ervaring gezocht over scherper bit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

falabelpony

ervaring gezocht over scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 11:23

Hallo,

Ik heb een vraag, we hebben een erg leuke pony waar ik zelf (23jaar) op rijd. buiten is ze wel wat pit maar voor mij makkelijk te houden.

De pony is voor een 9 jarig meisje. Ze kan er buiten best goed mee redden, Maar als het paard een zandweg ziet is ze weg. En heeft ze niet voldoende kracht om haar te houden. Pony heeft totaal geen kwade bedoelingen, ze is gewoon erg blij.

Dit weekend is het meisje weer met haar pony naar buiten geweest, en omdat ze haar niet kon houden en er een scherpe bocht in de weg zat, is ze er af gevallen. Gelukkig allemaal goed afgelopen met haar en de pony, maar dit willen we niet nog een keer.

Daarom vraag ik me af wat mensen aanraden. welk bitje fijn is en misschien zo de pony makkelijker te houden is. ( we rijden nu met een zacht rubber bitje enkel gebroken.) en dit rubbere bit willen we ook blijven gebruiken. alleen voor het 9jarige meisje zoeken we een ander bit voor alleen buitenrijden. als iemand hier ervaring mee heeft, en een optie heeft,, laat het weten. dankje

Hulpteugels zijn geen optie.!

Collie2008

Re: ervaring gezocht over scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:35

Is het in dit geval niet een kwestie van nieuw gedrag aanleren? Dus juist op dat zandpat gaan stappen. Stukje draven en weer stappen etc. Zodat de pony niet meer de zandweg associeert met 'knoerthard hollen'. Op zich kan een scherper bit soms best handig zijn. Zelf rijd ik met pelham buiten omdat mijn tank heel moeilijk terug te nemen is (en in de bak prima luistert en braaf is), maar een jong meisje met een dergelijk bit is i.m.o. geen optie.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:40

Is ipv een scherper bit een tiedeman geen betere oplossing? Scherp bit kan ook averechts werken als de pony juist gaat rennen door pijn

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:43

Ik verplaatst dit topic van [ED] naar [RT-V].

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:45

TS geeft aan dat hulpteugels geen optie zijn, mag ik vragen waarom dat zo is?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:46

Ik zou ook eerder naar een hulpteugel kijken als een strenger bit. De thiedeman vind ik zelf ook de beste optie in dit geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:48

Tja gweoon niet naar buiten? Vind t nogal een gevaarlijke situatie. Je kunt een keer bijv een Pelham gebruiken, maar wat als ie daar dwars doorheen gaat?
Meisje zal het toch echt zelf aan moeten pakken. Wat ook kan helpen is zelf niet meer galopperen op het zandpad.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:53

Denise_kei schreef:
Hallo,

Ik heb een vraag, we hebben een erg leuke pony waar ik zelf (23jaar) op rijd. buiten is ze wel wat pit maar voor mij makkelijk te houden.

De pony is voor een 9 jarig meisje. Ze kan er buiten best goed mee redden, Maar als het paard een zandweg ziet is ze weg. En heeft ze niet voldoende kracht om haar te houden. Pony heeft totaal geen kwade bedoelingen, ze is gewoon erg blij.

Dit weekend is het meisje weer met haar pony naar buiten geweest, en omdat ze haar niet kon houden en er een scherpe bocht in de weg zat, is ze er af gevallen. Gelukkig allemaal goed afgelopen met haar en de pony, maar dit willen we niet nog een keer.

Daarom vraag ik me af wat mensen aanraden. welk bitje fijn is en misschien zo de pony makkelijker te houden is. ( we rijden nu met een zacht rubber bitje enkel gebroken.) en dit rubbere bit willen we ook blijven gebruiken. alleen voor het 9jarige meisje zoeken we een ander bit voor alleen buitenrijden. als iemand hier ervaring mee heeft, en een optie heeft,, laat het weten. dankje

Hulpteugels zijn geen optie.!

Wat ik in dit verhaal mis is de begeleiding. Weet dat wij op die leeftijd echt niet alleen op buitenrit mochten. Waarom niet iemand mee met de pony aan een longeerlijn of iets dergelijks. Zou vooral geen scherper bit indoen. Daarmee los je het probleem niet op.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:48

Het probleem is zeker niet het bit.
Het probleem is dat het betreffende meisje, onvoldoende ervaring heeft en nog niet goed kan paardrijden.
Dus de oplossing moet daar gezocht worden en niet door er strengere of andere soorten tegenhoud-middelen aan te gaan hangen.
Het paard is hier zeker niet in de fout, zoek de fout bij de mens.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:50

Ik heb ook een tijdje met pelham gereden, maar nu ik die niet meer gebruik is m'n pony veel rustiger en braver.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:52

Scherper bit = intense pijninwerking = veiliger? :n
Ik vind het levensgevaarlijk en onverantwoordelijk.
Het meisje zou goed les moeten krijgen en voorlopig maar niet met de pony naar buiten.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:57

Misschien moet die pony eventjes geleerd worden dat dat gedrag niet wordt geaccepteert.
Ga met het meisje erop aan de longeerlijn meewandelen en leer de pony dat je niet automatisch gaat galopperen. Een bit gaat echt niet helpen en kan inderdaad misschien wel averechts werken, ik zou sowieso niet het meisje meer het bos insturen voordat het 100% veilig is.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:57

Ik zou er geen scherper bitje inhangen. Schiet je imo niets mee op. Ik las dat de opmerking longeerlijn al genoemd was. Mijn dochter ging met het jonge paard in het begin ook aan het touw mee naar buiten. Toen we merkten dat het goed ging mocht ze pas los.

MarijeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:56

Ik rij ook met een wat jonger meisje en omdat zij met hetzelfde probleem zit hebben wij een bit gekozen met korte scharen, hefboomwerking. Hij is nogsteeds enkelgebroken, maar met hefboom... Wel heb zij eerst met het bit moeten leren rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:58

Ook van deze kant zou ik er absoluut geen scherper bit in hangen. In een paniekreactie kan meisje gaan trekken, wat een pijnreactie kan veroorzaken bij het paard waardoor deze juist weer harder gaat.

Ik ben eigenlijk van mening dat deze combinatie niet naar buiten zou moeten gaan tot ofwel de pony zijn gemak kan houden op het zandpad, of het meisje sterk/groot genoeg is om de pony te houden als deze wel een keertje het gaspedaal indrukt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:00

Neem aan dat ze onder begeleiding naar buiten gaat? Vind het anders onverantwoord. Ik zou er geen ander bit in hangen maar de pony aan een halstertouw mee nemen onder begeleiding en hem opvoeden dat hij niet zo naar mag vertrekken, hoewel ik weet hoe lastig afleren van fout aangeleerd gedrag is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:02

Weidebloem schreef:
Neem aan dat ze onder begeleiding naar buiten gaat? Vind het anders onverantwoord. Ik zou er geen ander bit in hangen maar de pony aan de halstertouw mee nemen onder begeleiding en hem opvoeden dat hij niet zo naar mag vertellen, hoewel ik weet hoe lastig afleren van fout aangeleerd gedrag is...

Aangeleerd gedrag afleren kan ontzettend moeilijk zijn, maar tot die tijd vind ik eigenlijk dat het vermeden moet worden.. Ik heb een slechte rug en heb een tijdje een ruin gereden die zich ontzettend sterk kon maken. Super rustig en braaf, tot we op 1 bepaald stuk ruiterpad kwamen waar hij van de eigenaresse altijd zijn benen mocht strekken. Hij maakte zich dan ongelofelijk sterk, waardoor ik hem niet meer kon houden en als ik hem ook maar 1 mm meegaf dan was hij weg. Ging gepaard met bokken, slingeren over het pad om takken etc voor hem te vermijden (die dan in mijn gezicht kwamen) en samen met mijn slechte rug was dat echt heel naar. Ben toen gewoon niet meer dat pad op gegaan..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:05

Sluit me aan bij bovenstaande, ookal is de pony erg blij, ongevraagd gaan rennen mag gewoon niet. Scherper bit gaat naar mijn mening ook niet de oplossing zijn. One rein stop al eens geprobeerd? Als je die correct aan leert heb je niet veel kracht nodig en altijd een noodrem bij de hand.
Daarbij vind ik inderdaad dat zolang dit zo gaat ze niet alleen met de pony naar buiten zou moeten gaan. En ben ook erg benieuwd waarom je een scherper bit wel een optie vindt, maar een hulpteugel niet?

MarijeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:14

Wat ik bij mijn vorige verzorgpaard deed (arabierenbloed), is een martingaal omdoen. Er zijn natuurlijk mensen die hier geen voorstander van zijn, maar ik weet niet wat voor persoon ik voor me heb, dus kan moeilijk bekijken wat je wel of niet goed zou keuren.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:31

ik zou bij een 9 jarig meisje geen scherp bit gaan genruiken wat ik wel zou doen is een normale enkelgebroken trensje pakken en een tideman en daar boven op nog een goede burgeleiding er bij die kan ingrijpen als het nodig is.
een scherper bit is echt voor een ervaren ruiter met een rustige hand en bewust is hoe hij er mee omgaat en dat weet een kind van 9 niet en leert op die manier een verkeerde basis aan met buitenrijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:37

Ik zou ook geen scherper bit doen, sterker nog ik zou het bit er uit halen een kind van 9 die niet goed kan rijden heeft nog geen bit nodig, dat kan zelfs de rede zijn waarom de pony er vandoor gaat, puur uit pijn als er zo hard aan gesjord word,

Het probleem ligt dus niet bij de pony maar bij het ruitertje, ik zou dus ook deze combi niet naar buiten sturen ook niet met scherper bit ik zou het kind leren rijden en vooral leren dat het bit geen rem is.
Dus bit eruit en het kind leren rijden.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:49

verandering van optoming kan hier uitsluitend wat bijdragen als het paard zich comfortabeler voelt, of misschien beter begrijpt wat ie mot.

(dat is dus ook wat iedereen hierboven roept)

een bijzetteugel geeft op den duur, door een te constante houding spanning, dus dat lijkt me het alleen maar erger maken.

een optoming die 'scherper' is voegt niks toe. Eentje die het paard een andere impuls geeft eventueel.
handhaving van de optoming is essentieel, als de ruiter niet nagefelijkheid met nagefelijkheid beantwoord krijg je een tug of war die dat paard gaat winnen.

maar een rubberen gebroken mondstuk is niet per sé zo vriendelijk als iedereen vaak aanneemt.

mullonmouth of zoiets kan een paard eventueel beter aannemen...
met scharen kan wel degelijk een significante verbetering geven, omdat het een ander signaal geeft, maar dan moet de amazone dat ook kunnen handhaven...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:54

@Airnt de meeste rade juist geen scherper bit aan maar juist begeleiding en niet alleen naar buiten te gaan . dus iedreen zegt bijna hetzelfde als jij alleen anders .
Het gaat om een ruitertje van 9 dus die zou ik zo ie zo niet aanraden met scharen te rijden, maar juist zou ik het bit eruit halen, direct zelfs en geen bit meer in die mond totdat het kind weet te rijden,

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:47

Ook al kan zo'n grietje aardig rijden, zolang die pony nog steeds in zijn hoofd heeft dat het zandpad = crossen, dan is dat meisje gewoon kansloos verloren. Pony dus ander gedrag aanleren en meisje begeleiden.

Ilethelensar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:08

Oh my ... gelijk grijpen naar een scherper bit? Why? Absoluut niet doen, zoals de meesten hier al zeggen. Begin bij de basis. Opvoeden, opleiden, one rein stop aanleren, begeleiden... Niet grijpen naar (pijnlijke) hulpmiddelen die alleen symptoombestrijding zijn en geen oplossing.