Hoofdschudden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaDort

Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 19:35

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag,

mijn friese verzorg merrie, schud de hele tijd met haar hoofd in stap en in draf. het is het hoofd omlaag doen en dan snel heen en weer schudden net zoals ze haar hals schud alsof er een vlieg op zit. ze doet het bijna de hele tijd alleen is het de ene dag erger. ook trekt ze bijna iedere keer de teugels daarmee uit mn handen en als we aan het in en uit stappen zijn gebeurd het helemaal niet.

het zadel is laatst nog nagekeken en die past goed, mij is laatst wel verteld dat ze vroeger een verkeerd zadel heeft gehad.

ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

x melissa

_Femkeeex

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:37

Verkeerd bit ? Is ze wel helemaal gezond ?

MelissaDort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 19:38

voor zover ik weet is ze helemaal gezond

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:42

Voor zover je weet ? Wanneer heeft de DA een check up gedaan ? Misschien zit er iets vast of een niet passend hoofdstel kan ook de oorzaak zijn. Hoe groot is het paard wat je rijdt ? Misschien ben je te groot/te zwaar ? :)

MelissaDort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 19:44

het is een Friese merrie van 1,65. ik zal aan de eigenaresse vragen wanneer ze voor het laatst is nagekeken

MelissaDort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 19:45

Afbeelding

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:48

Google eens op headshaking syndrome. Kan van alles zijn, soms helpt een neusnetje.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:50

Het plaatje ziet er mooi uit, je bent niet te groot niet te klein dus daar zit het probleem in ieder geval niet, mooi kunnen we dat uitsluiten. Hoofdstel past ook mooi voor zovere het te zien is. Ben alleen wel benieuwd naar het bit, op de foto zie je het natuurlijk van geen meter, maar van wat ik kan zien lijkt het bit me wat klein ( ik weet het niet zeker hoor ). Heb je een foto van het hoofd van het paard + bit ?

MelissaDort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 19:55

ik hoor net van de eigenaresse dat ze morgen tandarts gaat bellen voor een afspraak, dan word ze even goed nagekeken en als daar niks uitkomt dan word de dierenarts erbij gehaald :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:57

Merrie die ik rijd reageert erg heftig op vliegjes en rondzwevende dingen waardoor ze met haar hoofd gaat schudden om ervan af te zijn. Ze heeft een neusnetje en het probleem is weg.

MelissaDort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 20:00

in ieder geval alvast iedereen bedankt :)

MelissaDort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 20:21

Afbeelding

MelissaDort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 20:22

foto van hoofdstel met bit

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:01

HAR → RT-V

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:26

Schud ze ook (veel) met haar hoofd buiten het rijden om? Merk je seizoensverschillen? Of is het alleen tijdens het rijden?

Hoofdschudden kan veel uiteenlopende oorzaken hebben. Van rij technische problemen tot fotofobisch hoofdschudden.

teunie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:35

Sommige paarden zijn erg gevoelig voor vliegjes in de neus of oren. Mischien een neus- of oornetje proberen?

MelissaDort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 10:09

@yipee, het is echt alleen tijdens het rijden en dan voornamelijk stap en draf, als ik instap is er niks aan de hand en met uitstappen ook niet maar als ik mn teugels oppak dan begint ze al te schudden. maakt niet uit of ik bezig ben dat ze nageeflijk loopt of dat ze gewoon op een sukkeldrafje loopt met de teugels wat hangend :)

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:21

Ik zou de tandarts even afwachten en anders zeker de dierenarts er bij halen. Een pony die ik vroeger reed deed precies hetzelfde omdat ze last had van een spier in dr hals. Als ze eenmaal was opgewarmd ging dat vaak wel beter, maar omdat je het niet wilt verergeren moet je er dan toch wel wat aan doen.
Laat je het weten als er iets meer bekend is?

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:28

het kunnen verschillende dingen zijn, verkeerd bit, last van de tanden, last van de rug of pollen allergie is wat me nu naar binnen schiet

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:32

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:33

Klinkt exact als mijn fries.
Die van mij doet het echter niet als hij goed recht is en goed in balans
Dus ik denk dat je het moet zoeken in rechtrichten.

hoe oud is ze?

MelissaDort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 18:26

ik heb vandaag les gehad van mijn nieuwe instructrise en die zei dat ze zoveel schud, komt doordat ze te langzaam loopt en dus geen balans kan vinden, ze heeft me ermee geholpen vandaag en het werd al veel minder. Het is dus waarschijnlijk geen headshaking syndroom want toen ik met haar erbij ging rijden was het dus zo goed als over. Ze zei wel dat het alsnog verstandig is om de tandarts erbij te laten komen, dus die afspraak is gemaakt.

ik wil iedereen bedanken voor alle tips en het meedenken :)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:16

Als je je paard zijn hoofd recht van voren bekijkt, zitten de oren dan op één lijn? En de ogen? Neusgaten? Nee? Dan zou je paard baat kunnen hebben bij craniosacraal therapie. Scheve hoofden zijn gecomprimeerde hoofden, wat leidt tot hoofdpijn, slechter zien (slijmerige paarden!), tot hormonale problemen agv druk op de hypofyse (ppid) en headshaking aan toe. Ik heb goede ervaringen met Joey Philips uit 't Gooi.

didiannemay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:33

Misschien werkt een bontje op het kopstuk. Iemand die ik ken heeft dat ook en het werkt prima tegen het hoofdschudden bij haar

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:08

MelissaDort schreef:
ik heb vandaag les gehad van mijn nieuwe instructrise en die zei dat ze zoveel schud, komt doordat ze te langzaam loopt en dus geen balans kan vinden, ze heeft me ermee geholpen vandaag en het werd al veel minder.

Dan is je paard inderdaad achter het been en zul je zien dat het met goede begeleiding een stuk beter gaat worden.
Een tandarts bezoek is altijd goed natuurlijk.
Veel succes met je mooie paardje. ;)