Tinkermerrie staakt/houdt bit vast.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ginootje

Tinkermerrie staakt/houdt bit vast.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 19:36

Goedeavond,

Ik heb een tinkermerrie van bijna 9 jaar die de laatste tijd staakt met rijden en met regelmaat flink haar bit vast houdt en dan net een plank is met rijden...

Ze is al volledig gecontroleerd door de tandarts, masseur, osteopaat, zadelmaker etc. Alles was goed.
Maar ze doet nog steeds hetzelfde...

We rijden op het moment met een Watertrens Myler level 1 bit, en vandaag voor het eerste met een dubbelgebroken bustrens gereden.. het maakte nog niet echt verschil maar dat kon ik ook niet verwachten na 1 dag.

Mijn instructrice zegt dat het rijden met een rolletjes bit evt een optie is?

Met longeren is ze verder erg braaf en kan ze goed ontspannen

Wie weet een oplossing of een tip?

Hou het vriendelijk aub :)

Supervixen

Re: Tinkermerrie staakt/houdt bit vast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:18

Waardoor denkt je instructrice dat het komt? En wanneer is je zadel voor het laatst gecontroleerd?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 20:23

Supervixen schreef:
Waardoor denkt je instructrice dat het komt? En wanneer is je zadel voor het laatst gecontroleerd?

Begin juni, uitproberen/puberen of onder het werk uitkomen omdat we nu meer van der vragen

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 08:50

Niemand.....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:44

Een paard kan alleen maar vasthouden als degene die op het paard zit ook vast houd.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:53

Hi meid!

Ik herken wel een beetje je verhaal. Met Fem in het begin ook erg meegemaakt. Ik heb denk ik heel wat maandjes in de bak gereden alleen op mijn zit, probeer idd niet zelf vast te gaan houden, want dat heeft idd geen zin. (Wel eens met FriesWytske) Vaak ga je zelf ongemerkt vasthouden.

Hoe is ze aan de longe met een bijzetje o.i.d.?

Heb je het toevallig op film staan? Of anders keer langs komen? Niet dat ik een topruiter ben hoor, maar fem was ook heel erg van het vasthouden, niet willen buigen, niet naar voren etc. Ze kunnen zich gewoon ontiegelijk sterk maken en het eigenwijze karakter helpt dan ook niet echt mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:27

Om te beginnen zou ik een andere instructrice zoeken, een rolletjes bit is namelijk een symptoombestrijding en lost je problem niet op. Het feit dat het paard het bit vast pakt, is een teken van ongemak. Ze wil ergens onderuit komen.
As het lichamelijk al hgecontroleerd is, ga dan eens naar je Eigen rijden kijken. Rijd je met een terugwerkende hand? Ben je onstabiel in je hand? Heb je losvast contact? Zoek je steun aan de teugels? Vraag je dingen van haar die ze niet kan of niet snapt?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:25

FriesWytske schreef:
Een paard kan alleen maar vasthouden als degene die op het paard zit ook vast houd.

Klopt ik hou inderdaad zelf ook vast.. En dat is iets wat moeilijk is om los te laten!

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:27

femke_harley schreef:
Hi meid!

Ik herken wel een beetje je verhaal. Met Fem in het begin ook erg meegemaakt. Ik heb denk ik heel wat maandjes in de bak gereden alleen op mijn zit, probeer idd niet zelf vast te gaan houden, want dat heeft idd geen zin. (Wel eens met FriesWytske) Vaak ga je zelf ongemerkt vasthouden.

Heb je het toevallig op film staan? Of anders keer langs komen? Niet dat ik een topruiter ben hoor, maar fem was ook heel erg van het vasthouden, niet willen buigen, niet naar voren etc. Ze kunnen zich gewoon ontiegelijk sterk maken en het eigenwijze karakter helpt dan ook niet echt mee.

Ik hou zelf inderdaad ook vast en daar ben ik me bewust van ik vind het dan ook erg moeilijk om los te laten vooral als ik ' alleen ' rijdt in de les wil dit me nog aardig lukken!

Ik longeer verder nooit met bijzet o.i.d binnenkort ga ik een longeerhulp proberen.

Ik heb geen filmpje verder van het rijden die zou ik evt wel kunnen maken binnenkort, dat je langs komt een keer vind ik ook prima! :D
Nee inderdaad ze heeft inderdaad een eigenwijs karakter en gooit haar kracht er ook bij...

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:29

Joolien schreef:
Om te beginnen zou ik een andere instructrice zoeken, een rolletjes bit is namelijk een symptoombestrijding en lost je problem niet op. Het feit dat het paard het bit vast pakt, is een teken van ongemak. Ze wil ergens onderuit komen.
As het lichamelijk al hgecontroleerd is, ga dan eens naar je Eigen rijden kijken. Rijd je met een terugwerkende hand? Ben je onstabiel in je hand? Heb je losvast contact? Zoek je steun aan de teugels? Vraag je dingen van haar die ze niet kan of niet snapt?

Ik ga geen andere instructrice zoeken dit zegt mijn instructrice ook maar omdat we even niet weten hoe we nu verder moeten omdat ze dit al een tijdje doet..

Ik heb een vrij stabiele hand alleen als zei kracht geeft heb ik geen kracht om terug te geven dus dan trekt ze mij uit het zadel en wil ik met haar het gevecht aan gaan wat niet goed is.. Soms vragen we dingen aan haar die ze niet snapt maar als we merken dat dat nog te snel is stoppen we hier mee en gaan we weer terug waar we gebleven zijn alles gaat op een laag tempo en niets overhaast want we hebben geen haast

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:31

Heel herkenbaar! Die van mij kan heerlijk lopen en opeens patsboem omslaan..
Ik hou ook heel erg vast op rechts en daar wordt hij ook alleen maar sterker van. Los laten is makkelijker gezegd dan gedaan :')
Ik heb vooral geleerd dat ik echt niet moet gaan terug trekken.. Wat ik doe is stil zetten, laten nageven & weer weg stappen... wanneer ik merk dat hij daarin loslaat draaf ik weer aan en ga ik verder waar ik gebleven was..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:33

En bitloos?

Mijn merrie reageerde ontzettend heftig op het bit soms. Ze was op momenten echt tegen de hand, gaf jij een ophouding op links sloeg ze prompt rechtsaf. Boos kon ze zijn.
Afgezien van een paar hengstentanden hebben we nooit een echte boosdoener kunnen vinden. Nu rijden we bitloos en op de een of andere manier, hoe zachter en kleiner de hulpen hoe beter ze reageert.
Dit gaat ook over een flinke koudbloed dame met een eigen wil. Je kunt het allicht een keer proberen?

Na bitloos reageert ze het best op een ongebroken bit, een stangetje dus. Maar ook daar zag ik al weer irritatie (rommelen ermee, staartzwiepen) dus daar ben ik niet verder mee gegaan. Maar goed dat zou jij nog kunnen proberen.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:38

xsensibel schreef:
Heel herkenbaar! Die van mij kan heerlijk lopen en opeens patsboem omslaan..
Ik hou ook heel erg vast op rechts en daar wordt hij ook alleen maar sterker van. Los laten is makkelijker gezegd dan gedaan :')
Ik heb vooral geleerd dat ik echt niet moet gaan terug trekken.. Wat ik doe is stil zetten, laten nageven & weer weg stappen... wanneer ik merk dat hij daarin loslaat draaf ik weer aan en ga ik verder waar ik gebleven was..

Ja het is inderdaad ineens patsboem.. Want sommige momenten loopt ze op 2 pinken en heb ik niks in me handen en het andere moment is het echt vechten

Het terugtrekken heb ik wel redelijk afgeleerd maar ik betrap mezelf er nog wel op, stil staan en dan nageven is me nog nooit gelukt dan gaat ze direct weer lopen ik doe wel nageven in stap en als ze dan lekker loopt weer aandraven maar dan komt ze er ook vaak direct weer uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:39

Hoe vraag je haar nageeflijk?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:40

Gypsy schreef:
En bitloos?

Mijn merrie reageerde ontzettend heftig op het bit soms. Ze was op momenten echt tegen de hand, gaf jij een ophouding op links sloeg ze prompt rechtsaf. Boos kon ze zijn.
Afgezien van een paar hengstentanden hebben we nooit een echte boosdoener kunnen vinden. Nu rijden we bitloos en op de een of andere manier, hoe zachter en kleiner de hulpen hoe beter ze reageert.
Dit gaat ook over een flinke koudbloed dame met een eigen wil. Je kunt het allicht een keer proberen?

Na bitloos reageert ze het best op een ongebroken bit, een stangetje dus. Maar ook daar zag ik al weer irritatie (rommelen ermee, staartzwiepen) dus daar ben ik niet verder mee gegaan. Maar goed dat zou jij nog kunnen proberen.

Bitloos moet ik inderdaad nog eens proberen maar dat vind ik zelf nogal spannend... Omdat ze soms nog weleens weg kan springen en dan keihard kan gaan sprinten/bokken als ze ergens van schrikt en ik ben bang dat ik dan geen grip meer heb dat mijn zit te weinig is om haar weer stil te krijgen.

Een ongebroken bit hoor ik inderdaad ook wel over maar dat vind ik er zo heftig uit zien.. Terwijl ik weet dat dat niet zo is!

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:40

Joolien schreef:
Hoe vraag je haar nageeflijk?

Lastig uit te leggen als ik er zelf niet op zit, maar het is niet zagen zagen zagen en vasthouden
Het is volgens mij als ik het goed uitleg wat ik niet zo goed kan.. Van achter naar voor rijden en tussen 2 teugels en 2 benen!? Maar pin me er niet aan vast dat de volgorde verkeerd is..

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:46

Rijd je ook voorwaarts neerwaarts? Heeft ze wel balans en loopt ze erg scheef? Heb jij balans? Anders zul je daar eerst aan moeten werken; een ander bit e.d. zal dan niet helpen; levert alleen maar frustratie. En als je een sperriem gebruikt...heel losjes doen.
Ik heb hem eraf gehaald omdat er protest kwam bij het op 6 na laatste gaatje... (ongeveer los om de neus :D ) Mijnheer gaf aan dat ding vervelend te vinden, en och...dan maar eraf.
Laatst bijgewerkt door Floortz op 15-07-15 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:46

Geen rolletjesbit! 1 jaar heb ik hier mee gereden. Ben echt waar geen stap vooruit gekomen! Nu ligt dit niet echt aan het bit maar het had er wel mee te maken. Ik heb nu een enkelgebroken watertrens erin liggen en hij knabbelt erop. Rij je toevallig met bontje of gelpad? Zo ja, haal die er onder uit! Mijn pony was chagerijnig en niet blij, (hier heb ik zelfs nog een topic over gemaakt) nu is hij veel blijer en veel minder boos als ik aan kom met het zadel. Aan het rolletjesbit zitten meestal koperen rolletjes volgens mij. Deze geven schokkjes in de mond....
hoop dat je er wat aan hebt.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:49

Floortz schreef:
Rijd je ook voorwaarts neerwaarts? Heeft ze wel balans en loopt ze erg scheef? Heb jij balans? Anders zul je daar eerst aan moeten werken; een ander bit e.d. zal dan niet helpen; levert alleen maar frustratie. En als je een sperriem gebruikt...heel losjes doen.
Ik heb hem eraf gehaald omdat er protest kwam bij het op 6 na laatste gaatje... (ongeveer los om de neus :D ) Mijnheer gaf aan dat ding vervelend te vinden, en och...dan maar eraf.

We rijden heel veel overgangen meestal bij iedere letter doen we een andere oefening, Ze heeft de laatste tijd meer balans gekregen dat had ze voorheen niet. Ik heb vind ik zelf een goede balans. We rijden trouwens met een lage neusriem omdat een gecombineerde neusriem echt een no go was.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:54

Ginootje schreef:
femke_harley schreef:
Hi meid!

Ik hou zelf inderdaad ook vast en daar ben ik me bewust van ik vind het dan ook erg moeilijk om los te laten vooral als ik ' alleen ' rijdt in de les wil dit me nog aardig lukken!

Ik longeer verder nooit met bijzet o.i.d binnenkort ga ik een longeerhulp proberen.

Ik heb geen filmpje verder van het rijden die zou ik evt wel kunnen maken binnenkort, dat je langs komt een keer vind ik ook prima! :D
Nee inderdaad ze heeft inderdaad een eigenwijs karakter en gooit haar kracht er ook bij...

Ja, wat jij fijn vind! Het is één keer vallen dan ben ik bij jou, haha.

Maar wat ik een tijd heb gedaan is, echt alleen op mijn zit rijden. Wel contact, maar niets vragen. Na een tijd ging femke ontspannen lopen en steeds vaker zakken. Daarnaast deed ik haar longeren met touwtjes en dan lang/laag (touwtje tussen haar voorbenen, door het bit, dan naar de longeersingel). Fem moest echt leren ontspannen en haar rug gebruiken. Zonder ineens vast te zetten etc.

Maar als je een keer wilt afspreken, geef maar een gil! :D

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:59

Ja dat is waar haha

Ja ik doe wel als ik merk dat ze te sterk word dat ik dan puur op mijn zit ga rijden dus wel teugel contact maar niets vragen en vaak komt ze dan inderdaad wel iets meer naar beneden en probeert ze mijn hand op te zoeken maar als ik dan zelf weer druk ga geven word ze gelijk weer sterk..
Longeren zou ik dan echt les in moeten krijgen daar ben ik zo onhandig in :P

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:41

Je zegt het dus eigenlijk zelf al. Je neemt teveel druk in je handen en daar kan je paard niet tegen. Dus die druk niet zelf op gaan nemen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:23

Ginootje schreef:
Gypsy schreef:
En bitloos?

Bitloos moet ik inderdaad nog eens proberen maar dat vind ik zelf nogal spannend... Omdat ze soms nog weleens weg kan springen en dan keihard kan gaan sprinten/bokken als ze ergens van schrikt en ik ben bang dat ik dan geen grip meer heb dat mijn zit te weinig is om haar weer stil te krijgen.

Een ongebroken bit hoor ik inderdaad ook wel over maar dat vind ik er zo heftig uit zien.. Terwijl ik weet dat dat niet zo is!

Dat wegrennen gebeurde hier ook ja, maar was bitloos zo over. Als je paard schrikt is het vaak je eerste reactie om aan de teugels te trekken. Da's niet erg, da's menselijk, een reactie die automatisch gebeurd. Maar soms schrikken ze hier juist erger van. Ze zien gevaar, willen vluchten, en krijgen een pijnprikkel.
Ik zeg niet dat dat de oorzaak is bij jou paard, maar bij mijn merrie heb ik dat idee nog altijd. Want als je echt alles eraf haalt en op de neckrope verder gaat word ze nog rustiger.

Of een tussenoplossing, de man van kbk heeft iets wat de druk over de neus en het bit verdeeld... Ik ben even de naam van dat hoofdstel kwijt, ontworpen door een bekende springruiter.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:27

Ginootje schreef:
Gypsy schreef:
En bitloos?

Ik heb een ongebroken trust soft watertrensje. Niks heftigs aan. Mijne reageert er wel goed op.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:41

Als het paard wel kan ontspannen aan de longe en onde rhet zadel niet dan ligt het aan de ruiter , wat trouwens meestal het geval is,

Wat doe je aan gymnastiseren?
Het dier geeft duidelijk aan dat hij het gene wat jij wil niet kan uit voeren, ga opzoek waarom ze het niet kan, los het niet op met een ander bit want daar word geen enkel paard beter van , los het op door het paard soepel in het lijf te krijgen en houden, werk met een tinker vooral met zachte hulpen anders gaan ze zich tegen je keren, neem een lesgever die meer weet over het ras en ook een lesgever die jou kan helpen met het soepel maken van het lijf en ook dat doe je niet met een bit