dan de paarden, maar veel vrouwen zullen toch elke dag een afweging moeten maken tussen de strijk en het rijden, nieuwe winterjas voor zoon of dressuurclinic. Ik weet dat dit een ouwerwets beeld is maar in veel huishoudens heeft de vrouw nog steeds de eindverantwoordelijkheid over huishouden en eventuele kinderen en is zij degene die onthoudt wat er voor bijzonders op de agenda of de boodschappenlijst staat en zich dus ook mentaal minder kan focussen op de sport.

Overigens heb ik als instructie liever mannen, maar dat is omdat ik daar blijkbaar meer respect voor heb en minder ga uitleggen en ja maren. Niet banketstaaf maar rijden zeg maar.

Ik les ook veel liever bij mannen om dezelfde reden maar helaas zijn er maar weinig mannelijke lesgevers te vinden voor de dressuur! Voor springen wel een leuke lesgever!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:19

Ik weet dat dat een standaard uitspraak is.

Maar dat neemt niet weg dat veel jongere jongens dus worden gezien als watjes in de groep. Ik kan me voorstellen dat dat hen weerhoudt om te gaan paardrijden. Wat ik overigens sonde vind, want in mijn ogen is paardrijden JUIST niet voor watjes! :P

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:49

@Chawi:
Vlgs de studie van Baron-Cohen (hoogleraar ontwikkelingspsychologie in Cambridge) kun je het brein onderverdelen in 3 verschillende types.
Type E: hierin is het empatisch vermogen meer ontwikkeld dan het systematiseren
Type S: hierin is het systematiseren meer ontwikkeld dan het empatisch vermogen
Type B: hierin is het systematiseren evenveel ontwikkeld als het empatisch vermogen

Onder het makkelijk geslacht bezit ongeveer 60% een brein met type S, 20% een type B en 20% een type E.
Bij de vrouwen is dit andersom 60% bezit type E, 20% type S en 20% type B.
Vandaar dat er dus wel degelijk mannen zijn met een zeer goed ontwikkeld empatisch vermogen. En vrouwen die een onwijs ambitiegericht zijn.

Vandaar dat is aangeef dat ik de verschillen wel mee vind vallen tussen man en vrouw.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:06

Oke, dan verschillen wij in mening in wat we een verschil vinden.
Ik vind het verschil wel significant en mijn standpunt juist onderbouwen dat mannen en vrouwen verschillend zijn.