Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ess_Ramona schreef:Leuk beestje!
Ik vind je gebroken lijnen erg lijken of je vergeet om terug te gaan, je rijdt richting E-B en dan ineens zoef terug naar de hoefslag (snap je het?). Probeer hem meer voor te bereiden op de terugweg naar de hoefslag, door hem wat meer om te stellen.
Verder mogen je teugels wat korter en mag hij achter wat actiever!
Succes, je hebt een leuk diertje.
Focussed schreef:Netjes gereden hoor met zo'n oude heerAlhoewel, als je ze lekker aan het werk houdt blijven ze vaak hartstikke fit en fris
![]()
Ik denk dat als je alles iets meer afwerkt (dus beter door de hoeken rijdt en je nagevelijkheid iets constanter hebt en het paard iets meer aan elkaar) je proef nog beter wordt. Eventueel je overgangen wat beter markeren, dus echt weg en weer terug bij de middendraf. Jammer van de taktfout daar maar de ondergrond leek ook niet helemaal vlak. In de middenstap zou ik hem zelf iets horizontaler houden in de hals en kijken of hij iets meer viertakt wil gaan stappen, maar stap is de minst veranderbare gang haha. Het verkeerd aanspringen was heel zonde maar wel een punt wat je goed kunt trainen.
Wat waren je punten?
jojo_pranjic schreef:ik vind dat je je boven lichaam iets op kunt richten. en iets wat natuurlijk heeeeel veel mensen niet doen; echt goed door de hoeken rijden. het heeft mij echt punten gescheeld
Lienie_F schreef:ik heb niet het hele filmpje gekeken, maar ik vind eigenlijk dat hij wat te diep loopt. Hij loopt met zijn neus achter de loodlijn en hij knikt bij de derde halswervel, niet achter zijn oren. Dat is zonde, want volgens mij rijd jij hem wel vriendelijk
Fijn voor hem ook dat jij hem toch een kans hebt gegeven
dresjoepie schreef:Netjes hoor voor de 3 de x je hebt al goede tips gehad! Wil e nog een tip geven houd je telefoon horizontaal bij het filmen dan zie je wat meerNog een klein dingetje rijdt e hoeken veel verder in Elke hoek is een volte 6 mtr rijdt deze ook als een volte Dan zullen je wendingen ook veel netter en strakker zijn
Train eens bewust 2 tot 3 x per week op het rijden van hoeken! Rijdt veel voltes 10 mtr in de hoeken zo leer je wat makkelijker en met meer buiging de hoeken door te rijden
Lusitana schreef:Het filmpje is wel heel kelin voor mijn sechte ogen, maar ook uitgaande op de punten die je noemt wil ik dit zeggen:
xChanelx schreef:(Ten eerste: wat een fijne OP en fijne reacties, lijkt soms redelijk zeldzaam in HAW...)
Ik vind het er zeker vriendelijk uit zien, punten benoem je zelf ook al.
Wat ik een goede vind voor tempo controleren, maar ook voor wendingen rijden, is het voorbereiden.
Als je tussen A en F aan wilt draven, maak dan bij K je paard al (extra) actief (niet snel, actief!) en controleer je houding. Let op je ademhaling, kijk vooruit, dénk vooruit en geef dan je hulp.
Hetzelfde bij overgangen terug. Rijd je paard iets meer bij elkaar, ga bijvoorbeeld bij van draf naar stap doorzitten, ontspan hierin, maak jezelf lang en dan pas de ophouding.
Ik zeg niet dat jij dat doet, maar veel ruiters denken: Ik ga draven. Nu. En hup, been eraan. En weer stappen, hup, trek aan de teugels. Dit is extreem natuurlijk, maar vaak valt er vooruitgang te boeken als je de overgangen goed voorbereid.
Dit geldt ook bij wendingen. Wat Ess_Ramona al aangaf, zie ik ook. Het lijkt soms wat abrupt.
Schrijf voor jezelf op/Visualiseer hoe je een wending rijdt. Wat doe je met je binnenbeen/-hand en buitenbeen/-hand? Je bekken, je schouders, je hoofd, enz. enz. Deze kun je eens heel bewust in stappen gaan rijden.
Stel, je wilt een gebroken lijn rijden, maar je komt scheef de hoek door, rijdt dan eens niet de gebroken lijn, maar rijdt rechtuit. Paard recht? Vraag stelling. Als dit soepel gaat, zet je de wending in. Als je paard bijvoorbeeld niet om wil buigen op X, draai je een extra volte naar binnen, net zolang tot de buiging en het tempo fijn is, dan maak je de gebroken lijn af. Door een oefening in stapjes te behandelen, kun je er vaak bewuster op trainen.
Heel veel succes en plezier met je 'opaatje'!
SarahIlse schreef:Ziet er al hartstikke netjes uit!Denk dat als jullie lekker door blijven oefenen & trainen jullie best wel eens L kunnen starten als het moment daar is.
Alle puntjes die ik zelf had/zag zijn hierboven al genoemd, dus verder eigenlijk niets toe te voegen. Behalve dat je opaatje er goed uit ziet.
lauriluchies schreef:Lusitana schreef:Het filmpje is wel heel kelin voor mijn sechte ogen, maar ook uitgaande op de punten die je noemt wil ik dit zeggen:
Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik moet zeggen dat ik inderdaad tot voor kort te weinig figuren rijdt. Betreft het stukje over mijn zwaartepunt, bedoel je dat ik wat meer achterover moet gaan zitten?
En over dat in de krul lopen, vind je dat ik hem in de krul trek of bedoel je juist dat hij dat waarschijnlijk vroeger heeft gehad?
Lusitana schreef:Ja, voor je gevoel wat achterover, dat is meestal rechtop. Een spiegel kan natuurlijk goed helpen daarbij, of jezelf op foto of film zetten... voor jezelf bedenken dat je schouders boven je bekken moeten staan.
Wat die krul betreft, daar is hij waarschijnlijk, zoals zoveel wedstrijdpaarden, helaas, een groot deel van zijn leven in gereden, daar heb jij geen schuld aan. Hij lijkt in elk geval op automatische piloot daar te lopen...
Excuus voor de typefouten van mijn eerste post...
Jet4You schreef:Het ziet er heel vriendelijk uit. Ik zou niet weten waarom jullie straks geen L proef zouden kunnen rijden.
Wat betreft de gebroken lijn 5 meter: rij goed de hoek in en richt vervolgens op A of C. Maak de 'bocht' van de gebroken lijn iets flauwer. Dan wordt ie beter verdeeld. De volgende hoek rij je dan weer helemaal in.
Top dat je er weer 2 punten bij hebt! Gewoon lekker met hem blijven starten hoor! Succes!