slofteugel bij draver

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fabie_nneZ

slofteugel bij draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 11:23

Hey allemaal. Ik heb thuis 2 dravers staan. 1 daarvan heeft succesvol een paar jaar op de drafbaan gelopen. Ik heb haar een jaar geleden gekocht toen ze net een maand onder het zadel was. Ze kon alleen linksom deftig draven, rEchtsom was afgeleerd. Net als de galop , want op de draf baan mocht ze natuurlijk niet galopperen. Ze liep scheef en wilde altijd zo hard mogelijk draven. Ondertussen loopt ze netjes draf en stap alle zijden galop kan ze en dit verkiest ze nu ook boven heel snel draven maar onder het zadel is galop tijdje geleden want dan krijgt ze het in der hoofd en wilt ze alleen sneller. Net als bij de draf soms. Op de drafbaan lopen de paarden zo hoog mogelijk met hun hoofd, tijdens het rijden doet ze dit dus ook het is al veel minder soms krijg ik haar even nageeflijk en aan de teugel in draf.maar dan neemt ze een andere houden aan met der rug dan dat ze gewend is ze doet heel hard haar best maar ze vind dit erg moeilijk. Mijn instructrice heeft ooit voorgesteld haar met een slofteugel te rijden. Maar na een paar x lessen bij haar merkte ik dat er geen klik was tussen haar en mijn paard en de lessen werden steeds slechter. Nu dus zou ik haar graag willen longeren en daarna mischien met begeleiding rijden met de slof. Ik vroeg me af of iemand met een draver, of een ander paard ervaring mee heeft. Tips heeft of een verhaal.
Groetjess

plantje01

Re: slofteugel bij draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:25

Slof kan helpen, máár het is een tijdelijke oplossing dus niet ermee blijven rijden! En inderdaad zorg voor goede begeleiding.

Wat je ook zou kunnen doen is een elastiekje erom, is wat makkelijker in gebruik. Maar ook dat is een tijdelijk hulpmiddel.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:26

Mijn vroegere draver stak ook idd het hoofd zo ver mogelijk naar boven, slof gaf geen succes, maar een martingaal wel degelijk! Daarbij vind ik een martingaal ook wat vriendelijker dan een slof eerlijk gezegd :-)

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:27

Afbeelding
heet trouwens een halsverlenger.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:28

[RT-D] Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Misschien is dit topic interessant voor je? Zelf zou ik niet met slof gaan rijden als je paard de lenigheid en de spieren mist om nageeflijk te lopen. Afdwingen vindt ik dan niet eerlijk. Zelf zou ik eerst een paar weken met chambon longeren. Dan wordt het paard uitgenodigd om voorwaarts neerwaarts te lopen, maar niet gedwongen om achter de loodlijn te lopen. Het voordeel van lang en laag is dat ze ontspannen gaat lopen en de rugspieren rustig getraind worden.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:28

Icrack schreef:
Mijn vroegere draver stak ook idd het hoofd zo ver mogelijk naar boven, slof gaf geen succes, maar een martingaal wel degelijk! Daarbij vind ik een martingaal ook wat vriendelijker dan een slof eerlijk gezegd :-)

Daar ben ik het ook mee eens! Martingaal geeft geen constante druk. Maar het tempo mindert, maar ze lopen minder snel nageeflijk.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:30

Ik zou een andere lesgever nemen en dan is onder begeleiding een slofteugel gebruiken helemaal niet raar. :)
Indien de slofteugel correct word gebruikt kan het een heel handig hulpmiddel zijn.

Een slofteugel geeft, als je het goed gebruikt ook geen constante druk!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:30

het valt niet mee om een paard wat al jaren ''niet goed'' loopt weer goed te krijgen.
Hoezo was er geen klik tussen jouw paard en de instructrice?Ik kan mij voorstellen dat de slof te strak zat,het paard verrekte van de pijn omdat hij gedwongen werd om in een houding te lopen die hij niet gewend was...en dat leverde vermoedelijk verzet op.Heeft niets met de beroemde 'klik'' te maken.

Dit paard moet gegymnastiseerd worden,op een hele geleidelijke manier.Eerst aan de longe,na tien minuten pas bijzetten,LOSJES....ik zie alleen maar verkeerd gebruik van bijzet,vandaar de hoofdletters :+

Slof is niets mis mee...als BEGRENSER,niet als naar benedentrekker.

Ik zou iemand zoeken die je kan helpen,want om zo een paard weer soepel te krijgen valt niet mee,dan moet je echt weten wat je doet.

fabie_nneZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 11:34

Dank voor jullie reacties het was ook niet de bedoeling de slof te gebruiken om haar te dwingen nageeflijk of aan de teugel te lopen. Vooral in het begin te longeren en dan eerst zo los mogelijk en laten wennen.
@jtragter een martingaal kun je hier ook mee longeren?

fabie_nneZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 11:36

Uhm geerke ik heb met haar nog niet met slof gereden.. en mijn paard verrekt ook niet van de pijn want ik zou dit haar nooit aan doen zo de slof te straks bijzetten. En met geen klik bedoel ik dat de I structurele

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:36

Een tijdje geleden had ik er ook een te rijden die verschrikkelijk de rug wegdrukte en een dikke onderhals opzette. Drie keer gereden met een slof en ze "ontdekte" dat het een stuk fijner was als ze dat niet deed. Daarna ook direct de slof er weer afgelaten. De kunst is de timing. De slof moet er niet zijn op het moment dat ze ontspant (ook als het maar een klein beetje is).

Maar, eigenlijk zal ik iedereen de slof afraden. In veel handen doe je er meer kwaad mee dan goed. Veel paarden worden dan juist sterker en zijn later weer moeilijk te rijden zonder slof.

Ik jouw geval zou ik aan de longe aan het werk gaan met bijvoorbeeld een Pessoa of longeerhulp. Ook grondwerk met een kaptoom zou een waardevolle aanvulling zijn om het nageven te leren.

fabie_nneZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 11:38

Uhm geerke ik heb met haar nog niet met slof gereden.. en mijn paard verrekt ook niet van de pijn want ik zou dit haar nooit aan doen zo de slof te straks bijzetten. En met geen klik bedoel ik dat de Instructrice niet de goede manier van lesgeven gaf .ofja wel goed maar niet bij mij en mn paard goed van toepassing. Ze gaf namelijk alleen echte dressuur paarden en sport die zitten gwn wat anders in elkaar daarom klikte dit niet

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:40

fabie_nneZ schreef:
Dank voor jullie reacties het was ook niet de bedoeling de slof te gebruiken om haar te dwingen nageeflijk of aan de teugel te lopen. Vooral in het begin te longeren en dan eerst zo los mogelijk en laten wennen.
@jtragter een martingaal kun je hier ook mee longeren?

Nee, want martingaal word bevestigd aan teugels en singel.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:41

Ik zou denk ik eerder begeleiding zoeken in het grondwerk en evt met een longeerhulp, om het paard eerst in wat meer vrijheid te leren ontspannen door het hoofd omlaag te brengen. Wie weet heb je die slof dan niet eens nodig als het kwartje valt :) Ik denk ik eerste instantie ook dat (zoals niet ongewoon bij dravers) het dier deze manier van lopen gewoon nog niet 'snapt'.
Het is ook nooit verkeerd om paard even na te laten kijken, kan best dat er een en ander vast zit in bijvoorbeeld de rug.

fabie_nneZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 11:42

@MayDayParade nadat je de slof niet meer gebruikte deed hij het toen wel weer normaal of ging hij terug met zn hoofd steeds omhoog. Bij mijn paard is dit vooral het probleem ze heeft hele dikke onderhand spieren en die zet ze er heel erg op

fabie_nneZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 11:44

Bambolina ik denk dat ze het inderdaad nog niet helemaal snapt. Als ze in vrijheid Door de wei of paddock rendement loopt ze wel ontspannen met haar hoofd om laag. Maar haar gedrag en karakter is tijdens het rijden heel erg verschillend. Het ligt denk ik ook aan mij dat ik andere hulpen gebruik dan zij gewend is

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:45

Longeren zou ik met chambon of gogue doen. Dat is veel flexibeler dan met bijzetteugels, halsverlenger of longeerhulp en daarmee train je naar beneden vóór de loodlijn, ipv dat je het risico loopt op opkrullen achter de loodlijn.

fabie_nneZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 11:45

Ik heb ook nog zitten Denken om met een elastiek te longeren.maar ik denk dat dit meer negatief dan positief uitpakt.iemand ervaring?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:46

Zie hierboven: chambon of gogue gebruiken. Geen elastiek (halsverlenger)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:49

Wellicht zou een massage van een happy athlete masseur haar ook kunnen helpen. Maakt net even alle spieren weer los en haalt spanning weg. Zelf goede resultaten mee (Geen draver) maar zie vele paarden ervan opknappen.

Mijn paard is een luchtzuiger, dus ook redelijk ontwikkelde onderhalsspierzen. Na behandeling is dit een stuk minder.

fabie_nneZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 11:51

Een vriendin van mij is paarden masseuze dus ik zal het haar eens vragen of dit mijn paard ook zou kunnen helpem

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:53

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:03

Grondwerk en longeren met chambon heeft mijn voorkeur.
Paard mist zo te horen nog een hoop bespiering. Lekker longeren en zodra zijn hoofd ook maar een centimeter zakt, uitbundig belonen! Mijn draver had goed door nadat hij beloond werd, dat zakken met de hals vanuit de schoft de bedoeling was. Daar hadden wij geen extra hulp voor nodig.
En geef je draver de tijd. Het duurt echt wel even voordat ze door krijgen dat ze mogen ontspannen en niet meer hoeven te racen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:04

fabie_nneZ schreef:
Een vriendin van mij is paarden masseuze dus ik zal het haar eens vragen of dit mijn paard ook zou kunnen helpem

Het is niet DE oplossing, maar het helpt zeker mee. Wellicht moet ze het meerdere keren doen. Voor ze kan gaan nageven, zullen de spieren eerst los moeten zijn. Daarna komt het oprekken van de spieren en dan vanuit de ontspanning de nagevelijkheid. Het is een lange weg, maar verre van onmogelijk. Je paard zal haar lijf opnieuw moeten leren gebruiken.

Wat de rest ook zegt lekker longeren en voorzichtig in het begin met bijzet. Laat haar het maar eerst ontdekken zonder belasting van ruiter op de rug.

fabie_nneZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 12:07

Wat vele van jullie zeggen is niet waar ze mist niet heel veel spieren want die heeft ze dus wel. Haha