Daroma: In korte tijd door de M2 gevlogen @ concours

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Daroma: In korte tijd door de M2 gevlogen @ concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 09:03

Daroma (Wonderboy x Jetset-D) is een 7 jarige merrie, zij is sinds 2013 bij ons.
- Na een flinke blessure zijn we in de lente van 2014 L1 gaan starten.
- We mochten al gauw doorstromen naar het L2 en zijn vorig jaar zelfs naar de Hippiade geweest! Voor ons beide de eerste keer.
- In het najaar van 2014 zijn we M1 gestart
- April 2015 reed ik een hele gave masterclass bij Rien van der Schaft: [RT-HAW] Daroma (M2) Paard&Lifestyle masterclass Rien van der Schaft
- In mei 2015 hadden we ons M2 debuut: [RT-HAW] Daroma (Wonderboy x Jetset-D) geslaagde M2-debuut!

Het rijden van proeven is soms een hele uitdaging voor ons. Daroma heeft namelijk een "hoofdtrauma" waardoor ze altijd bang is haar hoofd te stoten. Ze wordt erg gespannen van spiegels, hoge bakranden, lantaarnpalen, juryhokjes, andere paarden, etc. Maar ook stal en trailer in/uit kan een uitdaging zijn. Na 2 jaar kunnen mijn zusje (zij rijdt met haar in het M1) en ik dit gelukkig al aardig onderdrukken en gaat het steeds beter. We kunnen zelfs zeggen dat we bijna een normaal paard hebben :') .

Nu terug naar de proeven.. Afgelopen weekend reden we een meerdaagse in Noordwijkerhout. Zaterdag was een flinke uitdaging want Daroma was ontzettend gespannen en was daardoor wat lastig te rijden (lees: we gingen alle kanten op haha). Tweede proef ging wat beter en hadden we een kleine winstpunt.

Zo troffen we haar zondag aan, die was nog moe van haar gekke kapriolen van zaterdag:
Afbeelding

Dag erna was ze weer heel fijn te rijden. Wel nog erg heet, maar zeker controleerbaar en goed te rijden. Na het rijden was ik ontzettend trots en dik tevreden. De jury was het ermee eens en beloonde ons met twee zeer nette winstpunten en twee 1e plaatsen.

We zijn de afgelopen maanden ontzettend gegroeid, maar jeetje.. Wat is de M2 lastig. Er gebeurt heel veel op een klein oppervlakte, en nog snel achter elkaar ook. Geef mij maar een 20 x 60 bak.
De jury kon dit beamen en vond dat we maar heel gauw uit de M2 moesten. Paard kan het niet altijd bolwerken in het M2 en ze zou veel beter tot haar recht komen in het Z.

En nu? Nu staat de teller alweer op M2 +9 en hopen we komend weekend ons laatste puntje te behalen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hierbij de filmpjes:
Tip: zet het filmpje op HD voor het meeste kijkplezier!

Laatst bijgewerkt door Coby op 04-08-15 11:36, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Foto's toegevoegd aan OP.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:09

Vind het er niet verkeerd uit zien hoor! Wel drukt ze zich nog regelmatig op en geeft ze spanning. Daar zou ik nog wel mee aan het werk gaan. Dan oogt het ook allemaal wat vloeiender :)
Nog nooit commentaar gehad op het rode lintje btw? Officieel mag je die er niet in hebben in de proef namelijk, alleen op het voorterrein

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 09:13

Rode lintje wordt normaal gesproken altijd eruit gehaald, maar de grooms waren moe na de paar dagen en waren het vergeten :') . Wel heel blij met het rode strikje, want hierdoor houden andere deelnemers wel afstand (ze trapt overigens niet, is puur om haar te beschermen i.v.m. haar angst). 2e proef was ie er wel uit. En anders geven ze maar een -2 als juryleden eroverheen vallen.

Liselot

Re: Daroma: In korte tijd door de M2 gevlogen @ concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:18

Ze mogen je er voor uitsluiten, is net als dat je met peesbeschermers zou starten. Dus zou het wel even in de gaten houden. Is anders ook zo zonde ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:40

Uitsluiten voor peesbeschermers? Volgens mij zat dat toch inmiddels anders. En vanwege een rood lintje zou helemaal te maf zijn.
Ik vind je proeven er niet verkeerd uit zien. Voor het z is er nog wel werk aan de winkel. Succes met je mooie paard.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:12

Tijdens dressuur is iedere vorm van versiering in de staart of ieder ander deel van het paard zoals linten of bloemen verboden. Invlechten of een kunststaart mag weer wel.
Zie het wedstrijdreglement dressuur van de KNHS art 118 lid 10.

Echter een rood lint betekend gevaar, Bokker (Urielle) heeft dit nagevraagd bij de KNHS, en volgens de KNHS mag een rood lint wel, die wordt niet gezien als versiering, haar citaat:

Ik heb er expliciet naar geïnformeerd en er werd zelfs door de KNHS gesteld dat een jury behoort te weten dat de rode strik een waarschuwing is en geen versiering.
Daarom valt de rode strik niet onder het reglement mbt onnatuurlijke versiering en hoeft hij er ook niet uitgehaald.
De KNHS was het met me eens dat het zelfs onveilig is, niet alleen mbt passerende paarden als je uit de ring komt maar ook voor de persoon die de strik eruit moet halen.

Vind het er beter uit zien dan je vorige keer, idd soms nog spanning, als je die kan oplossen loopt het helemaal lekker, succes!!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 12:29

Van het rode strikje is nu iig genoeg besproken en iedereen bedankt haha.

Het rijden gaat inderdaad steeds beter Josie, dus ben daar echt trots op. Keerwendingen zijn al veel meer verbeterd, maar nog niet goed genoeg voor een 6 of hoger. En er is inderdaad nog genoeg werk aan de winkel voor het Z Vur.

Enige wat voor mij erg frustrerend is, is dat ik onbewust signalen aangeef voor de keerwendingen en stap - galop waardoor ze erg gaat spannen omdat ze weet dat 1 van de 2 eraan zit te komen. Dit deed mijn andere merrie ook altijd, maar nog 10x erger. Dus voordat Daroma het ook steeds erger gaat doen, moet ik hier gauw wat aan gaan doen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:51

Hoe train je thuis de keertwendingen? Ga je dan door, als je voelt dat ze gaat spannen of doe je dan een andere oefening. Zodat ze leert dat als jij verzamelt niet elke keer een keertwending komt.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 13:16

Dit probleem heb ik alleen op wedstrijden, thuis totaal geen probleem. Enige keren dat ze thuis zo doet is als ze verkeerd aanspringt vanuit de stap. Dan doe ik een wachtoefening en doe het daarna nog eens.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:22

Mooi paard, wel lijkt het op de tweede foto dat je zadel echt ver naar voren ligt en daardoor ook midden op de rug zit met de achterkant. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor de ontspanning van haar rug.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 13:34

bigone schreef:
Mooi paard, wel lijkt het op de tweede foto dat je zadel echt ver naar voren ligt en daardoor ook midden op de rug zit met de achterkant. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor de ontspanning van haar rug.

Dat was mij inderdaad ook al opgevallen (is overigens een printscreen van het 2e filmpje). Gekke is dat het zadel niet schuift en dat het zadel normaal er zeker een handbreedte van de schouder afligt. Even goed in de gaten houden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:35

Cardy schreef:
Dit probleem heb ik alleen op wedstrijden, thuis totaal geen probleem. Enige keren dat ze thuis zo doet is als ze verkeerd aanspringt vanuit de stap. Dan doe ik een wachtoefening en doe het daarna nog eens.

Het zou kunnen dat je je bovenbeenspieren onbewust aanspant. Moet je maar eens op letten. Als dat het geval is, dan is de oplossing nabij. ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:40

Cardy schreef:

Denk dat je dan heel veel aan de tip van Vur hebt.

De reden waarom ik het je vroeg is, omdat ik met hetzelfde zat de laatste paar wedstrijden Maar dan met spanning bij het paard in de galop tijdens de proef. Had het er later een keer over met een vriendin. En die had mij toen toevallig zien rijden. En zei me wat haar opviel (mijn houding tijdens het galoperen). Heb haar er voor bedankt dat dat haar opviel, want ik had het zelf niet in de gaten. Nu dus extra goed bezig met mijn houding, niet alleen tijdens de galop maar ook tijdens de stap en draf. En dat lijkt nu een week later al zijn vruchten af te werpen. Al heb ik nog geen wedstrijd sindsdien gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:05

Wat leuk om eens een type paard te zien zoals de mijne. In zie heel veel spanningspuntjes die mijn Merrie ook vertoont oHz. (zeker in dr hals, aanleuning en het opdrukken.) En ik weet dus dat dat soms bést lastig te rijden is *D dus mijn complimenten hoe je dit oplost en dat je er gewoon aan blijft rijden.
Nu rijd ik zelf nog lang niet op dergelijk niveau hoor, maar toch.
Ik hoop voor jou en je paard dat jullie samen die extra ontspanning kunnen vinden, dat maakt het plaatje nog gaver! Iig succes met je laatste winstpunt en zet hem op in het z1! :j

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:40

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:10

Ik vind jouw houding er enigszins op achteruit gegaan. Je zit wat gespannen en de houding van je handen en armen is niet gelijk. Let in de filmpjes maar eens goed op je rechterhand en arm.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 12:33

@ FriesWytske en Vur: Hier heb ik zeker wat aan, heel erg bedankt!
@ Euforie: klopt hoor, als er spanning is zie je dat gelijk terug aan de voorkant. En dankjewel! Was de dag ervoor echt flink eraan rijden, maar de dag erna (van de filmpjes) was het gelukkig alweer een heel stuk beter.
@ Joman: Mijn houding is in principe niet veel veranderd, wel de rij situatie. Denk dat het daar meer aan ligt.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:37

Erg mooie vos, knap gereden!
Denk aan je houding, probeer meer op je kont te gaan zitten, veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:39

Wat is er veranderd aan de rij situatie dan? Als ik vragen mag?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 12:46

@ knakker: Dankjewel!
@ Joman: Paard was heet en gespannen, waardoor ik erg bezig was met terugzetten en afvloeien. Dat zie je dan terug in mijn houding. :)

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:44

Mooi en leuk paard, maar ik zie enorm veel spanning. Eigenlijk in je complete proef en ook duidelijk in al je oefeningen. Paard gaat kort lopen, drukt de rug weg en mist impuls. Op sommige stukken gaat paard ook echt in "tweeen" lopen. Je ziet in je oefeningen dat er een groot deel buiging en lengtebuiging mist.

Het is enorm lastig om met een paard dat veel spanning opbouwd een vloeiende proef neer te zetten. Ik heb ook een hysterisch hittepetitje.

Mijn tip; stel je paard eens iets lager in en geef wat meer ruimte. Je hoofd/halshouding is nu in principe Z-waardig maar levert nog teveel spanning op waardoor er elke x net even wat verzet optreed. Je gaat zelf strak en gespannen zitten wat dat beeld alleen maar versterkt. Ga thuis eens je proef rijden in een lagere en rondere halshouding en blijf er aan rijden. Elke oefening moet je perfect in elke halshouding kunnen rijden. Ook in je overgang naar een oefening. Zie je oefening (bv tavers) niet als een kunstje maar als een continue vraag naar gehoorzaamheid, buiging en training om je paard soepel en ontspannen te houden. Vraag het eens op een volte, in galop, op de ac-lijn etc. Continue oefeningen gebruiken als pure soeplesse-methode. En dat in verschillende hoofd-halshoudingen en tempo. Vooruit en terug rijden in je SB, eens een kwart keertwending, eens 3 passen lang geven en weer oppakken in het zelfde ritme en tempo.

puur om het voor je paard niet als n oefening te laten zijn waar spanning voor moet opgebouwd worden, maar als trainingmethode om hem soepel en gehoorzaam te houden.

succes! Egt leuk beestje.. ben fan van vossen:)

Sahrexmulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:33

Gaaf paard! En wat heb jij een gaaf jasje! Succes in het z1!!

En inderdaad, wat donsje zegt, hij lijkt heel gespannen. Dat was mijn pony ook altijd op wedstrijd en heb dit opgelost door ontspanningsoefeningen te doen thuis en als ze dan goed werken, doe ik ze ook op wedstrijd. Veel succes! Hoop dat je er wat aan hebt!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 18:56

Bedankt allebei! Ik ben in het M2 heel erg mezelf tegen gekomen, het ging allemaal wel goed maar niet zo goed als de voorgaande klasses. Werd er onzeker van en ging te braaf rijden.

Doordat Daroma zaterdag alle kanten op wilde gaan en ik daardoor er flink aan heb moeten rijden, voelde ik toen pas dat ik er dus veel meer eraan moet rijden. Minder op safe, scherp aan de hulpen zetten, duidelijker markeren, technischer rijden en dus durven rijden.

Zondag (van de filmpjes) was het afwachten hoe ze zou zijn. Ze was nog wel iets gespannen, maar braaf. Hoe ik in de filmpjes heb gereden is voor mij nieuw, dus snap zeker de dingen die jullie zien.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, altijd fijn als andere kritisch meekijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 19:12

donsje schreef:
Mooi en leuk paard, maar ik zie enorm veel spanning. Eigenlijk in je complete proef en ook duidelijk in al je oefeningen. Paard gaat kort lopen, drukt de rug weg en mist impuls. Op sommige stukken gaat paard ook echt in "tweeen" lopen. Je ziet in je oefeningen dat er een groot deel buiging en lengtebuiging mist.

Het is enorm lastig om met een paard dat veel spanning opbouwd een vloeiende proef neer te zetten. Ik heb ook een hysterisch hittepetitje.

Mijn tip; stel je paard eens iets lager in en geef wat meer ruimte. Je hoofd/halshouding is nu in principe Z-waardig maar levert nog teveel spanning op waardoor er elke x net even wat verzet optreed. Je gaat zelf strak en gespannen zitten wat dat beeld alleen maar versterkt. Ga thuis eens je proef rijden in een lagere en rondere halshouding en blijf er aan rijden. Elke oefening moet je perfect in elke halshouding kunnen rijden. Ook in je overgang naar een oefening. Zie je oefening (bv tavers) niet als een kunstje maar als een continue vraag naar gehoorzaamheid, buiging en training om je paard soepel en ontspannen te houden. Vraag het eens op een volte, in galop, op de ac-lijn etc. Continue oefeningen gebruiken als pure soeplesse-methode. En dat in verschillende hoofd-halshoudingen en tempo. Vooruit en terug rijden in je SB, eens een kwart keertwending, eens 3 passen lang geven en weer oppakken in het zelfde ritme en tempo.

puur om het voor je paard niet als n oefening te laten zijn waar spanning voor moet opgebouwd worden, maar als trainingmethode om hem soepel en gehoorzaam te houden.

succes! Egt leuk beestje.. ben fan van vossen:)

In dit commentaar kan ik me idd heel erg vinden.
Knap wat jullie allemaal hebben bereikt met dit paard dat zo te lezen nog niet al te makkelijk is.
Maar je ziet wel de spanning en ook het in 2-en lopen. In dit paard (wat volgens mij echt wel een goed paard is) zit heel wat meer als je ze meer van achteruit kunt laten lopen. Nu is het allemaal te zuunig gereden (maar ik snap best waar dat vandaan komt). Verder eens met bovenstaande oefeningen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 19:22

Oefeningen doen om de souplesse te vergroten doen we al, dus dat is mooi! Verschillende oefeningen in stap, draf, galop, voltes, etc. Ook doe ik het in verschillende hoofd-hals houdingen. Van lang en laag tot opgericht. Daarnaast maak ik de oefeningen vaak verschillend, ene keer meer/"teveel" ander keer juist minder/kleiner. A-c lijn is zeker een goeie, net zoals andere lijnen. Die kan ik nog mee gaan nemen.

Wil daarnaast ook meer het achterwaarts mee gaan nemen, dit vind ze lastig en dat zegt eigenlijk al genoeg.

We zijn natuurlijk heel hard gegaan het afgelopen jaar en het lichaam moet wel meekunnen. Dus we trainen rustig verder haha. Super bedankt!