Struikelt en tilt benen niet goed op

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSBSx

Struikelt en tilt benen niet goed op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 22:37

mijn haflinger struikelt vaak bij het rijden en vandaag is ze voor de eerste keer echt op de knieen gevallen en is mijn nichtje er af gevallen... ze sloft best wel en ik weet niet hoe ik haar actiever/meer been actie kan laten lopen. Ze weet niks van dressuur, aan de teugel, nagevelijk (of hoe je t ook schrijft) ze kent er niets van. wie heeft tips voor mij?

Xyris

Re: Struikelt en tilt benen niet goed op

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:41

Dressuur is hier toch echt de basis.
Bij soortgelijke topics zie ik veelal het advies om veel overgangen te rijden, goed met de kont er onder en netjes laag met het hoofd.
Nou weet ik niet hoe oud jouw nichtje is, maar misschien is het een idee voor haar om dressuurlesjes te volgen?

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 22:43

Xyris schreef:
Dressuur is hier toch echt de basis.
Bij soortgelijke topics zie ik veelal het advies om veel overgangen te rijden, goed met de kont er onder en netjes laag met het hoofd.
Nou weet ik niet hoe oud jouw nichtje is, maar misschien is het een idee voor haar om dressuurlesjes te volgen?

mn nichtje kan prima rijden en is 12 jaar, nooit echt les gehad maar heeft het bij mij wel geleerd. en ik probeer ook veel te werken aan de dressuur maar terwijl ik dat doet struikelt ze dan weer...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 23:25

Haf's zijn in principe werkpaarden, trekkers, die trekken een ploeg of eg door het veld en doen dit vanuit hun voorhand.
Het is voor deze soort paarden net iets zwaarder om meer op de achterhand te gaan werken, om de voorhand iets op te tillen, toch kan dit wel deels aangeleerd worden, al beginnend vanuit het grondwerken.
Maar het effectief zo vaak struikelen zoals jij het beschrijft, lijkt me toch niet helemaal gezond, mssn toch ook even een check door een dierenarts wat dit betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:41

Idd, ik zou hier ook een da bij halen. Vallen is imo niet rijtechnisch, maar eerder lichamelijk. Paarden met artrose laten vaak dit beeld zien. Sloffen, struikelen en vallen.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:53

Inderdaad, veel (schijn)overgangen rijden en actief laten worden op het been. Maar eerst een check up om zeker te zijn dat het niks medisch is.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:54

Misschien een lesje aanbieden? Als de Haf geen gebreken heeft duidt dat erop dat hij gewoon niet actief is.

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:07

Laat je paardje maar rontgen op artrose , als er geen lichamelijke mankementen zijn kun je verder zoeken maar zoals je het omschrijft zou dat het best eens kunnen zijn. Mijn paard deed precies hetzelfde namelijk

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:09

Is ze te zwaar? Staat ze op het gras? Een sluimerende hoefbevangenheid geeft ook struikelig gedrag...

stuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:21

Mijn paard struikelde ook vaak tijdens het rijden vaak in stap ze stapt nogal flink door maakte ook niet uit of het buiten op het verharde of in de bak paard is helemaal gezond verder geen duidelijke reden voor het gestruikel rij technisch goed bezig met overgangen schakelen hoefsmid stelde voor ze is op ijzers zonder lipjes te zetten kunnen ze beter afrollen ze heeft alleen voor ijzers loopt er nu 5 weken op niet meer gestruikeld en tilt dr voorbenen stukken beter op dat is mijn ervaring miss een idee?

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 12:42

Ninx schreef:
Is ze te zwaar? Staat ze op het gras? Een sluimerende hoefbevangenheid geeft ook struikelig gedrag...

ze is een moderne haflinger en super slank, echt een plaatje. zeker niet teveel gras

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 12:42

bedankt voor alle reacties, ik ga zeker overleggen met mijn ouders of er evt een dierenarts een kijkje kan nemen

pikeurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:31

ik heb ook al weleens gehoort,dat als een paard vaak struikelt dat het ook aan het zadel kan liggen.dat het zadel niet goed past bedoel ik.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:39

Leeftijd paard?
Bij dit beeld zou ik direct de DA erbij halen. Bloedwaardes controleren om te zien of er geen tekortkoming is. Gezonde paarden horen niet te struikelen, ook niet met een amazone erop.

Tenzij het dier van zichzelf al zo weinig voorwaarts is en ze daarmee ook totaal lak heeft aan haar berijder. Dan kan het ook nog wel eens een opvoedingsdingetje zijn, op te lossen met vooral voorwaarts rijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:53

Mogelijk heeft je paard pijn wanneer het de toon van de voorhoef oplicht.
Dit kan veroorzaakt worden door arthrose, hoefkatrolontsteking e.a..

Wanneer het de toon niet oplicht dan steekt deze net te vroeg in de grond en klapt de voorknie dubbel.
Is gevaarlijk voor de ruiter en pijnlijk voor het paard.

DA!

Rica1311

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:03

Ik zou ook dierenarts ernaar laten kijken.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:10

BALANS, rechtrichten ;)
ik denk eerlijk dat dit paard gewoon geen flauw benul is wat rechtlopen is in alle spieren en wat 'inbalans zijn' is.. al helemaal als je zegt dat dressuur er niet in zit..dat zegt al veel over dat het paard maar wat vooruit komt ipv rechtgericht beweegt..

ik zou eerst eens focussen om met hulp te kijken hoe 'scheef' je paar in elkaar zit..
een paard dat in balans is gaat vanzelf zij benen etc. meer optillen..en voorkomen van struikelen kan ook daar liggen..

zou niet zo snel meteen roepen dat er pijn zit..
uiteraard wel met hulp onderzoeken..
nagaan bij een dierenarts kan altijd om uit te sluiten :)

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:15

Bij mij lag het ook aan de ijzers/hoeven en bood mijn hoefsmid uitkomst!

kiertje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:05

Ik zou de dierenarts en de hoefsmid laten komen

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:11

Een Fjord op de manege deed ook. Wij dachten eerst dat hij gewoon onbenullig was, maar hij bleek artrose in de knieën te hebben!!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 04:27

Als de DA niets oplevert, laat dan ook eens het zadel nakijken of dat nog steeds goed past. Van een zadel dat te hard knelt (meestal bij de schouders in dit geval) gaan paarden ook soms struikelen.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 05:26

Onze shetlander doet het ook onder het zadel. Als hij voor de kar loopt struikelt hij niet. Hij doet het niet altijd als er op gereden wordt. Het lijkt bij hem wel een manier om onder het werk uit te komen.

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 05:40

Ik zou inderdaad even de DA laten komen en alle mogelijke oorzaken even checken.
Als het gewoon puur luiheid of lompheid is zou je misschien met overgangen kunnen oefenen en wat balkjes waarmee hij echt op zijn benen moet letten en ze goed moet optillen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:21

Op de knieën vallen uit luiheid lijkt me straf. Aangezien paarden een enorme hekel hebben aan vallen.

Leptir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:30

Ik heb een 4 jarige tinker. Bij het inrijden en begon doorrijden struikelde ze vaak. Leek puur lompigheid.
Dit gepaard met het struikelen/doorzakken achterbenen vanuit galop.
Nu we haar dressuurmatig hebben opgepakt ipv alleen buiten strandritjes maken, struikelt ze nog heel zelden. Ze is veel rechter gericht en draagt zichzelf veel meer waardoor ze minder struikelt (tot helemaal niet)