Wijken; wat gaat hier mis? (foto!!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjira

Wijken; wat gaat hier mis? (foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 14:26

Tijdens een outdoor vorige maand zijn paardlief en ik eens mooi op de kiek genomen :D. De fotograaf was een bekende en zodoende heb ik een hele reeks aan mooie en leerzame foto's mogen ontvangen. Ik heb helaas geen aangeboren dressuurtalent en daarom wil ik graag altijd weten hoe en waarom iets gebeurt. Een echt analyse mutsje dus ;)

Enfin, deze paar foto's vond ik dan ook fantastisch om te krijgen. Ik maak nog regelmatig mee dat ik in de situatie als op de laatste foto eindig. Mijn vraag aan jullie is dan ook: wat gaat er volgens jullie hier mis?

Eerst een korte beschrijving van ons: paardlief (Turbo Magic X Cabochon) is nu 10 jaar. Heb haar als 4jarige beleerd en voordat ze verkocht werd toch zelf gekocht omdat ik deze niet kon laten gaan. Een jaar of twee geleden zijn we voor het eerst gestart en we rijden nu L2+5. Door mijn nieuwe instructrice (sinds half jaartje) ben ik er eindelijk achter dan paardlief het makkelijker vindt om haar binnenachterbeen maar niet zo actief onder de massa te plaatsen. We zijn nu dus vooral bezig met 1. mijn bewustwording hierin en 2. haar achterbenen mee te laten doen (even kort door de bocht gezegd). Ik heb altijd veel les gehad maar nu eindelijk iemand gevonden die echt de vinger op de zere plek weet te leggen, én dat ook goed heeft kunnen vertalen naar de praktijk.

Bij deze de foto's, leef je uit!! (let overigens niet op mijn hoofd, het was errug vroeg die dag ;) )

Ik vind dit zelf een erg mooie foto en ik zie er erg geconcentreerd uit.

Afbeelding

Vervolgens ga ik nadenken: oja, kijken naar waar ik heen wil en meer stelling vragen..

Afbeelding

En dan eindig ik uiteindelijk zo....

Afbeelding

Het had zo mooi kunnen worden -O-

Hier nog even op een rij:

Afbeelding

Anoniem

Re: Wijken; wat gaat hier mis? (foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:27

Kijk eens goed naar je Eigen lichaamshouding op de eerste en laatste foto :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:29

Mijn vraag...
Waarom vraag je meer stelling? Als het paard al in zijn balans loopt?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:30

Doordat je meer stelling neemt loopt ie over zijn buiteschouder weg. eerste foto vind ik prima :-)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:31

Je steekt je buitenbeen weg op het moment dat je kijkt waar je heen gaat. Het kijken is uiteraard goed, het wegsteken van je been niet. Daarbij is het helemaal niet de bedoeling dat je meer stelling vraagt in/tijdens het wijken. Door de combinatie hiervan geef je je paard eigenlijk de aanwijzingen 'val maar over de buitenschouder' en 'loop van het binnenachterbeen af' omdat je hem te ver doorbuigt en loslaat aan de buitenkant. Ik denk als je simpelweg doorrijdt zoals je inzet en niet vanalles gaat doen halverwege (niet corrigeren wat helemaal niet misgaat!) je het voor jullie beiden makkelijker maakt.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:31

Je knikt in aan de linkerkant van je lichaam terwijl je druk zet op je binnenteugel, paard krijgt door jouw druk op de binnenteugel spanning en de kans om over de buitenschouder weg te lopen.

De oplossing is om zelf recht te blijven zitten, en niet meer stelling te vragen dan op de eerste foto.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:33

Ja je houding zegt genoeg. Je zakt naar links.
Op de eerste foto zit je perfect.
Blijf zo zitten en meer begrenzen met je rechterteugel, in dit geval.

beneral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:37

Mi haal je hem idd uit zijn balans
1ste foto zit je netjes recht met je gewicht, maar steeds een foto verder trek je je rechterschouder op , knik je in links en krijg je teveel druk op je linker teugel waardoor je maar meer linkerstelling aanneemt en waardoor je dus je paard uit zijn balans haalt.
Je moet dus oefenen dat je je hoofd afzonderlijk van je schouders kan draaien.
Wel super mooie reeks foto's zeg om te leren, en stoer dat je je zo open opstelt.
Succes met oefenen

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 14:39

Kijk dat is al een mooie eye-opener: als ik kijk waar ik heen ga, laat ik mijn tenen ook meteen mee kijken.. (edit: mijn hele houding gaat mee..)

Wat betreft de stelling: ik probeer dan wat buiging te creëren zodat Lin (paardlief) meer zijwaarts gaat cq meer gaat scharen. Op de eerste foto heb ik ws het idee dat ik de hoefslag niet ga halen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:40

Sjira schreef:
Kijk dat is al een mooie eye-opener: als ik kijk waar ik heen ga, laat ik mijn tenen ook meteen mee kijken..

Wat betreft de stelling: ik probeer dan wat buiging te creëren zodat Lin (paardlief) meer zijwaarts gaat cq meer gaat scharen. Op de eerste foto heb ik ws het idee dat ik de hoefslag niet ga halen..

Terwijl het paard toch goed schaart op foto 1. En meer stelling kan wel, maar dan wel met de buitenschouder erbij, dus buitenbeen er goed aan houden en recht op je paard blijven zitten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:41

In plaats van meer stelling te vragen zou je meer aanleuning op de buitenteugel moeten hebben. Daarmee hou je het paard recht en met je binnenteugel heb je dan een lichtere verbinding die enkel de stelling onderhoud die er al is. Doordat je nu meer stelling vraagt werk je terug met je binnenhand en komt je paard uit de aanleuning en kan het binnenachterbenen niet meer overtreden. Je moet de binnenzijde juist vrij houden om het doorstappen van het binnenachterbeen te bevorderen. Nu blokkeer je deze met je binnenhand.

Daarnaast zou ik eerder voor je uit kijken dan opzij. Wijken voor de kuit is een voorwaarts zijwaartse beweging. Door jezelf naar voren te richten blijft de drang van je paard ook naar voren. Daarnaast blijf je dan zelf rechter zitten in je schouders en je heupen. Wijken voor de kuit is geen zijgang dus je hebt enkel stelling en geen buiging. Het lichaam hoort dus recht te blijven dus hoort jouw lichaam dat ook te zijn.

Wanneer je dit doet zou je enkel je binnenbeen naar achter hoeven leggen en zou het paard horen te wijken voor die druk.

Even een voorbeeldje van mezelf. Nog niet perfect maar je houding bepaald hoe je paard gaat. Laten deze foto's ook goed zien.
Foto 1 & Foto 2

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 14:41

Ik heb overigens altijd geleerd dat er bij wijken wel sprake is van stelling. Maar dat hoeft dus niet?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:42

Op de foto met de minste stelling schaart ze het mooiste.
Ze komt omhoog omdat je té veel wil doen, less is more in dit geval

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:43

Sjira schreef:
Ik heb overigens altijd geleerd dat er bij wijken wel sprake is van stelling. Maar dat hoeft dus niet?

Jawel maar niet meer dan zichtbaar op je eerste foto.

Edit: en thuis kan en mag je daar best eens mee spelen, leuke oefening ter afwisseling, om je paard scherp en soepel te houden. Maar dat is voor thuis, dan is het ook niet erg als het een keertje mislukt. Op concours, inzetten en doorrijden zoals op foto 1.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:45

Sjira schreef:
Kijk dat is al een mooie eye-opener: als ik kijk waar ik heen ga, laat ik mijn tenen ook meteen mee kijken.. (edit: mijn hele houding gaat mee..)

En juist dat meer zijwaarts doe je met je been..

Foto 1 is mooi.. probeer dit de hele oefening vast te houden.. niet meer stelling vragen en zelf rechtop blijven zitten.
Dreigt je paard toch over de schouder weg te lopen, ietsje meer buitenteugel erbij (of eigenlijk minder stelling) dat ie weer recht in zijn lijf wordt.
Maar probeer hem meer opzij te krijgen door je been.. niet door je hand.. ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:47

Less is more!

- Binnenbeen op de singel houden, paard wijkt voor druk BB (binnenbeen te ver naar achteren en de AH gaat voor! = Paard uit balans)
-Zelf rechzitten op je paard en niet inknikken, recht naar voren kijken en voorwaarts denken (1 tempo houden)
-buitenteugel bergrenzen, binnenhand ontspant

Mensen maken het zichzelf soms zo moeilijk :D

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:48

Sjira schreef:

Leuke topic! Bedankt voor het delen van de foto's!

Wel stelling géén buiging.
Zijwaarts gaan voor je binnenbeen.
Rechtopzitten
Binnenbeen op de singel
Buitenhand begrenzen

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 14:54

Nu ik erover nadenk... Bij het wijken voor rechts heb ik dit probleem niet.

Er gebeurt iets waardoor ik ga corrigeren. Ik ken het gevoel nl van de eerste foto. Heerlijke aanleuning, scherp aan de hulp, alsof we zweven. Paar passen gaat het goed maar dan valt ze wat terug in tempo en gaat ze minder zijwaarts. En dan ga ik pielen en prutsen en valt het uit elkaar. En daar heeft dat niet willen ondertreden met binnenachterbeen ook weer mee te maken?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:56

Voor wat betreft de stelling, als je het na gaat zoeken, staat ook overal dat het lichaam parallel blijft aan de hoefslag en alleen het hoofd en hals een lichte stelling hebben in de tegenovergestelde richting dan waar je gaat. Zelf heb ik altijd geleerd dat het echt een minimale stelling is, je mocht alleen het oog en de neusvleugel van het paard kunnen zien als ruiter zijnde.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:01

Bovenstaande posters zeggen het allemaal goed. Het beeld op de 1e foto is super. Zowel qua beenzetting, lengtebuiging en aanleuning van het paard. Hoeveel meer scharend wil je het nog hebben? Het is L2, geen LT. Als je zo het hele wijken kan doen, krijg je van mij een 8 (ben Z-jury ;-) ).

Probeer zelf nog meer uitdrukking in je zitten te krijgen. Ik krijg de indruk dat je wat rond in de rug/schouders zit. Trek je buikspieren aan (navel naar binnen), laat je schouderbladen langs je ruggegraad naar beneden glijden en hef op die manier je borstbeen en kin. Dan blijf je ook beter in balans zitten als je een andere kant op gaat kijken.

Sjira schreef:

In de omschrijving van het wijken staat inderdaad dat het paard stelling moet hebben en moet kijken in de richting waar het vandaan komt. Wat jij doet, teveel stelling vragen waardoor het paard over de bu.schouder valt, is (daardoor?) een veel gemaakte fout. Probeer het paard nagenoeg parallel aan de hoefslag te houden, en dan zijwaarts te laten gaan voor je binnenbeen. Het hele kleine beetje stelling dat je daarmee krijgt is voor het wijken meer dan genoeg.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:10

Grappig, hier wordt gezegd, rechtuit kijken. Wij kijken juist altijd in de richting waar het paard gaat. Ook met wijken. Ik richt de schouder dan naar het punt waar ik uit wil komen en neem de achterhand daarbij mee, zodat je parallel aan de hoefslag blijft en idd met een hele lichte stelling.

xmarliez, waarom vind je dat wijken geen zijgang is? Het is een voorwaarts/zijwaartse beweging.

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:12

super fijne uitleg allemaal, ik zit met hetzelfde probleem en heb echt wat aan jullie uitleg!! thanks :D :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:12

Mousmous schreef:
Grappig, hier wordt gezegd, rechtuit kijken. Wij kijken juist altijd in de richting waar het paard gaat. Ook met wijken. Ik richt de schouder dan naar het punt waar ik uit wil komen en neem de achterhand daarbij mee, zodat je parallel aan de hoefslag blijft en idd met een hele lichte stelling.

xmarliez, waarom vind je dat wijken geen zijgang is? Het is een voorwaarts/zijwaartse beweging.

Een zijgang heeft stelling én buiging en wijken voor de kuit heeft enkel stelling. Daarnaast kruisen de achterbenen maximaal dus neemt het geen gewicht op zoals bij een zijgang waarbij het achterbeen onder de massa treed (en waarbij het paard dus moet verzamelen). Het heeft een gymnatiserende functie en een aanleerfunctie (reactie op het been, wat je bij de zijgangen ook nodig hebt).

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:29

Oke, dan denk ik dat dit gezien is vanuit de klassieke/academische rijkunst? Bij ons valt wijken voor de kuit nl wel onder de zijgangen (paard gaat zijwaarts door de benen te scharen) en heeft, zoals jij ook zegt o.a. een gymnastiserende funktie. Was even nieuwsgierig.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:43

Wijken is wel degelijk een zijgang maar zonder lengtebuiging.
Omschrijving:
De stelling is tegenover gesteld aan de bewegingsrichting. Het paard is nagenoeg recht,
met uitzondering van een lichte stelling in het nekgewricht tegenovergesteld aan de
richting waarin het gaat. De ruiter kan net de wenkbrauw en het neusgat aan de
binnenzijde zien.
Bij het wijken voor het been blijft het paard dus zo parallel als mogelijk aan de lange
zijden van de rijbaan. De voorhand gaat een klein stukje aan de achterhand vooraf. Het
arbeidstempo blijft gehandhaafd.

Op de laatste foto zit de amazone ingeknikt naar links, buienbeen komt van paard af. Blijf jij dus maar lekker gewoon rechtuit kijken. :)
De bewegingsafloop vind ik van stilstaande beelden lastig te beoordelen. De eerste foto vind ik het prettigste beeld geven, de laatste heeft wat veel stelling.