Paard hangt voor de 2e keer rodeostier uit, wat te doen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasingmood

Paard hangt voor de 2e keer rodeostier uit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 13:24

Staat het hier goed?

De laatste 2 keer dat ik heb gereden heeft mijn paard mij eraf gegooid, en niet zo'n beetje ook..
Hij gaat rennen en bokken, net zolang tot ik eraf lig, daarna is hij ook meteen klaar.
Beide keren was in een bak.
Ik moet zeggen dat ik nu wel een beetje bang ben om weer op te stappen, ookal is dit geheel mijn eigen schuld.
Normaal zou ik meteen weer opgestapt zijn, maar in beide gevallen was dit helaas niet mogenlijk.
De eerste keer was hij tijdens het rennen (denk ik) in zijn teugels gaan staan, en had hij heel zijn hoofdstel aan stukken gescheurd. Dus ik kon niet opstappen tot ik weer een nieuw hoofdstel had.
Smiddags gehaald, savonds weer opgestapt, gelukkig niks aan de hand.

De tweede keer kon ik niet opstappen omdat ik meteen naar de huisarts wilde, omdat ik dacht dat mijn enkel gebroken was. Gelukkig alleen verzwikt en gekneusd, maar ik kon er iniedergeval niet op staan of lopen, laat staan weer op mijn paard stappen.
Dat was de laatste keer dat ik er op heb gezeten.

Nu ben ik een voorstander van eerst uitzoeken of er lichamelijk een reden is, maar omdat ik dat in dit geval niet denk vraag ik eerst even wat bokt denkt. Als hier niks uitkomt zal ik dat uiteindelijk alsnog doen.
De reden waarom ik denk dat het niks lichamelijks is:
Ik heb hem nu bijna 3 maandjes, nog niet zo lang dus, En heb het hoofdstel en zadel meegekregen van de vorige eigenaar. Zadel is op maat gemaakt voor hem, en dit is ook nog nooit gebeurd bij de vorige eigenaar.
Hij krijgt niet persee anders eten sinds hij hier is, hij staat nogsteeds op ijzers voor niks achter, wat bij de vorige eigenaar ook was.
Ook heeft hij (voor zover ik tijd had daarnaar te kijken terwijl ik gelanceerd werd), zijn oren naar voren terwijl hij dit doet.
Dus is het gewoon ongehoorzaamheid? Mij uitproberen? (wat hij voor deze 2 ongevallen nog niet geprobeerd had, het was daarvoor een engeltje)
Energie teveel? (wat raar is want als ik hem dan longeer is de energie ver te zoeken..)
Verder is het aan de hand prima tussen ons, het is een grote knuffelbeer, en totaal niet gemeen.

Zo dat is een langer verhaal dan ik had verwacht..
Want denken jullie dat de oorzaak is? En wat zou ik hier het beste aan kunnen doen?
Aangezien ik toch wel wat bangig ben om weer op te stappen..

Nog wat informatie dat misschien van pas komt:
Het is een kwpn ruin van net 14, 185 groot (dus de valweg is niet bepaald klein..)
Ik rij alleen met zadel (en dekje natuurlijk) en een hoofdstel met dubbelgebroken bit, verder geen hulpmiddelen.
Die 2 keer waren in verschillende bakken, de ene keer met andere paarden, de andere keer alleen.

Ianrowan2009

Re: Paard hangt voor de 2e keer rodeostier uit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:32

Jeetje... Dat is nogal een probleem.
Ik lees dat je hem nu 3 maanden hebt.
Heb je het paard voor de koop laten keuren?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 13:37

Ianrowan2009 schreef:

Ikzelf niet, maar een andere toen mogenlijke koper wel.
Hij heeft een lekkende hartklep, maar heeft hier verder geen last van.
Verder helemaal gezond.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:39

Is er niet iemand in de omgeving die erop wilt? Gert vant hof?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:40

Heb je les? Heb je dit probleem ook besproken met je instructeur?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:41

Poeh dat is lastig te beoordelen vanaf een forum.

Heb je les? Was er iemand bij toen het gebeurde?

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:47

Ik zou toch het zadel laten checken. Mijn merrie heeft 2 jaar normaal gelopen onder een boomloos zadel tot ze opeens heel veel begon te bokken. Zadel laten checken, bleek niet meer goed te liggen en na aanschaf van een boomzadel weer een hele lieve pony

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 13:48

De eerste keer was in een les op kamp, de 2e keer thuis, ik heb thuis geen les.
De eerste keer was de instructrice en de andere lessers erbij, de 2e keer mijn moeder.
Het gebeurde trouwens beide vrij snel. de eerste keer tijdens het instappen, de 2 keer meteen de eerste seconde dat ik opsteeg.

De enige persoon in de buurt die ik ken die paardrijd is mijn buurmeisje (die wel een stuk meer durft op rij gebied) maar ik wil niet het risico nemen van een 15 jarig meisje op mijn paard zetten.
Edit: deze zinsopbouw kon verkeerd opgevat worden, ik bedoel dat ik niet op mijn geweten wil hebben dat een 15 jarig meisje door mijn paard wat breekt oid.
Laatst bijgewerkt door Chasingmood op 27-06-15 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:50

Zorg voor een goede lesgever die bij je thuis komt. Misschien zelfs wel twee keer per week in het begin. Dit soort problemen kun je alleen samen oplossen met een kundig iemand.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:54

Ik mis in je verhaal wel of er verschil in huisvesting zit. Hoeveel staat je paard buiten tov eerst en staat hij met andere paarden?

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:56

Als het gelijk gebeurt als je erop gaat zitten, zou ik toch een gedegen onderzoek aan het zadel (laten) doen. Is ie ook vervelend bij het opzadelen en aansingelen? en is ie gevoelig op de rug of schoft bij druk of poetsen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:57

Laat je je paard na het aansingelen nog wel een stukje stappen aan de hand? Of singel je aan en stap je gelijk op? Dat laatste zorgt vaak vroeger of later voor problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:58

Mag ik vragen welke omgeving?
Ik zou eventueel wel willen helpen. Heb zelf ook zon soort paard gereden, die probeerde ook iedereen uit.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:00

Als mijn pony rodeo doet, dan is het ofwel dat hij pijn heeft ofwel energie teveel (na een halfjaar stil staan)
Hij doet het ook tot ik eraf lig.

Ik zou mss toch even checken of zijn rug oke is en of het zadel nog goed past :)

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:00

amkeVH schreef:
Ianrowan2009 schreef:

Ikzelf niet, maar een andere toen mogenlijke koper wel.
Hij heeft een lekkende hartklep, maar heeft hier verder geen last van.
Verder helemaal gezond.

En verder heb je geen informatie over het paard van de vorige eigenaar?
Hoelang hebben hun hem gehad? Wat was de rede van de verkoop?
Ik vraag dit omdat ik het vreemd vind dat na 3maanden het paard dit gedrag vertoond.
Je zou bijna zeggen dat het gedragsproblemen heeft waardoor de vorige eigenaar hem niet meer wilde hebben. Want dat doelbewuste bokken van hem is niet misselijk. Hij wilt jou er alleen maar af hebben, en als de keuring niks uit heeft gewezen en hij geen rare acties in het weiland iod heeft gehad, zit het bij het paard in z'n hoofd niet goed. ( ik hoop het van niet )
Het kan dus 2 dingen zijn denk ik: gedragsproblemen of; bij mij op het werkt heeft een paard wel eens een soort tia gehad, waardoor hij op dat moment helemaal gek werd. Totdat diegene eraf lag. Hij bleef wel schudden met z'n hoofd maar was voor de rest wel normaal te benaderen.
Is hij verder wel rustig met z'n hoofd, niet kopschuw ofzo?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:10

Tja die drie maanden he ;-) Ik denk, zoals heel vaak het geval is wanneer mensen een nieuw paard krijgen, dat je als het ware te braaf bent geweest. Heb t al zo vaak meegemaakt. Nieuw paard en onder t mom van, moet wennen etc wordt er teveel door de vingers gezien zeg maar. Gevolg, paard maakt gebruik van de mogelijkheden die zijn geboden en die je wrs nog steeds biedt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:12

Eerste waar ik aan denk is pijn, danwel in de rug, danwel in zijn benen ergens. Zeker omdat je aan geeft dat het vrij aan het begin van het rijden al gebeurd....

Tijdje terug was er ook een paardje hier op bokt die vanuit het niets in een bepaalde hoek ineens begon te bokken. Bleek artrose te hebben in zijn been...

Is hij bij die andere koper alleen klinisch gekeurd?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:14

Weet je zeker dat hij het bij de vorige eigenaar niet deed?...

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 14:36

Sure_lee schreef:
Ik mis in je verhaal wel of er verschil in huisvesting zit. Hoeveel staat je paard buiten tov eerst en staat hij met andere paarden?

Hij staat hier 24/7 buiten op de wei met inloopstal met 2 maatjes.
Bij de vorige eigenaar stond hij een paar uur per dag op de paddock met 1 maatje, de rest op stal, wel met contact met buurpaarden.

moorcats schreef:
Als het gelijk gebeurt als je erop gaat zitten, zou ik toch een gedegen onderzoek aan het zadel (laten) doen. Is ie ook vervelend bij het opzadelen en aansingelen? en is ie gevoelig op de rug of schoft bij druk of poetsen?

Nee vanaf de grond merk ik helemaal geen problemen met zijn rug of sowieso in het gedrag.
Maar bij het opstijgen gaat hij wel vaak al lopen..

0000 schreef:
Laat je je paard na het aansingelen nog wel een stukje stappen aan de hand? Of singel je aan en stap je gelijk op? Dat laatste zorgt vaak vroeger of later voor problemen.

Ja ik stap inprincipe wel meteen op, maar aangezien hij vaak gaat lopen tijdens het opstappen doet hij dat rondje lopen zelf al..

amoj schreef:
Mag ik vragen welke omgeving?
Ik zou eventueel wel willen helpen. Heb zelf ook zon soort paard gereden, die probeerde ook iedereen uit.

Veghel, noord brabant.

Ianrowan2009 schreef:
En verder heb je geen informatie over het paard van de vorige eigenaar?
Hoelang hebben hun hem gehad? Wat was de rede van de verkoop?
Ik vraag dit omdat ik het vreemd vind dat na 3maanden het paard dit gedrag vertoond.
Je zou bijna zeggen dat het gedragsproblemen heeft waardoor de vorige eigenaar hem niet meer wilde hebben. Want dat doelbewuste bokken van hem is niet misselijk. Hij wilt jou er alleen maar af hebben, en als de keuring niks uit heeft gewezen en hij geen rare acties in het weiland iod heeft gehad, zit het bij het paard in z'n hoofd niet goed. ( ik hoop het van niet )
Het kan dus 2 dingen zijn denk ik: gedragsproblemen of; bij mij op het werkt heeft een paard wel eens een soort tia gehad, waardoor hij op dat moment helemaal gek werd. Totdat diegene eraf lag. Hij bleef wel schudden met z'n hoofd maar was voor de rest wel normaal te benaderen.
Is hij verder wel rustig met z'n hoofd, niet kopschuw ofzo?

Zij heeft hem 1 jaar gehad, maar had toch geen geld meer voor 2 paarden, ze heeft gekozen haar andere paard te houden omdat ze die al 9 jaar heeft.
Heb sinds kort ook contact met de eigenaar voor haar, zegt ook nooit problemen te hebben gehad.
Je mag hem gewoon overal aanraken, ook op het hoofd, en hij is rustig met zij hoofd tijdens het rijden en ook los.

Jennyxx schreef:
Weet je zeker dat hij het bij de vorige eigenaar niet deed?...

Tja.. in hoeverre weet je zoiets zeker, liegen kunnen ze altijd.
Maar ik vertrouw haar wel, en ze zegt dat zoiets nog nooit gebeurd is.

syenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:36

Wat het eerste in mij opkomt is singeldwang. Singel je altijd gelijk strak aan? of singel je 1 gaatje aan dan een stukje stappen dan weer aansingelen en dan rustig opstappen?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 14:38

syenna_s schreef:
Wat het eerste in mij opkomt is singeldwang. Singel je altijd gelijk strak aan? of singel je 1 gaatje aan dan een stukje stappen dan weer aansingelen en dan rustig opstappen?

Bij het opzadelen singel ik aan tot gaatje 3,
dan is het nog zo'n 500 meter aan de hand stappen naar de bak.
Dan zet ik m op gaatje 4, dan doe ik de beugels naar beneden, en dan ze ik m op gaatje 5.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:42

Lopen met opstappen kan ook al een teken zijn dat er iets niet lekker zit. Zou echt het medisch even goed laten nakijken...

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:58

Ik geloof nooit zo in oude eigenaren die zeggen deed die bij mij nooit! Ze heeft hem ook maar kort gehad om voor mij dit echt te kunnen bevestigen

Ik zou eerder denken aan kissing spines of artrose in de rug Zou dit echt eerst uitsluiten voor je verder gaat Ken meerder paarden die zo heftig waren onder het zadel echt tot je eraf gaat idd om van de druk/pijn af te zijn

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:04

Je hebt niet zelf laten keuren, hoeft geen probleem te zijn maar vraagje, heb jij het keuringsrapport gezien?? Zijn de benen en rug op de foto gezet?? Zo niet dan zou ik, na eerst het zadel heel goed na te laten kijken, paard kan dunner of dikker geworden zijn en het zadel kan dus echt wel verkeerd liggen, toch alsnog rug en benen op de foto zetten. Nooit afgaan op een oude keuring.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:11

Ik zou je zadel na laten lijken. als hij bij opstappen reageerd heb je kans dat die niet meer lekker ligt.