Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Milkberry schreef:Dat hele gay geroep is al lang niet meer aan de orde. Overigens zijn er meer dan voldoende landen waarde meeste ruiters man zijn, denk bijv. aan Spanje/Portugal.Ik denk dat er meer vrouwen rijden omdat het stigma op paardrijden voor mannen nog steeds heel hoog ligt. Hoe vaak hoor je: HAH GAAAY! Als een man vertelt dat hij paard rijdt.. Zou dat er nog iets mee te maken kunnen hebben?
Overigens heb ik op de stallen waar ik kom en kwam geen verschil gemerkt tussen man en vrouw. Er zijn mannen die gewoon een lekker ritje maken, over het strand, lekker uitwaaien![]()
En er zijn vrouwen die volledig voor de winst gaan. Maar ook andersom.
@Chawi: ik denk niet dat het met iets bewijzen te maken heeft. Maar meer met het feit dat niet iedereen er in gelooft dat mannen en vrouwen zo anders denken.
Vrouwen willen koeteldekoet, mannen winst = naar mijn idee een gedachtengang uit de jaren 50.
Ik ga volledig mee in de comment van Shadow.
Urielle schreef:Ik vind ten eerste mannen al veel beter zitten dan vrouwen. Misschien door de andere meer geschikte vorm van het bekken, misschien omdat fout zitten direct afgestraft wordt![]()
Ik denk ook dat mannen in het algemeen beter gebouwd zijn om te rijden. Vaak langere benen, minder vet, atletischer. Dat zie ik overigens ook bij lange slanke amazones wel, maar mannen hebben dan ook nog extra spierkracht in hun benen. Als er iets mis gaat en paardlief besluit niet te luisteren naar de beenhulpen dan duwen ze hem wel even doormidden. Dan is het handiger een vent van 1.90 te zijn op een paard van 1.70 dan een vrouwtje van 1.65. Ja idealiter beweeg je een spier en reageert dat paard, maar een man kan eerder rijden als Niet luisteren naar mijn been? Ben je nu helemaal belatafeld?!
Ik denk ook dat vrouwen eerder te lief zijn, verklaringen zoeken voor het paard, twijfelen aan zichzelf en daardoor inconsequent gaan rijden en handelen. Mannen denken volgens mij veel minder in grijstinten. En dat maakt het rijden gemakkelijker.
En tenslotte, ik denk dat mannen zich exclusiever aan de sport kunnen wijden dan een heleboel vrouwen. Je hebt uiteraard fanatieke amazones die bijvoorbeeld gesteund door thuis niks anders hoeven doen dan de paarden, maar veel vrouwen zullen toch elke dag een afweging moeten maken tussen de strijk en het rijden, nieuwe winterjas voor zoon of dressuurclinic. Ik weet dat dit een ouwerwets beeld is maar in veel huishoudens heeft de vrouw nog steeds de eindverantwoordelijkheid over huishouden en eventuele kinderen en is zij degene die onthoudt wat er voor bijzonders op de agenda of de boodschappenlijst staat en zich dus ook mentaal minder kan focussen op de sport.
Overigens heb ik als instructie liever mannen, maar dat is omdat ik daar blijkbaar meer respect voor heb en minder ga uitleggen en ja maren. Niet banketstaaf maar rijden zeg maar.