Dressuurprikken met mijn opaatje!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OliLau

Dressuurprikken met mijn opaatje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 13:05

Eerste keer dat ik een topic op HAW open. Ben eerlijk gezegd altijd een beetje bang geweest voor reacties, maar ik doe de meeste dingen om een reden en deel die graag met jullie. Ook hoor ik graag commentaar/tips/tricks aan!

Wat informatie over ons: Mijn naam is Lauri, 19 jaar oud. Ik rij in de B dressuur met mijn 19 jarige ruin Oliver. Oliver is een dressuurpaard, vroeger heeft hij M1 gestart. Ik heb hem sinds maart 2012. Toen ik met hem begon was die zwaar onhandelbaar, hij was nogal verwaarloosd omdat iedereen m eng vond. Had net een heftige koliek achter de rug, tijdje op een kliniek gestaan waar ze hem eigenlijk al voor dood in de bak hadden gezet ´hij ging het niet overleven´. But he did! Ik ben hem eerst gaan bijrijden, daarna heb ik hem overgenomen. Nu zijn we al een hele tijd lekker aan het pruttelen, en hebben we al veel meer ontspanning als in het begin. Als je bedenkt dat ik hem een 1,5 jaar geleden nog niet eens naar beneden kon krijgen is dit al een mooie vooruitgang. We hebben weinig tot geen wedstrijdervaring omdat hij heel moeilijk was te laden (lees: niet), en dit hebben we sinds februari 2015 opgelost. Nu hebben we 14 juni onze 3e wedstrijd gereden in Goor en hier heb ik wat beeldmateriaal van wat ik met jullie wil delen!

Aanschouw: Oliver, mijn 19 jarige ruin van Rubino (Rubinstein) met ons proefje in Goor!
https://www.youtube.com/watch?v=7alvkiVQTIM

Werkpunten:
- TEUGELS KORTER, dus een eerlijke verbinding houden
- Beter concentreren op de oefeningen die we moeten rijden
- Benen stiller
- Bovenlichaam naar achter
- Meer van achter naar voren rijden
- Iets meer power erin, zonder dat die onder me weg gaat lopen

Problemen waar ik tegenaanloop:
- Hoe kan ik hem met meer pit kan rijden, zonder dat die te heet wordt? Dit is de eerste proef dat die normaal rustig rondloopt, meestal sjeest hij de baan als een bezetene door.

Mijn doel: Eigenlijk had ik geen doel, gewoon lekker genieten samen. Maar gezien we nu al 2 wp´s binnen hebben (wat ik dus niet had verwacht), zou ik het wel leuk vinden om L1 startgerechtigd te zijn. Ik vind ons niet L waardig en twijfel of ik uberhaupt ooit wel L wil starten, maar L1 startgerechtigd lijkt me een haalbaar doel.

Wel jammer dat mijn vader net voor het laatste onderdeel stopte met filmen! Ik kijk uit naar jullie reacties.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:09

Leuk beestje!

Ik vind je gebroken lijnen erg lijken of je vergeet om terug te gaan, je rijdt richting E-B en dan ineens zoef terug naar de hoefslag (snap je het :+ ?). Probeer hem meer voor te bereiden op de terugweg naar de hoefslag, door hem wat meer om te stellen.

Verder mogen je teugels wat korter en mag hij achter wat actiever!

Succes, je hebt een leuk diertje :).

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 13:12

Ess_Ramona schreef:
Leuk beestje!

Ik vind je gebroken lijnen erg lijken of je vergeet om terug te gaan, je rijdt richting E-B en dan ineens zoef terug naar de hoefslag (snap je het :+ ?). Probeer hem meer voor te bereiden op de terugweg naar de hoefslag, door hem wat meer om te stellen.

Verder mogen je teugels wat korter en mag hij achter wat actiever!

Succes, je hebt een leuk diertje :).

Ja snap het zeker! Puntje voor mezelf: Eerder voorbereiden op de figuren die je gaat rijden.

Teugels korter is ook een punt wat ik zelf had bedacht, hij is zo gevoelig en wil alles behalve trekken en dat ik hem pijn doe met als resultaat: Waslijntjes, dat is ook niet prettig voor het paard.

Thanks!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:13

Netjes gereden hoor met zo'n oude heer :) Alhoewel, als je ze lekker aan het werk houdt blijven ze vaak hartstikke fit en fris :D

Ik denk dat als je alles iets meer afwerkt (dus beter door de hoeken rijdt en je nagevelijkheid iets constanter hebt en het paard iets meer aan elkaar) je proef nog beter wordt. Eventueel je overgangen wat beter markeren, dus echt weg en weer terug bij de middendraf. Jammer van de taktfout daar maar de ondergrond leek ook niet helemaal vlak. In de middenstap zou ik hem zelf iets horizontaler houden in de hals en kijken of hij iets meer viertakt wil gaan stappen, maar stap is de minst veranderbare gang haha. Het verkeerd aanspringen was heel zonde maar wel een punt wat je goed kunt trainen.

Wat waren je punten?

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 13:34

Focussed schreef:
Netjes gereden hoor met zo'n oude heer :) Alhoewel, als je ze lekker aan het werk houdt blijven ze vaak hartstikke fit en fris :D

Ik denk dat als je alles iets meer afwerkt (dus beter door de hoeken rijdt en je nagevelijkheid iets constanter hebt en het paard iets meer aan elkaar) je proef nog beter wordt. Eventueel je overgangen wat beter markeren, dus echt weg en weer terug bij de middendraf. Jammer van de taktfout daar maar de ondergrond leek ook niet helemaal vlak. In de middenstap zou ik hem zelf iets horizontaler houden in de hals en kijken of hij iets meer viertakt wil gaan stappen, maar stap is de minst veranderbare gang haha. Het verkeerd aanspringen was heel zonde maar wel een punt wat je goed kunt trainen.

Wat waren je punten?

184 punten, dus daar was ik wel blij mee. Hij heeft zichzelf vanuit vroeger af al aangeleerd om heel erg lateraal te stappen, en als ik hem iets teveel vasthou doet die dat gelijk. Dat is echt een punt waarop we nog moeten oefenen, want hij heeft best een goede stap als ik hem helemaal loslaat. Heb hem nu 3 jaar en heb het vermoeden dat hij eerst nogal hard is gereden, alsin hard in de hand, streng, het paard enorm tegenhouden, waardoor hij nu heel snel zijn rug eruit drukt en met iets teveel druk op de teugel gelijk zijn hoofd in de lucht gooit.

Dankjewel voor je fijne commetaar!

jojo_pranjic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:36

ik vind dat je je boven lichaam iets op kunt richten. en iets wat natuurlijk heeeeel veel mensen niet doen; echt goed door de hoeken rijden. het heeft mij echt punten gescheeld :j

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 13:37

jojo_pranjic schreef:
:j ik vind dat je je boven lichaam iets op kunt richten. en iets wat natuurlijk heeeeel veel mensen niet doen; echt goed door de hoeken rijden. het heeft mij echt punten gescheeld

Klopt! Als ik het nakijk denk ik ook echt bij mezelf, kom op Lau, zonde van je punten. Hij vindt ook de hekjes in de hoeken een beeeeutje spannend, dus soms krijg ik hem simpelweg er gewoon niet doorheen :P

Lumi

Re: Dressuurprikken met mijn opaatje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:59

ik heb niet het hele filmpje gekeken, maar ik vind eigenlijk dat hij wat te diep loopt. Hij loopt met zijn neus achter de loodlijn en hij knikt bij de derde halswervel, niet achter zijn oren. Dat is zonde, want volgens mij rijd jij hem wel vriendelijk

Fijn voor hem ook dat jij hem toch een kans hebt gegeven :D

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 00:42

Lienie_F schreef:
ik heb niet het hele filmpje gekeken, maar ik vind eigenlijk dat hij wat te diep loopt. Hij loopt met zijn neus achter de loodlijn en hij knikt bij de derde halswervel, niet achter zijn oren. Dat is zonde, want volgens mij rijd jij hem wel vriendelijk

Fijn voor hem ook dat jij hem toch een kans hebt gegeven :D

Dank voor je reactie! Heb je een idee hoe ik dat zou kunnen veranderen? Hoe zou jij dit bv. Aanpakken?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:18

Netjes hoor voor de 3 de x je hebt al goede tips gehad! Wil e nog een tip geven houd je telefoon horizontaal bij het filmen dan zie je wat meer :o Nog een klein dingetje rijdt e hoeken veel verder in Elke hoek is een volte 6 mtr rijdt deze ook als een volte Dan zullen je wendingen ook veel netter en strakker zijn

Train eens bewust 2 tot 3 x per week op het rijden van hoeken! Rijdt veel voltes 10 mtr in de hoeken zo leer je wat makkelijker en met meer buiging de hoeken door te rijden

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 08:36

dresjoepie schreef:
Netjes hoor voor de 3 de x je hebt al goede tips gehad! Wil e nog een tip geven houd je telefoon horizontaal bij het filmen dan zie je wat meer :o Nog een klein dingetje rijdt e hoeken veel verder in Elke hoek is een volte 6 mtr rijdt deze ook als een volte Dan zullen je wendingen ook veel netter en strakker zijn

Train eens bewust 2 tot 3 x per week op het rijden van hoeken! Rijdt veel voltes 10 mtr in de hoeken zo leer je wat makkelijker en met meer buiging de hoeken door te rijden

Ik zal de tip doorgeven aan mn vader, hij vergeet soms te filmen omdat die aan het kijken is :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:09

Het filmpje is wel heel kelin voor mijn sechte ogen, maar ook uitgaande op de punten die je noemt wil ik dit zeggen:

Er gaat een heleboel fout omdat je je zwaartepunt naar voren legt. Zodra je rechterop komt en je paard met je kont vooruit gaat stuwen, zeg maar (je moet eens weten hoe belangrijk je bekkenhouding is!), heb je al een basis van verbetering.
Ook tegen het sjezen.
Als jij voorover kiept (en dat is weer anders dan bewust verlichte zit aannemen) ben je niet meer dan een passagier en kun je niet verwachten dat je overwicht op je paard hebt.
Ook als je paard voor je gevoel te hard gaat, moet je stevig rechtop blijven zitten en rijden, oftwel been eraan.
Dat voelt een beetje tegennatuurlijk als je paard voor je geoel te hard gaat, maar is echt vaak de oplossing.

Overigens is vlot niet erg, zolang je paard maar niet "uit elkaar valt" . Dat uitelkaar vallen gebeurt dus als je stopt met rijden en maar een beter aan het overleven bent, zeg maar. Denk gewoon "dan maar hard, maar wel perfect" en richt je op jezelf om goed te blijven zitten en correcte hulpen te geven en de oefeningen in zijn geheel goed af te werken. Kans is groot dat het een goed effect heeft. Beter dan als je denkt sh*t sh*t sh*t, veel te hard het gaat niet goed" etc waarbij je het feitelijk overgeeft aan het paard.....

Ik weet niet wat je thuis doet, maar het lijkt alsof je niet vaak figuren rijdt?
Ik zou oefenen op figuren rijden, en figuren ín figuren zoals een volte baan naar binnen of buiten op het middenpunt van een gebroken lijn. Je kunt dan ook nog bv de volte in stap en de gebroken lijn in draf doen. Achten rijden is ook een mooie om gewichtsverplaatsing goed te oefenen bv.
Andere oefeningen die helpen je hulpen goed door te laten komen zijn een volte verkleinen en vergroten en later schouder voor naar binnen of buiten op de grote volte. (Ik weet niet op welk niveau je zelf zit)
Veel overgangen (ook binnen de gangen dus van wat korter naar midden of uitgestrekt en weer terug, en ook eens een gang overslaan dus bv van stap naar galop, van halt naar draf en terug) en figuren rijden, zorgen voor betere verbinding en meestal ook verbetering van de hulpen. Dit helpt ook tegen sjezen, trouwens.
En het geeft meestal een hoop lol aan werk, ook wel belangrijk. ;)
Wel zwaar werk soms, dus genoeg stappen aan de lange teugel tussendoor.

Rijd altijd alle hoeken goed in (binnenbeen!). Juist de hoeken zijn punten waar je een te snel gaand paard even kunt inhouden, omdat sterke wendingen zoal remmend werken. Kom je ook nog met een halve ophouding voordat je de hoek ingaat, heb je een groter kans dat hij rustiger de hoek uitkomt.

Waar je ook op moet oefenen is het proberen de hals echt te laten strekken in de drie gangen. Maar bij en paard dat duidelijk lang in de krul gelopen heeft, zal dat niet meevallen.

Je geeft zelf ook terecht aan dat je beter moet concentreren op de oefening die je moet rijden. Je moet het echt in stukjes breken voor jezelf. Dus in je hoofd ook afremmen...

En een tip voor elke wedstrijdruiter, probeer flink water te drinken voordat je op je paard gaat. Dat helpt tegen de zenuwen en helpt helder denken. Ik heb dat vroeger ondervonden en het is inmiddels ook bewezen.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:01

(Ten eerste: wat een fijne OP en fijne reacties, lijkt soms redelijk zeldzaam in HAW...)

Ik vind het er zeker vriendelijk uit zien, punten benoem je zelf ook al.
Wat ik een goede vind voor tempo controleren, maar ook voor wendingen rijden, is het voorbereiden.
Als je tussen A en F aan wilt draven, maak dan bij K je paard al (extra) actief (niet snel, actief!) en controleer je houding. Let op je ademhaling, kijk vooruit, dénk vooruit en geef dan je hulp.
Hetzelfde bij overgangen terug. Rijd je paard iets meer bij elkaar, ga bijvoorbeeld bij van draf naar stap doorzitten, ontspan hierin, maak jezelf lang en dan pas de ophouding.
Ik zeg niet dat jij dat doet, maar veel ruiters denken: Ik ga draven. Nu. En hup, been eraan. En weer stappen, hup, trek aan de teugels. Dit is extreem natuurlijk, maar vaak valt er vooruitgang te boeken als je de overgangen goed voorbereid.
Dit geldt ook bij wendingen. Wat Ess_Ramona al aangaf, zie ik ook. Het lijkt soms wat abrupt.
Schrijf voor jezelf op/Visualiseer hoe je een wending rijdt. Wat doe je met je binnenbeen/-hand en buitenbeen/-hand? Je bekken, je schouders, je hoofd, enz. enz. Deze kun je eens heel bewust in stappen gaan rijden.
Stel, je wilt een gebroken lijn rijden, maar je komt scheef de hoek door, rijdt dan eens niet de gebroken lijn, maar rijdt rechtuit. Paard recht? Vraag stelling. Als dit soepel gaat, zet je de wending in. Als je paard bijvoorbeeld niet om wil buigen op X, draai je een extra volte naar binnen, net zolang tot de buiging en het tempo fijn is, dan maak je de gebroken lijn af. Door een oefening in stapjes te behandelen, kun je er vaak bewuster op trainen.

Heel veel succes en plezier met je 'opaatje'!

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:11

Ziet er al hartstikke netjes uit! +:)+ Denk dat als jullie lekker door blijven oefenen & trainen jullie best wel eens L kunnen starten als het moment daar is. :j

Alle puntjes die ik zelf had/zag zijn hierboven al genoemd, dus verder eigenlijk niets toe te voegen. Behalve dat je opaatje er goed uit ziet. :)

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 17:10

Lusitana schreef:
Het filmpje is wel heel kelin voor mijn sechte ogen, maar ook uitgaande op de punten die je noemt wil ik dit zeggen:

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik moet zeggen dat ik inderdaad tot voor kort te weinig figuren rijdt. Betreft het stukje over mijn zwaartepunt, bedoel je dat ik wat meer achterover moet gaan zitten?

En over dat in de krul lopen, vind je dat ik hem in de krul trek of bedoel je juist dat hij dat waarschijnlijk vroeger heeft gehad? :)

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 17:12

xChanelx schreef:
(Ten eerste: wat een fijne OP en fijne reacties, lijkt soms redelijk zeldzaam in HAW...)

Ik vind het er zeker vriendelijk uit zien, punten benoem je zelf ook al.
Wat ik een goede vind voor tempo controleren, maar ook voor wendingen rijden, is het voorbereiden.
Als je tussen A en F aan wilt draven, maak dan bij K je paard al (extra) actief (niet snel, actief!) en controleer je houding. Let op je ademhaling, kijk vooruit, dénk vooruit en geef dan je hulp.
Hetzelfde bij overgangen terug. Rijd je paard iets meer bij elkaar, ga bijvoorbeeld bij van draf naar stap doorzitten, ontspan hierin, maak jezelf lang en dan pas de ophouding.
Ik zeg niet dat jij dat doet, maar veel ruiters denken: Ik ga draven. Nu. En hup, been eraan. En weer stappen, hup, trek aan de teugels. Dit is extreem natuurlijk, maar vaak valt er vooruitgang te boeken als je de overgangen goed voorbereid.
Dit geldt ook bij wendingen. Wat Ess_Ramona al aangaf, zie ik ook. Het lijkt soms wat abrupt.
Schrijf voor jezelf op/Visualiseer hoe je een wending rijdt. Wat doe je met je binnenbeen/-hand en buitenbeen/-hand? Je bekken, je schouders, je hoofd, enz. enz. Deze kun je eens heel bewust in stappen gaan rijden.
Stel, je wilt een gebroken lijn rijden, maar je komt scheef de hoek door, rijdt dan eens niet de gebroken lijn, maar rijdt rechtuit. Paard recht? Vraag stelling. Als dit soepel gaat, zet je de wending in. Als je paard bijvoorbeeld niet om wil buigen op X, draai je een extra volte naar binnen, net zolang tot de buiging en het tempo fijn is, dan maak je de gebroken lijn af. Door een oefening in stapjes te behandelen, kun je er vaak bewuster op trainen.

Heel veel succes en plezier met je 'opaatje'!

Dankjewel! Ik ben blij dat ik dit topic heb geplaatst, zoals ik al had gedacht heb ik een flinke schop onder mijn kont nodig, en moet ik gerichter gaan trainen! Je kunt wel zien dat ik zelf ook nog nooit wedstrijden heb gereden! -O-

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 17:13

SarahIlse schreef:
Ziet er al hartstikke netjes uit! +:)+ Denk dat als jullie lekker door blijven oefenen & trainen jullie best wel eens L kunnen starten als het moment daar is. :j

Alle puntjes die ik zelf had/zag zijn hierboven al genoemd, dus verder eigenlijk niets toe te voegen. Behalve dat je opaatje er goed uit ziet. :)

Wat lief dankjewel! Ik ben ook erg blij met hoe die er nog bij loopt, we gaan lekker door totdat meneer er geen zin meer in heeft, maar heb het idee dat hij er nog lang niet klaar mee is!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 23:50

lauriluchies schreef:
Lusitana schreef:

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik moet zeggen dat ik inderdaad tot voor kort te weinig figuren rijdt. Betreft het stukje over mijn zwaartepunt, bedoel je dat ik wat meer achterover moet gaan zitten?

En over dat in de krul lopen, vind je dat ik hem in de krul trek of bedoel je juist dat hij dat waarschijnlijk vroeger heeft gehad? :)

Ja, voor je gevoel wat achterover, dat is meestal rechtop. Een spiegel kan natuurlijk goed helpen daarbij, of jezelf op foto of film zetten... voor jezelf bedenken dat je schouders boven je bekken moeten staan.
Wat die krul betreft, daar is hij waarschijnlijk, zoals zoveel wedstrijdpaarden, helaas, een groot deel van zijn leven in gereden, daar heb jij geen schuld aan. Hij lijkt in elk geval op automatische piloot daar te lopen...

Excuus voor de typefouten van mijn eerste post...

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 09:10

Lusitana schreef:
Ja, voor je gevoel wat achterover, dat is meestal rechtop. Een spiegel kan natuurlijk goed helpen daarbij, of jezelf op foto of film zetten... voor jezelf bedenken dat je schouders boven je bekken moeten staan.
Wat die krul betreft, daar is hij waarschijnlijk, zoals zoveel wedstrijdpaarden, helaas, een groot deel van zijn leven in gereden, daar heb jij geen schuld aan. Hij lijkt in elk geval op automatische piloot daar te lopen...

Excuus voor de typefouten van mijn eerste post...

Geen probleem, heb ze niet eens opgemerkt. Gister heb ik weer concours gehad, en een 7 voor mn houding en zit gekregen, heb de hele proef aan ´achterover zitten´ gedacht! Weer 2 winstpunten rijker! Dankjewel voor de tip.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:57

Nou kijk aan, gefeliciteerd!

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 13:24

Lusitana schreef:
Nou kijk aan, gefeliciteerd!

Dankjewel! :) *\o/*

xcares

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:40

Ziet er goed uit hoor! Lekker door blijven trainen en vooral plezier houden en genieten! Zoals eerder aangegeven, lekker figuren gaan rijden, zodat je ze beter voor kan bereiden en ze daardoor netter kan afwerken. Verder vind ik het er heel leuk en ongedwongen uitzien! :D

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:17

Het ziet er heel vriendelijk uit. Ik zou niet weten waarom jullie straks geen L proef zouden kunnen rijden.

Wat betreft de gebroken lijn 5 meter: rij goed de hoek in en richt vervolgens op A of C. Maak de 'bocht' van de gebroken lijn iets flauwer. Dan wordt ie beter verdeeld. De volgende hoek rij je dan weer helemaal in.

Top dat je er weer 2 punten bij hebt! Gewoon lekker met hem blijven starten hoor! Succes!

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 16:55

xcares schreef:
Ziet er goed uit hoor! Lekker door blijven trainen en vooral plezier houden en genieten! Zoals eerder aangegeven, lekker figuren gaan rijden, zodat je ze beter voor kan bereiden en ze daardoor netter kan afwerken. Verder vind ik het er heel leuk en ongedwongen uitzien! :D

Dankjewel!

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 16:56

Jet4You schreef:
Het ziet er heel vriendelijk uit. Ik zou niet weten waarom jullie straks geen L proef zouden kunnen rijden.

Wat betreft de gebroken lijn 5 meter: rij goed de hoek in en richt vervolgens op A of C. Maak de 'bocht' van de gebroken lijn iets flauwer. Dan wordt ie beter verdeeld. De volgende hoek rij je dan weer helemaal in.

Top dat je er weer 2 punten bij hebt! Gewoon lekker met hem blijven starten hoor! Succes!

Ga ik zeker doen, misschien halen we voor eind 2015 het L wel! *\o/*