Wat allemaal te doen in de bak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Wat allemaal te doen in de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 12:15

Hallo,

Ik heb sinds een maand of 3 een leuke Fries als bijrijdpaard. Daarvoor (met vorige verzorgpony) reed ik niet. Ik heb dus een pauze van een half jaar gehad en voor het eerst dat ik niet rijd met manegelessen.

Ik maak veel overgangen, volte hier, gebroken lijn daar, maar ik vind het lastig om een uur te vullen. Meestal is na 30-45 minuten mijn inspiratie op.

Nog erbij:
-in de bak rij ik bitloos met sidepull (buiten met bit)
-ik heb momenteel geen les, als ik een bijbaantje heb wil ik wel af en toe een lesje nemen.
-paard houdt niet van springen.
-paard zit zonder zadel absoluut niet fijn.

Wie weet wat ik nog meer in de bak kan doen om het leuk en afwisselend kan houden? Falco vindt bakwerk minder leuk dan buitenrijden, maar ik kan niet altijd naar buiten.

Afbeelding
En dit is het hoofdstel waarmee ik rij.

Sammie

Re: Wat allemaal te doen in de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:16

30 tot 45 minuten rijden is voldoende hoor. Je hoeft geen uur vol te rijden.. :)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:17

Een paar proefjes op internet zoeken en die rijden? Misschien dat je dan ook tegen dingen aan loopt waar je op kunt oefenen. Heb je weer wat 'te doen'. :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:22

balkjes lopen
slangevoltes (kijk maar eens hoeveel bogen je op den duur kan maken...)
proefjes rijden
barrelrace :) (vind mijn Fries errug leuk, wel in draf haha)
en idd: een uur red ik ook niet. Mijn Fries heeft een concentratieboog van ong 40 a 45 min en dan is de koek op.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:25

waarom zou je een uur moeten vullen? 30/45 minuten is ook genoeg .. bij mijn paard is de concentratie na een half uur a 45 minuten ook echt op... :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:27

(Toen ik mijn eigen paard kocht moest ik daar ook echt aan wennen trouwens. Je bent als manege-ruiter ZO aan dat hele uur gewend. Maar ja.. daar zitten vaak hele stukken bij dat het paard zich even niet hoeft te concentreren in de les. Maar rij je zelf dan zet je het paard de hele tijd aan het werk. Voor de meeste is dan een uur te veel...)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:29

Bakjes
Proefjes na rijden
Soort parcour neerzetten en dat zo snel mogelijk proberen af te leggen

En idd, 45 min is genoeg

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:30

Op internet zijn er inderdaad een hoop leuke oefeningen en proefjes te vinden die je zou kunnen proberen. En je zegt dat je veel overgangen rijdt, probeer je ook oefeningen in verschillende tempo's? Bijv. een slangenvolte in galop waarbij je de eerste keren terug naar draf rijdt om van been te wisselen en als jullie meer geoefend hebben een galopswissel maken. Zo blijf je jezelf en je paard uitdagen :)
Verder kun je mbv balken of pionnen de bak wat interessanter maken.
En als je eenmaal lessen gaat volgen zal je merken dat je veel inspiratie krijgt voor nieuwe oefeningen en misschien ook huiswerk :P

Daarnaast is 30-45 min idd voldoende! Je hoeft niet een uur vol te maken zoals bij een manege les :)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:31

Themalesjes maken. Ene dag focussen op overgangen, andere op buiging, dan weer op tempowisselingen, zijgangen, balkes/pionnen etc.

En het fijne van lekker voor jezelf rijden is dat je zelfbedachte figuren kan rijden. Doe creatief en rij eens vierkantjes ipv voltes.
Nog wat extra inspiratie:
http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur ... gen-1.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:55

Je kunt wel lukraak in de ronde gaan rijden, maar ga juist focussen op iets wat je wilt bereiken. Wil je je paard beter aan de hulpen? Wil je meer lossigheid? Meer nageeflijkheid? Als je weet wat je doel is, kun je ook doelgerichter gaan rijden maar daaraan gekoppelde oefeningen.

RoronaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:08

Ik zou wat oefeningen uit proefjes pakken en daarmee oefenen, bijvoorbeeld linksomkeert, volte 15 meter, door s van hand veranderen, gebroken lijn met bij x een volte 10 meter.
Wat ook wel leuk is, is beginnen op een normale volte en die steeds kleiner en groter maken

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:08

leg een zijltje in de bak kijk of je daar over heen kan. zet pionen in de bak ga daar je oefeningen omheen rijden. of balkjes stappn en draven zodat je de achterhand meer activeerd. er zijn ook genoeg leuke spelletjes te bedenken die je kunt doen. 2 tafeltjes in de bak een eind uit elkaar en gevulde flessen zo snel mogelijk van tafeltje a na tafeltje b rijden 1 voor 1

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:17

Je kan overgangen gaan rijden. Bij iedere letter een andere gang aannemen. Heel fijn om je paard aan het been te krijgen en op zit terug te rijden.

Je figuren opleuken met voltes.
Slangevoltes met volte 10 meter in de bochten.
Gebroken lijn met volte op X
A afwenden en dan voltes links en rechts en dan steeds een stukje rechtstellen.

Volte openen/ sluiten.
Pasje wijken

Balkjes lopen
Pionnen neerzetten en dan slalommen.
Teugels in een knoop en op zit proberen te sturen.

En zoals gezegd een proefje opzoeken en die gaan oefenen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 15:31

Bedankt iedereen!
Zijl gaat niet lukken denk ik, hij vind afwijkende strepen op de weg of een mat al eng (eromheen wel, maar eroverheen... dan wordt je opgegeten).
Slangenvoltes zal ik eens proberen.

Ik ben nu ook bezig om hem meer op zit te rijden en actief. Dat is een van de redenen dat ik in de bak bitloos rij: hij is ontzettend hard in de mond en halthouden wil ie niet goed met bit (oplossing eigenaar: harder trekken...), hoewel hij er buiten beter op reageert. Zonder bit gaat halthouden beter.

Hier kan ik zeker mee aan de slag. In stap krijg ik hem ook al lekker ontspannen, maar in draf is het net een giraffe.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:56

2 pionnen neerzetten met op 1 daarvan een tennisbal. Precies er tussen halt zien te houden en het balletje van de ene pion op de andere leggen. Lenigheids oefening voor jezelf :D en oefening voor het paard om hem stil te laten staan terwijl jij je gewicht verplaatst.

Als je beschikt over springbalken kan je daar ook veel leuke mee doen. Leg ze bijv. in een vierkant, stap over de eerste heen, hou halt, stap over de 2de balk of oefen een korte wending, als jullie er aan toe zijn misschien een kwart keertwending, naar de balk die haaks op de eerste balk ligt.
Leg de balken parralel aan elkaar in een zig zag patroon en stuur er doorheen, hou halt, probeer tussen de balken een stukje achterwaarts etc.

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:01

Clickertraining! Leuk om te doen en je leert hem tevens goede manieren aan. Op internet is er volop over te vinden. Je hoeft toch niet altijd te rijden? Mijn paard vind het in ieder geval superleuk.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 19:08

Ik ben donderdag balkjes met hem gaan lopen... hij tilde gewoon z'n benen niet op en bleef struikelen, dus daar ben ik maar snel mee gestopt :')
Ik doe al basis grondwerk met hem, dat vindt ie wel leuk en pakt hij goed op. Clickertraining doe ik nu vooral met de shet, ook een paar keer met Falco gedaan. Hij vind het wel leuk, maar toont niet veel initiatief, zoals de shet doet. We wandelen ook wel eens :D. Zal ik binnenkort vaker gaan doen, omdat ik door school minder tijd heb om te rijden.

Ik weet niet of er pionnen zijn op stal eigenlijk. Ik heb nu ook een bijbaan! Eerst een beetje sparen, daarna een instructeur zoeken.
Ik ga nu veel overgangen oefenen met hem, halthouden vindt hij nog lastig, maar dat gaat al beter.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:15

Zet een muziekje op. En rij zogenaamd een kur op muziek. Is nog verdraaid lastig!

Als hij zijn beentjes niet voldoende optilt voor een balkje mist hij impuls, ga daar aan werken, korte vlotte overgangen.
Verras het paard. Niks te slof slof boem over de balken. Optillen die klompen! :D
Op buiten ritjes kom je ook ongelijkmatigheden tegen in het wegdek, moet hij ook opletten dat hij z'n voeten optilt.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:07

Binnen het western rijden is "trail" een wedstrijd discipline waarbij je obstakels moet passeren met je paard.
Door een poort gaan met openen en sluiten, over een brug, 360° draai binnen een vierkant, over en tussen balkjes, enz.

De training daar voor is een hele uitdaging voor paard en ruiter en geeft afwisseling tijdens je trainingen.
Kijk maar eens op internet onder "trail" of "in hand trail" dan vindt je genoeg mogelijkheden.

Suziiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:53

Hier doe ik ook nog wat inspiratie op.
Ik moet wel zeggen dat ik in de bak rij zolang ik wil. Dan maak ik niet perse een uur vol.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 20:58

Ik heb dat 'ik moet een uur rijden' beetje losgelaten :)
Doe liever kwartiertje grondwerk en daarna 30-45min rijden. Op buitenrit ben ik wel minstens een uur bezig, omdat de ruiterpaden een goed stuk rijden verderop zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:06

Tellen! 1 stap, halt. 2 stappen, halt. 3 stappen, halt. Tot 10.
Dan 1 drafpas, stap. 2 drafpassen, stap, 3 drafpassen, stap. Tot 10.
Dan 1 galopsprong, draf. 2 galopsprongen, draf. 3 galopsprongen, halt. Tot 10.

Dan 5 stappen, probeer is weg te galopperen vanuit stap, tellen, dan weer terug naar stap zonder zomaar stil te donderen, etc etc etc etc.

Probeer dat is op muziek te doen als dat goed gaat!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:27

Wat een leuk en handig topic :)
Ik heb ook het probleem dat mijn uur ook niet altijd vol komt.
Ik wil wel echt een uur rijden om dat haar conditie anders slecht blijft.

Ik probeer vaak een proefje te rijden.
Je ziet in de bak duidelijk waar je al hebt gereden bij ons. Dus dan probeer ik overal gereden te hebben. Is ook nog best moeilijk :P.

Soms ben ik zo door het uur heen en andere keren na een half uur al inspiratie loos.

Als ik na 45-50 min niks meer weet stap ik altijd nog een kwartier uit zonder zadel. Met nog wel veel slange voltes en pasje wijken enzo

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:36

Las ik dat zeil niet ging lukken? Natuurlijk wel :j
Beetje spellen, begin met wat plastic boodschappen tassen, een hier een daar, dan paar aan elkaar, enzoverder, paraplu wegleggen , je hebt de tijd, is leuk samen vertrouwen kweken. Succes!

meikepeters5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:37

Ik heb niet alles gelezen maar misschien kun je vrijheids dressuur gaan doen, of schriktraining?
En ik weet niet of je samen met iemand kunt rijden maar misschien kun je carrousel rijden maar volgens mij is dat altijd met veel meer maar het kan ook met twee maar weet niet of dat dezelfde naam heeft haha.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel en nog veel succes!