'Met paardrijden is er geen winnaar of verliezer'

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jojoni

'Met paardrijden is er geen winnaar of verliezer'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 14:50

Hallo allemaal!

Laatst zat ik in een tijdschrift een goed artikel te lezen. Het ging o.a. over dat paarden niet uit zichzelf 'iets' niet willen maar dat er bijna altijd een externe reden is. Of dat nu ligt aan het gezichtsveld, de ruiter, de manier waarop de hulpen gegeven worden of een factor in de buitenwereld, het is aan de ruiter om te onderzoeken waarom een paard bepaalde gedragingen stelt.
Ik vond het een heel fijn artikel waarin ook werd gezegd om bij deze situaties bv de druk niet op te voeren maar te onderzoeken waarom het paard reageert en het op een andere manier op te lossen.

Er stond ook een citaat in: 'Met paardrijden is er geen winnaar of verliezer'. En daarover zou ik graag met jullie in discussie gaan.
Ik ben altijd opgegroeid met ideeën zoals: op buitenrit nooit afstappen want dan wint het paard of altijd doorrijden totdat het paard luistert anders verlies je. En tot op een bepaalde hoogte geloofde ik dat altijd (zeker toen ik jonger was.. Nu heb ik al eerder zoiets van 'het heeft nu geen zin om te pushen, laat hem even kijken of ik stap even af en dan komt het goed').
Maar nu ben ik toch aan het twijfelen/nadenken (lees: ik ben iemand met hersenspinsels, ik kan het niet loslaten)..

Eigenlijk hebben ze met het citaat misschien in een bepaald opzicht wel gelijk. Neem nu bv gisteren. Ik ging rijden met mijn (net) 7 jarige merrie (die ook nog behoorlijk last heeft van de hormonen). Het lukte van geen kanten.. Zodra ik begon te draven ging ze zuur doen.. Oren in de nek.. Geen stelling willen nemen enzovoorts..
Toen heb ik besloten om even aan de stelling te werken al stappend en dan verder te kijken. Na 20 minuten lukte het nog niet en om een lang verhaal kort te maken besloot ik niet verder te pushen en gewoon met haar op buitenrit te gaan..

Maar heb ik dan eigenlijk wel gewonnen/verloren in haar ogen.. Of heb ik nu verloren aan respect? Ik denk niet dat ik gewonnen heb. Ze deed immers wat ik zei maar wel heel zuur. Maar heb ik dan verloren door deze beslissing? We hebben een fijne rit gemaakt en op het einde had ik het gevoel dat ze weer zichzelf was (of dat ze haar ei kwijt was). En had ik dan gewonnen als ik toch door was gereden. Dan had ik er namelijk een merrie aan over gehouden die vandaag helemaal chagerijnig was gewoon omdat ik haar teveel pushte.. En als je zo'n paard hebt, heb je dan wel gewonnen?
Misschien heb ik nu toch gewonnen met mijn buitenrit gewoon omdat ze vandaag wel in haar humeur is..

Kortom, moeilijk citaat! Ik blijf eraan denken en misschien wil bokt hun mening met mij delen.

renskesanne

Re: 'Met paardrijden is er geen winnaar of verliezer'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:55

Bedoelen ze met die citaat niet gewoon met wedstrijden van geen winner en geen verliezer omdat het om je eigen doel gaat enz :=

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:58

renskesanne schreef:
Bedoelen ze met die citaat niet gewoon met wedstrijden van geen winner en geen verliezer omdat het om je eigen doel gaat enz :=

Zo vat ik m ook op :D

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 14:59

Het artikel was niet echt wedstrijdgericht maar dan nog.. Is er dan wel een winnaar/verliezer tijdens het rijden volgens jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:01

Ik denk gewoon dat ieder paard zijn of haar eigen karakter heeft, wat goed is voor de ene, is slecht voor de andere. Ik zou van mijn paard niet afstappen, omdat hij zich dan zou losrukken en weglopen als hij bang is op een buitenrit, maar ik laat (euh liet), hem wel stil staan en kijken (daar reageerde hij het beste op). Mijne eerste pony kreeg net wel het vertrouwen dat hij nodig had als je af stapte en hem mee nam.
Als jou paard vandaag weer lol heeft in haar werk, dan heb je goed gedaan met wat je beslist hebt.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:01

jojoni schreef:
Het artikel was niet echt wedstrijdgericht maar dan nog.. Is er dan wel een winnaar/verliezer tijdens het rijden volgens jullie?

Ligt aan de situatie net zoaks gisteravond ging ik op een paard in me eentje een buitenrit maken ennhij is echt een scheitluis kwa dat ie overal bang voor is heb ik er ook een stuk naast gelopen en dan vind ik mezelf eerder een winnaar omdat hij wel langs dat "enge" stuk is gelopen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:03

De omgang met het paard is toch geen wedstrijd? Plezier hebben, samenwerking en dat lijkt mij in tegenstelling met het denken in winnaars/verliezers.
Zo vat ik het gezegde tenminste op.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:11

http://paardenlifestyle.com/dressuurspo ... een-taboe/
Citaat:
Wie 100 keer een slechte overgang rijdt heeft in ieder geval 100 manieren ontdekt waarop je die overgang dus niet moet rijden. Dan heb je nog altijd meer geleerd dan wanneer je helemaal nooit een goede overgang probeert te rijden.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:14

Als ik bezig ben met een oefening die niet goed gaat omdat ie schrikt van 'iets' naast de bak, dan laat ik hem kijken. Dat werkt het beste bij hem. Ik vind mezelf geen verliezer, omdat ik gestopt ben met de oefening om vervolgens weer vooruitgang te boeken.

Maar als je een paard heb die er een spelletje van gaat maken (en in werkelijkheid niet bang is) en jij uiteindelijk stopt met je oefening, dan is je paard de grote winnaar.
Paard kan het onthouden en gaat misschien de volgende keer net weer zo hard verder....

Dus ja ik denk wel dat er winnaars / verliezers zijn, maar 1 en dezelfde handeling kan je de ene keer winnaar maken en de andere keer een verliezer dus de situatie moet je altijd goed inschatten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:26

josien_m_ schreef:
De omgang met het paard is toch geen wedstrijd? Plezier hebben, samenwerking en dat lijkt mij in tegenstelling met het denken in winnaars/verliezers.
Zo vat ik het gezegde tenminste op.

Zo denk ik er ook over. Moet er niet aan denken om iedere dag perse een 'winnaar' te zijn t.o.v. mijn paarden.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:27

Is het niet meer dat het erom gaat dat je met je paard een team vormt. Hoe je het ook doet, je moet het samen doen. Als ruiter moet je daarbij aanvoelen wat je paard nodig heeft. Dat is geen kwestie van verliezen, je kunt het namelijk nooit perfect doen.
Perfect zou (misschien) zijn dat jij elke dag alle geduld van de wereld hebt met je paard en altijd rechtvaardig naar je paard toe bent. Maar zo werkt het niet, iedereen heeft wel eens een chagrijnige dag, een dag dat je onzeker bent of dat je eventjes iets minder tijd hebt.

Dus er is geen winnen en verliezen. Er zijn dagen dat jij jezelf overwint er zijn dagen dat je paard zijn angsten overwint. Er zijn dagen dat je elkaar perfect aanvoelt en er zijn dagen dat jij blijft puzzelen wat je moet doen.

Misschien is de enige vorm van winnen en verliezen die je dan kunt stellen dat je nooit opgeeft om te zoeken naar het beste voor je paard en jou.

Zo zie ik het in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:29

Met je eerste alinea ben ik het overigens niet eens...
Die van mij heeft een hékel aan bakwerk, krijg je echt met veel moeite vooruit.
Ga je naar buiten, heeft ze de tijd van haar leven.
Daar is verder niks mis mee, ze wil alleen niet in de bak werken.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:40

Ik heb me ook vaak laten vertellen dat ik mijn paard niet moest laten winnen, dit leidde vaak tot strijd en frustratie van beide kanten. Op een gegeven moment was ik er gewoon klaar mee, zo vind ik rijden niet meer leuk. Als ik een bepaalde oefening niet voor elkaar na een paar keer, schakel ik over op iets anders. Als ik merk dat hij echt geen zin heeft en er na twintig minuten geen verbetering in zit, stap ik af en gaat meneer gewoon terug de wei op en proberen we het de volgende keer weer opnieuw. Ik zie dat inmiddels niet meer als hij heeft gewonnen. Als ik de discussie met hem aan ga, raken we op een gegeven moment allebei geïrriteerd en weet ik zeker dat ik 'verloren' heb.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:05

Veel in de paardenwereld heeft wortels in het leger. - En soms denk ik dat dit er 1 van is.

Dwz: veel mensen pakken makkelijk de simpele dingen uit het leger op: "Ik ben sergeant (of hoe die rangen enstanden maar heten) en mag jou rondcommanderen: ingerukt, mars!"
De moeilijker dingen in het leger zijn, dat je hard moet werken en fiks moet afzien, om hogerop te komen.

Onze eerste olympiade ruiter met dubbel goud had de onmogelijke naam Pahud de Mortanges en was officier. Hij had de naam, harder voor zichzelf te zijn dan voor zijn manschappen.

Persoonlijk vind ik dat veel mensen onnodig aan komen zetten met "hij is jou de baas/ probeert dat te worden, dat moet je niet pikken, etc."

En een prachtige practische tip luidt: ga bij jezelf te rade, iedere keer dat je jezelf het woord "willen" hoort gebruiken.
@ Jojoni: ik vind het een uitstekende oplossing, rond 'ze *wil* geen stelling aannemen'.
Zou het idd een kwestie zijn van jou moedwillig pesten, kan doorzetten zin hebben (of het dier gewoon te koop zetten, met de nuchtere waarheid 'we hebben geen klik').
Maar zolang een paard jou niet actief op de grond bokt, is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.
Hengstigheid is een prima optie - en het dier dat wel min of meer jouw zin doet, maar niet met de uitstaling van een happy althlete kun je idd waarschijnlijk maar het beste eerst blij maken.

Ik herinner me een clinic van Tineke Bartels, die vertelde dat ze haar beste appuyementen en passages op wedstrijden reed. De beesten hadden thuis en op buitenritten de voorbereidende oefeningen goed onder de knie, kenden de hulpen, etc etc. En in mijn woorden: dat hele wedstrijd circus, dat hoeft niet voor een paard. Maar de loyale dieren voelen dat het voor Tineke belangrijk is - en zetten hun beste beentje voor.

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:25

Winnen of verliezen… ik denk niet dat het goed is om paardrijden te gaan zien als een soort gevecht(even heel zwart op wit gezegd) tussen jou en je paard, waarin je kunt zegevieren of verslagen kunt worden.
Het is volgens mij juist de bedoeling om te proberen een team te vormen en te leren te samenwerken.
Wanneer je moet stoppen of juist doorgaan is denk ik een kwestie van aanvoelen(wat natuurlijk lastig kan zijn). De ene keer is het denk ik goed om te stoppen, door pushen heeft niet altijd zin, dat kan juist averechts werken.
Soms is het denk ik wel goed om door te gaan… Maar wanneer, dat moet je denk ik zoals ik al zei, proberen aan te voelen… Jij kent je paard het beste, ieder paard zit anders in elkaar. :)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:04

Voor mij gaat het om de samenwerking en ik denk daarbij niet aan machtsverhoudingen en het afdwingen daarvan. Het lijkt misschien de kortste weg maar ik denk dat je daar heel weinig mee bereikt en dat het niet ten goede komt aan de band met je paard en het plezier dat je samen kunt beleven, integendeel.. Doelen stellen is mooi maar je bent nog altijd met zijn tweetjes en zodra het een frustratie wordt voor een van beiden, sla je naar mijn idee de plank finaal mis. Ik geloof dus niet in winnaars en verliezers maar wel in respectvol teamwork waarbij elke kleine vordering als een gezamenlijke overwinning kan voelen. Of je op wedstrijd nou eerste wordt, of laatste!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 19:48

Ook ik geloof ook niet in winnen of verliezen bij de omgang met paarden, net als gelukkig anderen in dit topic.
Voor mij gaat het om samen plezier hebben, vertrouwen en wederzijds respect.
En over uitvinden wat het beste werkt voor jullie als combinatie (paard en mens)

Daar heb ik een website over vol geschreven :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:44

Er is een mooi oud gezegde in de paardenwereld dat luidt:
Wanneer een ruiter de strijd aangaat met zijn paard en wint dan heeft hij verloren, wanneer hij verliest ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:50

De grote vraag is: wat is een strijd.

Mijn stippenpaard was als 3 jarige standvastiger dan menig ezel.
Het kon zo maar 45 minuten duren voor we het erf (of wei, of wat dan ook) over waren terwijl ze haar 'ik ga lekkker gewoon hier even staan' gezicht trok en domweg op rust ging staan.
Na gewoon nog volhardender te zijn dan dat en het sta-spelletje te onderbreken door haar steeds heel 'irritant' uit het evenwicht te halen was het snel opgelost.
Hebben we het dan over winnen en verliezen, of toch gewoon opvoeden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:58

Er is toch geen winnen en verliezen bij je paard? Ik streef er na om in harmonie samen te werken met mijn paard.

Nou ben ik heel eerlijk, dat lukt me echt niet altijd. Maar het is wel mijn doel, het moet voor ons samen leuk zijn en dan 'winnen' wij er samen bij. En ooooh wat is dat moeilijk, denk regelmatig 'en nu geen gelul, luisteren jij'. Maar dat werkt nooit :') Maar zo lang je aan 'winnen van je paard' denkt, ben je niet goed bezig. Je moet een echte leider wezen waar je paard op kan vertrouwen. En op dat vertrouwen kun je samen verder bouwen.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:02

Ik vind het een interessante vraag. Ik vind het een grote overwinning als we samen iets moeilijks kunnen doen. Maar tegelijk weet ik ook dat ik door mijn paard wel geacht wordt de leider te zijn. Hij wordt vreselijk onzeker als ik onzeker ben en vaak als iets niet goed gaat, realiseer ik me dat ik even ben gestopt leiding te geven. Als ik dat weer oppak, dan gaat het vaak weer beter. Maar leiding nemen moet je niet verwarren met ten koste van alles je zin doordrijven. Leiding is: de beste beslissingen voor je kudde nemen waarbij jouw belang ondergeschikt is aan dat van de kudde. Misschien een beetje gek als je samen een appuyement aan het aanleren bent, want wat is dan "goed voor de kudde".... :) Ik heb ooit de vergelijking gehoord met dansen: de ene leidt en de andere volgt, maar de partij die leidt doet dat niet door dwang, maar nodigt uit. Dat plaatje probeer ik bij het rijden ook voor ogen te houden. Dus ook voor mij: winnaar of verliezer is totaal niet aan de orde. Wel: samen overwinningen boeken en of dat nou is dat je langs een spannende omgevallen boom loopt of dat die moeilijke overgang lukt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:37

Annemarievzr schreef:
Leiding is: de beste beslissingen voor je kudde nemen waarbij jouw belang ondergeschikt is aan dat van de kudde. Misschien een beetje gek als je samen een appuyement aan het aanleren bent, want wat is dan "goed voor de kudde".... :) Ik heb ooit de vergelijking gehoord met dansen: de ene leidt en de andere volgt, maar de partij die leidt doet dat niet door dwang, maar nodigt uit.

Dit vind ik een hele goede formulering, dank je wel!

En mbt appuyementen en wat al niet: zolang "de kudde" voelt: 'wij zijn lekker aan het gymnastieken, en oh, nu gaan we weet een stapje verder'; of: 'oh, dit is weer eens een andere danspas' - is het ook idd goed voor het paard.
...net zoals ik me na een uurtje yoga of gym voel: 'de spieren lekker afgestoft'.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:40

Ik vind het een overwinning voor mezelf als mijn paard zo veel vertrouwen in mij heeft, dat hij op buitenrit ergens langs durft te gaan wat hij spannend vindt.
Dit lukt soms. Soms na enige moeite. En andere keren pas als ik af stap. Maar uiteindelijk gaan we samen overal langs. Dus overwinnen we samen alles. Of ik nou af moet stappen of niet.
Ik weet dat als mijn paard het echt wel probeert als hij het spannend vindt, maar dat sommige dingen te eng zijn. Als ik hem dan nog 100 keer dwing om ergens langs te gaan, draait hij zich op en galopeert hij terug naar huis. Daar bereiken we allebei niets mee.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:45

Tijdens paardrijden kunnen er wel degelijk verliezers zijn. Dit zijn altijd paarden. Sommige paarden zijn gebroken, afgestopt of op een andere manier verkeerd behandeld. In mijn ogen zijn dat de verliezers. De mens kan niet verliezen op die manier. De mens kan wel falen in zijn taak het paard correct te rijden, correct te leiden en doelstellingen te behalen. Is dat verliezen? Nee, het is een leermoment, alleen niet iedereen ziet dat zo, dus niet iedereen gebruikt die kans om te leren en zich verder te ontwikkelen.
De mens kan wel winnen, kennis, zelfvertrouwen, respect en vertrouwen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:54

Mooi Eileen !
Zo had ik het nog niet bekeken maar je hebt helemaal gelijk.

Het verbaast mij altijd weer dat paarden onmenselijk gedrag vaak accepteren.
Het paard is zoveel sterker dan de mens en als het een ander karakter had zou het minder vaak "verliezen" ...

Wij mensen kunnen nog veel van paarden leren.