Waaaahh... Doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

Waaaahh... Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 15:22

Ik heb een probleem, als ik wil doorzitten kan ik maar niet stil blijven zitten. Vroeger toen ik nog op shetjes reed lukte dit allemaal wel maar nu lukt het niet echt...

Iemand tips om niet zo te hobbelen?

mingming

Re: Waaaahh... Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:27

Zitlessen zijn hier goed voor.

Verder:
- Zorg dat je benen ontspannen omlaag hangen, dus niet gaan knijpen.
- Vang de schokken op in je enkels werd mij vroeger geleerd, ik snapte nooit wat ze ermee bedoelden (en nog steeds niet), maar misschien kan jij er wat mee :+
- Het is makkelijker om goed door te zitten als je paard ontspannen en nageeflijk is.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 15:30

Ik wou bij dat tweede net gaan vragen wat je ermee bedoelde ( :') )

Maar bedankt voor de tips!

Alleen vind ik het wel raar dat het op sommige paarden goed gaat en op andere niet... Maar ja :')

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:32

Heeft ook te maken met hoe het paard beweegt. De één zit je makkelijker uit dan de ander. Wat mingming ook zegt, het gaat makkelijker op een ontspannen en nageeflijk paard. Ik weet niet of dat je een eigen paard hebt, of dat je op een manege rijdt? Maar wellicht een ideetje om daar aan te werken?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 15:33

Ik rij op een manege ja, daardoor is het wel lastiger om eraan te werken omdat je vaak op een ander paard rijd.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:35

BeSen schreef:
Ik wou bij dat tweede net gaan vragen wat je ermee bedoelde ( :') )

Maar bedankt voor de tips!

Alleen vind ik het wel raar dat het op sommige paarden goed gaat en op andere niet... Maar ja :')

Haha, sorry, ik weet het ook niet.

Sommige paarden hebben veel vlakkere gangen, alsof je in een soort schommelstoel zit, dat is makkelijk doorzitten, maar sommigen kunnen ook ontzettend hoog opgooien. Gewoon veel doen, dan wordt het makkelijker. Je buikspieren worden er wel goed door getraind :D
Zorg er ook voor dat je niet te veel steun zoekt bij de teugels, dus niet (onbewust) gaan trekken.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:43

Je moet je buikspieren aanspannen. Met de beweging mee lichtjes je tenen naar beneden. (Links, rechts, links, rechts) En blijven ademen :+
Maar ik kan het zelf ook niet hoor, paard dat ik nu rijd zit echt lastig door.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:47

Ik kon het vroeger ook niet, maar kan tegenwoordig muisstil zitten.

Bij mij zat de truc echt in het lang maken/ontspannen van de benen, echt veel meer dan ik al deed. Bekken goed kantelen, navel intrekken en je ruggengraat laten 'deinen' (dus niet met verstrakte rug, maar flexibel meebewegen)

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:50

Als het mag, oefen dan ook eens zonder beugels, onbewust ga je anders toch proberen te blijven 'staan'.

De tip die ik van mijn instructrice kreeg was ook om niet continue stil te blijven zitten, maar met je heupen de beweging van het paard te volgen. De rug beweegt niet recht op en neer, de benen bewegen waardoor de rug beweegt. Dus been naar voren/achteren bij het paard zorgt dat de rug meebeweegt, dat voelen wij als omhoog/omlaag, links en rechts. Als ik nu doorzit, dan beweeg ik omstebeurt links en rechts mee via mijn heupen. Moeilijk uit te leggen :+

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 15:54

Bedankt voor de tips!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:57

Ik kon het vroeger beter, na een stop van 9 maandem ben ik weer bezig op mijn hoog opgooiende sterrenkijkende verzorgfries :+

Veel zonder beugels rijden werkte bij mij goed.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:59

Op mijn paard is het heel makkelijk doorzitten ze heeft vrij vlakke gangen. Wat ook helpt is hakken extra uitdrukken maar wel je lijf ontspannen. Niet te veel er tegen verzetten daar door ga je alleen krampachtig zitten. Probeer anders meer mee te bewegen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:10

Wat voor mij goed heeft geholpen om er een beetje gevoel in te krijgen, is een soort zit series rijden. Uitgangspunt is gewoon lichtrijden, alleen ga je voor iedere keer staan twee keer doorzitten. Dus je begint met een rondje sta-zit-zit-sta-zit-zit, en als dat goed gaat, ga je naar sta-zit-zit-zit-sta-zit-zit-zit, zo bouw je het steeds verder uit tot je een keertje een lange zijde of een volte gaat doorzitten. Ik heb op die manier wat meer ontspannen leren zitten, liet zo ook vanzelf mijn benen meer afhangen en liet mijn heup losser.
Op zichzelf is het geen oplossing, maar wel gewoon een handige oefening :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:21

Wat voor mij persoonlijk een goede oefening is : tijdens het lichtrijden 1 pas zitten (zoals normaal) en dan 2 passen blijven staan. Als dit lukt blijf je 3 passen staan 1 pas doorzitten. Dit doe je net zolang totdat je het evenwichtspunt boven je paard heb gevonden en je recht kan blijven staan in draf. Dus niet verlichte zit waarbij je naar voren leunt maar kaarsrecht. Dit lukt je namelijk alleen als je je bovenbenen kan ontspannen en je je bekken en buik spieren kan aanspannen. Dat zijn de zelfde spieren die je moet gebruiken voor het doorzitten. Als je nadat je een paar rondjes achter elkaar kan staan gaat zitten moet het doorzitten stukken beter gaan! Dat was bij mij in ieder geval wel zo :)

Denk wel dat iedereen z'n eigen reden/probleem heeft waardoor hij of zij niet kan doorzitten, bij mij was het ontspannen. Deze oefening zou ik trouwens voor het eerst wel aan de longe doen. :j

Verwijderd00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:14

Een goede tip is om zitlessen te nemen.

Cheyenne17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:22

K heb het zelfde probleem ik kan ook niet doorzitten..
Mij word wel vaak gezegd : goed ontspannen zitten , hakken een beetje uitdrukken , beginnen met kleine stukken enzo misschien als het mag en kan kan je ook zonder beugels draven. (wat bij mij dus niet lukt want mijn paard vind alles eng XD) ik hoop dat je er iets aan heb

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 19:25

Anthe_2004 schreef:
Een goede tip is om zitlessen te nemen.

Dit kan helaas niet... Daarom wil ik tips die ik kan oefenen in de les :)

Bedankt voor alle andere tips!

Ik ga de eerst volgende les wat verschillende dingentjes proberen met het doorzitten

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:40

Ik heb ook altijd moeite met doorzitten, het lukt me wel maar alles kan ik nog niet stil houden :+. Het gaat wel beter dan eerst. Probeer zonder beugels te draven, dan moet je wel ontspannen meezitten. Nu elke keer als ik weer les heb dan probeer ik steeds op iets te letten, bijvoorbeeld hakken goed omlaag houden. Misschien kan je je beugels ook iets korter doen (ik weet niet hoe lang je ze normaal hebt), maar dan kan je nog een beetje meesmokkelen en dan kan je als het steeds beter gaat ze wat langer doen :).

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:48

Wat mij geholpen heeft is dat je ontspannen moet gaan zitten, niet gaan knijpen en dan tellen.
Bij iedere pas druk je je enkel naar beneden in het ritme van de draf. Zo vang je de klap op.

Weet niet of je goed engels kan maar dit is wel een handig filmpje als je er een beeld bij wilt hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=aJDDimNc6yE

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:07

mingming schreef:
Zitlessen zijn hier goed voor.

Verder:
- Zorg dat je benen ontspannen omlaag hangen, dus niet gaan knijpen.
- Vang de schokken op in je enkels werd mij vroeger geleerd, ik snapte nooit wat ze ermee bedoelden (en nog steeds niet), maar misschien kan jij er wat mee :+
- Het is makkelijker om goed door te zitten als je paard ontspannen en nageeflijk is.

Verende enkels wordt hiermee bedoeld. Dus niet krampachtig hakken gaan uitdrukken (of benen optrekken/klemmen). Maar je been laten afhangen, en veren door je enkels (die vangen dan dus idd de 'klappen' op.)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:10

Probeer tijdens het doorzitten eens te denken aan achteruit fietsen. Is n soortgelijke links rechts achter voor draai beweging in je bekken, beide rughelften bewegen onafhankelijk v elkaar en zakken iets als paard zn achterbeen optilt

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:18

ik kan zelf amper/niet doorzitten op mijn hobbelende verzorg haf! ik heb wekelijks les en wat wij oefenen is veel zonder beugels rijden en ook aangaloperen beugels uit en terug naar draf! dan zonder beugels weer aangaloperen en dat herhalen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:28

Paard moet eerst zijn rug durven/willen loslaten. Zonder dat zal je stuiteren en dan zet paard als tegenreactie rug vast om daar minder last van te hebben. Eerst paard over de rug rijden en rug los laten. Dan pas kan je samen met rustig tempo gaan doorzitten. Doe je het goed merk je vanzelf dat lichtrijden gewoonweg niet meer gaat omdat je niet opgegooid wordt en zit je door omdat iets anders niet gaat. Paard dat niet kan/wil of durft mee te werken moet je niet op willen doorzitten, je zit hoe dan ook je paard in de weg en dat maakt netjes hulpen geven ook erg lastig.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:35

Ik heb niet gekeken of deze tip er al stond, zo wel dan sorry :P

Maar de beste tip die mij ooit is gegeven, je moet je heupen van rechts naar links bewegen. Dus steeds rechterheup naar voren draaien, vervolgens linkerheup naar voren. Als je goed oplet (bijvoorbeeld in stap), dan merk je dat je deze beweging onbewust al maakt door de beweging/stappen van het paard. Zodra je gaat draven is de beweging groter en sneller, probeer dan ietswat overdreven met je heupen te bewegen. Je zult merken dat je veel minder gaat stuiteren daardoor. Ik dacht altijd, gewoon stijf blijven zitten, maar dat veroorzaakt juist het stuiteren. Je moet bewegen :D

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 10:05

Bedankt voor alle tips! (Het zijn er echt al heel veel :oo )