Ik zit 'achter de loodlijn' wie heeft er tips?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Ik zit 'achter de loodlijn' wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 12:47

Hoi allemaal,

Sinds een aantal maanden rijd ik een ontzettend leuk paard. Nu we elkaar beter kennen
en een aantal lessen hebben gehad is hij erg lekker aan het lopen. Alleen is het nu zo dat ik merk
dat ik hem door mijn zit tegen begin te werken. Het is namelijk zo dat ik ik te ver achter in het zadel
zit. Hierdoor ga ik tijdens het lichtrijden telkens 'staan' in plaats van dat ik me laat op gooien. Ook kan ik mijn benen hierdoor minder goed af laten hangen.

Hieronder een foto
Afbeelding

Zoals te zien is is het niet zo ernstig dat het paard totaal niet lekker kan lopen, maar toch is duidelijk
dat mijn bovenbenen te ver naar voren liggen en ik iets te veel naar achteren leun?

dit is een foto van het begin, het is al wel een stuk beter dan toen maar dit geeft wel een goed beeld
van wat het probleem nou eigenlijk is
Afbeelding

Heeft er iemand tips? En ik heb dingen als 'verder voor in je zadel zitten' 'benen af laten hangen'
als super vaak gehoord en dat probeer ik ook. Maar ik zoek echt concrete tips of oefeningen.

Dankjulliewel alvast

Sjira

Re: Ik zit 'achter de loodlijn' wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:49

Zit je teveel op je 'bibs'? Kan je je bekken niet kantelen zodat je meer op je zitbeenknobbels komt te zitten?

En, wat doet het zadel met jouw zit? Al eens een ander zadel geprobeerd?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:50

Ik denk ook aan de zadelligging. Hoe zit je zonder beugels?

fokkertje

Het kan ook aan het zadel liggen, dat je daardoor meer in een stoelzit zit.
Heb je al eens een ander zadel geprobeerd? Of je dan hetzelfde probleem hebt?

Anoniem

Waarom neem je niet een aantal goede zitlessen? Is hartstikke leuk en superleerzaam omdat je dán de juiste opmerkingen op het juiste moment krijgt, terwijl we via internet alleen maar 'losse flodders' op je af kunnen vuren waarbij het grootste deel nog boekjeswijsheid is ook.

Gewoon een keertje een (desnoods andere, frisse blik!) instructeur benaderen voor een paar sessies. Aanrader, ook voor vergevorderde ruiters!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 12:54

Ja dat klopt sjira, ik zit te veel op m'n kont dan precies in het midden.
Het paard is niet van mij, zadel dus ook niet, denk niet dat er een ander zadel op kan.
Moet wel zeggen dat het een vrij diep zadel is, weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:55

Als het zadel achterover gekanteld ligt krijg je dit idd. Moet je eens kijken als je de beugelriemen recht naar beneden laat hangen, daaraan zie je vaak al wel dat het zadel achterover ligt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 12:56

Dorine92 schreef:
Als het zadel achterover gekanteld ligt krijg je dit idd. Moet je eens kijken als je de beugelriemen recht naar beneden laat hangen, daaraan zie je vaak al wel dat het zadel achterover ligt

bedankt ga ik zeker naar kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:56

Ik ben ook wel bnieuwd naar de ligging van je zadel.
Als het zadel goed ligt, of goed zit in dit geval, zitles nemen idd. Het is belangrijk dat je een onafhankelijke zit gaat creeren.
verder, heb je spanning? Ik zie veel spanning in je armen, klopt dat?

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:59

Leg zadel even zonder sjabrak er op en kijk of de kussens aansluiten op de rug ander iemand naar laten kijken
Je zou ook kunnen rijden zonder sjabrak kan je aan de hand van de zweetvlekken zien hoe het ligt..

Lol.. Grapje.. Doorzitten alles goed voor je buikspieren hihi.. Goed dat je er mee aan de slag gaat

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 13:00

Joolien schreef:
Als het zadel goed ligt, of goed zit in dit geval, zitles nemen idd. Het is belangrijk dat je een onafhankelijke zit gaat creeren.

Ik heb om te beginnen een ontzettend stijve onderrug, dit is iets wat een grote oorzaak kan zijn in dit probleem. Ben hier hard mee aan het werk door oefeningen te doen. (paard gymen, ik ook gymen! ) :P
Dit trekt vaak door naar mijn schouders en daardoor dus ook mijn armen. Paard is totaal niet zwaar in de mond en hangt ook niet.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:01

Het paard hangt misschien niet maar loopt wel opgekruld en dat is niet zo gezond.
Eerst het paard eens meer teugel geven zodat hij of zij niet achter de loodlijn loopt!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 13:03

josien_m_ schreef:
Het paard hangt misschien niet maar loopt wel opgekruld en dat is niet zo gezond.
Eerst het paard eens meer teugel geven zodat hij of zij niet achter de loodlijn loopt!

Dit klopt, dit is niet opgelost door het paard meer teugel te geven maar door hem van achteren te activeren. Op de tweede foto was dit nog extreem het gaat al veel beter en we werken er hard aan.
Verder is dit niet iets waar ik tips over hoef.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:04

leuk paard, er zit al verbetering in de 2 foto's.
Probeer een onafhankelijke zit te krijgen, dus ontspannen in je benen/lichaam en dus ook je handen.
Blijf lessen nemen van een kundig iemand, komt vast goed, veel succes!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 13:07

Knakker schreef:
leuk paard, er zit al verbetering in de 2 foto's.
Probeer een onafhankelijke zit te krijgen, dus ontspannen in je benen/lichaam en dus ook je handen.
Blijf lessen nemen van een kundig iemand, komt vast goed, veel succes!

Dankjewel! :)
Ik heb een ontzettend fijne instructrice die me hier al erg goed mee helpt dus dat heb ik al mee ;)
Er is inderdaad al wát verbetering maar niet genoeg vind ik, juist omdat hij zelf zo vooruit gaat met mij vind ik het vervelend dat ik een beetje 'achter blijf' Letterlijk en figuurlijk! :D

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:07

Ik ken hier niet veel van, maar ik heb vrij recent een nieuw zadel gekocht en zat na een aantal weken ook te ver naar achteren, het zadel is opgevuld en het probleem was opgelost.

Verder idd onafhankelijke zit krijgen (evt zitlessen) én om de achterhand te activeren zal je toch af en toe de teugels langer moeten hebben (vw neerwaarts) en vanuit die houding kan je de achterhand actiever krijgen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 13:09

SinneJ schreef:
Ik ken hier niet veel van, maar ik heb vrij recent een nieuw zadel gekocht en zat na een aantal weken ook te ver naar achteren, het zadel is opgevuld en het probleem was opgelost.

Verder idd onafhankelijke zit krijgen (evt zitlessen) én om de achterhand te activeren zal je toch af en toe de teugels langer moeten hebben (vw neerwaarts) en vanuit die houding kan je de achterhand actiever krijgen.

Hmm ik zal het eens na laten kijken, kan voor de gein eens met het vzh zadel gaan rijden kijken hoe dat gaat. Zeker weten over die achterhand! Ik stel hem om te beginnen laag in en pak hem gaande weg op afgewisseld met wat lengte in z'n hals. Alleen is dat op deze twee foto's niet te zien, jammer is dat altijd :P

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:11

leeneliefje schreef:
SinneJ schreef:

Hmm ik zal het eens na laten kijken, kan voor de gein eens met het vzh zadel gaan rijden kijken hoe dat gaat. Zeker weten over die achterhand! Ik stel hem om te beginnen laag in en pak hem gaande weg op afgewisseld met wat lengte in z'n hals. Alleen is dat op deze twee foto's niet te zien, jammer is dat altijd :P

Tuurlijk zijn dat momentopnames ;) ik geloof je wel, wilde het even meegeven. Er is zelfs op foto verbetering te zien, dus blijf even kritisch en doe zo voort!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 13:11

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 13:12

Sonja schreef:
Waarom neem je niet een aantal goede zitlessen? Is hartstikke leuk en superleerzaam omdat je dán de juiste opmerkingen op het juiste moment krijgt, terwijl we via internet alleen maar 'losse flodders' op je af kunnen vuren waarbij het grootste deel nog boekjeswijsheid is ook.

Gewoon een keertje een (desnoods andere, frisse blik!) instructeur benaderen voor een paar sessies. Aanrader, ook voor vergevorderde ruiters!

Ja mijn tante geeft ontzettend fijne zitlessen aan de longe op haar eigen paard.
Dit helpt ontzettend en op het moment zelf kan ik dan ook goed ontspannen. Maar
als ik weer op dit paard rijd is het weer heel anders. Vind het moeilijk om het toe te passen
in mijn eigen training thuis.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:13

Kan je filmpje niet zien. Wil je ook uitnodigen mee te kletsen in het 'Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling' topic en het oorspronkelijke '[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V' :) daar kan je veel advies krijgen als je een foto/filmpje plaatst

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 13:15

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:17

Herkenbaar probleem.
Ik heb het ook bij mijn vz-paard. Ik heb eens goed naar de ligging van het zadel gekeken en die kantelt naar achteren waardoor ik te ver achterin het zadel terecht kom. Dus eerst even kijken of de kussens bijgevuld moeten worden!
En toch iedere keer jezelf weer even afvragen of je nog in het midden zit. Voor jouw doen een beetje lui lichtrijden, wachten totdat het paard je omhoog gooit, bovenbenen ontspannen en onderbenen netjes langs het lijf laten hangen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:18

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:25

leeneliefje schreef:
Joolien schreef:

Ik heb om te beginnen een ontzettend stijve onderrug, dit is iets wat een grote oorzaak kan zijn in dit probleem. Ben hier hard mee aan het werk door oefeningen te doen. (paard gymen, ik ook gymen! ) :P
Dit trekt vaak door naar mijn schouders en daardoor dus ook mijn armen. Paard is totaal niet zwaar in de mond en hangt ook niet.

Ja ja, daar komt het standaard antwoord. heb je hiervoor al een afspraak gemaakt met de veear... euh osteopaat?

Alle gekheid op een stokje. Heb je hulp van osteo of fysio om je stijve onderrug los te krijgen? Ik had ook altijd last van mijn onderrug, zelfs af en toe flinke uitstraling naar mijn rechterbeen. Zodanig dat ik bang was voor een hernia of iets dergelijks. Bovenrug ook vast natuurlijk. Ik kreeg het met oefeningen / gymen niet los. Bleek mijn heiligbeen gewoon flink vast te zitten. Die wordt door mijn osteo losgemaakt en nu na een aantal keren merk ik daar echt verbetering in. Het zal niet "DE" oplossing zijn, maar vele kleine stapjes komen ook samen in 1 grote stap