paard zadelmak maken..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieniefarm

paard zadelmak maken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 21:26

Halllo Bokkers!

Ik heb al meerdere paarden zadelmak gemaakt en beleert, en ben er weer met eentje bezig, ik stuit alleen ergens op, en dat is:

het paard loopt al voor de kar, sindskort kent ze het zadel ook en dit accepteert ze ondertussen.

het opstijgen en erop zitten alleen nog niet, we zijn nu ongeveer 3 weken bezig. Ik doe dit met een ervaren persoon erbij

Maar.. de eigenaar wilt het paard een "kalmerende injectie" geven, zodat als je er 1 x op hebt gezeten, dat ze het de 2e x makkelijker gaat, (zijn woorden)

Ik hen hier volledig mee ONEENS! Ik heb hem al duidelijkt gemaakt dat ik daarmee niet instem, en als hij het toch wilt doen, dat ik er dan ook mee stop, maar aan de andere kant, als ik stop, zal hij het vast met iemand anders wel gaan doen..

Krijgt z'n beestje het überhaubt wel iets mee als ze versuft zijn? En hebben jullie misschien meer tips wat ik tegen de eigenaar kan zeggen? Zodat dit zeker niet kan gaan gebeuren, ook niet met een ander?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:43

Niet doen, paarden kunnen evengoed paniek ervaren en dan kan het de keer als je zonder middel opstapt alleen maar heftiger worden.
Geef het gewoon meer de tijd, ga tot in den treure hangen, net zolang totdat t paard bijna in slaap valt, pas dan weer een stapje verder.

En ik ben het met je eens, als hij het wel wil, stoppen. Want dat kan gewoon echt gevaarlijk voor jou zijn en is niet eerlijk naar het paard.

Daniquebyoux

Re: paard zadelmak maken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:52

Als je t dier versuft, dan klapt het toch gewoon om als je erop gaat zitten? Kan dom klinken van me hoor
Maar ben het er ook niet mee eens. Maar wat jij zegt klopt wel. Voor jou 10 andere, (waarschijnlijk).

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:53

Nooit doen! Ik ben zo eens heel zwaar ten val gekomen! Paard had geen controle over zijn benen en ging heel hard onderuit met mij erop. Ik had dood kunnen zijn, dus als je de keus hebt echt niet doen!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:05

Hebben we het hier echt over sedatiemiddelen zoals Domosedan, of over een spuit zoals Cavalor Take it Easy?
Daar zit nogal verschil in.

Het eerste wordt wel vaker gedaan, mijn voorkeur heeft het niet. Helemaal niet al is er geen duidelijke reden voor.
De tweede kan geen kwaad, worden ze alleen maar wat relaxter van.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:13

Degene die er op stapt bepaald, anders moet iemand het lekker zelf doen :)

Boeken jullie wel resultaat nu dan?

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 22:14

Utixo schreef:
Hebben we het hier echt over sedatiemiddelen zoals Domosedan, of over een spuit zoals Cavalor Take it Easy?
Daar zit nogal verschil in.

Het eerste wordt wel vaker gedaan, mijn voorkeur heeft het niet. Helemaal niet al is er geen duidelijke reden voor.
De tweede kan geen kwaad, worden ze alleen maar wat relaxter van.

Ik weet niet hoe het heet, maar hij had het over een gel-vorm, en dan 1 uur van te voren inspuiten,

maar alsnog, ben ik er nog steeds niet mee eens..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:16

Ik vind het heel interessant om te lezen over allerlei soorten van beleren etc maar dit gaat me wel erg ver!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:16

Tranquilizer denk ik. Daar kunnen paarden idd van omvallen, niet echt fijn dus.

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 22:18

ruitje schreef:

Heel veel! Het is een paard dat overal erg bang voor is, ze wou eerst niet eens haar hoeven optillen om ze uit te krabben, schijnbaar, als ze opgetuigd word voor de kar, dan gaat eerst het hoofdstel zodat ze niks ziet.. anders flipt ze m..

Gelukkig is ze nu al zelf verzekerder, komt ook naar me toe in de wei, plaats van weg lopen, heb het vooral op haar tempo gedaan.. en in 3 weken is ze gelukkig al veel veranderd,

het zadel is er pas sinds 3 dagen geleden opgegaan.

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 22:19

Cioccolato schreef:
Ik vind het heel interessant om te lezen over allerlei soorten van beleren etc maar dit gaat me wel erg ver!

Dat gaat het ook zeker! Ben er ook totaal niet blij mee..

Maar het 2e probleem is als ik stop, dat hij het bij iemand anders waarschijnlijk gaat proberen, en wil het liefst voorkomen dat het zonder kalmerende werking gewerkt word..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:26

Is de eigenaar handelaar of particulier? Heeft hij verstand van paarden? Heeft hij gemeld waatom hem dit de beste manier lijkt?
Ga jij dit paard alleen beleren of blijf je 'm rijden?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:33

Maar waarom denken e niet logisch? Als je een paard verdoofd en je hangt er ineens een gewicht naast, dan is het toch logisch dat zo'n dier omvalt? Die geen gewicht kent?
Hoe haal je het dan in je hoofd dat het dier zich overeind kan houden, als die geen kracht op/naast zich kent?!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:37

Ik vind het mooi dat je wilt opkomen voor het paard.

Ik vraag me alleen af, je zegt dat ze flipt als je het tuig omdoet voor het hoofdstel. Wat doet ze dan precies als ik vragen mag.

Ik vind het een enorm slecht idee om te beleren als je verdovingsmiddelen gebruikt, het paard is er dan nog niet klaar voor. Misschien moet ze nog meer vertrouwen krijgen in alles wat er gebeurd, zadelmak maken kan vrij stressvol zijn voor een nerveus paard.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:53

Ik ken een heeeeel bekende en gerenommeerde dressuurtrainer die zijn paarden met mak maken de 1ste keren altijd een paar streepjes tranquigel geeft.
Dat haalt het scherpe er af,zei hij.

Ik vind het dood eng.Ze kunnen dan juist ineens zo onvoorspelbaar reageren.
Bij echte mafketels(en ja,zonder dat er wat mee mis is gegaan en zo groen uit het land:ze bestaan echt!)deed ik wel eens de praam er op met opstappen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:54

alice0cullen schreef:
zadelmak maken kan vrij stressvol zijn voor een nerveus paard.

Dit kon wel eens de reden zijn dat de eigenaar dit wil. Sommige mensen zien het als de vriendelijkste manier voor hele nerveuze paarden.

Mijn ding is het niet :(

Ben daarom wel benieuwd naar de beweegredenen van de eigenaar :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:58

Zou nog eerder voor een praam kiezen. Maar het liefst niet.
Ik heb het tot nu toe altijd met veel geduld kunnen doen.. Vertrouwen, geduld, een band.

Maar goed. Voor je werk zal het ook sneller moeten gaan dus een wat andere manier. Ben daar ook wel benieuwd naar, hoe de beroeps beleerders het nou doen met een rillerig, angstig paard. Die dus uit die angst weg springt, etc.

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 23:10

De reden is omdat ze zo erg verschiet, alles snel eng vind,

Wat ik al heb gemerkt is dat praten tegen haar erg geruststellend is, en het op haar tempo doet, maar de eigenaar vind t allemaal maar te lang duren,

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:11

Is de eigenaar er altijd bij? Anders kun je natuurlijk na het opstappen zeggen "is niet meer nodig hoor".

Maar zonder gekheid, blijf gewoon bij je eigen gevoel; als het jou een slecht gevoel geeft moet je het zeker niet doen. Zijn paard zijn regels én jouw lijf jouw regels. Als het per sé met tranquilizer moet zou ik zeggen "prima, laat dan een ander er maar opstappen".

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 23:12

alice0cullen schreef:
Ik vind het mooi dat je wilt opkomen voor het paard.

Ik vraag me alleen af, je zegt dat ze flipt als je het tuig omdoet voor het hoofdstel. Wat doet ze dan precies als ik vragen mag.

Ik vind het een enorm slecht idee om te beleren als je verdovingsmiddelen gebruikt, het paard is er dan nog niet klaar voor. Misschien moet ze nog meer vertrouwen krijgen in alles wat er gebeurd, zadelmak maken kan vrij stressvol zijn voor een nerveus paard.

Wat ze precies doet is echt in paniek schieten,
met het opzadelen voor de eerste keer, ging alles gewoon goed, ik weet niet hoe de eigenaar haar optuigt, maar als ik het zadel erop leg is het goed,

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:14

Lieniefarm schreef:
ruitje schreef:

Heel veel! Het is een paard dat overal erg bang voor is, ze wou eerst niet eens haar hoeven optillen om ze uit te krabben, schijnbaar, als ze opgetuigd word voor de kar, dan gaat eerst het hoofdstel zodat ze niks ziet.. anders flipt ze m..

Gelukkig is ze nu al zelf verzekerder, komt ook naar me toe in de wei, plaats van weg lopen, heb het vooral op haar tempo gedaan.. en in 3 weken is ze gelukkig al veel veranderd,

het zadel is er pas sinds 3 dagen geleden opgegaan.

ze is pas net zadelmak...drie dagen en nu al een ruiter erop?
Tja,mijn manier zou het niet zijn,maar goed.
Mijn vriendin had ook zo een paard,die hebben we toch een flinke tijd gelongeerd met zadel,en loshangende beugels.Daarna een dummie er op gebonden.Dat heeft geholpen.Maar sederen???nee.

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 23:15

sallandval schreef:
Is de eigenaar er altijd bij? Anders kun je natuurlijk na het opstappen zeggen "is niet meer nodig hoor".

Maar zonder gekheid, blijf gewoon bij je eigen gevoel; als het jou een slecht gevoel geeft moet je het zeker niet doen. Zijn paard zijn regels én jouw lijf jouw regels. Als het per sé met tranquilizer moet zou ik zeggen "prima, laat dan een ander er maar opstappen".

Nee, het geeft me niet echt een goed gevoel, ik heb ook het idee dat het paard het niet mee krijgt.. en net zoals wat al meerdere zeggen, kan het wel dat het paard rechtop blijft? Ik heb er gewoon totaal geen vertrouwen in...

ik heb altijd geleerd dat het rustig moet, maar op deze manier..

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:24

Er schijnt wel iets nieuws in de handel te zijn. Een soort gel die je in de neusgaten smeert. Wordt ook verkocht bij divoza. Misschien is dat iets? Ook te gebruiken bij het rijden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:25

ruitje schreef:
Is de eigenaar handelaar of particulier? Heeft hij verstand van paarden? Heeft hij gemeld waatom hem dit de beste manier lijkt?
Ga jij dit paard alleen beleren of blijf je 'm rijden?

Ik kwoot mijn vragen nog even :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:27

Je zegt dat het paard erg vlug van dingen schrikt en dan dus ook heftig kan reageren.
Mijn ding zou dus zijn het paard confronteren met allerlei zaken die hij dus eng vind, maar dit dan wel uitbouwen op zo een manier zodat het paard er na korte tijd en dan spreek ik dus over tjaaaa 15min of mssn een half uurtje er als het ware niet meer op reageert. Dit kan echt bij elk paard dus ook bij de hevigere type's.
sedatie is in zo'n beleringsproces zeker iets dat niet van toepassing is naar mijn mening, dus niet geven zou ik zeggen.
Maar als het paard nog zo erg reageert op allerlei situaties dan is het dus volgens mij ook nog niet klaar om er op te stappen, tjaaaa nog werk aan de winkel dus.
En bij mij zou ook die regel gelden, diegene die de belering doet die beslist wat en hoe er gewerkt anders moet de eigenaar het zelf maar oplossen, maar dan zou ik erbij zeggen dat het niet zomaar kan om het dan halverwege zomaar over te nemen.
Maar je moet uiteraard wel vorderingen maken, en wel goed weten waar je mee bezig bent.
Want ik krijg wel een beetje het idee dat je vorderingen te beperkt lijken.