Pfff...L2....doorzitten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Pfff...L2....doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 14:37

In het begin riep ik 'kon ik maar meteen L2 starten, want dan mag ik tenminste lekker doorzitten'. Nou ben ik L2, en nu heb ik dus echt wel spijt van eerder gedane uitspraken. Lichtrijden en rondrijden, geen probleem, maar na - pak 'm beet - een lange zijde doorzitten gaat dat hoofd steeds wat hoger. Het schijnt er in de proeven voor het gezicht nog wel redelijk uit te zien want ik rij wel winst, maar ik vraag me af waarom dat doorzitten ineens zo'n ramp is geworden???

Sjolvir

Re: Pfff...L2....doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:40

Als je er echt niet op kan zitten, moet je je afvragen of je paard wel echt nageeflijk is en zijn rug wel los laat. Want paard dat zijn rug los laat kan je wel op zitten, maar eentje die hem strak houdt zit echt voor geen meter.
En ik zie staan hoofd steeds wat hoger, dus allicht dat daar ergens bij jullie toch nog een rijtechnisch probleem zit.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:42

Spanning tussem jullie? Verkramp je in je houding?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:44

als 'beginner' heb je het paard vaak niet zo heel actief voor het been..
'joggen' is prima uit te zitten als je doorzit..

maar als je wat gevorderd raakt en je hebt lekker actief beengebruik, dan is het ineens niet meer zo makkelijk zitten, het ritme ligt immers hoger, de pas is krachtiger. En als je paard dan zijn rug niet voldoende gebruikt dan ontaard dat al vlot in stuiteren of sterrenkijken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:44

Precies wat voorganger zegt. Combinatie van niet kunnen zitten en hoofd steeds iets hoger duidt er veelal op dat je paard gewoonweg niet over de rug loopt. Wrs dus ook in een valse knik en helaas zijn er best veel juryleden die dit niet herkennen/zien. Dat zou je wp kunnen verklaren.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 14:47

Het zitten op zich is geen probleem, maar wel om én door te zitten, én zijn hoofd daar te houden waar het moet. Ik ben geen stuiterballetje oid :x

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:48

Sjolvir schreef:
Als je er echt niet op kan zitten, moet je je afvragen of je paard wel echt nageeflijk is en zijn rug wel los laat. Want paard dat zijn rug los laat kan je wel op zitten, maar eentje die hem strak houdt zit echt voor geen meter.
En ik zie staan hoofd steeds wat hoger, dus allicht dat daar ergens bij jullie toch nog een rijtechnisch probleem zit.

hoeft natuurlijk niet altijd rijtechnisch te zijn...mijn paard zit gewoon klote
(1.82 m en tuigbloed met veel actie in de benen) tel daar bij op mijn te dikke bovenbenen en billen et voila :P

Zorg dat het rijtechnisch voor elkaar is en ontspan jezelf,
zorg voor goede scharniering in je knieeen/enkels (veer mee voor je gevoel), houdt druk op je beugels en zoek niet je balans aan de teugels.
Als deze 2 zaken voor elkaar zijn is het appeltje eitje :)

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:48

oef... ik heb echt hezelfde,
toen ik mijn paard net kocht dat ik ooooh makkie!
Hij was 3 dus doorzitten deed ik eigenlijk nooit, maar een keer geprobeerd.

Nu is hij 6 en gaan we L2, maar dat doorzitten idd.....
we bouwen beide spanning op en dat werkt niet ten goede.

Ik probeer nu echt mezelf te ontspannen en naar boven te kijken (gewoon naar voren maar ben zelf geneigd naar beneden te kijken)
eerder ging ik weer lichtrijden als t even niet ging, maar ook dat probeer ik niet meer te doen,
ik pak bijvoorbeeld een pasje schoudenbinnenwaarts mee, wijken of dat soort dingen. Hier in probeer ik hem en mezelf weer te laten ontspannen.
En dat gaat verrassend goed! ;-)

Het is nog steeds niet mn sterkste punt maar ach... t gaat steeds beter!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 14:49

elenaMM77 schreef:
als 'beginner' heb je het paard vaak niet zo heel actief voor het been..
'joggen' is prima uit te zitten als je doorzit..

maar als je wat gevorderd raakt en je hebt lekker actief beengebruik, dan is het ineens niet meer zo makkelijk zitten, het ritme ligt immers hoger, de pas is krachtiger. En als je paard dan zijn rug niet voldoende gebruikt dan ontaard dat al vlot in stuiteren of sterrenkijken.

Sorry, maar ik was toen ook geen beginner hoor, heb mijn andere paard naar het Z gereden. :o

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:49

dorothea schreef:
Het zitten op zich is geen probleem, maar wel om én door te zitten, én zijn hoofd daar te houden waar het moet. Ik ben geen stuiterballetje oid :x

Da ben je teveel aan de voorkant bezig :) van achter naar voor rijden, met een stille hand, dan zoekt het paard vanzelf het bit op!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 14:55

aslo schreef:
Precies wat voorganger zegt. Combinatie van niet kunnen zitten en hoofd steeds iets hoger duidt er veelal op dat je paard gewoonweg niet over de rug loopt. Wrs dus ook in een valse knik en helaas zijn er best veel juryleden die dit niet herkennen/zien. Dat zou je wp kunnen verklaren.

Volgens mijn beide instructrices loopt mijn paard goed over zijn rug dus ik zal eens bij mezelf te rade gaan :D

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 14:57

listiglistje schreef:
dorothea schreef:

Da ben je teveel aan de voorkant bezig :) van achter naar voor rijden, met een stille hand, dan zoekt het paard vanzelf het bit op!

Ik zal morgen de som op proef (of was het nou de proef op de som?) nemen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:59

Hmm, toch geef jij aan dat zijn hoofd omhoog gaat in je proeven en het dan bagger zit.
Misschien stukje wedstrijd spanning erbij waar jullie toch op reageren? En hij dan strakker wordt.
En nadeel dat je in proef niet even volte kan rijden of zo tussendoor om hem weer lekker los te krijgen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 15:52

Wedstrijdspanning genoeg...lees: niet slapen, niet eten... :))

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:09

dorothea schreef:
aslo schreef:

Volgens mijn beide instructrices loopt mijn paard goed over zijn rug dus ik zal eens bij mezelf te rade gaan :D

Tja, na wat ik allemaal heb gezien qua instructie op een zeer grote pensionstal, zou ik me hier nie top vast pinnen. Meid die actief wedstrijden rijdt, had les in doorzitten. Ik keek met een schuin oog mee omdat wat ik hoorde, niet strookte met wat ik zag:

"goedzo!, zo zit je mooi!" Paard in valse knik, liet de rug niet los, meisje zat wel aan het zadel geplakt maar hield de rug ook stijf. Je zag haar verbeten gezicht...'

Tja, als je dan wordt verteld dat het goed is?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 17:12

Ik durf er wel vanuit te gaan dat iemand die twee paarden op GP rijdt, er wel iets verstand van heeft ;)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:20

Dat deed deze meneer ook ;)

Maar niet om je af te kraken hoor, wil het je alleen meegeven. Weet ook niet of je de mogelijkheid hebt om verschillende ruiters (eventueel tijdens les) te zien rijden? Dan zul je ook echt de verschillen gaan tussen een goedgaand paard wat zich laat uitzitten, of een paard wat in een houding gestopt wordt, en de ruiter er verbeter op zit. Soms ziet het er ook mooi uit, maar als je echt kijkt, zie je dat het alleen maar voor het plaatje is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:26

Hahaha hilarisch sommige tips.. Was t niet Anky die zei dat een goed paard niet lekker doorzit?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 17:48

Dan heb ik een superknol whahahaha

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 19:45

Mijn paard komt enorm terug als ik ga zitten. Dat heeft hij geleerd in de Western dus druk in de beugels kan ook niet, dan staat ie stil :+
We trainen nu anders om het zitten een gewoon iets te laten worden. Langzaam uitbouwen en dat gaat goed.
De manier voor ons: 3 stappen lichtrijden, 3 stappen zitten en daarbij zelfde tempo/impuls/stelling etc houden. Steeds een stapje verder uitbouwen totdat zitten net zo gewoon is als lichtrijden :j .

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:09

dorothea schreef:

Zonder beugels doorzitten en daarna je beugels er weer aan doen! Dan weet je de steun van je beugels echt goed te gebruiken. :D

Sowieso is zonder beugels oefenen een aanrader als je je benen maar goed lang weet te houden. :) Maakt niet uit of het altijd goed lukt, het draagt wel erg bij aan het gevoel voor de bewegingen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:30

Als je bij jezelf te rade moet gaan... Probeer eens een fitnesshoepel. Het verbetert je core stability zonder dat je er erg veel voor moet doen. Kost je eens maximaal 40 euro in aanschaf, iedereen kan het naar mijn idee. En persoonlijk merk ik er veel positieve dingen aan.

Zo heb ik het zelf een poosje niet gedaan, maar moet ik nodig aan de bak. Gisteravond met rijden kreeg ik wat last van mijn rug en het doorzitten valt inderdaad niet meer mee.
Wanneer je meer controle hebt over die spieren, kan je het doorzitten beter opvangen.

En misschien wat aan de wedstrijdspanning doen? Zijn tegenwoordig heel wat mensen te vinden die je kunnen helpen. Of heb je het thuis ook?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 14:07

Ik ga helemaal mee met de uitleg die "Sjolvir" al gaf hier.
Jouw paard en je paardrijkunsten zijn dus duidelijk nog niet waar je ze hebben wil, er is nog werk aan, en duidelijk meer dan je eerst zelf dacht.
Verder lessen en vooral anders naar het probleem gaan kijken dan je voordien deed, want de oorzaak was er vroeger ook al maar die zag je toen blijkbaar niet.

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:05

Zitlessen? kan ook enorm helpen, omdat je dan even helemaal gefocussed bent op jezelf, en vanuit daar langzaam weer door kan gaan naar het totaalplaatje. Kan me goed voorstellen als je in de proef met alles te gelijk bezig moet zijn het soms even te veel wordt. Vooral veel oefenen in de training, je buikspieren zullen er ook flink aan moeten wennen. :) Daarnaast, kan het niet zijn dat je problemen hebt met (een vaste) rug? of bekken? daar zouden namelijk ook problemen met het doorzitten vandaan kunnen komen

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 17:25

Door m'n knie net iets verder naar achter te leggen zit ik al stukken lekkerder/beter. Dus het probleem is al voor een groot gedeelte opgelost.