Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
liekensancho schreef:Komt ze alleen maar van erf af of stal uit om 'te werken'? Je zou gewoon lekker paar meter aan de hand kunnen grazen, lekker tegen haar kletsen en weer terug. Zo opbouwen. Ook grondwerk / vertrouwen kweken, lekker even wandelen aan de hand, later even met zadeltje erop en terug, gewoon leuke dingen doen.
Of ga eens een andere kant op en weer terug, dan weer die kant van de bak op. Loop eens een rondje door de bak en dan weer terug naar stal, dat soort dingen.
Toen mijn tinker namelijk in de gaten kreeg dat we elke donderdag naar les gingen, bleef hij op talud al staan, erg slim
, rest van werk vond hij geweldig maar ja, die donderdag altijd...
, zo'n slimmerd ...
Mexx93 schreef:Oei, dit herken ik! Lijkt op een soort "verlatingsangst". Had mijn pony ook erg last van. Bij ons heeft het heel erg geholpen door te beginnen met aan de hand en wanneer ze het goed deed, direct terug naar huis. Vervolgens uitgebouwd totdat ze de hele weg braaf was. De keer daarop er op gestapt, maar dit vond ze nog erg moeilijk omdat ze mij nu niet kon volgen omdat ik er niet naast liep. Wat bij mij in ieder geval hielp was het goede gedrag belonen, straf geven door middel van zweep enz had bij mij totaal geen zin. Werd ze alleen maar paniekerig van! De tip die hierboven is gegeven (niet alleen het erf af gaan om te werken, maar ook voor de fun) is ook zeker een goede!
aeolusnr1 schreef:Ik ga er altijd van uit dat paarden eigenlijk enkel graag willen samenwerken, dus als er iets niet lukt dan moet je daar een oplossing voor zoeken, en na die tijd dat jij er nu mee bezig bent en het lukt nog steeds regelmatig niet dan doe je het dus verkeerd.
Als een paard niet doet wat je van hem vraagt, zijn er maar 3 mogelijke oorzaken:
1e Paard kan het gevraagde simpelweg niet uitvoeren (dit kan door ziekte , bouw van het paard, onvoldoende training, of ........
2e Je stelt de verkeerde vraag
3e je stelt de juiste vraag maar het paard begrijpt de vraag niet of niet helemaal.
Zoek altijd de fout bij de mens, nooit bij het paard hoe gek dit ook mag klinken.
Een goede trainer kan jou dit aanleren, en laten zien hoe te reageren en te communiceren met het betreffende paard.
Los altijd alles op vanuit beweging, geef het paard een reden om het te willen doen, jij als ruiter moet die "reden tot" als het ware creëren.
Dit is mssn een heel andere benadering dan je gewend bent, maar dit werkt echt bij elk paard, dus ook bij jouw paard.
Ik besteed aan zo'n probleem normaal hoogstens een paar dagen en het hele probleem is opgelost, vind het zelf soms raar maar is wel zo.
Kyrseltje schreef:Ah heel herkenbaar! Ook mijn paard krijg ik heel moeilijk alleen de straat uit.. Ben nog niet tot een oplossing gekomen. Behalve consequent zijn en bij elk moment dat ik voel dat hij begint te twijfelen hij drijven, om echt stilstaan en dat gevecht te voorkomen. En inderdaad mega belonen, ik voer hele gesprekken met hem onderweg. Daarnaast ga ik niet gelijk een uur weg, maar na het rijden even uitstappen buiten etc, zodat hij meer vertrouwen krijgt in mij en zijn paardenvriendjes niet meer nodig heeft.
Marnel93 schreef:Kyrseltje schreef:Ah heel herkenbaar! Ook mijn paard krijg ik heel moeilijk alleen de straat uit.. Ben nog niet tot een oplossing gekomen. Behalve consequent zijn en bij elk moment dat ik voel dat hij begint te twijfelen hij drijven, om echt stilstaan en dat gevecht te voorkomen. En inderdaad mega belonen, ik voer hele gesprekken met hem onderweg. Daarnaast ga ik niet gelijk een uur weg, maar na het rijden even uitstappen buiten etc, zodat hij meer vertrouwen krijgt in mij en zijn paardenvriendjes niet meer nodig heeft.
Heb ik ook precies hetzelfe gedaan! Maar het gekste is. Ze loopt heel braaf de andere paarden voorbij en begint er pas na een poos mee.
aeolusnr1 schreef:Je twijfelt zeg je , en dat begrijp ik heel goed, klinkt mssn ook ongelooflijk en toch blijf ik erbij dat het idd op zo'n korte tijd me zou lukken.
Als het me dan niet zou lukken geef ik idd toe dat ook ik verkeerd bezig ben, maar het zou me heel erg verbazen.
Als ik een paard in training krijg kan ik toch nooit een eigenaar zeggen geef me eens een jaar de tijd, dat zou echt geen enkele eigenaar betalen hoor.
Heb toch al verschillende malen soortgelijke problemen onder handen genomen
1e create a drive, create movement
2e change directions, steering
3e create a stop
Make the good thing easy, the wrong thing hard
het paard zal zelf heel vlug kiezen voor het easy (makkelijke) deel.