Gelderse merrie Fiezelma op weg terug

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Gelderse merrie Fiezelma op weg terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 12:22

Ja, we zijn er met een grote boog om heen gereden maar nu laten we ons door niets meer tegenhouden en 5 juli starten we weer. :)

Ondertussen zijn we B+2.
Fee is een 5 jarige Vitens x Sirius merrie die soms een behoorlijke middelvinger heeft, 50 kg te vet is en die ik echt aan het werk moet houden anders wordt ze lui.

Afbeelding

Mijn werkpunten zijn mijn houding, in galop ben ik nog heel onzeker en dit is de tweede keer dat galop goed gaat. Ik heb Fee zelf ingereden en beleerd en na een lange laaaaange winterstop (6 maand) zijn we nu weer aan het oppakken en spieren kweken.
Het volgende punt waar we veel aan moeten werken is constante tempo, recht richten en middendraf. (Overgang galop, maar in ieder geval een reactie. )

De foto's zijn niet van top kwaliteit en ik heb ze uit een video geknipt, maar het is toch een beeld en ik hoop dat er mensen zijn met een kritische blik. ;)
In de galop ga ik scheef zitten en verlies ik regelmatig mijn balans, hier ben ik mij bewust van. Ik heb 1 x in de week prive les met Fee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken. :evaw:

Memere

Re: Gelderse merrie Fiezelma op weg terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:36

Gave merrie!

Jammer dat het stills zijn uit een filmpje, is moeilijker te beoordelen door de slechte positie.
Je rijd haar enorm braaf,volgens mij zelfs te braaf..ik mis activiteit, vooral in draf en zie bijna tot niet een actieve achterhand zoals de foto waar ze los loopt.

Let ook op je handen,dat ze gelijk blijven(vooral in galop).

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 12:41

Dat klopt. Ze was vroeger heel vlug en heb haar toen jammer genoeg heel veel terug gereden. Ik moet nu met meer pit gaan rijden, soms vind ik dat lastig omdat ik dan controle verlies (nageeflijkheid)
Ze is nu genoeg voorwaarts, maar ze mag inderdaad wat meer actie hebben.
Bedankt :j

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:16

Je houding is zeker zo slecht nog niet hoor! Ik vind je er ondanks wat onzekerheid heel netjes op zitten! Leuk paard!

In de galop iets meer op je billen zitten, lijkt nu alsof je staat zeg maar.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 16:05

Bedankt! Ik probeer haar in galop nog te veel vooruit te 'duwen'

lhjw019

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:46

Het is inderdaad allemaal een beetje 'braafjes'. Mag wat meer pit in.
En probeer (vooral in de galop) om wat meer naar achter te zitten, nu zit je een beetje naar voren/te rechtop waardoor het er een beetje krampachtig uitziet, maar dit kan ook gewoon komen doordat het een momentopname is.

Verder is het volgens mij een heel leuk paardje :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 23:02

Bedankt. :D Ze is inderdaad heel leuk.
In galop zit in inderdaad nog te krampachtig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:26

Voor mijn gevoel heb je je beugels een gat (of 2) te lang. Je onderbenen hangen helemaal naar beneden, terwijl ze wel een stukje naar achteren mogen. Ik heb het idee dat je je daardoor wat vast zet in je heupen, waardoor je wat ongelukkige foto-momentjes hebt. Alsof je boven en onderlichaam afzonderlijk van elkaar bewegen. Dat is erg jammer en maakt het rijden niet makkelijker.

Het lijkt er ook op dat de beugelophanging een stuk verder naar achteren zit dan waar je beugel eindigt (dus je drukt de beugel naar voren).

Verder ga ik volledig mee met de reactie van LauLauu

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 17:06

Handig, al die goede tips. Sommige dingen zie ikzelf niet eens meer. ;)

Deze foto's zijn van vandaag. Ik heb haar geprobeerd actiever en vlotter te rijden. Ze wordt dan een etterbak aan het begin, steekt een dikke middelvinger op en vind dat ze hard genoeg werkt. := uiteindelijk heb ik er nog wat van kunnen maken maar vlekkeloos was het zeker niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:11

wat een knap paard heb je <3

op die laatste foto's lijkt het een beetje alsof je pianohanden hebt, maar dat kan ik niet heel erg goed zien. Verder ziet het er volgens mij wel goed uit :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:43

Zo zijn merries ;)

Flink aan het werk zetten en je aandacht niet laten verslappen. Dan vergeet ze straks wel te etteren :)
Ziet er al een stuk actiever uit! Nu nog lekkerder door het hele lijf, dan wordt het plaatje nog mooier. Komt goed hoor!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 18:36

Dit is mijn eerste merrie als rijpaard en moet soms echt even slikken en tot 10 tellen. Ik heb haar vaak afgegeven aan mijn vorige instructice en een rondje om de bak moeten lopen. :D Maar ze is zó leuk.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:44

Je beugels mogen inderdaad een paar gaten korter.
En je mag meer op je kont zitten, je kunt heel goed je zitbeenknobbels voelen, daar moet je op zitten.
Dan voel je vanzelf dat je heel anders komt te zitten. Van wie heb je les?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 18:51

Toevallig had ik ze toen ik dit topic opende met een gat langer gedaan. Ik kom anders met mijn knie over het zadel heen, dat vind ik zo lelijk. :o
Ik stuur je een PB Kamsel.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:53

Ik vind dat je een leuke combi bent met je paard. Naar mijn idee ligt je zadel te ver naar voren. En dat ze lastiger wordt als ze aan het werk gezet wordt, daar moet je doorheen. Als dat lukt, heb je een super fijn paardje aan haar...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 19:06

Dat klopt! Ze is momenteel heel buikig en daardoor schuift het zadel wat te ver naar voren. Ik ben nog op zoek naar een banaansingel om deze tijd te overbruggen. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:03

Giolli schreef:
Toevallig had ik ze toen ik dit topic opende met een gat langer gedaan. Ik kom anders met mijn knie over het zadel heen, dat vind ik zo lelijk. :o
Ik stuur je een PB Kamsel.

Is een beetje vreemd met dit zadel, als ik het zadel zo bekijk. Dan gok ik toch wederom op een te stramme heup, waardoor je je been niet naar achteren gelegd krijgt. Ik ben zelf ook erg lang en ken het probleem van knie over het zadel.
Zo te zien ligt het zadel prima, maar als ik kijk naar de rest van je houding verhoud je je wat bij je heupen, dus ik kan me voorstellen dat het daardoor komt. Probeer anders eerst wat losser in je lichaam te worden. Als gevolg daarvan kan het best zo zijn dat je op den duur je beugels korter kan doen zonder dat je knie voor het zadel komt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 22:14

Bedankt voor je tip! Ik heb voorheen een hele erge stoelzit gehad. Beugels langer werkte toen, dus probeer ze nu wat korter te doen en dan weer langer. Ben nog een beetje aan het uittesten en mijn beugels zitten maar zelden een week op dezelfde plek omdat ik nog niet de goede plaats heb gevonden.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:53

Leuke vos!
Maar wat ik zo zie aan de fotos is dat jij best een balans probleem hebt. Wat er al is benoemd zoals beugel lengte en meer op je billen zitten. Zie ik ook dat je wat voor de beweging uit gaat en daardoor de balans op je teugels pakt, en daardoor je hand naar achteren vast zet.
Verder zie ik dat je paard der onderhals en kaken vast houd en wat afbreekt op de 3de/4de halswervel maar ik denk dat dat door jou balans komt.
Ik zou in je lessen bezig gaan met zit en balans ( aan de longeerlijn, handen los van de teugels, je kan een bokriempje vastmaken aan je zadel om je daar even aan vast te houden als je je balans verliest. En dan oefeningen doen. Eerst "simpel" armen naar voren, armen omhoog, armen opzij. in het ritme van de draf mee, dit doorzittend doen. Lukt dit dan ga je overgangen maken, op zit en ademhaling( stap-draf draf-stap) als dat fijn gaat je galop erbij pakken en je tempowisselingen.
Succes.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 22:59

Bedankt voor het advies. Ik heb een rugprobleem en hiervoor word ik geholpen. Mijn instructrice houd hie rekening mee en we doen er aan wat we kunnen. :j

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 22:31

Zit je zelf wel fijn op je zadel? Ik heb een soort gelijk probleem gehad met mijn zit en kon ook met heel veel oefenen toch mijn balans niet vinden. Nu ander zadel en de problemen waren na 3x rijden verholpen. Bij mij lag het aan de positie van de wrongen en de breedte van de twist.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 22:44

ankie2013 schreef:
Zit je zelf wel fijn op je zadel? Ik heb een soort gelijk probleem gehad met mijn zit en kon ook met heel veel oefenen toch mijn balans niet vinden. Nu ander zadel en de problemen waren na 3x rijden verholpen. Bij mij lag het aan de positie van de wrongen en de breedte van de twist.

Ik heb heeeeel lang een zadel-jacht gehad, maar na veel zadelmakers is dit de beste optie voor mijn rug en mijn paard. :j
Bedankt!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:18

Je been ligt alweer een stuk netter op de nieuwe foto's!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 23:16

Bedankt.. Ik heb mijn prive lessen verhoogd naar 2 x in de week les. Op Maandag en donderdag hebben we nu les, het gaat steeds beter maar we zijn er zeker nog niet.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:46

Vergeet niet dat als jou zadel naar voren kruipt, je paard wordt belemmerd in de schouder. Ze KAN niet vlotter of ruimer vanuit de schouder bewegen doordat deze geblokkeerd wordt nu. Neem het haar dus niet al te kwalijk dat ze niet zo looplustig en wat narrig is nu. Ik hoop dat je snel de juiste singel vind om het zadel weer op de goede plek te krijgen. Dat zal een hoop schelen.

Nog een niet geheel onbelangrijk bijverschijnsel is dat doordat je zadel nu naar voren kruipt, het ook wat meer achterover komt te liggen. Het zwaartepunt van de zit verplaatst daardoor ook meer naar achteren. Daardoor wordt je in een stoelzit gezet en uit balans gehaald. Ik denk dat als je zadel weer helemaal ok ligt, jij ook een stuk beter en makkelijker kan zitten.

Al met al ben je een fijne ruiter om aan het werk te zien!! Vriendelijk plaatje!!