Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik wil graag dat mijn paard (nouja, pony) gezond is, en gezond blijft. Daar draag ik door dressuurtraining wat aan bij, bijvoorbeeld doordat hij zijn lijf gelijkmatiger belast (rechtrichten), spieren opbouwt, soepel blijft, op gewicht blijft etc.
maar vanaf welk punt ben je werkelijk met dressuur bezig? Zie onderschrift
Ess_Ramona schreef:Ik gebruik buitenritten vaak voor rechtrichten, tempowisselingen, beetje stelling.
Hij vindt het zelf dan leuker en zo trainen we anders
ondertussen geniet je gewoon samen Citaat:De dressuur is de gymnastische basis van de paardensport. Dressuur betekent eigenlijk het gymnastiseren en het gehoorzaam maken van het paard door de ruiter. Daarmee is het de basis van alle andere ruitersporten - maar dressuur in zichzelf kan ook zeer de moeite van het beoefenen waard zijn
), en dan ook nog op een ondergrond die ik voor hem bepaal. Ik vraag dus best nog wel wat van zijn lichaam. Daarom vind ik dat het ook mijn verantwoording is om te zorgen dat hij dat lichamelijk aankan, met zo min mogelijk blessures en spierpijn. Dus moet ik zijn lichaam en zijn spieren trainen en in conditie houden. En dat betekent dressuur.