Paard rent weg naar hindernis

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

FreeSpirit01

Paard rent weg naar hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 07:49

Heey iedereen ik heb een pony van 4 jaar. Ze is super lief alleen als ik een concour wil springen met haar, rent ze veel te snel naar de hindernis en rent ze door mij heen. Ik wil haar stoppen met de teugels maar ze is te sterk. Kan iemand me helpen hoe dat komt of wat je er aan kan doen...
:)

Anoniem

Re: Paard rent weg naar hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:05

Heb je springles? :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:06

weg rennen na de hindernis?
of wegrennen van de hindernis?

groot verschil namelijk.. het eerste betekent dat hij na het springen doortrekt, dus te enthousiast is.. zelf terug gaan zitten en hem op de zit terug rijden.

wegrennen van de hindernis, dan wil hij dus niet over de hindernis, en schort het hoogstwaarschijnlijk in de basis van het springen, pony heeft gezien de leeftijd dan waarschijnlijk geen flauw idee wat je wilt en stormt voor zijn eigen 'veiligheid' dan maar op eigen houtje erlangs of er van weg.

beide gevallen, begeleiding zoeken.. juist met die leeftijd.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:06

Ik zou een goede instructeur zoeken die je kan helpen.

Dit soort dingen zijn aan de hand van deze informatie op een scherm wat lastig in te schatten ;)

Als iemand meekijkt als jij aan het rijden bent kan deze hier meteen wat mee doen en aanwijzingen geven.

@elena, het is naar de sprong toe trekken ;) volgens de op iig.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:09

Probeer dit eens met 2 balken op de grond en 2/3 galopsprongen er tussen. Je gaat er eerst normaal overheen, dus als hij hard wilt doet hij dat. Daarna zet je hem stil, halthouden, tussen de balken, zodat hij niet over de tweede balk gaat, dit doe je zon 3 keer. De keer erna gaat hij al rustiger. Gaat hij weer harder, opnieuw oefenen.
En GOED zitten voor de sprong! Op 2 teugels en 2 benen rijden, en niet alleen maar in die mond zitten, blijf rijden; houd hem een beetje smakelijk als t ware!
En op les natuurlijk, en heel veel oefenen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:16

palousa_boy schreef:
Ik zou een goede instructeur zoeken die je kan helpen.

Dit soort dingen zijn aan de hand van deze informatie op een scherm wat lastig in te schatten ;)

Als iemand meekijkt als jij aan het rijden bent kan deze hier meteen wat mee doen en aanwijzingen geven.

@elena, het is naar de sprong toe trekken ;) volgens de op iig.

lol dat weet ik nog niet zeker..

veel mensen schrijven naar waar 'na' moet staan..

wegrennen doe je immers van, of na iets.
(door)rennen kun je naar, of na iets...

vandaar dat ik het toch maar even vroeg.

FreeSpirit01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 09:05

Zij springt inderdaad naar de hindernis toe wat palousa zei :) ik heb ook springles.
En als ik hem wil stoppen voor de hindernis sta ik stil maar dan gaat ie er toch over.
Maar bedankt voor de tips iedereen ik weet nu wat ik het best kan doen!! :D :) /3

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:29

Niet meteen een heel parcours willen springen, maar beginnen met 1 hindernis, en daar alleen maar omheen rijden. Dus dressuur rijden tussen de hindernissen. Heel af en toe ga je dan in draf over een grondbalkje heen. Dat bouw je uit naar een super lage hindernis, echt 30 cm ofzo. Zorg voor goede controle tussen de hindernissen, en spring alleen als die controle er 100% is. Zo niet, dan dressuur tussen de hindernissen, maar er niet overheen. De hoogte bouw je uit zolang er controle is. Is die weg, dan weer terug naar je dressuur. Meerdere hindernissen pas aan beginnen als je er 1 echt altijd zonder probleem kan springen. En dan bouw je dat uit naar 2, 3 enz.

FreeSpirit01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 12:53

Okee dankje alleen ze rent ook er heen als het maar 1 hindernis is. Maar dan moet het 60 cm zijn en dan rent ze maar Dankjee

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:57

Je paard dressuurmatig voor elkaar krijgen zoals Angela zegt. Leren je paard op de zit terug te rijden en niet met de teugels. Dat was mijn fout ook om het proberen op te lossen met de teugels, mijn paard wordt daar alleen maar heter van. Op de zit is ze beter te controleren in tempo en zo hoort het in principe ook. helaas passen niet alle instructeurs dit toe ;)

FreeSpirit01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 13:02

Klopt dat heb ik ook dankje voor de tip.
Alleen hoe moet je je paard leren om op de zit terug te laten gaan??
Amies100

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:02

Hier ook een pony met een hele scherpe drang naar hindernissen toe, ze trekt er echt flink naar toe.
Gewoon rijden in de bak wanneer er bv balkjes liggen of een hindernis staat is een hele toer omdat ze maar 1 ding wilt en dat is erover heen.
Nu springen we met haar maar heel weinig ondanks ze het wel heel erg leuk vind. Dit omdat ze dressuurmatig gewoon nog niet 100% voor elkaar is. De basis zit er redelijk goed in hoor.

Maar wij bepalen wanneer en in welk tempo ze erover heen mag. En ze is wel prima terug te rijden op je zit.

Wat wij dus ook regelmatig doen in balkjes laten draven, en er af en toe tussendoor te gaan. Ertussen halt laten houden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:06

Kan je haar met gewoon rijden sneller en langzamer laten draven door zelf langzamer te gaan lichtrijden (als je dus langzamer wilt) of juist sneller? Dus zonder extra beenhulpen?

FreeSpirit01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 13:08

Dankjeee :) alleen mijne loopt dan er als nog overheen.. Het gaat nu wel beter maar ze kan het nog niet 100% en de dressuur is inderdaad nog geen 100% maar het gaat wel redelijk goed.. Weet je misschien hoe je je pony op je zit kan laten terug rijden.??

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:17

FreeSpirit01 schreef:
Dankjeee :) alleen mijne loopt dan er als nog overheen.. Het gaat nu wel beter maar ze kan het nog niet 100% en de dressuur is inderdaad nog geen 100% maar het gaat wel redelijk goed.. Weet je misschien hoe je je pony op je zit kan laten terug rijden.??

Zoals Kiki zegt langzamer lichtrijden. Tijdens de galop zwaarder gaan zitten op je kont zonder te hinderen.

Ik denk dat je dit het beste met je lesgever kan bespreken, als deze je hier niet mee kan helpen heel snel een nieuwe zoeken.

FreeSpirit01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 14:26

Kiki ja dat kan Wel :)

FreeSpirit01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 14:27

Okee dankje voor de tips amies

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:15

WD-V >>> RT-V

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:34

tjaaaa zelfs een beginner zou moeten weten dat het allereerste wat je een paard aanleert, de echte basis dus, het stuur en de rem zijn.
Beiden werken niet of maar half in jouw situaties, dus voor je weer verder gaat trainen op die springconcours is deze basis weer goed krijgen heel belangrijk, het zorgt zelfs ook gedeeltelijk voor jouw veiligheid.
Paard is nog heel jong, en net ook daardoor sluipen er zo'n foutjes heel makkelijk in.
De teugels zijn er om met jouw paard te communiceren, en dus te vragen om te vertragen (in dit geval) maar jouw paard moet dit na die vraag zelf ook willen en zelf die rem activeren.
Jij gebruikt je teugels nu als een soort kabel en jij denkt blijkbaar, dat wanneer jij harder aan je teugels gaat trekken de rem ook harder gaat werken en dat is echt niet zo, zelfs tegenovergesteld, het paard moet de rem zelf willen bedienen.
Leer dus met je paard te communiceren, elkaar dus te begrijpen en te respecteren.

FreeSpirit01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 22:17

Ja snap ik. En dat weet ik ook wel. En ik respecteer haar heel goed. alleen ze wil zelf niet echt de rem activeren... En dat is soms een beetje lastig want ze trekt dan alle teugels uit men handen. Maar dankje voor de tip

FreeSpirit01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 22:20

En ik weet ook wel dat dat een beetje aan mij ligt.. Maar het gaat nu al wel wat beter en ik kan dat ook wel. En dressuur zit niet 100% maar 99% om het zo te zeggen inelkaar. Ik heb haar al een tijdje alleen ze is een beetje te enthousiast.!

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:24

wat al eerder gezegd is dressuur matig aan de slag gaan . als je dat onder de controle heb gaat het spingen in parcours later een stuk makkelijker :)

en zeker met een jong paard eerst de goede basis van uit daar opbouwen en niet te snel willen

FreeSpirit01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 22:29

Oke en dat te snel willen snap ik ook! bedankt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:05

Aan jouw antwoorden te horen is het heel duidelijk dat je helemaal niet begrijpt waar we het echt over hebben.
Je sluit jezelf een beetje af en staat niet open voor echte antwoorden en dat is natuurlijk spijtig.
succes verder.

FreeSpirit01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 08:49

aeolusnr1 schreef:
Aan jouw antwoorden te horen is het heel duidelijk dat je helemaal niet begrijpt waar we het echt over hebben.
Je sluit jezelf een beetje af en staat niet open voor echte antwoorden en dat is natuurlijk spijtig.
succes verder.

Hoezo dat. Ik begrijp het wel hoor.